Arnagorn Skrevet 6. januar 2006 Del Skrevet 6. januar 2006 Har en akvariepumpe til overs og vurderte å koble denne til et Zalman Reserator1 Plus system? Pumpa er stor, 1600 l/t. Lurte på om trykket kan bli for stort for vannblokkene? Er det mye motstand i disse og tåler de det ekstra trykket? Må jeg evt. demontere orginalpumpen som står i radiatorblokka? Lenke til kommentar
Pels Skrevet 6. januar 2006 Del Skrevet 6. januar 2006 (endret) Vel, du kan jo bare prøve å se om blokkene tåler trykket. Har original pumpen gått i stykker ? Endret 6. januar 2006 av Pels Lenke til kommentar
Arnagorn Skrevet 6. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2006 Vel, du kan jo bare prøve å se om blokkene tåler trykket. Har original pumpen gått i stykker ? 5395276[/snapback] Neida, org. pumpen fungerer fint den. Har litt høyere tempratur enn avtalt så jeg ønsker å øke sirkulasjonen i systemet... Trenger jeg å demontere org, pumpen da denne kan bli en flaskehals? Lenke til kommentar
Stonescream Skrevet 6. januar 2006 Del Skrevet 6. januar 2006 Kan du ikke se om du kan flytte radiatoren til et sted med litt mer sirkulasjon? Evt kan du jo se om du får montert på et rør hvor vannet går inn i radiatoren. Sånn at vannet kommer ut helt oppe, men blir sugd inn helt nederst. Lenke til kommentar
tvangsgreie Skrevet 7. januar 2006 Del Skrevet 7. januar 2006 Først bør du forsikre deg om at pumpen ikke er av typen som har en levetid på 100 timer. Noen akvariepumper er bare beregnet på å fylle/tømme akvariet en gang innimellom, og da trenger de ikke vare så lenge. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 7. januar 2006 Del Skrevet 7. januar 2006 (endret) Trykk måles ikke i liter pr. time. Antal liter pr. time har ingen ting å si på trykket vannblokkene får. Endret 7. januar 2006 av jonepet Lenke til kommentar
Økonom Skrevet 7. januar 2006 Del Skrevet 7. januar 2006 Vil tro det funker fint, hvor høy løftehøyde har pumpen? Lenke til kommentar
Arnagorn Skrevet 7. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2006 1,5 m. løftehøyde... Lenke til kommentar
Arnagorn Skrevet 7. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2006 Trykk måles ikke i liter pr. time. Antal liter pr. time har ingen ting å si på trykket vannblokkene får. 5397890[/snapback] Det er riktig, men i spec'en til akvariepumper oppgiis det heller ikke bar. Likevel, når pumpen leverer 1600 l/t uten noen form for returmulighet på trykksiden, vil jeg anta at det er en betydelig trykkønking fra zalman pumpen som leverer 300 l/t. Tatt dette i betraktning ligger det også litt i kortene at effektforbruket på Zalman pumpen er mye lavere en på Enheim pumpen. 5W mot Enheim's 50W. Hvis W=NM ut på rotoren til pumpen, må vel trykket også øke?!? Jeg har fått tak i en anen Enheim pumpe som leverer 700 l/t og en effekt på 8 W. Tror dere denne vil være bedre egnet?? Lenke til kommentar
gxi Skrevet 7. januar 2006 Del Skrevet 7. januar 2006 (endret) Trykket den pumpen kan genere er 0,15 bar. Endret 7. januar 2006 av jonepet Lenke til kommentar
Arnagorn Skrevet 7. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2006 Trykket den pumpen kan genere er 1,5 bar. 5398610[/snapback] Hvilken pumpe? Enheim 1600 l/t eller 700 l/t? Hvilken formel brukte du for å regne det ut? Lenke til kommentar
gxi Skrevet 7. januar 2006 Del Skrevet 7. januar 2006 (endret) Den med 1600.. Løftehøyden. Det ble forresten feil. 0.15 bar skal det være. (1,5m -> 0,15bar) Endret 7. januar 2006 av jonepet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå