Gå til innhold

Best Creative lydkort etter X-fi serien?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

skulle kjøpe meg nytt lydkort...valget endte på den billigste i creative X-fi serien...trememusic heter det....å jeg må si at jeg var positift overrasket på mange måter, alle instillinger, valg osv, ytelsen å det den inneberer.

 

jeg anbefaler dette, hvist du ikke trenger noen tilkoblingsmulighet for lyd framme i kabinettet, eller noen av de andre funksjonene (og boksene) som følger med de dyrere kortene i serien.

 

Kortet funker bra til spilling, har spessielt merket forskjell i bf2:D, musikk lytting, og film... har også brukt kortet til å ta opp LP plater, klart det funket der og: )

Lenke til kommentar

Fra best til dårligst:

 

E-MU 1820M S-N 125dbA

E-MU 1212M S-N 125dbA

E-MU 1820 S-N 112dbA

X-fi Elite Pro S-N 116dbA

E-MU 0404 S-N 116dbA

X-Fi Fatal1ty FPS S-N 109dbA

X-Fi Platinum S-N 109dbA

X-Fi XtremeMusic S-N 109dbA

Soundblaster Audigy 4 Pro S-N 113dbA

Soundblaster Audigy 2 ZS S-N 108dbA

Soundblaster Audigy 4 S-N 106dbA

 

Alle tall fra Creative :-)

 

De tre nederste benytter samme D/A-converter, og har dermed akkurat samme lydkvalitet, forskjellen ligger i tilkoblingsmuligheter. 1212M og 0404 er kun for stereo-oppsett, men til gjengjeld har 1212M bedre lydkvalitet enn X-fi elite pro. Elite pro benytter bedre convertere enn de andre X-fi.

E-mu 1820 har gode tilkoblingsmuligheter, men ikke like gode convertere som M-utgaven.

 

EDIT la til noen Audigy-kort. Selv om Audigy 4 _Pro_ har bedre signal-støyforhold enn de billigeste X-FI-kortene, benytter det seg av oppsampling til 48000hz, noe som påvirker lydkvaliteten i negativ retning. Kort som har samme S-N tall benytter sannsynligvis samme digitalconvertere.

Endret av radiated
Lenke til kommentar
Hva gjør E-MU kortene bedre enn X-fi kortene?

Lydkvaliteten ved inn- og avspillig, samt inn- og utganger av med 6,3mm TRS-standarden, som muliggjør balanserte tilkoplinger. D/A-converterene på M-utgavene er også av høyere kvalitet enn på X-FI, og signal-støy forholdene er bedre (1212M har -125db støyterskel, mot -116db på X-fi Elite Pro og -109db på de andre X-fi-modellene.

 

Til gjengjeld har X-fi en rekke tilrettelagte spill-standarder som E-MU mangler, og en bra "hodeelefonsurround"-funksjon, samt støtte for mange høyttalere (1212M gir deg kun stereo inn/ut, pluss ADAT og SPDIF digitale inn/utganger)

 

Generelt sett er 1212M det beste kortet til Creative hvis du bare skal koble til et stereoanlegg eller monitorer (2 høyttalere) for best mulig lyd, mens en av X-fi-modellene er veien å gå hvis du skal spille spill i surround med 4 eller flere høyttalere.

Lenke til kommentar
Hva gjør E-MU kortene bedre enn X-fi kortene?

5424703[/snapback]

 

Den listen der kommer nok litt an på hva man skal bruke kortene til, men EMU-kortene vinner nok på ren og skjær lydkvalitet samt konvertere.

 

Er nok ikke så mye dilldall med de, så for spillbruk etc. så tror jeg nok jeg ville gått for et x-fi kort. Til lydsnekring (som jo er det jeg bruker lydkortet mitt til) og behandling av ukomprimert lyd ville jeg gått for EMU..

 

 

EDIT: too late ;)

Endret av :chribruu
Lenke til kommentar

M-audiokortene er omtrent like gode som X-fi Extreme music. En fordel dog er det at M-audio kommer med en ordentlig RCA-kontakt for spdif-utgangen, framfor creatives "kreative" løsning med 4-pols minijackplugg som ingen andre enn creative bruker.

 

ESI Juli@ er omtrent på nivå med EMU 0404, kanskje ett lite hakk bedre (man slipper iallfall breakout-kabelen).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...