Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Dunking/risting fra ratt/hjul

Anbefalte innlegg

Har fått et problem med bilen min, en VW Scirocco GTII. Jeg har den siste uken hatt problemer med "knaking" når jeg svinger, særlig mens jeg gir gass. Jeg heiste opp bilen, men kunne ikke finne noen synlige feil.. Så i dag tidlig, når jeg skulle på jobb kom det en voldsom risting i rattet i det jeg passerte 80 km/t, kjente ut som hjulet var på vei til å dette av.

Jeg stoppet og sjekket, men hjulene satt fint. I det jeg kjører til venstre i en rundkjøring rister det voldsomt i rattet igjen, og det kjennes ut som bilen helst ikke vil den veien. Når jeg kjører videre igjen hører en jeg en svak "dunk-dunk-dunk"osv foran i bilen.

Hva i all verden kan dette være? Jeg får så vidt svingt, da rister det og drar i rattet så jeg tror bilen snart detter fra hverandre! Når jeg hadde knakingen tenkte jeg at det var drivknuta, så bestilte en ny (ikke fått den enda), men har aldri hørt om symptomer det siste jeg har fått nå..

Noen som kan hjelpe? :cry:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dessverre tror jeg du har rett i din antagelse. Har akkurat bytta ytre drivledd på min golf 2, og hadde akkurat samme symptomer. Veldig kjipt at den plutselig stoppa midt i rushtida i oslo da :p

Men drivknute / drivledd er nok feilen, og på verkstedet sa de til meg at det ikke går å se om den er slitt eller ei. Men du merker det jo.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Når hjullageret mitt var gåent var det slik at det støya når jeg ikke svingte. Mao det ble stille når jeg svingte, bråk når jeg kjørte rett fram. Og det knaka aldri. heller aldri den slåinga i rattet som jeg og DonRichardo har følt på kroppen. Ganske ekkelt i 100 km/t :no: Tviler på at det er det her.

Lenke til kommentar
Når hjullageret mitt var gåent var det slik at det støya når jeg ikke svingte. Mao det ble stille når jeg svingte, bråk når jeg kjørte rett fram. Og det knaka aldri. heller aldri den slåinga i rattet som jeg og DonRichardo har følt på kroppen. Ganske ekkelt i 100 km/t  :no:  Tviler på at det er det her.

5397691[/snapback]

Men den lager jo i grunn lyder uansett om jeg svinger eller kjører rett fram nå.. Til å begynne med var det bare når jeg svingte. :hmm:

Så det var sånn at den helst ikke ville svinge for deg også?

Lenke til kommentar

Det er de gode gamle drivknutene som er sprukket. Dette er bare kapper som dekker over svingemekanismen til hver hjul, som skal hindre å få grus og sand inni tannhjulene, og dermed redusere svinginga. Når disse sprekker, kommer det masse skitt inn, og du får sånn skrape og dunkelyd når du svinger. Veldig normalt problem med litt eldre biler.

Blir det aldri fikset, kan du låse fast hele styringa tilslutt hvis sanda får ligge lenge nok og lage spor etter seg.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar
Det er de gode gamle drivknutene som er sprukket. Dette er bare kapper som dekker over svingemekanismen til hver hjul, som skal hindre å få grus og sand inni tannhjulene, og dermed redusere svinginga. Når disse sprekker, kommer det masse skitt inn, og du får sånn skrape og dunkelyd når du svinger. Veldig normalt problem med litt eldre biler.

Blir det aldri fikset, kan du låse fast hele styringa tilslutt hvis sanda får ligge lenge nok og lage spor etter seg.

5405359[/snapback]

Føler for å spikke fliser jeg.

Drivknuter sprekker ikke, men det kan drivknutemansjettene gjøre.

Mansjetter = gummi. Disse dekker ikke over "svingemekanismen", men selve drivknutene.

T'Weed

Lenke til kommentar

Men den lager jo i grunn lyder uansett om jeg svinger eller kjører rett fram nå.. Til å begynne med var det bare når jeg svingte.  :hmm:

5397715[/snapback]

Støtter absolutt forslaget om å jekke opp bilen og sjekke hjullageret. Snurr hjulet rundt og lytt etter en malelyd, hører du noe mer enn en evt. skrubbelyd fra bremseklossene kan du regne med at det er lagete som er gåen.

Forøvrig er drivknuten et bra tips, den bruker å indikeres av ødelagt mansjett, men på den annen side kan jo mansjetten ha vært erstattet tidligere...

Har sett endel skadete spindler forårsaket av lagere som har skåret seg. :cry:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...