Gå til innhold

Er det riktig å boikotte Israel?

Bør Israel boikottes?  

543 stemmer

1. 1. Bør Israel boikottes?

• Ja, men man må være konsekvent og også boikotte andre land hvor man mener det blir begått lignende overgrep
      205
    • Ja og det er det eneste landet man bør boikotte
      27
    • Ja, har ingen formening om man bør boikotte andre land
      35
    • Nei
      122
    • Nei, men det er andre land som bør boikottes
      98
    • Vet ikke/ingen formening
      38
    • Ingen formening, men det er andre land som bør boikottes
      18

Anbefalte innlegg

Massakre utført av staten Israel?

De aller fleste her er utført av israels militære, men noen er væpnede styrker utenfor militæret (væpnede settlers, zionister etc.):

THE TANTURA MASSACRE

BEIT DARAS MASSACRE

THE DAHMASH MOSQUE MASSACRE

DAWAYMA MASSACRE

HOULA MASSACRE

SHARAFAT MASSACRE

Salha Massacre

The Massacre at Qibya

KAFR QASEM MASSACRE

Khan Yunis Massacre

The Massacre in Gaza City

AL-SAMMOU' MASSACRE

Aitharoun Massacre

Kawnin Massacre

Hanin Massacre

Bint Jbeil Massacre

Abbasieh Massacre

Adloun Massacre

Saida Massacre

Fakhani Massacre

Beirut Massacre

Sabra And Shatila Massacre

Jibsheet Massacre

Sohmor Massacre

Seer Al Garbiah

Maaraka Massacres

Zrariah Massacre

Homeen Al-Tahta Massacre

Jibaa Massacre

Yohmor Massacre

Tiri massacre

Al-Naher Al-Bared Massacre

Ain Al-Hillwee Massacre

OYON QARA MASSACRE

Siddiqine Massacre

AL-AQSA MOSQUE MASSACRE

THE IBRAHIMI MOSQUE MASSACRE

THE JABALIA MASSACRE

Aramta Massacre

ERETZ CHECKPOINT MASSACRE

Deir Al-Zahrani Massacre

Nabatiyeh (school bus) Massacre

Mnsuriah Massacre

The Sohmor Second Massacre

Nabatyaih Massacre

Qana Massacre

Trqumia Massacr

Janta Massacre

24 Of June 1999 Massacres

Western Bekaa villages Massacre

http://www.deathmasters.com/

Endret av Tokse
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Oi sann....

http://www.bt.no/meninger/kommentar/article380247.ece

" Det eneste som hindrer fred i Midtøsten er palestinernes evne til å samarbeide, mener historikeren Benny Morris. "

også litt pirk: Savage Garden mente det skrives Israelittene: men i bt.no

Det er svært store forskjeller på israelere og palestinere,

greit nok! men bergensk er alltid bergensk!

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Hotbox: flere konspirasjonsteorier? Hva med og ta en Mel Gibson?

ontopic:

Det er så forbaskete ironisk, at Benny Morris som Niskrivara quoted med nebb og klør, mener at "palestinerene" er problemets kjerne...

HAHAHAHA! :!:

Angående Toske sine massakrer: B-u-l-l-s-h-i-t.

Med en slik logikk kunne vi også si at: Normadie er en alliert/amerikansk massakrer mot tyskere? :whistle:

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Det er så forbaskete ironisk, at Benny Morris som Niskrivara quoted med nebb og klør, mener at "palestinerene" er problemets kjerne...

9016681[/snapback]

Morris er sionist til sin hals, det er ikke noe nytt. Det som er interessant med han er at han sammen med mange andre israelske historikere markerer et linjeskifte fra å benekte at det foregikk etnisk rensing til å innrømme at det foregikk og faktisk prøve å forsvare den moralsk. La meg minne om at Israel fortsatt offisielt bruker som argument mot at flyktningene skal få returnere (slik de har folkerettslig grunnlag for) at det ikke var snakk om fordrivning.

Lenke til kommentar
Hotbox: flere konspirasjonsteorier?

Mordet på Olof Palme er uoppklart.

"Bouchiki ble skutt og drept mens han var på vei hjem fra kino sammen med sin gravide norske kone."

"Olof Palme er på vei fra kino sammen med kona Lisbeth. Kl. 23.15 blir de stoppet av en mann på fortauet. En drosjesjåfør kjører forbi og ser de tre snakke sammen. Like etterpå hører han skudd og ser en mann flykte."

I motsettning til fylle-røra Christer Peterson (som ble tiltalt og senere frikjent), har Mossad både motiv og ferdighetene som trengs...

Lenke til kommentar
Hotbox: flere konspirasjonsteorier?

Mordet på Olof Palme er uoppklart.

"Bouchiki ble skutt og drept mens han var på vei hjem fra kino sammen med sin gravide norske kone."

