Gå til innhold

Vannmåleravlesning - Hvor mye vann har du brukt?

darkness|

Anbefalte innlegg

Så er det tid for vannmåleravlesning (For de som har slikt). T-Solberg og jeg leier for tiden bolig, og har derfor ikke lest av vår egen måler (den befinner seg visstnok nede i førsteetasje hos naboen). Vi har uansett fått en regning pålydende 2258,29 kroner fra husverten. Dette er for vannforbruk fra september til 30. desember. Forbruket skal visstnok være på 58m3. Vi er to personer med normalt vannforbruk.

Spørsmålet mitt er da, høres ikke det ut som vi har brukt veldig mye vann på såpass kort tid? Jeg begynner å undres litt i hvert fall, og kunne tenkt meg å vite hvor mye dere bruker på et halvt år for å sammenligne.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

To stykker. Dere dusjer (for deres del - i løpet av tre måneder håper jeg at dere dusjer)? Annet vannforbruk (toalett kan bruke mye)? 58m3 er ikke så mye.

Lord-Myrrah: Hvorfor utleier krever betalt for vannforbruk? Dette kan inngå i leieavtalen. På lik linje med strøm. Fordeleingen kan være basert på areal eller antall personer. Hvordan utregningen bør være når måleren skal dekke flere bør fremgå av leieavtalen. Eksta vannmålere koster penger.

Lenke til kommentar
Så er det tid for vannmåleravlesning (For de som har slikt). T-Solberg og jeg leier for tiden bolig, og har derfor ikke lest av vår egen måler (den befinner seg visstnok nede i førsteetasje hos naboen). Vi har uansett fått en regning pålydende 2258,29 kroner fra husverten. Dette er for vannforbruk fra september til 30. desember. Forbruket skal visstnok være på 58m3. Vi er to personer med normalt vannforbruk.

Spørsmålet mitt er da, høres ikke det ut som vi har brukt veldig mye vann på såpass kort tid? Jeg begynner å undres litt i hvert fall, og kunne tenkt meg å vite hvor mye dere bruker på et halvt år for å sammenligne.

5396570[/snapback]

58m3 = 58000 dm3 = 58000 liter (1 dm3 = 1l)

Da har dere brukt 29000 liter hver :)

Jeg er ikke helt sikker på om dette er mye eller lite, men om gjenomsnittforbruket til osten er riktig så skulle ville dere brukt det på 64 dager.

Betaler man for vannet i norge? Har vi aldri måttet gjøre ihvertfall. :p

(Ålesund)

5397434[/snapback]

Ja man betaler for vannet, kommunale avgifter heter det :)

I noen kommuner kan man velge mellom en fast avgift som kommunen regner ut eller per liter (vannmåler), i andre kommuner må man bruke vannmåler. I alle tilfeller kan den enkelte kreve vannmåler.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Hm, ja da kan det vel stemme da. Men jeg synes likevel det var SVINDYRT for en såpass kort periode (4 måneder). Nei, takke meg til å bo i Bergen. Der har man i det minste nok vann :p

5398640[/snapback]

Haha :!:

I min kommune betaler man bare en fast avgift på halvårsbasis eller noe. Vi har hvertfall ikke noen vannmåler ;)

Lenke til kommentar

Mange steder kan man velge om man vil ha måler og betale etter forbruket, eller om man vil betale en fast avgift og bruke så mye man vil. Hvis man bor alene bruker man ofte så lite vann at det er mer lønnsomt med måler så man slipper å betale en avgift som er tilpasset en hel familie.

Lenke til kommentar
En gjennomsnittsperson bruker ca 450L om dagen mener jeg å ha hørt. I såfall er det vel ikke så galt det dere har brukt.

5396794[/snapback]

Jeg lærte på et eller annet vannverk at gjenomsnittet er på ca 135L per dag.

Edit: og igjen, hvorfor tar husverten betalt for vannet ?

Vann i norge skal da være gratis, man skal da bare betale en liten avgift for "leie" av rørene.

Endret av Lord-Myrrah
Lenke til kommentar

5396570[/snapback]

Dersom dere ikke har spesifisert at vannforbruk koster ekstra, samt pris, i kontrakten: IKKE BETAL DENNE!

Vanlig pris på vann, for de som har måler, ligger på under 10 kr pr m3!

Lenke til kommentar
En gjennomsnittsperson bruker ca 450L om dagen mener jeg å ha hørt. I såfall er det vel ikke så galt det dere har brukt.

5396794[/snapback]

Vann i norge skal da være gratis, man skal da bare betale en liten avgift for "leie" av rørene.

5398955[/snapback]

Trodde da ikke man betalte for det vannet man tar inn. Heller det man slipper ut som skal renses osv.

Lenke til kommentar

5396794[/snapback]

5398955[/snapback]

Trodde da ikke man betalte for det vannet man tar inn. Heller det man slipper ut som skal renses osv.

5399369[/snapback]

Vannet man tar inn renses jo det og. Men jeg swkal slutte å uttale meg om ting jeg ikke vet noe om jeg :p

Lenke til kommentar

Det er vannet som kommer inn som blir målt. Det er jo betydelig enklere å få et måleapparat til å fungere i rent vann enn i den møkkete, klumpete guffen som ofte renner ut. For ikke å snakke om at vannrørene står fulle av vann hele tiden og man vil kunne registrere den minste bevegelse på vannet. Avløpsrørene er så store at de sjelden eller aldri blir helt fulle av vann.

Lenke til kommentar

betaler for vann , ja nå har jeg hørt det og :p

dette ingår i komunale avgifter som søppel og annet rart , normalt sett ligger vell denne regningen på 3-5k i året etter hva jeg har fått med meg

uansett så SKAL komunale avgifter betales av huseier ikke leier

Lenke til kommentar

5396794[/snapback]

5398955[/snapback]

5399369[/snapback]

Vannet man tar inn renses jo det og. Men jeg swkal slutte å uttale meg om ting jeg ikke vet noe om jeg :p

5399397[/snapback]

Har man noen gang fått regnigen fra komunen så ser man at der er spesifisert hav man betaler for. Vann og kloakk er et av punktene. Dvs. vann som kommer inn og vann som går ut; les:kloakk!

Lenke til kommentar

Det jeg reagerte litt på var at husverten har skrevet at det koster 31,40kr pr m3. I følge infoen jeg fant på www.ringerike.kommune.no så skal det være 13,40kr pr m3. Men svigerfar nevnte noe med at det betales for vann både inn og ut. Så ikke vet jeg.

Lenke til kommentar

Det skal ikke mer enn en ørliten feiltakelse til før 13,40 blir til 31,40, jeg ville vel i alle fall pent spurt huseier om dette kan ha skjedd.

Det er også verdt å sjekke opp rundt lovligheten av å ta betalt for slikt, jeg har ikke god peiling på det, men trodde vann var en del av kommunale avgifter, som etter alt jeg klarer å huske skal betales av huseier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...