Gå til innhold

Erfaringer m/Zalman Vannkjølingsett Reserator1

Anbefalte innlegg

Er det noen som har benyttet Zalman Reservator

Er det mulig å lage en topp som man trer ned over toppen av kjøleren, hvor en bruker et peltier element for å kjøle ned innholdet i Zalmannen?

Hvor mye kan jeg vente meg at kjølevesken blir kjølt ned? Vil det dannes kondens ved en slik løsning?

Ønsker å stappe hele maskinen inn i et skap slik at den er ute av syne. Men tror ikke det vil funke særlig bra med luft kjøling. Men dersom jeg gjør noe slikt vil det kanskje være mulig å få svært god kjøling uten kondens?

Innspill?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Peltier til å kjøle vann er vanligvis en dårlig ide. Årsaken er at peltierelementet krever meget god kjøling - altså vannkjøling, for at det skal bli noe fart i sakene.

Å plassere maskina inni et skap er derimot ikke så dumt. Man må naturligvis plassere reseratoren på utsiden, viss ikke blir det altfor varmt inni skapet. Du må nok også lage til et slags luftesystem for kabinettviftene. Det er jo tross alt varmeutvikling i PSU, HD og andre småting på HK.

Noe i denne duren kanskje?

307588_B_2004-06-30_120300.jpg

Lenke til kommentar

Må nok fin tenke litt på dette her. Hele poenget er jo at jeg skal bli kvitt støyen samtidig som kjølingen gjøres mere effektivit.

Dersom jeg lar viftene dure i vei og har en slange for inntak og en slange hvor den varme luften kommer ut av vil jo sikkert viftestøyen følge slangene.Ergo støy.

Når det gjelder den varme siden av peltierelementet, så jeg for meg å benytte en av de skikkelig store passive CPU kjølerne,type heatpipe. Dersom denne står på en stor flate, bør vel kjølingen av peltierelementet bli god nok?

Selve reservatoret kan gjerne være montert utenfor skapet så lenge jeg kan kjøle peltierelementet passivt. Skulle dette være umulig, er jo en løsning å benytte en T-kobling fra reservatoren slik at Zelman'n også kjøler peltieren. Eller vil det bli som å lage en evighetsmaskin? At den varmen elementet produserer er lik kulden, slik at da vil disse utlikne hverandre på en måte? Så klønente jeg var som aldre fulgte med i naturfagstimene:-(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...