Gå til innhold

Trenger ekspertvurdering på lite anlegg/hjemmekino

Anbefalte innlegg

Har satt sammen et lite anlegg/hjemmekino og ønsker gjerne tilbakemelding på om dette er bra. Jeg er ikke noe geni på området (pc er min greie :D ) og hadde heller ikke den store kapitalen å avse :(

DVD Spiller

Forsterker

Høytalere

Hele greia kostet rundt 5.500,-. Vet det ikke er all verdens når det gjelder lyd, men sånn er det. : :roll: Har også investert noen kroner i Monster coax kabler.Er egentlig storsett fornøyd,men en ting er veldig forvirrende. Bassen er ganske sterk,selv når frekvensen er stilt inn på minimum :hmm:

Moderatoredit: Lite beskrivendes emnefelt endret

Endret av Dotten
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De høyttalerene der eltax millennium 500, har jeg hadd gode erfaringer med,eneste som kan sies er at de er "litt" store, men til den prisen tror jeg det er den beste lyden jeg har hørt .det er fin lyd,å bassen (ikke minst) er meget bra, bare husk å spille dem inn, VELDIG VIKTIG at du spiller dem inn :thumbup:

de to andre produktene kan jeg ikke si så mye om...men jeg synes at den forsterkeren så litt tvilsom ut, til den prisen altså, men det er da bare mitt synspunkt på det, syns det virker litt for billig.......dvd'en er sikkert grei, so sakt har ikke hadd noen erfaringer med den.....

Lenke til kommentar

Takk for svar!

Har lest gjennom den artikkelen Morten k linker til. Har vel egentlig hørt om det fra før, men det var en del ting der jeg ikke visste om.

Men en ting jeg lurer på...Vil det lydmessig være fordel i mitt tilfelle med "mindre" høytalere? Hvis ja, hvorfor det?

Jeg trodde hele tiden at det på en måte var bare fordeler med store høytalere, mindre fare for å "sprenge" de,hehe.

Siterer fra artikkelen: "Konklusjonene må bli at du sjelden får mer enn du betaler for.."

:thumbup:

Lenke til kommentar
.... bare husk å spille dem inn, VELDIG VIKTIG at du spiller dem inn :thumbup:

5397328[/snapback]

Og det gjør man lettest ved å bare bruke dem normalt.

Sorry, jeg klarer ikke holde meg. Det er så mange som tror innspilling av høyttalere er masse hokus pokus når det egentlig er latterlig enkelt.

Lenke til kommentar

5397328[/snapback]

Sorry, jeg klarer ikke holde meg. Det er så mange som tror innspilling av høyttalere er masse hokus pokus når det egentlig er latterlig enkelt.

5398631[/snapback]

Jeg tror nok de er spilt inn :D Slår nesten aldri av musikken :)

Lenke til kommentar

5397328[/snapback]

5398631[/snapback]

altså spille inn, dvs ikke spille hardt med dem, å det vet vell de fleste, å nei det er ikke mye hokkus pokkus :)

Lenke til kommentar

5397328[/snapback]

5398631[/snapback]

altså spille inn, dvs ikke spille hardt med dem, å det vet vell de fleste, å nei det er ikke mye hokkus pokkus :)

5398962[/snapback]

Det eneste som skjer om du spiller høyt/hardt med nye høyttalere, er at de spilles inn raskere.

Lenke til kommentar

Hos Eltek bruker de en godt voksen forsterker, skrur volumet til HØYT, og lar det stå og spille over helgen, fra fredag ettermiddag.

Mandag morgen har elementene god lunk, har "satt" seg skikkelig og spiller med den klangen og dynamikken de skal.

Deretter en siste måling for å se at kurven fortsatt er fin.

