Gå til innhold

Eksploderende cd på mythbusters

Anbefalte innlegg

Såg på mythbuster om myten om at cder ekplodere i cdrom. Dei kjørte cd på 25000rpm og da hadde cdene ein go sjangs for å eksplodere.

Eg har opplevd d med min aopen 52x cd spiller på min forrige pc. D sa eit mege høgt pang, der ca cdspilleren min ødelagt av 1000 vis av splinter fra cdn min.

Det va ein cd-r som i kjøpte på Rimi. Og det er sikkert at eg skal IKKE ha noen open cdrom.

Noen andre som har opplevd det ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
CD-plater med skader/riper kan gå til h***** når der roterer raskt. Dette kan ikke betegnes som feil med CD-stasjonen - men feil med håndtering av platen  (brukerfeil). Plater uten skade tåler høye hastigheter.

5397073[/snapback]

Det kan også skje på gamle. billige plater som ikke er beregnet for slike hastigheter som dagens spillere operer med.

Lenke til kommentar
Hva er det som får plata til å eksplodere?  :eek:

Når platen roterer og har skader/ubalanse/dårlig materiale oppstår det store krefter som kan rive den i filler. En ny uskadet plate av god kvalitet derimot tåler mye. Mythbuster forsøk viste dette tydlig. De hadde problemer med å sprenge plater på alle normale hastigheter (52x) og måtte langt langt over dette før de klarte det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...