Gå til innhold

Er Adobe Premier et brukendes program`?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som sagt, den siste versjonen i Premiere serien er Premiere Pro 1.5, men 2.0 kjem truleg om ikkje so altfor lang tid. Det fulle, eksakte namnet er då Adobe Premiere Pro 2.0.

Vil tru alle programma i denne serien er omlag like brukarvenlege, so difor vil eg naturlegvis anbefale deg å kjøpe siste utgåve. Ettersom du vil ta steget opp frå Studio, er det kanskje ikkje noko poeng i å anbefale Premiere Elements, som er i same klasse.

Og når det gjeld grunnen til namneforvirringa:

Etter versjon 6.5 av Premiere, skreiv Adobe om store deler av koden til programmet, og gjorde ein del endringar framfor neste versjon. Den fekk då eit nytt namn i tillegg til dei andre endringane: Premiere Pro 1.0. Den vart og kalla Premiere Pro 7.0, men det har ein gått bort frå, so 1.0 er det rette.

Av den grunn er Premiere Pro 1.5 to generasjonar nyare enn Premiere 6.5.

Kan eg forresten få spørre kvifor du har laga denne tråden, når du allereie har denne?

Lenke til kommentar

Kan eg forresten få spørre kvifor du har laga denne tråden, når du allereie har denne?

5399715[/snapback]

Jo det er fordi eg har vert inne på ei side der det viser filmer om ein så driv med adobe premier 6..5. Syns programmet virkar veldig OK ut, så då ville eg berre høyra litt om det programmet. Viss folk vil anbefala andre program så nekter eg dei ikkje det, og eg håper ikkje du nekter meg å ha 2 omtrent like trådar på forumet. :) Tusen takk for godt svar Incanus! Du hjalp meg;)

Lenke til kommentar
Skal ta steget videre fra pinnacle studio. Er Adobe Premier 6.5 da et fint program som ikke er alt for vanskelig, når du er gått opplært i studio.? Er 6.5 den nyeste versjonen?

5396516[/snapback]

Hei,

jeg har brukt Premiere 6.5 i flere år i videregående skole til mediefag der jeg har redigert flere hunre kortfilmer og nyhetsreportasjer. Mye kan sies om Premiere 6.5. Det er ustabilt og kræsjer ofte selv med spesialsydde PC'er. Forhandler av PC skylder på Premiere, og Adobe Norge skylder på maskinvaren. Sånn er det, og brukerne faller mellom to stoler og får intet igjen for klagene.

Det andre er at 6.5 og senere versjoner er svært kostbart å kjøpe. For hjemmebruk ville jeg kjøpt ett av to programmer til mellom 600 og 800 kr.: - Premiere Elements versjon 2.0 som har et meste Premiere Pro-versjonen har og i alle fall versjon 6.5, eller Magix Movie Edit Pro 2005. Jeg har 2004-versjonen av sistnevnte, den fungerer utmerket med en ulempe; - det trenger MYE minne på maskinen jo lengre filmen er, men 1Gb er godt nok. Men utover det fungerer programmet i såkalt "real time" uten spesielt videokort da det bruker prosessor og maskinens resurser. Programmet har ellers særdeles mange funksjoner innen teksting, lyd, brenning av DVD, lage kapitler og menyer til DVD og mye mer. For kun 5-600 kr. er det virkelig mye for pengene. Men manualen som følger med er dessverre under enhver kritikk; - et lite overfladisk hefte er alt, men hjelp er tilgjengelig både på nettet og i hjelpefunksjoner i programmet.

Kåre Nilsen

medielærer, Stavanger

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...