Gå til innhold

Er det riktig å boikotte Israel?

Bør Israel boikottes?  

543 stemmer

1. 1. Bør Israel boikottes?

• Ja, men man må være konsekvent og også boikotte andre land hvor man mener det blir begått lignende overgrep
      205
    • Ja og det er det eneste landet man bør boikotte
      27
    • Ja, har ingen formening om man bør boikotte andre land
      35
    • Nei
      122
    • Nei, men det er andre land som bør boikottes
      98
    • Vet ikke/ingen formening
      38
    • Ingen formening, men det er andre land som bør boikottes
      18

Anbefalte innlegg

Er det også løgn og bedrag?

8768804[/snapback]

Nei det er ikke løgn og bedrag.

Dessverre er det et mørk kapitel av historien til Israel .

Til forsvar vil jeg si at de hadde en legitimert drivkraft og grunn:

Clearly, we could not leave [Lydda's] hostile and armed populace in our rear, where it could endanger the supply route [to the troops who were] advancing eastward

Israel var under en tre fronterskrig med Jordan, Syria (Lebanon) og Egypt.

Ville du har tatt sjangsen?

edit:Beklager gutter; 8 øl går litt utover formulering og grammatikk

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Araberne/palestinerne ble drevet på flukt for å gi plass til jøder som strømmet til fra worldwide. At Israel ulovlig og i strid med folkeretten har greid å bosette 450 000 jøder på okkupert mark taler for seg selv i så henseende.  :whistle:

8768820[/snapback]

Ekstremister får lite støtter idag, og blir jaget ut av ulovlig okkupert land litt etter litt.

Alle palestinere som ikke flyktet, eller de som kom tilbake, har fått tilbake lik rett som sine medborgere (Israelerene).

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Du har ennå ikke lest infoen fra linkene dine ordentlig ser jeg.

Jeg har tatt deg for bløff før... og igjen..

Du vet: En mening må begrunnes, spesielt dine rare meninger.

Du har aldri tatt meg i en bløff, og hvis du mener at du har det så post gjerne et quote sånn at jeg ser hva det er snakk om.

Angående apartheidet i Israel så er det relativt ukontroversielt. Til og med mainstream Israelske aviser har brukt ordet om situasjonen. Israel er et land bygget på etnisitet. Enkelt og greit. Ikke noe kontroversielt med å påpeke det.

Har Norge noen "ikke etnisk Norsk" i ministerpost? eller viseministerpost?

Apartheid er typisk brukt ord av motstandere, hjernevasket av palestinere.

Aviser og medier har brukt "masse rart," til å øke nygjerrigheten..

Apartheid er et ord som beskriver en type samfunnsystem.

any system or practice that separates people according to race, caste, etc.

I største deler av Israel er Palestinere og Israelere separert på grunn av etnisitet. Ergo er det helt holdbart å kalle det et apartheid.

Apartheid betyr ikke at en gruppe ikke har noen rettigheter, men at gruppene separert under tvang, noe som er tilfellet i Israel.

I Norge har man ingen slik seperasjon. Ergo fungerer ikke sammenligningen din.

Og angående arabere i regjeringen så kan du gjerne gå inn her, finne dem, og dele de biografiske detaljene med oss.

Høy æret Arab-Israelsk soldat.

Arab-Israelsk politiker:

http://en.wikipedia.org/wiki/Ahmad_Tibi

http://en.wikipedia.org/wiki/Azmi_Bishara

http://en.wikipedia.org/wiki/Emile_Habibi

http://en.wikipedia.org/wiki/Mohammad_Barakeh

http://en.wikipedia.org/wiki/Issam_Makhoul

Prominente Arab-Israelsk topstilling politiker.

Vise utdanningsminister av Israel:

http://www.israel-mfa.gov.il/MFA/Governmen...jalli+Whbee.htm

http://en.wikipedia.org/wiki/Majalli_Wahabi

Forskning og sportminister av Israel:

http://www.israel-mfa.gov.il/MFA/Governmen...eb+Majadele.htm

http://en.wikipedia.org/wiki/Raleb_Majadele

litt mer:

http://en.wikipedia.org/wiki/Arab_citizens_of_Israel

som Pricks sa: "...Den rette kjeften smalt.."

8767939[/snapback]

Takker for arbeidet du gjorde. Godt å få det samlet på en plass.

Legg merke til ordene Druze og Beduin. Sjekk opp i historien til Druzer og Beduiner i Israel.

Og før du svarer... Husk at jeg aldri har påstått at det ikke er arabere i Knesset. Det ville vært absurd(Og i motsettning til deg, så vet jeg at ordet Apartheid ikke insinuerer tap av alle rettigheter, som allerede vist i denne posten).

Endret av Niskivara
Lenke til kommentar

Jeg ser ikke hva som er så "apartheiriserende" mellom Israel og Palestina.

I største deler av Israel er Palestinere og Israelere separert på grunn av etnisitet. Ergo er det helt holdbart å kalle det et apartheid.

Store deler av Israel er Israels 1967s grensen. Untatt Golanhøyden.

Resten er buffersoner pga terrorisme.

Palestinere og Israelere er separaret p.g.a. nasjonaliteten.

Apartheid betyr ikke at en gruppe ikke har noen rettigheter, men at gruppene separert under tvang, noe som er tilfellet i Israel.

De er separart pga av de er to "forskjellige land."

Et med palestinere og et med israelere.

At hele pakistan skal flyttes til Norge, fordi enkelte slekninger er Norsk, så får det forblir din mening.

Nei, jeg husker bare hva Norge gjorde med tatarene. Det er aparthei.. :whistle:

legg merke til ordene Druze og Beduin. Sjekk opp i historien til Druzer og Beduiner i Israel.

Mangen politiker innrømmer at de har palestinsk blod.

Og før du svarer... Husk at jeg aldri har påstått at det ikke er arabere i Knesset. Det ville vært absurd(Og i motsettning til deg, så vet jeg at ordet Apartheid ikke insinuerer tap av alle rettigheter, som allerede vist i denne posten).

Neida.. du bare antydet det... ;)

Israel er et land bygget på etnisitet. Enkelt og greit. Ikke noe kontroversielt med å påpeke det.

edit: 11øl og norsken fungere forsatt :D

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Jeg ser ikke hva som er så "apartheiriserende" mellom Israel og Palestina.

Da bør du kanskje få deg et litt bedre innblikk i Israel. Kanskje snakke med noen Israelere. Eller lese dine egne links.

Store deler av Israel er Israels 1967s grense. Untatt Golanhøyden.

Nei de er separaret pga nasjonalitet.

Palestinere innenfor Israels (nye) grenser har samme nasjonalitet som de man kaller Israelere. De er separert på grunnlag av etnisitet.

De er separart pga av de er to "forskjellige land." Et med palestinere og et med israelere.

At hele pakistan skal flyttes til Norge, fordi enkelte slekninger er Norsk, så får det forblir din mening.

At hele Pakistan flyttes til Norge er et godt bilde på hva som skjedde når det jødiske folket fikk Israel som nasjon i Palestinernes hjem.

Nei, jeg husker bare hva Norge gjorde med tartarene... :whistle:

Snakker du om taterne?

Det er uansett ikke noe tvil om at Norge har vært et apartheid, opp til nylig. Det stod til og med i grunnloven at samer og tatere ikke fikk være i landet. Og vi hadde sameopprørslederens hodeskalle på Nasjonal Museet frem til 1997, med den ennå uforandrede offisielle grunnen å "finne ut om samene var like intelligente" eller noe slikt tull.

Vi har ennå mye problemer med innvandringspolitikken vår og med rasisme(Særlig i arbeidslivet), men det er vanskelig å klassifisere oss som et apartheid i dag. Likevel har det blitt gjort i en tråd på dette forumet.

Israel er lett å klassifisere som et apartheid, fordi de helt tydelig er det.

legg merke til ordene Druze og Beduin. Sjekk opp i historien til Druzer og Beduiner i Israel.

Mangen politikere innrømmer at de har palestinsk blod.

Igjen, les opp i historien til Druzer og Beduiner i Israel.

Neida.. du bare antyder det... ;)

8769459[/snapback]

Jeg har aldri antydet noe slikt. Ikke på langt nær.

Men jeg fikk deg til å gjøre litt research slik at jeg enklere kan sette meg inn i detaljene, så takk for den.

:thumbup:

Israel er et land bygget på etnisitet. Enkelt og greit. Ikke noe kontroversielt med å påpeke det.

Det er et korrekt utsagn fra meg. Les opp om Israels tilblivelse. Det går ikke ann å benekte det, fordi det står sort på hvitt.

Endret av Niskivara
Lenke til kommentar
Da bør du kanskje få deg et litt bedre innblikk i Israel. Kanskje snakke med noen Israelere. Eller lese dine egne links.

a·part·heid (ə-pärt'hīt', -hāt') Pronunciation Key

n.

An official policy of racial segregation formerly practiced in the Republic of South Africa, involving political, legal, and economic discrimination against nonwhites.

A policy or practice of separating or segregating groups.

The condition of being separated from others; segregation.

