pcp160 Skrevet 7. januar 2006 Del Skrevet 7. januar 2006 (endret) Hei, etter å ha brukt betydelig med tid på rydding/reinnstallasjon på jobbens pc'er og venner og familie sine, leter jeg etter den beste måten å sette opp brukerkontoer. Jeg vil da at de skal kjøre begrensende kontoer til daglig bruk, hovedsakelig for å øke sikkerhet ifht innstallering av ufrivillige ting. Men samtidig må det være enkelt for dem å fikse ting som krever admin rettingheter, uten at jeg trenger å komme å hjelpe. Det jeg da lurer på er om det finnes enklere måter enn jeg vet om. Slik jeg har gjort det foreløpig har hver bruker sin begrensede konto, og for å da feks innstallere noe som krever admin, må de logge ut, logge inn som admin for å gjøre slike ting. Siden vi snakker om folk med begrensede datakunnskaper, er selv dette vanskelig... Og etter å ha testet dette litt ser jeg visse problemer, som feks at de med sine begrensede kontoer ikke får innstallert nye definsjonsfiler for AdAware og slike ting som bør gå greit, uten for mye "styr". Så hvordan kan jeg sette opp dette best mulig, eventuelt spesifisere de programmene som skal tillates nye innstallasjoner/ oppdateringer osv, er det mulig? Endret 7. januar 2006 av pcp160 Lenke til kommentar
roac Skrevet 7. januar 2006 Del Skrevet 7. januar 2006 Bruker Secondary Logon til disse oppgavene, det vil si: Høyreklikk på f eks en setupfil og velge "Run As..." Feature i Windows 2000 og oppover, men i 2000 må du vel holde shift inne når du høyreklikker for å få gjort dettte. Dersom du kan trenger å gjøre slike ting fra kommandolinja kan du åpne den og skrive "runas /?" for å få oversikt over tilsvarende funksjonalitet fra kommandolinja. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 7. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2006 Takker så mye roac, det var jo en veldig grei løsning på på dette, og som jeg ikke har tenkt på! Glemte jo og si at det er XP Home/Pro det er snakk om i alle tilfeller ja, så da skal jeg få til en brukbar ordning hos alle de aktuelle brukere. Takk for tipset om komandolinja også btw, det er slike små ting som er nyttig for min egen del. Alltid fint med nye tips, er jo langt fra noen ekspert selv, selv om jeg for dem jeg hjelper nok fremstår slik... (he he, alt er som kjent relativt :!: ) Lenke til kommentar
roac Skrevet 7. januar 2006 Del Skrevet 7. januar 2006 Det er jobben min å kjenne til slikt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå