Gå til innhold

Er det riktig å boikotte Israel?

Bør Israel boikottes?  

543 stemmer

1. 1. Bør Israel boikottes?

• Ja, men man må være konsekvent og også boikotte andre land hvor man mener det blir begått lignende overgrep
      205
    • Ja og det er det eneste landet man bør boikotte
      27
    • Ja, har ingen formening om man bør boikotte andre land
      35
    • Nei
      122
    • Nei, men det er andre land som bør boikottes
      98
    • Vet ikke/ingen formening
      38
    • Ingen formening, men det er andre land som bør boikottes
      18

Anbefalte innlegg

Når Norge kastet ut afganerer ut, er det etnisk rensing? :ermm:

9030485[/snapback]

Afghanerne er, i motsetning til det palestinerne var, innflyttere, folk som ønsker å bli fastboende i Norge, men som ikke har kommet igjennom Norges innvandringsfilter.

Tja.. Palestinere i palestina... Du må forklare meg angående "dine utdrivelser"..

Jeg har dokumentert utdrivelsene flere ganger i denne tråden, og du sa deg jo enig da jeg viste Yitzak Rabins memoarer. Palestinerne i Palestina...?Det står jo svart på hvitt i det du har quotet

flere ganger(- Det handler ikke om etnisk rensing, men om å forsvare seg mot angrep fra palestinerne. Resultatet ble en borgerkrig, og for å vinne denne måtte israelerne forsøke å drive ut palestinerne. Det klarte de imidlertid ikke.): De klarte ikke å drive ut alle palestinerne.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det handler ikke om etnisk rensing,

Hva er problemet da?

Hvilket ord i denne setningen forstår du ikke?

9030714[/snapback]

Du må nok som alle andre tolke bisetninger i sin sammenheng. Som sagt så må du dokumentere hvordan det faller utenfor definisjonen av "etnisk rensing". Hvis du fortsatt er i tvil om Morris dokumenterer etnisk rensing, ta en kikk på favorittkilden din:

At the same time, Morris says he documented atrocities on the part of Israelis, including suspected cases of rape, torture, and ethnic cleansing..

http://en.wikipedia.org/wiki/Benny_Morris

Endret av Tokse
Lenke til kommentar
"Suspected"!

9031281[/snapback]

Dette begynner jo å bli latterlig, men nå håper jeg dette intervjuet med Morris kan fjerne den siste rest av tvil som måtte eksistere om hvorvidt han mener det var etnisk rensing eller ikke:

They perpetrated ethnic cleansing.

There are circumstances in history that justify ethnic cleansing. I know that this term is completely negative in the discourse of the 21st century, but when the choice is between ethnic cleansing and genocide—the annihilation of your people—I prefer ethnic cleansing.

And that was the situation in 1948?

That was the situation. That is what Zionism faced. A Jewish state would not have come into being without the uprooting of 700,000 Palestinians. Therefore it was necessary to uproot them. There was no choice but to expel that population. It was necessary to cleanse the hinterland and cleanse the border areas and cleanse the main roads. It was necessary to cleanse the villages from which our convoys and our settlements were fired on.

The term “to cleanse” is terrible.

I know it doesn’t sound nice but that’s the term they used at the time. I adopted it from all the 1948 documents in which I am immersed.

http://www.logosjournal.com/morris.htm

Endret av Tokse
Lenke til kommentar
Beklager, men å bruke en perifer fyr som Morris som sannhetsvitne blir for dumt. Som du har sett, har han blitt kraftig kritisert fra flere kanter.

9031802[/snapback]

Det er en forskjell på å bli kritisert for personlige meninger, og å bli kritisert for faget. Morris har utrolig mange rare personlige meninger, men det er få som kritiserer det historiske innholdet i arbeidet hans.

Dessuten er han ikke alene om å bekrefte den etniske rensingen. Avi Shlaim gjør det, tidligere utenriksminister Shlomo Ben-Ami gjør det, etc, etc.

Jeg har forsåvidt linket tidligere til intervju med Ben Ami som bekrefter dette. Så dette burde du vite.

