Gå til innhold

Spørsmål om fremkalling av film


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har fått fatt i noe eldre fremkallingsutstyr og en forstørrer og tenker at jeg i løpet av helgen skal fremkalle min første film. Her inne finnes det nok noen som har erfaring fra slikt arbeid og det kunne vært fint om dere kunne komme med noen tips. Har også noen spesifikke spørsmål.

 

Filmen som skal fremkalles er en s/v-film (fuji-neopan iso400/27°). Av kjemikaljer har jeg kjøpt Tetenal Lichter Abschwächer (Highlight reducer), han på fotobutikken sa at dette var fremkaller, selv synes jeg dette var et litt merkelig navn og på pakken står det kun "for redusering av kontrast på b/w-film". Begge plassene jeg spurte etter stopp-bad ble jeg fortalt at dette ikke var nødvendig, så lenge jeg skyller med nok vann. Den ene plassen sa de at jeg evt. kunne bruke eddik-vann, glemte å spørre om blandingsforholdet, noen her som har erfaringer med dette? For fixering kjøpte jeg Tetenal Vario Fix Powder (på denne står blandingsmetode/forhold på pakken). Jeg har også tanksystem med spoler for 35mm film og et vaskerom som det skal gå ann å få ganske lystett.

 

Kjøpte også en film som jeg skulle bruke for tørrtrening i mørket (få den ut av boksen, surret inn på spolen osv.) Merket her at det ikke var så lett å få opp selve filmbeholderen. Prøvde med brusåpnere og diverse husholdningsutstyr før jeg tilslutt klarte det etter mye knoting med en tang. Noen som har erfaringer med å enklere måter å få åpnet filmbeholderen på?

 

Nå ble det litt mye tekst her, så skal prøve å summere opp spørsmålene her på slutten, samt komme med noen nye spørsmål.

 

1 - Om fremkallervesken min er en fremkallerveske kan jeg sjekke ut på google, men hvis noen sitter på svaret må dere gjerne komme med det.

 

2 - Er det nødvendig med stopp-bad? Kan jeg evt. bruke eddikvann (hvilke blandingsforhold)?

 

3 - Noen tips til hvordan jeg lettere kan få filmen ut av beholderen?

 

4 - Filmen skal prosseseres på 27°, hvor presis må denne temperaturen være? Har lest at stopp-bad og fikseringsbad kan unnvike med opptil 3-5°. Er det noen spesielle termometer som er anbefalt eller holder det med et vanlig termometer?

 

5 - Vil det være skadelig (for filmen) om jeg kommer borti de eksponerte områdene i det jeg spoler den inn på spolen?

 

Det var vel de spørsmålene jeg kom på i farten. Når en har mørkeromsutstyr og er foto-interessert må en jo nesten prøve ut dette også, ikke bare digital. Setter pris på alle innspill fra mer erfarne brukere (sikter da til de som har mer erfaring enn meg, altså alle som har vært borti mørkeromsarbeid:)).

 

Håper på å få fremkallt filmen iløpet av lørdagen, så får jeg se om jeg få laget noen forstørrelser samme dag, men filmen er jo utgangspunktet og når den er fremkalt riktig kan jeg jo leke meg litt med forstørringene.

 

Mvh. Jostein

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har meget lite erfaring med god gammeldags fremkalling i mørkerom, men korkåpner/brusåpner skal faktisk være enkleste måten å få opp en filmbeholder på.

 

Når du tar på eksponerte områder, vil du i de fleste tilfeller sette et fingeravtrykk. Dette inneholder fett som over tid kan etse seg inn i emulsjonen. Å forsiktig tørke bort dette kan du gjerne gjøre etter at du er ferdig med å fremkalle den, men bør gjøres før du kopierer bilder fra den for å unngå urenheter i selve bildet (skal være et ganske kraftig fingeravtrykk for at man skal kunne se det på bildet riktignok, men allikevel). Ideelt sett bør du helt unngå å ta på eksponerte områder. Når vi får inn en skadet film til laboratoriet der jeg jobber, må vi ofte åpne filmen manuelt og føre den inn på en egen spole før vi kan sette den inn i fremkallermaskinen. I slike mørkeposer vi bruker, er det nær umulig å ikke komme borti noe av filmen, men vi har aldri fått stygge merker av dette, og ingen klager i ettertid.