Lenke til kommentar

noen velformulerte audio-kjennere skulle egentlig skrevet et par linjer om denne myten rundt innspilling av høyttalere så vi kunne fått en sticky ang dette. :) utrolig mange som tror man må spille rolig istarten for å ikke skade elementene osv..

andre ting vi skulle hatt en sticky om var dette med watt og "watt", og den oppgitte watt'n på høyttalere..

jaja. alle med litt kunnskap og skrivelyst er herved invitert. :wee:

Lenke til kommentar
Det eneste som skjer om du spiller høyt/hardt med nye høyttalere, er at de spilles inn raskere.

Peterman har helt rett. Innspilling er ikke en komplisert sak.

Spill pent de første minuttene til høyttalere og forsterker er blitt varm,så er det bare å peise på.

Er enig med phax om at det burde være en sticky om "ekte watt" og "jalla watt".

Det er alt for mange her som velger svære monsterhøyttalere sammen med en mikoroskopisk fjert av en forsterker.

Det som irriterer meg mest er de som spør etter et High-End surroundanlegg og har et budsjett på 5000 kr. Jeg begynner å blø i ræva hver gang jeg leser sånt.

Lenke til kommentar

Ultrasuper:

Jeg har hverken hørt høyttalerne dine, eller reciveren din, så dette blir generelt.

Lydmessig KAN det være en fordel med "mindre" høyttalere til forsterkeren din. Med høyttalere i denne prisklassen opplever man ofte at de modellene med mange elementer har en mer "ugunstig" impedansekurve hvor impedansen rundt delefrekvensene kan nærme seg skummelt lave tall. Dette skal det voksne forsterkere (eller egentlig strømforsyninger) for å holde under kontroll uten at forsterkeren mister pusten. Derfor kan en enkel høyttaler med kanskje bare 2 elementer, diskant og bass, være en enklere last for forsterkeren. Husk at nominell impedans som står oppgitt på høyttaleren ikke sier noe om dette, da det er mer en gjennomsnitts-impedans.

Endret av Knottpøbeln
Lenke til kommentar

Og faktisk er det lettere å sprenge høyttalerne med for liten forsterker, enn "for stor"!! (Etter min mening får man ALDRI for stor forsterker!!) ;-)

Dette er fordi en liten forsterker lett kan drives til forvrengning, og høyttalerne er ikke glade i forvrengt signal. Resulterer ofte i blåst diskant.

Med stooooor forsterker kan du jo selvfølgelig kjøre høyttalerne så hardt at du bånner elementa, noe som selvfølgelig ikke er sunt!! :-)

Og om du skulle spille lenge på høyt volum kan du overopphete spolen i elementa, noe som heller ikke er sunt!! :-)

Men disse to faktorene unngår man med i bruke volumkontrollen med fornuft. Og det du får igjen med å ha en forsterker med masse headroom, er lydmessig helt klart å foretrekke!!

Sikkert noen som vil kommentere meg på dette... Egentlig ikke hjemmeanlegg jeg sysler med. Utfordringa mi er å få store anlegg til å låte bra på konsert og festival.

Lenke til kommentar
Hvorfor er dette en spesielt dårlig emnetittel da, moderator?

Ultrasuper har kjøpt seg nytt anlegg, og er nyskjerrig på hva de mer erfarne brukerne på forumet har å si... Bare lurer!! :-)

5401772[/snapback]

Er vel bare det at det er umulig å se hva han trenger ekspert-hjelp til før man går inn på tråden.

Lenke til kommentar

Takker for svar! skjønner litt mer nå ihvertfall. :thumbup:

Morten k: var det du skrev rettet mot meg? hvis ja, så kan jeg bare si at jeg var ikke ute etter noe "proff" anlegg. Jeg ville ha noe som låter greit til en pris som lommeboka tillater. Alle bruker så mye penger de kan,har jeg 5000 så har jeg 5000. :hrm:

Lenke til kommentar
Det som irriterer meg mest er de som spør etter et High-End surroundanlegg og har et budsjett på 5000 kr.  Jeg begynner å blø i ræva hver gang jeg leser sånt.

5401743[/snapback]

For purister går det vel ikke an å spørre om High-End surroundanlegg i det hele tatt.

T'Weed

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...