"Olof Palme er på vei fra kino sammen med kona Lisbeth. Kl. 23.15 blir de stoppet av en mann på fortauet. En drosjesjåfør kjører forbi og ser de tre snakke sammen. Like etterpå hører han skudd og ser en mann flykte."

I motsettning til fylle-røra Christer Peterson (som ble tiltalt og senere frikjent), har Mossad både motiv og ferdighetene som trengs...

9017233[/snapback]

Hvorfor stoppe der? Jeg tror vi herved kan slå fast at alle som er blitt drept på åpen gate med kjæresten har blitt drept av Mossad. Mer slående likheter skal du lete lenge etter

Lenke til kommentar
Israelittene var navnet på det historiske folket, israelere er borgere av staten Israel idag.

Geir :)

9016118[/snapback]

Som mer eller mindre betyr det samme.... :whistle:

9020869[/snapback]

Du påstår at Abraham var en Jebusitt, selvom det ikke finnes noen kilder inkludert Bibelen som tilsier dette, og Bibelen har selv en egen Jebusittkonge på samme tid som Abraham, og til og med dine egner linker sa at din mening var totalt feil.

Så du har ingen troverdighet på å diskutere forhistorie.

Israelittene er et Bibelsk navn på en av de tidlige stammene i området, etter Bibelen er de blant forgjengerne til de jødiske folk, men siden ordet var ute av bruk da de jødiske stammene ble samlet så har ordet ingen relevans i dag. (Som jeg har bemerket til deg før: Canaans stammer(Israelitt, Amonitt, Jebusitt, etc), er ikke det samme som de jødiske stammer(Levy, etc).

Dagens Palestinere har historisk og genetisk sett mye rette linje fra Bibelens Israellitter enn dagens ikke-palestinske jøder har.

Så nei, Israelitt og Israeler betyr på ingen måte det samme.

Kanskje, det er en diskusjon jeg ikke skal gi meg inn på. Vi har bare Bibelen/Toraen som vitnemål om de 12 stammene.

9022607[/snapback]

Som sagt, Israelittene har ingenting med Judeas 12 stammer å gjøre. De er inne i bildet før den tid, og er blant Kanaans stammer(Det Bibelske navnet på folkeslaget som er forfedre for alle i regionen).

Endret av Niskivara
Lenke til kommentar
Det er som er nytt er at dere piper en helt annen tone....  ;)

9020864[/snapback]

Det virker som du tror du har kommet med noe oppsiktsvekkende hver gang du lærer noe nytt som er allment kjent blant de med litt erfaring i midtøsten-debatten. Det er stor forskjell på å referere til historisk arbeid og å referere til personlige meninger. Morris meninger er etter mitt syn helt ekstreme, moralsk forkastelige og noe humanistiske mennesker helst bare rister på hodet av og forbigår i stillhet. Han mener jo at Israel burde gått enda lenger i den grusomme etniske rensingen og fordrevet absolutt ALLE palestinerne i de aktuelle områdene. Men det å ha ekstreme personlige meninger er faktisk, som Morris er et bevis på, helt kompatibelt med det å ha en grad av historisk rederlighet.

Lenke til kommentar
Han mener jo at Israel burde gått enda lenger i den grusomme etniske rensingen og fordrevet absolutt ALLE palestinerne i de aktuelle områdene. Men det å ha ekstreme personlige meninger er faktisk, som Morris er et bevis på, helt  kompatibelt med det å ha en grad av historisk rederlighet.

9028753[/snapback]

Jepp.. etnisk resning.. :whistle: ... Da er det skrevet og...

Leser du hva du skriver?

Lenke til kommentar
Han mener jo at Israel burde gått enda lenger i den grusomme etniske rensingen og fordrevet absolutt ALLE palestinerne i de aktuelle områdene. Men det å ha ekstreme personlige meninger er faktisk, som Morris er et bevis på, helt  kompatibelt med det å ha en grad av historisk rederlighet.

9028753[/snapback]

Jepp.. etnisk resning.. :whistle: ... Da er det skrevet og...

Leser du hva du skriver?

9028970[/snapback]

Leser du artiklene du linker til? Journalisten i BT-artikkelen bruker akkurat samme uttrykk:

"Du forsvarer israelernes forsøk på å drive palestinerne ut av Israel i 1948. Hvordan kan du forsvare denne typen etnisk rensing?"

Lenke til kommentar
Leser du artiklene du linker til? Journalisten i BT-artikkelen bruker akkurat samme uttrykk:

"Du forsvarer israelernes forsøk på å drive palestinerne ut av Israel i 1948. Hvordan kan du forsvare denne typen etnisk rensing?"

Hvis det er snakk om et svar fra Morris, vil jeg bøye meg ned til støvlene, men:

Ingen bruker journalistenspørsmål som et arguments punkt.