 

Husker ikke så mye av godt gammeldags mørkeromsarbeid... har ikke gjort dette siden ungdomsskolen, men det var utrolig morsomt husker jeg. Lykke til :)

Lenke til kommentar
Filmen skal prosseseres på 27°, hvor presis må denne temperaturen være?
Jeg har aldri hatt problemer med variasjon så lenge jeg korrigerer med tiden, det finnes tabeller som viser hvor lang tid man skal bruke ved forskjellige temperaturer. Det er vanlig å eksperimentere i mørkerommet og prøve seg fram, det er sånn man kommer fram til resultater man blir skikkelig fornøyd med.

 

Er det noen spesielle termometer som er anbefalt eller holder det med et vanlig termometer?
Du kan ikke stole på et vanlig termometer så du må enten kjøpe et spesielt nøyaktig et eller sjekke termometeret du skal bruke mot et som er nøyaktig.

 

 

Når du skal vurdere om et rom er lystett så holder det ikke å se at det ser mørkt ut. Du må sitte der i minst 10 minutter til øynene har blitt vant til mørket før du kan gjøre en nøyaktig vurdering, spesielt hvis du har vært ute i godt lys først. Jeg vet om flere som har tabbet seg ut på den måten.

Lenke til kommentar

Med mange år med mørkromsarbeid så syntes jeg at "min" løsning var mye bedre:

 

Istedenfor å bruke korkåpner eller lignende redskap har jeg i alle år regelrett åpnet "beholderen" med å bruke tommelen til å åpne der filmen går inn/ut av beholderen, så vrenger du denne opp på samme måte som du gjør med en leverpostei- eller makrell i tomat-boks.. og så har du lett tilgang til filmen. En stor fordel med dette er at du ikke er avhengig av å ha en korkåpner eller hvis du skulel være så uheldig å miste "beholderen" i gulvet mens du jobber så vil filmen IKKE "spinne ut" over hele gulvet osv..

 

Jeg har brukt denne metoden i alle år og det fungerer fint som bare det! Når man skal fremkalle alt fra 5 til 10 filmer av gangen så er det greit å ha teknikken og hastigheten i orden! ;)

 

PS: Jeg vet ikke om dette ble en veldig god beskrivelse av hvordan man gjør det, så hvis det var uklart, så kan jeg sikkert prøve igjen! ;)

Lenke til kommentar

Du trenger ikke mer enn fremkaller og fix, hvis du skyller skikkelig. En annen sak er at den Tetenal-"fremkalleren" du nevner har et suspekt navn. Har aldri hørt om en fremkaller fra Tetenal med et slikt navn, og jeg tror ikke det er en fremkaller. Jeg kan ta feil, men jeg synes det høres suspekt ut.

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar så langt!

 

Prøvde to brusåpnere her hjemme, ingen av dem passet, åpneren klarte ikke å få "tak" på selve lokket. Men jeg var en tur innom Ilford sine sider, der fant jeg noe som lignet en brusåpner som var ment for å åpne film-ruller. Så det finnes sikkert de brusåpnerne som kan det også ja.

 

Godt å vite at den eksponerte filmen ikke blir helt ødelagt hvis jeg kommer borti den, for det kommer nok til å skje da det ikke var så lett å føre filmen inn på spolen uten litt hjelp av fingrene:) Får eventuellt tørke av den når jeg er ferdig.

 

Har tatt vare på innpakningen til filmen, så der har jeg tabellen over tid/temp tror jeg. Da gjelder det bare å få tak i et termometer en kan stole på. Får se om jeg finner det i byn imorgen. Akvarie-termometer kan kanskje fungere, da disse også må være ganske presise? Hvor kan man ellers få fatt i et presist termometer?

 

Vurdering om mørkerommet er lystett er viktig ja, rommet egner seg bra i den forstand at det kun er en dør som går inn dit og ingen vinduer, men døren slipper inn lys i alle gliper, så det må jeg få ordnet, enten ved å henge opp et mørkt laken, eller ved å bruke tape.

 

kkristi: Tror jeg forsto hva du mener og hvis dette fungerer og tomlene mine er sterke nok prøver jeg denne metoden imorgen (i og med at ingen av brusåpnerene mine passer).

 

Takk for tips så langt, gleder meg til å komme i gang. Har hatt dSLR i snart ett år nå, men ennå ikke printet ut bilder (utenom i forbindelse med et felles fotoalbum etter en studietur til Syria), så det skal bli godt å få noen papirbilder.