Så enn om Morris er en perifer fyr, langt langt ute på den Zionistiske høyresiden så vidt jeg har forstått, så er ikke hans historiske arbeid perifert på noen måte. De nye Israelske historikerne, som er de første som har fått tilgang til offisielle dokumenter fra den tiden, er ikke lenger perifere. De har utarbeidet det som nå er Israelsk konsensus om hva som skjedde.

Endret av Niskivara
Lenke til kommentar

Folk som velger å gå på motpartens person istedet for sak får postene sine slettet. Dere mp gjerne synes at andre brukere er klovner, duster eller hva det nå må være, men dere får ikke si det. Vi vil ha en saklig og kosntruktiv debatt, så langt det er mulig mellom folk som ikke har noe som helst ønske om å lære av hverandre.

To poster er slettet.

Geir :)

Lenke til kommentar
Det er en forskjell på å bli kritisert for personlige meninger, og å bli kritisert for faget. Morris har utrolig mange rare personlige meninger, men det er få som kritiserer det historiske innholdet i arbeidet hans.

Fyfy! Å kritisere en historiker som maler på ting...

Morris has been criticized by other historians for allegedly fabricating events.
:whistle: Endret av Vaio
Lenke til kommentar
"Suspected"!

9031281[/snapback]

Dette begynner jo å bli latterlig, men nå håper jeg dette intervjuet med Morris kan fjerne den siste rest av tvil som måtte eksistere om hvorvidt han mener det var etnisk rensing eller ikke:

They perpetrated ethnic cleansing.

There are circumstances in history that justify ethnic cleansing. I know that this term is completely negative in the discourse of the 21st century, but when the choice is between ethnic cleansing and genocide—the annihilation of your people—I prefer ethnic cleansing.

And that was the situation in 1948?

That was the situation. That is what Zionism faced. A Jewish state would not have come into being without the uprooting of 700,000 Palestinians. Therefore it was necessary to uproot them. There was no choice but to expel that population. It was necessary to cleanse the hinterland and cleanse the border areas and cleanse the main roads. It was necessary to cleanse the villages from which our convoys and our settlements were fired on.

The term “to cleanse” is terrible.

I know it doesn’t sound nice but that’s the term they used at the time. I adopted it from all the 1948 documents in which I am immersed.

http://www.logosjournal.com/morris.htm

9031697[/snapback]

Hvis, det kan blir kalt etnisk rensing i det heletatt, må det være rensning av radikaler islamister. Ikke palestinerer

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Hvis, det kan blir kalt etnisk rensning i det heletatt, må det være rensning av radikaler islamister. Ikke palestinerer

9047291[/snapback]

Hadde ingenting med radikale Islamister å gjøre. De som ble tvangsflyttet, rømte, eller ble massakrert var muslimer, kristne, jøder, ateister, og mere til. Dette handlet ikke om religion, det handlet om de som flyttet inn mot dem som allerede bodde der. Deriblant en god del Palestinske jøder.

Lenke til kommentar
Hvis, det kan blir kalt etnisk rensning i det heletatt, må det være rensning av radikaler islamister. Ikke palestinerer

9047291[/snapback]

Hadde ingenting med radikale Islamister å gjøre. De som ble tvangsflyttet, rømte, eller ble massakrert var muslimer, kristne, jøder, ateister, og mere til. Dette handlet ikke om religion, det handlet om de som flyttet inn mot dem som allerede bodde der. Deriblant en god del Palestinske jøder.

9047418[/snapback]

Ikke lek benny morris... Dokumenter dine utsagner..

For min del, så ser jeg hverdag på tv, at det er radikaler tepperhoder som forårsaker taptliv..

Lenke til kommentar
Ikke lek benny morris... Dokumenter dine utsagner..

For min del, så ser jeg hverdag på tv, at det er radikaler tepperhoder som forårsaker taptliv..

9047450[/snapback]

Ingen seriøse historikere benekter Benny Morris sin dokumentasjon. Dokumenasjonen er hovedsaklig offisielle Israelske dokumenter som regjeringen frigjorde for historikere, deriblant Morris. De andre historikerne som har studert materialet, som f.eks Avi Shlaim, er helt enig med det historiske innholdet i Morris sine studier, de er bare sterkt uenig i Morris sine personlige meninger. Så hvis du skal komme med enn sånn påstand så må nok du dokumentere. Så kom med en link til noen seriøse historikere som mener at Morris ikke har dokumentert sine funn. Takk.