Israel, verken diskriminere, segregere eller separere deres innbyggere.

Du kjønner, man kan ikke være apartheitisk mot et annet land, eller?

Palestinere innenfor Israels (nye) grenser har samme nasjonalitet som de man kaller Israelere. De er separert på grunnlag av etnisitet. 

Du er enten innen i Israelsk jord eller palestinsk jord.

Hva kan være så forbaskete vanskelig? :closedeyes:

Det er ingen nye grenser..

At hele Pakistan flyttes til Norge er et godt bilde på hva som skjedde når det jødiske folket fikk Israel som nasjon i Palestinernes hjem. 

Nasjonen var skapt med Britisk og FNs godkjennelse. (Siden du er en FN fan)

Israel er et anerkjent nasjon, verden rundt, unntatt Iran.. :!:

Du og dine beduiner... :sleep:

Også litt mer om den apatheitiske Israel:

Jepp og himmelen er grønn...

Men jeg fikk deg til å gjøre litt research slik at jeg enklere kan sette meg inn i detaljene, så takk for den.

Det er et svar for dine "apartheid," og er ikke ment som en godvilje for din research.

Hvis dette skal være materialer for research, så er det ikke rart at kunnskapene dine ikke holder mål... :rofl: Go home boy! :yes:

Det er et korrekt utsagn fra meg. Les opp om Israels tilblivelse. Det går ikke ann å benekte det, fordi det står sort på hvitt.

Din egen antydning, kan ikke du benekte, nei...

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Nydelig formulert!

Kan du finne noe mindre palestinsk?

Israel Ministry of Foreign Affairs

hmmm! Her skjedde det noe merkelig... Neste gang skal jeg sørge for å "quote dine utsagner.." Så du slipper billig unna denne gangen..

Du kom med en usaklig påstand som du (1) ikke kan dokumentere og (2) er helt irrelevant.

Jeg quota deg: (Nonzchi @ 01/06-2007 : 10:29), og siste forandringen ble gjort i...

Redigeringer påvirker ikke denne datoen.

Jeg leste riktig nok at du skrev yitzhak Rabin 2 ganger...

Yitzhak Rabin er skrevet to ganger.

Hva FN konkludere bry jeg meg midt i, fordi saken er om: Hvem kom med "velviljen"

Konklusjon er fra den palestinske delegasjonen, ikke fra FN.

Ja ser her... Du ta det likegyldig?Israel var det første landet som kom med "holdingen." Hvis du ta det likegyldig så ser jeg egentlig ikke noe poeng med en diskusjon?.

Det er irrelevant hvorvidt andre hadde den samme holdningen, det vi diskuterer er hva en bestemt part mente.

Lenke til kommentar
Tokse, Deir Yassin var FØR Israel ble grunnlagt. Det er passe uærlig å dra frem noe som ikke har noe med staten Israel å gjøre for å "bevise" at Israel har gjort noe galt!

Dette simple forsøket på å forenkle konflikten ved å plassere den etniske rensingen utenfor Israels historie er mislykket, for det første ettersom den etniske rensingen strakte seg lenger fram i tid enn Israels dannelse 14.mai 1948, bl.a. disse tilfellene:

:lol:

Lydda og Ramle var jo nettopp det jeg har snakket om hele tiden: Arabere som falt Israel i ryggen. Siden Israel var opptatt av å forsvare seg mot ytre fiender, måtte de selvsagt rydde opp inne i landet også:

"Operation Danny (or Operation Dani, Mivtza Dani in Hebrew) was carried out between the first and second truce of the 1948 Arab-Israeli War. The objective was to relieve the Jewish population and forces in Jerusalem and to capture Arab territory around Tel Aviv from which attacks on the city were launched. The road between the two cities had come under control of Arab militia and Arab Legion forces after Operation Nachshon had opened it."

Takk for at du beviser poengene mine :D

Lenke til kommentar

a·part·heid (ə-pärt'hīt', -hāt') Pronunciation Key

n.

An official policy of racial segregation formerly practiced in the Republic of South Africa, involving political, legal, and economic discrimination against nonwhites.

A policy or practice of separating or segregating groups.

The condition of being separated from others; segregation.

Israel, verken diskriminere, segregere eller separere deres innbyggere.

Du kjønner, man kan ikke være apartheitisk mot et annet land, eller?

Prøver du å si at Israel ikke er separert? :lol:

Link, takk!

:lol:

Du er enten innen i Israelsk jord eller palestinsk jord.

Hva kan være så forbaskete vanskelig? :closedeyes:

Det er ingen nye grenser..

