bjornkn Skrevet 6. januar 2006 Del Skrevet 6. januar 2006 Jeg seer at de på ebay selger forsats for å avfotografere dias til digital. Har noen erfaring med dette? Jeg sitter her og scanner inn en del gamle dias, og det går jo så seint at jeg snart ikke gidder mere. Tenkte derfor det kunne være et alternativ å bruke en god gammeldags "dias-kopierer", hvis kvaliteten blir OK da.. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 7. januar 2006 Del Skrevet 7. januar 2006 Uten å ha testet (hverken med ditt ustyr (kjent)) eller med annet, må jeg grave i hukommelsen. Avfotografering av dias gir normalt dårlig kvalitet. Normal flatbedscanner med dias-opsjon bør gi bedre kvalitet men tar tid. Det beste er prof. filmskanner men det er dyrt. Lenke til kommentar
bjornkn Skrevet 7. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2006 Jeg husker at diaskopiering alltid ga bildene mer kontrast før i tiden, men jeg tenkte at kanskje dette var annerledes med digital? Det er jo en smule enklere å justere kontrast på digitale bilder Tuten koster bare $55, men hvis det ikke er noe tess er det jo ikke noen vits iå kaste pengene ut av vinduet. Lenke til kommentar
Teleskopos Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 Jeg sitter her og scanner inn en del gamle dias, og det går jo så seint at jeg snart ikke gidder mere. Tenkte derfor det kunne være et alternativ å bruke en god gammeldags "dias-kopierer", hvis kvaliteten blir OK da.. Diaskopering med ulike avfotograferingsmetoder kan ikke måle seg med en dedikert filmskanner med hensyn til kvalitet, så du bør nok basere deg på skanning hvis du vil ha så bra resultater som mulig. Går det langsomt å skanne inn lysbilder? Hvilken skanner bruker du? Selv bruker jeg Nikons LS-50 og LS-5000, og synes absolutt ikke disse er langsomme i bruk. Hvis man sammenlikner filmskanning og etterfølgende bearbeiding med den tiden som går med til bearbeiding av råfiler når man skal optimalisere opptakene fra digitalkamera, kommer man nokså likt ut. Lenke til kommentar
bjornkn Skrevet 8. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2006 Jeg vet vel at i teorien er det en dårligere løsning, selv om det egentlig kanskje ikke er selvinnysende siden både scanner og digitalkamera bruker CCD for å fange data? Så det er ingen her som har prøvd det? Jeg hadde en SCSI-filmscanner før, men den sluttet å virke da jeg gikk over til Win98, og driverne ble aldri oppdatert. Så den har jeg kastet. Men den var verken raskere eller ga bedre resultater enn Canoscan 8000F, som jeg bruker nå. Programvaren/TWAIN-driveren som følger med den er ganske håpløst krøkkete laget synes jeg. Du er nødt til å kjøre preview før du kan scanne, og du er nødt til å stille inn størrelsen på hvert enkelt av de 4 bildene man kan scanne samtidig - hver gang!. Lenke til kommentar
bjornkn Skrevet 8. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2006 Jeg fant en side som sammenlignet teknologiene, http://www.andromeda.com/people/ddyer/phot...e-transfer.html Jeg synes faktisk diaskopiering så ganske bra ut. Ihvertfall mye bedre enn eksempelet med flatbed, som er det jeg bruker - dog med 2400/4800 dpi. Lenke til kommentar
bjornkn Skrevet 9. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2006 For å avrunde tråden - jeg bestilte en duplikator like godt jeg. Dette er vel egentlig et sprøsmål om å digitalisere dem eller ikke. Med scanner vet jeg med meg selv at det aldri kommer til å bli gjort ferdig. Det tar bare for lang tid.. Dersom det dukker opp noen blinkskudd kan jeg jo heller scanne dem. Det er nok uansett ikke så mange av dem.. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 9. januar 2006 Del Skrevet 9. januar 2006 Kan du legge ut link til denne duplikatoren, bjorkn? Trenger også noe hurtig til arkiveringsbruk. Har tilgang til skikkelig dias-scanner når det trengs, men den er ikke min. Finnes det en modell som tar 6x6 også? Lenke til kommentar
bjornkn Skrevet 9. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2006 Den jeg kjøpte var i India. http://stores.ebay.com/Active-21_Camera-Ac...1QQftidZ2QQtZkm med adapter for C-5060. Ser ut til å være standard 52mm filter-skrugjenger på den. Kom på $52 inkl frakt. Kanskje blir det mva på toppen også? Jeg vet ikke om de finnes for 6x6, men mitt lille Google-søk fant en god del oppskrifter på hjemmelagde bokser, bl.a. laget av en avkuttet plastflaske! Flere anbefaler bruk av hvit (helst CRT-) skjerm som bakgrunn, som høres fornuftig ut.. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 9. januar 2006 Del Skrevet 9. januar 2006 Kan jo også forsøke med et lysbord, slik som det batteridrevne på Claes. Det bør ha optimal fargetemp. Takk for link Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå