Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Telefonlinje som er direkte koblet i ISDN-boksen


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg skal montere ADSL Online. Problemet er at telefonlinjen som kommer fra veggen (ikke plugg) er direkte festet inne i ISDN-boksen, og ikke med en plugg på enden som går inn i LINE. Det er to sett med kabler. Første sett er to tråder som er tvinnet rundt hverandre som festes en plass inne i ISDN boksen. Andre sett er en tjukkere kabel med flere (5-6) tråder som er festet litt (halv cm) til høyre for der det første settet var festet. Jeg har pratet litt med en som har litt peiling på dette, og han sa at jeg skulle bare sette på en plugg på det første settet med de to trådene festet i midten på en RJ-45 plugg og plugge denne inn i splitteren.

 

Hva skal jeg gjøre med det andre settet med kabler? Trenger jeg å gjøre noe med de?

 

Takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du skal kun bry deg om de to trådene helt til venstre i ISDN-boksen og gjøre som du hadde fått beskjed om.

5398008[/snapback]

Du har en eldre type NT1 boks. Ett par er linja inn i boksen. De andre er ut (S-bus) og er som regel 4 ledere. Like greit at du får en motør(meg f.eks :) ) til å komme å se på det.

Lenke til kommentar
Du skal kun bry deg om de to trådene helt til venstre i ISDN-boksen og gjøre som du hadde fått beskjed om.

5398008[/snapback]

Du har en eldre type NT1 boks. Ett par er linja inn i boksen. De andre er ut (S-bus) og er som regel 4 ledere. Like greit at du får en motør(meg f.eks :) ) til å komme å se på det.

5398278[/snapback]

 

Vil ikke det funke å bare bruke de to lederne som er for seg selv og la de andre være slik de er nå?

Lenke til kommentar
Du kan selv kutte kabelen og krympe på de nødvendige kontaktene,

men hvis du ikke vet hvordan det skal gjøres blir du brått nødt til å

bestille en montør, og da er det jo kjipt å være uten telefon i 3-4 uker:)

5398973[/snapback]

 

Hva mener du med å krympe de nødvendige kontaktene?

Lenke til kommentar

Det snakkes her om en tang som brukes for å monterer plugger til kabelen .

 

Om kabelen som kommer fra veggen er koblet direkte må du skaffe en modulasjonstang eller noen som har dette for splitterne må inn før NT1 boksen din og dermed må kabelen kuttes som tidligere nevnt .

 

En annen løsing er å sette en veggkontakt i den ene enden av kabelen og en plugg i den enden som stikker ut av NT1 .

Lenke til kommentar

Ja, vent nå! Når jeg tenker meg om husker jeg ikke en noen strømkabel, så det kan godt være at de er det likevel. Beklager, min feil. Men er det vanlig at en strømkabel har mange (mindre enn de to enkle som ligger for seg selv) tråder? Trodde det bare skulle være to tråder i en strømledning...

Lenke til kommentar
Om man følger vanlig standard så skal de to ledningene som kommer inn til huset ha fargene BLÅ og RØD .

 

Men det skal da ikke være andre kabler inn i en NT1 enn den aktive linja utenom strømførende kabler ....

5400427[/snapback]

 

Standard på telekabler er par1=blå/rød par2=hvit/rød par3=gul/rød par4=grå/rød og par5=orange/rød . par 6-10 er helt likt men da med sort i stedet for rød.

Evt par2 kan være grønn/sort hvis det er en 2pars kabel.

 

Og som en over her nevner, annen kabel inn i nt1 enn linja er sbus = vidre til fler kontakter..

Lenke til kommentar
Ja, vent nå! Når jeg tenker meg om husker jeg ikke en noen strømkabel, så det kan godt være at de er det likevel. Beklager, min feil. Men er det vanlig at en strømkabel har mange (mindre enn de to enkle som ligger for seg selv) tråder? Trodde det bare skulle være to tråder i en strømledning...

5400457[/snapback]

 

Det er en ordinær strømkabel så den er enkel og kjenne igjen, du skal som sagt bare bry deg om de to ledningene som kommer inn i boksen, løsne en av de og da slukker Line-lyset på boksen, gjør det det har du rett kabel.

Lenke til kommentar

Se nøye i nt1'n vil tror det står merket U over de 2 klemmene linja kommer inn på (2 tråder) ta ut de og sett en rj på og plugg i filteret, så en kabel fra filter til nt1 og fra filter til modem/router.

Klemmene med 4tråder inn på (muligens merket S/T) skal du ikke røre

 

Og åssen du setter de 2 trådene har egentlig ikke no å si isdn/analog er ikke polaritetsavhenig. men det skal på pinne 4 og 5 i rj'n

Endret av Ntenz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...