Gå til innhold

6800GS - ingen OC om man åpner pipes?


Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp skaffet meg et XFX 6800GS Extreme AGP-kort, og lekt meg litt med klokkehastigheter på denne.

Jeg gikk gradvis opp på både gpu og minnet, og på 425/1100 fant jeg ut at det kanskje hadde vært lurt å låse opp pipes før jeg gikk videre.

Standard for kortet er 12 pipes, og jeg åpnet derfor de fire andre, til 16 pipes.

 

Det jeg merket meg, etter en restart, var at overklokkingen min hadde stilt seg tilbake til det opprinnelige (350/1000).

Nå når jeg prøver å klokke opp igjen får jeg en feilmelding om at driveren ikke vil godta testen. Jeg burde kanskje nevnt tidligere at jeg bruker RivaTuner til dette.

Uansett hvilke verdier jeg setter, så feiler det når jeg trykker Test. Jeg kan velge 350/1000, og får allikevel feil. UANSETT hvilken verdi jeg velger, høyere eller lavere.

 

Noen som har noen anelse om hvorfor den feiler ved overklokking etter åpning av pipes?

 

Jeg har lest på diverse fora om folk som både har låst opp pipes og overklokket samtidig ved bruk av RivaTuner, og synes derfor det er merkelig at jeg ikke får lov.

 

Har tatt noen tester, før og etter OC, for de som evt. er interesserte (3dmark03):

1 - 8559 (350/1000, 12 pipes)

2 - 9238 (400/1000, 12 pipes)

2 - 9733 (450/1100, 12 pipes)

3 - 10290 (350/1000, 16 pipes)

 

Å låse opp de siste pipes har tydeligvis mer for seg enn overklokking, så jeg beholder nok heller mine 16 pipes om jeg absolutt må velge. Vil jo helst ha både i pose og sekk.

 

Edit:

Jeg bruker bare Powerstrip til å overklokke med.. går kjempegreit.

Testet nettopp 400/1100, 16 pipes nå, med 11593 som score.

Forbedring på 35 prosent i 3dmark det, så begynner da å bli.

Men rart det med RivaTuner..

Endret av jorgle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

veit ikke helt om det er det samme, men med den gamle 9800SE serien til ATI, så er 4pipes aktive og 4 er mulige å låse opp, det ble noen ganger brukt kjerner med 1pipe ødelagt/ustabil, derfor var man "lucky" dersom man fikk en med alle de 4 extra pipesene fullt opprative..

for meg virker det logisk at Nvidia gjør samme tingen gjør det ikke?

 

hope you got something out of that?

 

ps. GL med klokkingen:D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...