Gå til innhold

Er det riktig å boikotte Israel?

Bør Israel boikottes?  

543 stemmer

1. 1. Bør Israel boikottes?

• Ja, men man må være konsekvent og også boikotte andre land hvor man mener det blir begått lignende overgrep
      205
    • Ja og det er det eneste landet man bør boikotte
      27
    • Ja, har ingen formening om man bør boikotte andre land
      35
    • Nei
      122
    • Nei, men det er andre land som bør boikottes
      98
    • Vet ikke/ingen formening
      38
    • Ingen formening, men det er andre land som bør boikottes
      18

Anbefalte innlegg

"Noen form for velvilje" betyr ikke et initiative for velvilje. Og det står ikke "palestinsk" foran ordet, så du bør ta deg en bolle...

Her er spørsmålet ditt:

Har Palestinere noen gang vist enhver form for initiative eller velvilje?

Det du etterspurte var enhver form for velvilje, ikke «initiative for velvilje».

Den bollen skal jeg nyte ;)

8753687[/snapback]

Med andre ord: Du mener at å "skrive under" en "meglet løsning" er en velvilje? :whistle:

Kan vi i det hele tatt beskrives det som "vel"-"vilje." :hmm:

Smaker ikke bollen litt tørt og hardt? :ph34r:

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men nå som jeg har lest rett... Jeg sikker på at man finner noen lignende heroiske eksempler alle alle sider av konflikten. Det er menneskelig natur.

Menneskelig natur overgår ikke menneskelig kultur.

Hvis arabere hater jøder så vil ikke det skjer

Menneskelig natur overgår menneskelig kultur. Derfor får man massakere. Og derfor får man også folk som redder "fienden" fra massakere.

Kanskje du bør selv se om du finner noen eksempler på heltemodige Palestinere som redder Jøder?

Jødene har ikke noe form for hat mot arabere noe som er stikkmotsatt for arabere.

Dessverre kan jeg ikke finne noe i slik "innsats", men kan ikke utelukker at det "kan" har skjedd... eller? :hmm:

En god del Israelere har faktisk et hat av arabere, noe som på ingen måte er noe rart. De er har vært i konflikt i over 50 år. Jeg har møtt noen selv.

Men det finnes mye tragiske vennskap også. Israelere og Palestinere som er venner men som ikke har sett hverandre på årevis og ikke vet om den andre lever.

Husk at det har vært store deler uten mye konflikt også. I Haifa eller Tel Aviv hadde man på 90-tallet blant annet en rimelig legendarisk house- og rave-partykultur som bestod av Israelere og Palestinere som lagde noen visstnok gigantiske fester i stort sett de Palestinske delene. Men når konfliktene begynte igjen, så betyr det at flere tusen venner ikke lenger kan møte hverandre, og som er i fare for å sakte blir fyllt av hat på grunn av konflikten.

Så det er ikke så enkelt som at "en hater den andre". Det er en ekstremt vanskelig situasjon, rent menneskelig. Og dess lenger konflikten varer, dess mer hat blir det.

Og Israel er de eneste som har nøkkelen til en mulig slutt på konflikten.

Jepp, men konflikten er startet av arabere, som varer til idag.

Så jeg ser ingen grunn for at Staten Israel skal slutte å okkupere en buffer sone for å beskytte folket sitt.

8753608[/snapback]

Hvem som startet konflikten kommer ann på hvilke øyne som ser. Du har ikke funnet noen pålitelig kilde på hvem som startet konflikten, fordi det ikke finnes. Man kan se på spesifikke episoder og se hvem som tok det første skuddet, eller definere starten av konflikten på en måte som får den man "heier" på til å virke bra, men det er lite poeng i det. Trekker man det tilbake til Palestina\Israel konflikten starter(altså etter flere år med både kamp arabere mot jøder og til og med arabere og jøder sammen mot britene), så kan man rimelig enkelt si at ingen av dem startet konflikten. FN og Stor-Britannia startet den ved å gjøre en tabbe i å gi vekk andres land.

Men det viktige er ikke hvem som startet den. Det viktige er hvem som har sjanse til å stoppe den. Og det er bare Israel.

Endret av Niskivara
Lenke til kommentar
Med andre ord: Du mener at å "skrive under" en "meglet løsning" er en velvilje?  :whistle:

Kan vi i det hele tatt beskrives det som "vel"-"vilje."  :hmm:

Smaker ikke bollen litt tørt og hardt?  :ph34r:

8753767[/snapback]

Jeg har allerede vist deg hvor stor velviljen har vært i form av to kart. Og den velviljen er diger, hvis du studerer kartene litt.

Lenke til kommentar
Og Israel er de eneste som har nøkkelen til en mulig slutt på konflikten.

