Simma89 Skrevet 6. januar 2006 Del Skrevet 6. januar 2006 Jeg og en venn hadde lan hjemme hos meg. Vi hadde et lite problem når det gjald filoverføring. Går det ann å overføre filer mellom to pcer i samme nettverk på en enkel måte?? (Vi måtte bruke msn og sånn.) På noen større lan jeg har vært på har de satt opp DC hub på det lokale nettet. er det vankelig å sette opp dette?? noen som vet hvordan man gjør det? Lenke til kommentar
MindTooth Skrevet 6. januar 2006 Del Skrevet 6. januar 2006 Kjør -> "cmd" -> ipconfig -> se etter tildelt IP og la kompisen din kjøre den ifra Kjør i Start. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 6. januar 2006 Del Skrevet 6. januar 2006 Har du sjekket om maskinene har de samme nettverksprotokollene? Har du prøvd å kjøre veiviseren for nettverkstilkobling en gang til? Å sette opp en FTP-server kan være en mulighet. Lenke til kommentar
Simma89 Skrevet 6. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2006 (endret) har ikke prøvd noen av de tingene du nevner over.. hvordan gjør jeg det?? og hvordan setter jeg opp en FTP server?? noen som vet hvordan jeg setter opp DC++ hub?? Endret 6. januar 2006 av Simma89 Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 6. januar 2006 Del Skrevet 6. januar 2006 har ikke prøvd noen av de tingene du nevner over.. hvordan gjør jeg det?? og hvordan setter jeg opp en FTP server?? 5396385[/snapback] Prøv det første jeg sa først. Det bør du alltid gjøre om du har problemer med lokalt nettverk. Jeg har desverre ingen gratis FTP-servere jeg kan personlig anbefale, siden jeg ikke har fått tid til å teste noe serlig. Men se her om noen ser aktuelle ut: http://www.download.com/sort/3150-2160_4-0-1-1.html Kanskje noen andre på forumet har en FTP-server de vil anbefale? Lenke til kommentar
Simma89 Skrevet 6. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2006 (endret) skal jeg bare laste ned den ftp serveren der og starte den så vil kameraten min kunne laste ned mine filer fra meg? Endret 6. januar 2006 av Simma89 Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 6. januar 2006 Del Skrevet 6. januar 2006 skal jeg bare laste ned den ftp serveren der og starte den så vil kameraten min kunnelaste ned mine filer fra meg? 5396448[/snapback] I de programmene som jeg har prøvd, så har jeg satt opp en server, altså valgt en mappe på maskinen med alle undermapper, og i tillegg laget brukerkontoer. Så kan andre koble til serveren med det samme programmet, eller med en nettleser. Og så kan du bestemme om de ulike brukerene skal få laste ned filer og opprette filer. Lenke til kommentar
Simma89 Skrevet 6. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2006 kan du gi meg noen tips til hvilken ftp server jeg burde laste ned?? har du satt opp DC hub noen gang ?? funker dette bedre? Lenke til kommentar
persistent Skrevet 6. januar 2006 Del Skrevet 6. januar 2006 Hvorfor begynne å knoe med serveroppsett når du kan sette maskinene i samme arbeidsgruppe (på samme ip-range) og dele filmappene. Dra filer mellom maskinene så mye du lyster.... Lenke til kommentar
Simma89 Skrevet 6. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2006 hvordan setter jeg de i samme arbeidgruppe a? Lenke til kommentar
persistent Skrevet 6. januar 2006 Del Skrevet 6. januar 2006 Høyreklikk på Min Datamaskin, velg Datamaskinnavn , klikk på Endre, nederst her kan du angi navn på arbeidsgruppe. Det sikreste etterpå er å gå på egenskaper på nettverkskortet ditt og sette en fast IP-adresse (eks. 192.168.1.10) og så gjøre det samme på den andre maskina (eks. 192.168.1.11). Pass på at begge har samme subnet-mask (155.155.155.0). Lenke til kommentar
Simma89 Skrevet 6. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2006 vi får oprettet arbeidgruppen men hvordan finner jeg den når det var kameraten min som opprettet den?? Når han setter fast ip detter han ut av internett, hvorfor det? Lenke til kommentar
PerB Skrevet 6. januar 2006 Del Skrevet 6. januar 2006 Alle må sette faste IP-adresser. Det kan se ut som om han har satt en adresse som samfaller med en annen IP-adresse (skal gi feilemelding). Lenke til kommentar
persistent Skrevet 6. januar 2006 Del Skrevet 6. januar 2006 Ok , da er dere koblet opp på samme nettverk og har i utgangspunktet satt pc´ene til å motta IP-adresse, da skal dere kunne gå tilbake til det, dere skal da få tildelt IP-adresser i samme rangen.. Var usikker på hvordan dere koblet til hverandre, var derfor jeg foreslo fast ip-adresse, men glem den. Sett opp til å motta både ip og dns. Ettersom dere er i samme rangen og begge har samme arbeidsgruppe gjenstår det egentlig bare at dere aktiviserer fildeling og deler ut noen mapper. Dere bør krysse av for at "la andre brukere endre mine filer" (heter ikke akkurat det-men det finner dere ut av). For å sjekke at dere vil finne hverandre kan dere pinge hverandre. Lenke til kommentar
Simma89 Skrevet 7. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2006 (endret) nei vi er ikke koblet til hverandre. når vi prøvde å sette fat ip så gikk det ikke ann å gå på internettt. hva skal vi gjøre?? forklar litt enkelt og detaljert, har aldri gjort detta før. Endret 7. januar 2006 av Simma89 Lenke til kommentar
persistent Skrevet 7. januar 2006 Del Skrevet 7. januar 2006 Ok, da starter vi med begynnelsen... er dere koblet sammen på noe vis, krysset nettverkskabel, er koblet til samme hjemmenettverk, koblet sammen med hub eller switch ? I såfall er fremgangsmåten som nevnt overfor med ip-adresser og felles arbeidsgruppe. Er dere ikke sammenkoblet i det hele tatt, hvordan kan dere da være på samme sted og begge ha internettforbindelse ? Lenke til kommentar
Simma89 Skrevet 7. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2006 vi er koblet til samme router.. hva gjør vi da? når vi prøver å sette fast ip kommer vi ikke på nett. Dette har jeg opplev før og.. hvorfor skjer dette?? Lenke til kommentar
persistent Skrevet 7. januar 2006 Del Skrevet 7. januar 2006 Er du sikker på at når dere setter fast ip-adresse så setter dere in adresse i samme rangen som den som ruteren deler ut? Hvis ikke får dere ikke tilgang til ruteren. Jeg ville starte med å motta ip-adresse fra ruteren på begge maskiner (da har dere internettforbindelsen i orden også), så ville jeg brukt ipconfig og sjekket at begge maskiner ligger i samme range og med samme nettverksmaske. Så ville jeg sjekket at begge har/tilhører samme arbeidsgruppe. Så ville jeg sjekket at begge maskiner har aktivert fildeling og at det faktisk er delt noen mapper, samt sjekket tilgangsrettighetene til disse mappene..... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå