neokmin Skrevet 7. januar 2006 Del Skrevet 7. januar 2006 Hei, jeg heter Knut Andresen, musiker fra Oslo og er ny på forumet her Jeg trenger noen tips og råd ved kjøp av ny pc til audiobruk. Dvs innspilling, mixing, etc etc. De siste årene har jeg ramlet helt ut kan man si. Vel, jeg har ikke fulgt med så veldig heller. Det jeg er usikker på er om jeg skal velge P4 prosessor eller AMD - og hvilket hovedkort er å anbefale. Og ikke minst RAM. Jeg tenker litt slik at jeg må ha mulighet til å oppgradere til 2 GB RAM etterhvert - og evt 4. PC'en jeg har nå er helt grei (P4, 2,6 GHz), men de programmene jeg bruker krever hestekrefter ; Cubase SX3 rewired med Reason 3, Kontakt 2 VSTI + et lass med andre VST instrumenter og effekter, audiospor... hvis dette sier dere noen ting. Uansett, dette er tunge programmer. Lydkort har jeg (et M-audio Delta1010 LE) og det med dual skjermkort (hvis det er det det heter?) er ikke så viktig - for å kunne bruke to monitorer. Vannavkjøling er heller ikke så viktig. Ettersom jeg forstår så er dagens pc'er rimelig støysvake... ? Men kom gjerne med kabinett tips og råd. Har tittet litt på noen pc'er på komplett.no. Disse virker fristende forsåvidt : http://www.komplett.no/k/ci.asp?sku=10083 http://www.komplett.no/k/ci.asp?sku=10076 Sisnevnte kanskje litt i overkant prismessig. Den første, Athlon 64 SLI havner på ca 14.000 ved valg av andre komponenter (større harddisk blant annet og mer RAM) Ok, håper på svar på dette emnet. Mvh Knut Andresen Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 7. januar 2006 Del Skrevet 7. januar 2006 og det med dual skjermkort (hvis det er det det heter?) er ikke så viktig - for å kunne bruke to monitorer Det heter SLI, og trengs IKKE for å kjøre 2 skjermer! De fleste skjermkort kjører 2 skjermer. (så sant du ikke kjøper et av de aller billigste som ikke har det...) Det vil vel holde med 1 x 6600GT til deg tenker jeg.. Om du ikke har store krav til spill etc. på pc'n ? Lenke til kommentar
radiated Skrevet 7. januar 2006 Del Skrevet 7. januar 2006 (endret) Dagens manskiner bråker ganske mye. For å få til et bra oppsett er det best å bygge selv. Hvis en lekte med lego når en var liten og leser guidene for selvbyggere på www.hw.no, er det ikke vanskelig i det hele tatt å bygge selv. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=518693&hl= Se på oppsettet jeg anbefalte i denne tråden. Du kan event. bytte ut prosessoren med en AMD x2, siden det virker som du skal kjøre den ganske hardt. En ekstra harddisk til lydfiler er å foretrekke, samt en ekstern disk til backup. Når du har tatt med alt dette tror jeg vi er på budsjettet ditt og litt til... :-) Lykke til. EDIT: Og du trenger selvfølgelig ikke et Geforce 7800GT. Velg det billigste kortet med dual DVI og vifteløs kjøleløsning. Endret 7. januar 2006 av radiated Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå