Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trådløst nett til LAN-party

Anbefalte innlegg

Skal prøve å skaffe nett til LAN-party, men siden det ikke er mulighet for ADSL i lokalet (ingen tlflinje lagt etter som jeg har fått vite), så skal jeg prøve å få linja hjem til meg, for så å gå trådløst ned til lokalet.

Huset hvor jeg bor ligger over lokalet, oppi et boligfelt, har fri sikt ned til lokalet. Er usikker på luftstrekningen. Den er ikke lang. Det er vel snakk om under 1KM.

Jeg skulle hatt trådløst utstyr som kan få ca 20Mbit ned til lokalet med nice og stabil ping. Finnes den typen utstyr til overkommelige priser?

Foreløpig bør nette være stabilt i 3 døgn i strekk.

Er trådløst egentlig bare å utelukke?

Slik jeg ser det for meg blir det ikke så vellykka. Men nå vet jeg ikke noen annen mulighet å få linjen fra meg og ned dit heller.

Hos meg nå har vi bredbånd via radio fra en lokal levrandør, og slik jeg har forstått nettet er jeg påkoblet slik:

1-------------------------2--------------------------3-----------------------------------------------------4

---- = trådløst signal

1 er radioen hjemme hos meg

2 er basen radioen min er koblet til

3 er basen ca 5 mindre baser er koblet til

4 er hovedbygget til levrandøren. Derfra går det fiber til banetele.

Pingen fra meg til punkt 4 er gjennomsnittlig 300ms.

De bruker rådyrt utstyr og opererer på 5ghz tror jeg.

Dette er grunnen til at det passer bra med å ha linjen hos oss, for vi skal bytte, og det er ADSL2 tilgjengelig med oss. Dessuten så må vi betale for hver måned, og nede på lokalet bruker vi det kanskje 10 dager på et år...

Dermed så slår en flere fluer i en smekk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-XHLacM

Hvor mange er som skal dele internettoppkoblingen? Hvis det er en del kan det jo være at den blir ustabil siden den er trådløs.

Lenke til kommentar

Desto flere sessions som går over en trådløs link, desto dårligere ytelse blir det.

Antakeligvis vil dere få best ytelse hvis du terminerer en vpn tilkobling fra en *nix router i lanet til en *nix boks hjemme hos deg, slik at all trafikk går gjennom 1 session over trådløst.

Lenke til kommentar

Kjører ei slik linje selv på LAN, med ca samme avstand.

Bruker Dlink accesspoints i bridge-modus og eksterne Dlink-antenner. Får minst 8mbps (som er internett-hastigheten) mellom nodene.

Bruker en linux-boks som styrer all traffikk fra LAN'et og inn på linken.

Funker stabilt og fint, så trådløst kan absolutt være et alternativ. Men det koster noen tusenlapper da :cool:

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar
Kjører ei slik linje selv på LAN, med ca samme avstand.

Bruker Dlink accesspoints i bridge-modus og eksterne Dlink-antenner. Får minst 8mbps (som er internett-hastigheten) mellom nodene.

Bruker en linux-boks som styrer all traffikk fra LAN'et og inn på linken.

Funker stabilt og fint, så trådløst kan absolutt være et alternativ. Men det koster noen tusenlapper da :cool:

Mvh

Kjetil

5425181[/snapback]

Hvor mange deltagere hadde dere da?

Hvordan var responstiden?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...