Gå til innhold

Akvariepumpe til vannkjøling?

Anbefalte innlegg

Har en akvariepumpe til overs og vurderte å koble denne til et Zalman Reserator1 Plus system? Pumpa er stor, 1600 l/t. Lurte på om trykket kan bli for stort for vannblokkene? Er det mye motstand i disse og tåler de det ekstra trykket? Må jeg evt. demontere orginalpumpen som står i radiatorblokka?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vel, du kan jo bare prøve å se om blokkene tåler trykket. Har original pumpen gått i stykker ?

5395276[/snapback]

Neida, org. pumpen fungerer fint den. Har litt høyere tempratur enn avtalt så jeg ønsker å øke sirkulasjonen i systemet... Trenger jeg å demontere org, pumpen da denne kan bli en flaskehals?

Lenke til kommentar
Trykk måles ikke i liter pr. time. Antal liter pr. time har ingen ting å si på trykket vannblokkene får.

5397890[/snapback]

Det er riktig, men i spec'en til akvariepumper oppgiis det heller ikke bar. Likevel, når pumpen leverer 1600 l/t uten noen form for returmulighet på trykksiden, vil jeg anta at det er en betydelig trykkønking fra zalman pumpen som leverer 300 l/t. Tatt dette i betraktning ligger det også litt i kortene at effektforbruket på Zalman pumpen er mye lavere en på Enheim pumpen. 5W mot Enheim's 50W.

Hvis W=NM ut på rotoren til pumpen, må vel trykket også øke?!?

Jeg har fått tak i en anen Enheim pumpe som leverer 700 l/t og en effekt på 8 W.

Tror dere denne vil være bedre egnet?? :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...