The British census of 1922 registered 752,048 inhabitants in Palestine, consisting of 589,177 Palestinian Muslims, 83,790 Palestinian Jews, 71,464 Palestinian Christians (including Greek Orthodox, Roman Catholic, and others) and 7,617 persons belonging to other groups. The corresponding percentage breakdown is 78% Muslim, 11% Jewish, and 9% Christian. Palestinian Bedouin were not counted in the census, but a 1930 British study estimated their number at 70,860.[36]

Wikipedia

De som ble kastet ut av hjemmene sine ble heller ikke spurt om religion, de ble utvist by for by.

Hvis du har noe bevis som tilsier at Israelske militæret gikk rundt og spurte om de som de kastet ut eller massakrerte var Muslimer eller ei, så er det nok du som må dokumentere det. Link, takk.

Lenke til kommentar
Ingen seriøse historikere benekter Benny Morris sin dokumentasjon.

Nei da... :whistle:

Bare professor Efraim Karsh fra Kings College i London og Professor Norman Finkelstein fra Depaul i USA.

Begge er annerkjent historiker med Professor i H-i-s-t-o-r-i-e som grad.

Dokumenasjonen er hovedsaklig offisielle Israelske dokumenter som regjeringen frigjorde for historikere, deriblant Morris.

Morris has also been attacked from the opposite pole, by Norman Finkelstein in chapter three of his Image and Reality of the Israel-Palestine Conflict (2001), in which he argues that Morris repeatedly bent his interpretation of evidence to find Israeli government officials and the IDF innocent of crimes against Palestinians, by juxtaposing quotes from Morris' book, with full quotations from the source Morris cited.

De andre historikerne som har studert materialet, som f.eks Avi Shlaim, er helt enig med det historiske innholdet i Morris sine studier, de er bare sterkt uenig i Morris sine personlige meninger.

Ja, massaker og selvforsvar er 2 vidt forskjellige ting..

Så hvis du skal komme med enn sånn påstand så må nok du dokumentere. Så kom med en link til noen seriøse historikere som mener at Morris ikke har dokumentert sine funn. Takk.

http://en.wikipedia.org/wiki/Benny_Morris#...icism_of_Morris

The British census of 1922 registered 752,048 inhabitants in Palestine, consisting of 589,177 Palestinian Muslims, 83,790 Palestinian Jews, 71,464 Palestinian Christians (including Greek Orthodox, Roman Catholic, and others) and 7,617 persons belonging to other groups. The corresponding percentage breakdown is 78% Muslim, 11% Jewish, and 9% Christian. Palestinian Bedouin were not counted in the census, but a 1930 British study estimated their number at 70,860.[36]

Wikipedia

Røyker du noe rart? Hva er linken for?

De som ble kastet ut av hjemmene sine ble heller ikke spurt om religion, de ble utvist by for by.

Hvis du har noe bevis som tilsier at Israelske militæret gikk rundt og spurte om de som de kastet ut eller massakrerte var Muslimer eller ei, så er det nok du som må dokumentere det. Link, takk.

Hvorfor må jeg dokumentere dine påstander? Latterlig! :whistle:

Hvis du forsetter med slike, HAMAS teknikk, fører bare til at jeg overser dine kommentarer. De er rett og slett uredelige og "dum." (Som folk snakker i kokain rus)

Lenke til kommentar
Ingen seriøse historikere benekter Benny Morris sin dokumentasjon.

Nei da... :whistle:

Bare professor Efraim Karsh fra Kings College i London og Professor Norman Finkelstein fra Depaul i USA.

Begge er annerkjent historiker med Professor i H-i-s-t-o-r-i-e som grad.

Finkelstein sin kritikk går ut på at Morris er partisk og ser vekk fra blant annet Arabiske kilder som ville satt Israel i et enda dårligere lys.

Efraim Karsh vet jeg ikke hvem er. Så da må du nok opplyse meg. Link?

Dokumenasjonen er hovedsaklig offisielle Israelske dokumenter som regjeringen frigjorde for historikere, deriblant Morris.

Morris has also been attacked from the opposite pole, by Norman Finkelstein in chapter three of his Image and Reality of the Israel-Palestine Conflict (2001), in which he argues that Morris repeatedly bent his interpretation of evidence to find Israeli government officials and the IDF innocent of crimes against Palestinians, by juxtaposing quotes from Morris' book, with full quotations from the source Morris cited.

Akkurat som jeg sa. Morris er kritisert for å vrenge og se bort fra dokumentasjon for å få Israel til å se bedre ut. Takk for at du beviser poengene mine for meg.

De andre historikerne som har studert materialet, som f.eks Avi Shlaim, er helt enig med det historiske innholdet i Morris sine studier, de er bare sterkt uenig i Morris sine personlige meninger.

Ja, massaker og selvforsvar er 2 vidt forskjellige ting..

Ja, Morris sier at massakrene var forsvarlige siden de var selvforsvar, mens de fleste normale mennesker sier at massakrer ikke er forsvarlig. Ingen betviler at massakrene skjedde.

Så hvis du skal komme med enn sånn påstand så må nok du dokumentere. Så kom med en link til noen seriøse historikere som mener at Morris ikke har dokumentert sine funn. Takk.

http://en.wikipedia.org/wiki/Benny_Morris#...icism_of_Morris

Takk. Ser hvor du har fått informasjonen din fra. Som sagt så vet jeg ikke hvem Karsh er, men etter å ha klikket på linkene til ham der virker han jo som en langt værre Zionist enn Morris. Som du hadde visst hvis du fulgte med så var funnene til de nye Israelske historikerne utrolig kontroversielle da de kom på 80-tallet, men siden det så er det blitt dokumentert fra nye kilder igjen og igjen og det meste av den seriøse kritikken har falt bort. Om Karsh kommer med seriøs kritikk eller om han bare er bitter fordi de nye historikerne motsbeviste de fleste pro-Israelske historikeres solskinnshistorie om hvor snill Israel er vet jeg ikke.

Wikipedia

Hva er linken for?

Du påstod at kun "teppehoder" ble kastet ut eller massakrert. Linken viser at Palestinsk samfunn hadde(Og har, men i mindre grad) flere religioner, og hvis du mener at IDF gikk rundt og spurte hvem som var hvilken religion før de kastet dem ut\massakrerte dem så må du vise dokumentasjon. For det er faktisk en ganske latterlig påstand.

Resten av posten din gidder jeg ikke quote, fordi jeg har nettopp gitt deg svaret og har ikke lyst til å få posten min slettet for å quote dine personangrep.

Endret av Niskivara
Lenke til kommentar

JA.... Hvor sto det at folk ble massakrert?

Hvor skrev jeg at tepperhoder ble kastet ut? quote?

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

....

9047450[/snapback]

1+1=2.

Massakrene stod det om i den linken du postet for å bevise at Palestinerne var værst på massakrer, før du fikk vite at Lehi, Irgun, etc, etc, var Zionistorganisasjoner og at du derfor hadde lest hele statistikken komplett feil

Endret av Niskivara
Lenke til kommentar

....

9047450[/snapback]

1+1=2.

Massakrene stod det om i den linken du postet for å bevise at Palestinerne var værst på massakrer, før du fikk vite at Lehi, Irgun, etc, etc, var Zionistorganisasjoner og at du derfor hadde lest hele statistikken komplett feil

9048886[/snapback]

ærligtalt.... Ta deg en tidlig kveld du...

"Du påstod at kun "teppehoder" ble kastet ut eller massakrert."

:huh:

Lenke til kommentar
ærligtalt....  Ta deg en tidlig kveld du...

"Du påstod at kun "teppehoder" ble kastet ut eller massakrert."

:huh:

9048905[/snapback]

Du sier det jo selv: Hvis man kan kalle det etnisk rensing, så må det være snakk om radikale Islamister.

I svaret etterpå kaller du dem "teppehoder".

Hvordan skal man tolke det, utenom som at du mener at Palestinere ble kastet ut og massakrert på religiøs bakgrunn?

Så kom med noe dokumentasjon som tilsier at det faktisk var på grunn av religion, eller innrøm at du enten tok feil eller skrev feil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...