Gå til innhold

Best Creative lydkort etter X-fi serien?


Anbefalte innlegg

Jeg sniker inn et spørsmål her, siden det ser ut som radiated er ingeniøren bak samtlige lydkort på markedet.

Jeg har et Asus A8N Sli Deluxe-hovedkort med et innebygget Realtek ALC850-lydkort. PCen brukes av lyd til å spille av MP3-sanger fra iTunes, og til spilling i for det meste FPS-spill.

For å få ut lyden bruker jeg et Creative T3030 som ukresne jeg syns gir knallyd til en billig penge.

 

Er det noe å hente ytelsesmessig i spill, og lydkvalitetsmessig på å skaffe meg et bedre lydkort? Vil f.eks et av de billigste X-FI-kortene gi mindre lydprosessering til CPU, så ytelsen i spill blir bedre? Vil det være noen merkbar forskjell på avspilling av MP3-filer på høyttalerne mine?

 

Takker for svar. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, jeg synes at det er ingen hensikt i at du oppgraderer, du vil få bedre lyd i spill, men ettersom du spiller mye komprimert musikk ala mp3 og liknende og med ganske billige høytalere så blir det ikke bedre enn det svakeste ledd uansett, så jeg vet ikke om det er noen hensikt i at du oppgrader lydkortet jeg da

 

Men bedre lyd hvis du oppgraderer er vel rimelig sikkert ja...

Endret av tintin77
Lenke til kommentar
Jeg sniker inn et spørsmål her, siden det ser ut som radiated er ingeniøren bak samtlige lydkort på markedet.

Jeg har et Asus A8N Sli Deluxe-hovedkort med et innebygget Realtek ALC850-lydkort. PCen brukes av lyd til å spille av MP3-sanger fra iTunes, og til spilling i for det meste FPS-spill.

For å få ut lyden bruker jeg et Creative T3030 som ukresne jeg syns gir knallyd til en billig penge.

 

Er det noe å hente ytelsesmessig i spill, og lydkvalitetsmessig på å skaffe meg et bedre lydkort? Vil f.eks et av de billigste X-FI-kortene gi mindre lydprosessering til CPU, så ytelsen i spill blir bedre? Vil det være noen merkbar forskjell på avspilling av MP3-filer på høyttalerne mine?

 

Takker for svar.  :)

5435593[/snapback]

 

 

Hei, jeg har samme hk som deg og brukte ALC lydkortet i noen mnd. Pcen blir brukt til et stereoanlegg, et 5.1 sett og headsett. Film musikk og Battlefield2. Jeg var ikke fornøyd med lyden og satt inn et gammelt audigy lydkort. (SB0090)

 

Kort:

Ble mye bedre lyd. Det ville ikke forundre meg at de nyere lydkort har enda bedre lyd enn mitt lydkort.

 

Lang:

I BF2 hører jeg mye bedre hvor lyder kommer i fra. Lyden er også mye klarere og oppløst. Bruker headset.

 

Til mp3 bruk er også lyden mye bedre. Hører stor forskjell på 128Kbits mp3 filer og filer med høyere bitrate.

 

Litt offtopic:

Hvis du bruker et kabinett med minijacker i front, så sjekk lydkortet har støtte for denne tilkoblingen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er sikkert litt ytesesmessig å hente ved å sette inn et spill-lydkort (X-fi el. Audigy 2 med EAX-støtte) framfor å bruke den integrerte lydbrikken. Et typisk semipro-kort derimot, f.eks E-MU 1212M bruker en egen mikserprogramvare som i dette tilfellet legger beslag på ca 12MB RAM, og vil dermed senke ytesen en helt umerkbart (kan bli merkbart hvis du har for lite RAM).

Men hvis du ønsker flere FPS eller mer ledig prosessorkraft er det 100% sikkert at det fins bedre måter å bruke pengene på enn lydkort (CPU, RAM el. skjermkort). Jeg vil også tro at lyden i et 500-kroners 5.1. sett, ikke rettferdiggjør en oppgradering til separat lydkort, da er det innebygde bra nok (med mindre du ønsker støtte for spill-standarder som gir bedre posisjonering osv). For headset eller steroanlegg/mer påkostede høyttalersett derimot, ville jeg helt klart gått for oppgraderingen (En god regel er å ikke bruke mer penger på lydkort enn på høyttalere).

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg kommer til å få meg et Audigy 4-kort etterhvert, eller kanskje X-FI hvis de kommer i bulk. Ikke så mye for å kunne få mye bedre ytelse i spill på den maskinen jeg har nå, men for å alltid ha et lydkort som avbelaster CPU, også i fremtidige maskiner. Om dette også gir bedre lyd ut på et 450-kroners Creative T3030 2.1-sett er det bare positivt.

 

Jeg har alltid tenkt at innebygde lydkort er masse mer enn bra nok, og det er det vel til en viss grad, men kanskje det er noe å hente på et Audigy 4 eller X-FI?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...