1967grensene er nye. 1948grensene var forsåvidt også nye. Palestinere blir i stor grad separert fra Israelere innenfor 1967grensene. Hva kan være så forbaskete vanskelig? :closedeyes:

Nasjonen var skapt med Britisk og FNs godkjennelse. (Siden du er en FN fan)

Israel er et anerkjent nasjon, verden rundt, unntatt Iran.. :!:

Ja, det er det jeg har sagt hele tiden. Israel er en anarkjent nasjon, med rett til å eksistere. Og nei, jeg er ikke FN-fan, men Israel er med i FN, og da bør de følge reglene.

Så la oss ta eksempelet igjen: At hele Pakistans befolkning ble flyttes til Norge, på FNs mandat, er et godt bilde på hva som skjedde når det jødiske folket fikk Israel som nasjon i Palestinernes hjem.

Du og dine beduiner... :sleep:

Også litt mer om den apatheitiske Israel:

Det er ikke min feil at du ikke vet hva apartheid betyr.

Jepp og himmelen er grønn...

Igjen.... det er ikke min feil at du ikke vet hva apartheid betyr.

Det er et svar for dine "apartheid," og er ikke ment som en godvilje for din research.

Hvis dette skal være materialer for research, så er det ikke rart at kunnskapene dine ikke holder mål... :rofl: Go home boy! :yes:

Men ikke noe av dette har med apartheid å gjøre. Apartheid er et hvilket som helst system som separerer på grunn av etnisitet eller lignende.

Søk gjennom trådene her på forumet og finn en tråd om et Arabisk medlem i Knesset, hvis du er påståelig nok til å ville ha bevis for at du ikke var den første til å fortelle meg denne "nyheten"! :lol:

Din egen antydning, kan ikke du benekte, nei...

8769532[/snapback]

Du er ikke tilregnelig nok til å mene noe om folks "antydninger".

Men la oss heller diskutere hvor vidt Israel er bygget på etnisitet..... Hva var målet med opprettelsen av staten Israel?

Svar på det, og du vil ha svaret på om Israel er bygget på etnisitet eller ei. Du kan finne svaret ved å lete fram "The Decleration of Independence(Israel)" i dine egne linker, eller gå til den Israelske regjeringen sider og finne det der.

Endret av Niskivara
Lenke til kommentar
Er det bare meg og Pricks?

Kan apartheid være mellom to land?  :hmm:

8771657[/snapback]

Ingen snakket om mellom to land. Innad i landområdene Israel kontrollerer er det et apartheid.

8771730[/snapback]

Jada.. Derfor har israel politiker som er av palestinsk blod...

Dr. Ahmad Tibi (born December 19, 1958; sometimes spelled Ahmed Tibi; Arabic: أحمد الطيبي) is an Israeli Arab politician and member of the far right Arab nationalist party, Ta'al (Arab Movement for Renewal). He was elected on a joint ticket with the United Arab List to serve in Israel's parliament, the Knesset. He describes himself as Arab-Palestinian in nationality, but has called Israel his "homeland" and vowed to stay in Israel regardless of the fate of the Palestinian territories.

og Arabiske ministere

for et apartheid...Huff huff! Skam skam!

"A policy or practice of separating or segregating groups. "

Du vet, det finnes et ord for folk som hard nekter på ting, selvom det er sant: Klovn ;)

Lenke til kommentar
Er det bare meg og Pricks?

Kan apartheid være mellom to land?  :hmm:

8771657[/snapback]

Ingen snakket om mellom to land. Innad i landområdene Israel kontrollerer er det et apartheid.

8771730[/snapback]

Jada.. Derfor har israel politiker som er av palestinsk blod...

Dr. Ahmad Tibi (born December 19, 1958; sometimes spelled Ahmed Tibi; Arabic: أحمد الطيبي) is an Israeli Arab politician and member of the far right Arab nationalist party, Ta'al (Arab Movement for Renewal). He was elected on a joint ticket with the United Arab List to serve in Israel's parliament, the Knesset. He describes himself as Arab-Palestinian in nationality, but has called Israel his "homeland" and vowed to stay in Israel regardless of the fate of the Palestinian territories.

og Arabiske ministere

for et apartheid...Huff huff! Skam skam!

"A policy or practice of separating or segregating groups. "

Du vet, det finnes et ord for folk som hard nekter på ting, selvom det er sant: Klovn ;)

8771847[/snapback]

Igjen, apartheid trenger ikke å bety at ene folkeslaget ikke har noen politiske rettigheter. Det er et samfunn med systematisk separering basert på etnisitet eller lignende.

Og siden du ennå virker som om du tror at jeg ikke visste om at det var en arabisk minister i Israel, les denne tråden. Klart og tydelig bevis på at jeg visste om det lenge før du "tok" meg i å "ikke" vite om det.