 

Noen inspill ang. stopp-bad? Dette er noe jeg vil ha klart før jeg begynner på fremkallingen. Hvis dette er nødvendig får jeg ta en tur tilbake til butikken som ga meg tips om eddikvann-løsningen og forhøre meg om delingsforhold.

 

Sjekket forresten ut den vesken jeg hadde fått som skulle være fremkaller. På Tetenal sine sider finner jeg den under "film processes -> Error correction" og det står:

For reducing over exposed or over developed b/w negatives and for clarifying b/w prints and slides.

Så kan ikke forstå annet enn at han i butikken må ha gitt meg feil, skal ned å høre med dem imorgen.

 

Edit: PMnormal - Så ikke ditt svar før etter jeg hadde postet. Takk for oppklaring mtp stopp-bad, siden jeg hatt litt problmemer med å skaffe det her i by'n får jeg heller skylle godt med vann. Og ja, jeg er også skeptisk til den Tetenal-vesken jeg fikk.

Endret av joostein
Lenke til kommentar

Da har jeg fått vært en tur på Clas Ohlsson hvor jeg fant Kodak TMAX fremkaller for s/h-film, noen filmklyper, oppbevaringsflasker for kjemikalier og et digitaltermometer. Termometeret kostet bare 60kr, men de sa det skulle være presist og raskt. Så da er jeg klar for å fremkalle min første film. Takk for alle tips!

Lenke til kommentar
det finnes tabeller som viser hvor lang tid man skal bruke ved forskjellige temperaturer. Det er vanlig å eksperimentere i mørkerommet og prøve seg fram, det er sånn man kommer fram til resultater man blir skikkelig fornøyd med.

 

Støtte på et lite problem her nå som du kanskje kan hjelpe med. Fant den tabellen over temp/tid på innsiden av boksen filmen kom i. Prøvde å lage en kopi av tabellen nedenfor. Hva står "El" for? Hva er forskjellen på 1600 og 400 (det varierer jo en del på prosseseringstid)? Tenkte først at det kunne vært iso, men nå har jeg aldri hør El som forkortelse for iso, synes også at det var merkelig at de da bare tok med 400 og 1600. Har det noe med typen fremkaller jeg har å gjøre?

 

********El******18°****20°****etc.

---------------------------------------------

********1600***11min**10min**etc

TMAX-->---------------------- --------------

********400*****7min**6min***etc

--------------------------------------------

 

Reagerte også litt på at det står ISO 400/27° utenpå esken, mens tabellen inne i esken går fra 18° - 26°. Det er veld det i esken jeg skal følge, f.eks 10min(1600)/6min(400) ved 20°?

 

Blir kanskje litt mye spørsmål dette, kanskje det heller ikke har så mye å si, men jeg er litt (for) perfeksjonist og vil gjerne gjøre ting riktig selv om det er første gang:)

 

Mvh. Jostein

Lenke til kommentar

Før i tiden hadde filmene lysfølsomheten angitt i ASA og DIN. ASA er vel den standarden som vant ISO-krigen (for en gangs skyld vant amerikanerne ;) og som er blitt den samme som ISO så vidt jeg vet. Jeg tror 27 står for DIN-verdien.

Svart/hvitt-filmer kan presses, slik at hvis du fremkaller lenger enn angitt (eller ved høyere temp) vil du "fremkalle stadig mer", slik at filmen i realiteten får en høyere følsomhet, samtidig som den får mere korn. Det kann være dette som er angitt i tabellen, slik at hvis du har eksponert etter 1600 ISO skal du fremkalle den 10min i stedet for 6 (ved 20grader).

 

Ellers mener jeg å huske at jeg brukte noe som het Photo-flo i skyllevannet til slutt, som var en slags vann-mykner, for å unngå tørkeskjolder på filmen. MEn dette er ikke noe must.

Lenke til kommentar

Det stemmer nok ja, har lett det litt opp på nett nå og fant ut at: ASA400 = ISO400 = DIN27. Ble bare litt forvirret da det sto et "°"-tegn etter 27 (400/27°).

 

Om EI (Exposure index) fant jeg dette:

EI values are usually given in the form E.I. 100/21º, where the first part of the speed is an arithmetic value based on the ASA/BS film speed standards and the second is a logarithmic value based on the DIN system. Arithmetic speeds are easier to understand, but the logarithmic system makes it easier if you need to do calculations or practical adjustments to exposures. Also Known As: EI

 

Link til artikkel

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...