Gå til innhold

Vannmåleravlesning - Hvor mye vann har du brukt?

darkness|

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vil anbefale deg å sjekke opp hva som står spesifisert i kontrakten mellom deg og huseier, samt sjekke opp lovligheten av dette.

Grunnen til det er at det er mange hushaier der ute som prøver seg på utrolig mye rare ting for å tjene mer penger (ja, ut fra egne erfaringer), så jeg mener det absolutt er verd å undersøke nærmere.

Just my 5 cents..

Lenke til kommentar
Det jeg reagerte litt på var at husverten har skrevet at det koster 31,40kr pr m3. I følge infoen jeg fant på www.ringerike.kommune.no så skal det være 13,40kr pr m3. Men svigerfar nevnte noe med at det betales for vann både inn og ut. Så ikke vet jeg.

5400569[/snapback]

31,40 er vel summen Ringerike kommune tar for vann+kloakk. (lurer på hvordan de måler vann ut..). Jeg er usikker på om han faktisk har lov til å ta betalt for dette eller ikke. Ville hørt med jusshjelpen, leieboerforeningen eller et eller annet lignende organ.

58 * 31,40 blir forresten bare 1821,- kr.

Lenke til kommentar

Det står i husleiekontrakten vår at vi skal betale vann og avløpsavgift + strøm. (husvert har ført dette på for hånd).

Ja, det er mulig tallet stemmer siden det er vann og avløp, men det er jo litt rart i og med at det ser ut som de bare har snudd om på tallene. De har også ført å merverdiavgift. Derfor er summen høyere.

Endret av darkness|
Lenke til kommentar
Det står i husleiekontrakten vår at vi skal betale vann og avløpsavgift + strøm. (husvert har ført dette på for hånd)

5400636[/snapback]

Da er det vel ikke så mye å slå i bordet med, men det kan være greit å se hva han har til grunnlag for å sette den prisen, så jeg ville bedt huseier om dokumentasjon på den regningen.

Lenke til kommentar

Det som irriterer meg er at vi aldri fikk lese av måleren selv. Ikke da vi flyttet inn, og ikke nå. Vi skulle betale fra september av. De hadde angivelig lest av måleren for juli. Vi kan jo ikke vite om de har lest av 1 m3 i juli, og nå har de lagt på kjempemye på vår del av regningen. Vi vet heller ikke om det er en eller to målere (vi er to familier som bor i huset, en nede og en oppe), eller om de har lest av én måler og delt det på to.

Lenke til kommentar

Grunnlaget for å ta betalt for vann og kloakk (og evt. andre kommunale avgifter) er klar når den fremkommer i leieavtalen. Ettersom kommunene er grådige og stadig foretar regulering av de kommunale avgiftene er det naturlig at dette betales separat. Tilsvarende er det ofte for strøm. Like naturlig er det å be om dokumentasjon for beregningen. Tilsvarende vil evt. også gjelde for strøm.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Det som irriterer meg er at vi aldri fikk lese av måleren selv. Ikke da vi flyttet inn, og ikke nå. Vi skulle betale fra september av. De hadde angivelig lest av måleren for juli. Vi kan jo ikke vite om de har lest av 1 m3 i juli, og nå har de lagt på kjempemye på vår del av regningen. Vi vet heller ikke om det er en eller to målere (vi er to familier som bor i huset, en nede og en oppe), eller om de har lest av én måler og delt det på to.

5400677[/snapback]

Han kan da ikke gi deg en regning om du ikke kan få sjekke at det faktisk stemmer da :dontgetit:

Lenke til kommentar

Husvert har i hvert fall skrevet en regning selv (på PC), hvor alle tallene fremkommer ganske tydelig, men likevel så kan vi ikke vite om vannmåleren er lest av riktig. Irriterer meg. Han har altså reist hele veien opp hit for å lese av måleren, i stedet for å bare la oss stikke rett ut døren og ringe på hos naboen for å lese av måleren selv.

Lenke til kommentar
Husvert har i hvert fall skrevet en regning selv (på PC), hvor alle tallene fremkommer ganske tydelig, men likevel så kan vi ikke vite om vannmåleren er lest av riktig. Irriterer meg. Han har altså reist hele veien opp hit for å lese av måleren, i stedet for å bare la oss stikke rett ut døren og ringe på hos naboen for å lese av måleren selv.

5400706[/snapback]

Hvis du sjekker prislisten for ringerike så blir 12,40 (vann) + 19 (kloakk) = 31,40. Er vel der han har det fra. At dere ikke har hatt noen som helst mulighet for å kontrollere vannforbruket er jo betenkelig. Slik jeg ser det ligger bevisbyrden på ham.

Vannforbruket i Arendal kommune er ca 180l pr dag pr person.

http://www.ceroi.net/reports/arendal/indicatr/vann.htm

Dersom vi drar på litt og sier 200l pr dag i 100 dager for 2 personer blir dette 40.000 liter = 40 m3. 58m3 virker urimelig mye, med mindre dere dusjer og vasker klær hele dagen.

En annen person i tråden nevner tallet 450l pr pers pr dag, men dette er inkludert næringslivet, og ikke et relevant tall i denne sammenheng.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...