Unntatt Toske :closedeyes:

- Det handler ikke om etnisk rensing, men om å forsvare seg mot angrep fra palestinerne. Resultatet ble en borgerkrig, og for å vinne denne måtte israelerne forsøke å drive ut palestinerne. Det klarte de imidlertid ikke.

Jeg er overrasket, at folk greie å dra argumenter, til et nytt lavmål...

Hva med: "MAMMA sa at Jødene er dumme." ;)

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Israelittene var navnet på det historiske folket, israelere er borgere av staten Israel idag.

Geir :)

9016118[/snapback]

Som mer eller mindre betyr det samme.... :whistle:

9020869[/snapback]

Du påstår at Abraham var en Jebusitt, selvom det ikke finnes noen kilder inkludert Bibelen som tilsier dette, og Bibelen har selv en egen Jebusittkonge på samme tid som Abraham, og til og med dine egner linker sa at din mening var totalt feil.

Så du har ingen troverdighet på å diskutere forhistorie.

Israelittene er et Bibelsk navn på en av de tidlige stammene i området, etter Bibelen er de blant forgjengerne til de jødiske folk, men siden ordet var ute av bruk da de jødiske stammene ble samlet så har ordet ingen relevans i dag. (Som jeg har bemerket til deg før: Canaans stammer(Israelitt, Amonitt, Jebusitt, etc), er ikke det samme som de jødiske stammer(Levy, etc).

Dagens Palestinere har historisk og genetisk sett mye rette linje fra Bibelens Israellitter enn dagens ikke-palestinske jøder har.

Så nei, Israelitt og Israeler betyr på ingen måte det samme.

Kanskje, det er en diskusjon jeg ikke skal gi meg inn på. Vi har bare Bibelen/Toraen som vitnemål om de 12 stammene.

9022607[/snapback]

Som sagt, Israelittene har ingenting med Judeas 12 stammer å gjøre. De er inne i bildet før den tid, og er blant Kanaans stammer(Det Bibelske navnet på folkeslaget som er forfedre for alle i regionen).

9024992[/snapback]

:rofl:

Dette er det beste beviset; at norsk historie/kunnskapslære er på bånn, og arrogansen er på topp...

Kanskje jeg bør sende innlegget til undervisningsministeren... eller?

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Hvis det er snakk om et svar fra Morris, vil jeg bøye meg ned til støvlene, men:

Ingen bruker journalistenspørsmål som et arguments punkt.

Unntatt Toske :closedeyes:

- Det handler ikke om etnisk rensing, men om å forsvare seg mot angrep fra palestinerne. Resultatet ble en borgerkrig, og for å vinne denne måtte israelerne forsøke å drive ut palestinerne. Det klarte de imidlertid ikke.

9029616[/snapback]

OK... først gir du inntrykk av å være overrasket over at jeg bruker uttrykket "etnisk rensing" selv om journalisten i artikkelen din (og et utall andre) bruker det samme uttrykket. Da gjør du dette til et spørsmål om definisjonen av begrepet "etnisk rensing", som ifølge US military dictionary er: "The mass expulsion or killing of members of an unwanted ethnic or religious group in a society.". Men du er jo direkte urederlig (ihvertfall hvis du er istand til å tolke norske tekster) når du later som Morris ikke bekrefter at det forekom etnisk rensing. For isåfall må du vise hvordan å drive ut palestinere med makt kan falle utenfor definisjonen av etnisk rensing. Jeg synes forøvrig det er ganske uinteressant å diskutere hva vi skal kalle det som har skjedd, men vær ihvertfall klar over at "etnisk rensing" er et svært mye brukt begrep i denne forbindelse, og jeg har ennå ikke registrert noen andre enn deg argumentere for at det å fordrive palestinere fra samfunn med både palestinere og jøder ikke kan kalles etnisk rensing.

Lenke til kommentar
Men du er jo direkte urederlig (ihvertfall hvis du er istand til å tolke norske tekster) når du later som Morris ikke bekrefter at det forekom etnisk rensing.

Stråmannen? :hmm:

For isåfall må du vise hvordan å drive ut palestinere med makt  kan falle utenfor definisjonen av etnisk rensing.

Tja.. Palestinere i palestina... Du må forklare meg angående "dine utdrivelser"..

Jeg synes forøvrig det er ganske uinteressant å diskutere hva vi skal kalle det som har skjedd, men vær ihvertfall klar over at "etnisk rensing" er et svært mye brukt begrep i denne forbindelse, og jeg har ennå ikke registrert noen andre enn deg argumentere for at det å fordrive palestinere fra samfunn med både palestinere og jøder ikke kan kalles etnisk rensing.

Fordriver?

Når Norge kastet ut afganerene, er det etnisk rensing? :ermm:

I så fall må det være en jævla ironi, nettopp fordi den israelske stat, har palestinerer som minister og politiker...

Etnisk rensing? My ASS!

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...