Jeg visste forsåvidt om både Palestinske, andre Arabiske, Persiske, Druzer, og Beduiner i Knesset fra før av, men det kan jeg ikke bevise her på forumet.

Uansett er dine beskyldninger, igjen, påvist komplett feil.

Over til neste punkt, som selv om det kan virke forvirrende faktisk ikke har noe med at Israel er et apartheid å gjøre:

Har du lest om dannelsen av staten Israel ennå, slik at du forstår at jeg har rett i at staten Israel er bygget på etnisitet?

Endret av Niskivara
Lenke til kommentar
Har du lest om dannelsen av staten Israel ennå, slik at du forstår at jeg har rett i at staten Israel er bygget på etnisitet?

Jepp, samme som Norge er laget for Normenn (Nordmenn), Sverige for svensker, Tyskland for tyske eller Kina for kinesere (Selv om det finnes mer enn 50 forskjellige etniske minioriteter)

Lenke til kommentar
Igjen, apartheid trenger ikke å bety at ene folkeslaget ikke har noen politiske rettigheter. Det er et samfunn med systematisk separering basert på etnisitet eller lignende.

Uansett er dine beskyldninger, igjen, påvist komplett feil.

La oss sammenligner med det virkelige "apartheid systemet" : Jøder er hvite og Araber er svarte

The principal "apartheid laws" were as follows:

Amendment to The Prohibition of Mixed Marriages Act (1949)

Amendment to The Immorality Act (1950)

This law made it a criminal offence for a white person to have any sexual relations with a person of a different race.

The Population Registration Act (1950)

This law required all citizens to be registered as black, white or coloured.

The Suppression of Communism Act (1950)

This law banned the South African Communist Party as well as any other party the government chose to label as 'communist'. It made membership in the SACP punishable by up to 10 years' imprisonment. The South African minister of justice, R.F. Swart, drafted the law.

The Group Areas Act (27 April 1950)

This law partitioned the country into different areas, with different areas being allocated to different racial groups. This law represented the very heart of apartheid because it was the basis upon which political and social separation was to be constructed.

Bantu Authorities Act (1951)

This law created separate government structures for black people.

Prevention of Illegal Squatting Act (1951)

This law allowed the government to demolish black shackland slums.

Native Building Workers Act and Native Services Levy (1951)

This law forced white employers to pay for the construction of proper housing for black workers recognized as legal residents in 'white' cities.

The Reservation of Separate Amenities Act (1953)

This law prohibited people of different races from using the same public amenities, such as drinking fountains, restrooms, and so on.

The Bantu Education Act (1953)

This law brought all black schooling under government control, effectively ending mission-run schools.

Bantu Urban Areas Act (1954)

This law curtailed black migration to the cities.

The Mines and Work Act (1956)

This law formalised racial discrimination in employment.

The Promotion of Black Self-Government Act (1958)

This law set up separate territorial governments in the 'homelands', designated lands for black people where they could have a vote. The aim was that these homelands or 'bantustans' would eventually become independent of South Africa. In practice, the South African government exercised a strong influence over these separate states even after some of them became 'independent'.

Bantu Investment Corporation Act (1959)

This law set up a mechanism to transfer capital to the homelands in order to create jobs there.

The Extension of University Education Act (1959)

This law created separate universities for Blacks, Coloureds and Indians.

Physical Planning and Utilisation of Resources Act (1967)

This law allowed the government to stop industrial development in 'white' cites and redirect such development to homeland border areas. The aim was to speed up the relocation of blacks to the homelands by relocating jobs to homeland areas.

Black Homeland Citizenship Act (1970)

This law changed the status of the inhabitants of the 'homelands' so that they were no longer citizens of South Africa. The aim was to ensure whites became the demographic majority within 'white' South Africa.

The Afrikaans Medium Decree (1974)

This decree required the use of Afrikaans and English on a fifty-fifty basis in high schools outside the homelands.[

Så vidt jeg husker, så har ikke Israel "noe" som helst som ligner på disse lovene..

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Den systematiske separeringen er av PALESTINERE SOM IKKE ER ISRAELERE. Skal det være så forbannet vanskelig å skjønne det da?!

Jeg visste forsåvidt om både Palestinske, andre Arabiske, Persiske, Druzer, og Beduiner i Knesset fra før av, men det kan jeg ikke bevise her på forumet.

Så hva er dette apharteid-babbelet da?

8771977[/snapback]

Dette har ikke noe med apartheid å gjøre, men om å gi jødene en egen stat så de kunne beskytte seg selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...