Gå til innhold

Trenger ekspertvurdering på lite anlegg/hjemmekino

Anbefalte innlegg

Jeg trekker mitt forenklede forsøk på å forklare impedans, og linker heller til denne tråden: http://avforum.no/forum/showthread.php?t=19174

Lærerikt!

Litt morsomt at Roffe der skriver:

Quote://Parallellkobling av høyttalere kan teoretisk gjøres med ulike høyttalere. Hvis man antar at høyttalerne er like, så vil impedansen halveres. Man bør altså IKKE parallellkoble høyttalere med lavere impedans enn 8 ohm. To parallellkoblede 4 ohms høyttalere utgjør en f.eks. en 2 ohms last, noe som kan få forsterkeren til å knele (røyk og lysshow i verste fall, men det normale er enten at et kortslutningsbeskyttelseskretsløp kobler ut forsterkeren midlertidig eller at forsterkeren mister kontrollen i bassen fullstendig).

Uansett bør man tenke seg nøye om dersom man ønsker å bruke flere høyttalere i samme utgang. Man får ganske raskt utilsiktede kamfiltereffekter, spesielt mellom mellomtoneelementene og diskantelementene. I klartekst betyr det at man får store variasjoner i frekvensgangen avhengig av hvor man befinner seg i forhold til høyttalerne. Man skal plassere høyttalerne med millimeterpresisjon for at dette skal fungere, og sweet spot vil ofte bli svært begrenset.

I subbassen er bølgelengden så lang at kamfiltereffektene kan bli mindre, men man skal være oppmerksom på utfasningsproblematikk også her, spesielt hvis man bruker ulike subwoofere som spiller med ulik fasevridning. Er man nøye med plassering her, kan man imidlertid belønnes med bedre spredning av bassen i rommet, noe som er et poeng i en hjemmekino der det ofte er mer enn en sitteplass.//

Omtrent dette er min hverdag.... Store PA-anlegg består nødvendigvis av mange paralellkoblede høyttalere... :-)

Off-topic, men...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...