Ja fordi DETTE er Israels sitt problem? Jau da... bare "Israel" kan løse konflikten... :whistle:

her mer:

http://www.metacafe.com/watch/256484/pa_ki...isual_messages/

http://www.metacafe.com/watch/314818/childrens_day/

http://www.metacafe.com/watch/309324/ticking_bomb/

http://www.metacafe.com/watch/590614/the_u...d_abuse_part_2/

http://www.metacafe.com/watch/575225/what_...teach_children/

http://www.metacafe.com/watch/267189/pa_te...istory_is_lies/

For og ikke nevne at NORGE og CO er SPOSOREN til dette..

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Med andre ord: Du mener at å "skrive under" en "megletløsning" er en velvilje?  :whistle:

Dette spørsmålet har jeg allerede svart på i et tidligere innlegg. Som det fremgår i dokumentet (S/11940) så deltok PLO i formuleringen av resolusjonsforslaget. Haidar Abdel Shafi kom med bemerkingene på eget initiativ. Den meglede løsningen ble skrevet under i 1993, ikke i 1991.

Lenke til kommentar
Ja fordi DETTE er Israels sitt problem? Jau da... bare "Israel" kan løse konflikten...  :whistle:

8753947[/snapback]

Slik ser det ut etter å ha blitt knust i 50 år med konflikt, ja. Krig er stygt. Rart at folk blir sjokkert, når det ikke er mer en noen generasjoner siden at en god del europeiske barn var offer for samme type ting. Og den undertrykkelsen og håpløsheten som drev tyskerne til å omfavne det, var på langt nær ikke like totalt knusende som de siste 50 årene har vært for Palestinerne.

Lenke til kommentar
Med andre ord: Du mener at å "skrive under" en "megletløsning" er en velvilje?  :whistle:

Dette spørsmålet har jeg allerede svart på i et tidligere innlegg. Som det fremgår i dokumentet (S/11940) så deltok PLO i formuleringen av resolusjonsforslaget. Haidar Abdel Shafi kom med bemerkingene på eget initiativ. Den meglede løsningen ble skrevet under i 1993, ikke i 1991.

8753978[/snapback]

Egen bemerkning?

http://en.wikipedia.org/wiki/Madrid_Peace_Conference_of_1991

Israeli Prime Minister Yitzhak Shamir , 1 November 1991

“With an open heart, we call on the Arab leaders to take the courageous step and respond to our outstretched hand in peace

Head of the Palestinian Delegation, Haydar Abd al-Shafi, 1 November 1991

“To the cosponsors and to the international community that seeks the achievement of a just peace in the Middle East, you have given us a fair hearing. You cared enough to listen and for that we thank you. Thank you.” [9]

Ser ut som Israel var den "første med velviljen" :whistle:

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Ja fordi DETTE er Israels sitt problem? Jau da... bare "Israel" kan løse konflikten...  :whistle:

8753947[/snapback]

Slik ser det ut etter å ha blitt knust i 50 år med konflikt, ja. Krig er stygt. Rart at folk blir sjokkert, når det ikke er mer en noen generasjoner siden at en god del europeiske barn var offer for samme type ting. Og den undertrykkelsen og håpløsheten som drev tyskerne til å omfavne det, var på langt nær ikke like totalt knusende som de siste 50 årene har vært for Palestinerne.

8754007[/snapback]

Hvordan/Hvorfor skal Israel reparer et råttent klåkrør i nabolandet?

Lenke til kommentar
Egen bemerkning?

http://en.wikipedia.org/wiki/Madrid_Peace_Conference_of_1991

Israeli Prime Minister Yitzhak Shamir , 1 November 1991

“With an open heart, we call on the Arab leaders to take the courageous step and respond to our outstretched hand in peace

Head of the Palestinian Delegation, Haydar Abd al-Shafi, 1 November 1991

“To the cosponsors and to the international community that seeks the achievement of a just peace in the Middle East, you have given us a fair hearing. You cared enough to listen and for that we thank you. Thank you.” [9]

Ser ut som Israel var den "første med velviljen"  :whistle:

8754035[/snapback]

Men... siden du nå krever at Palestinerne skal være først med velvilje.... Og siden du er så opptatt av hvem som var først ut med massakere og å starte konflikt.... Kan du være så snill å forklare hvorfor det er så viktig hvem som var først?

Er det bare enkel barneskolemoral?

For verdenspolitikk bør ikke megles ut fra barneskolemoral.

Lenke til kommentar
Egen bemerkning? Israeli Prime Minister Yitzhak Shamir , 1 November 1991

“With an open heart, we call on the Arab leaders to take the courageous step and respond to our outstretched hand in peace”. Ser ut som Israel var den "første med velviljen".

Når det gjelder resolusjonsforslaget så nektet Israel være med på drøftingen av saken med sikkerhetsrådet. Yitzhak Rabin påpekte dette i desember da han avviste forhandlinger med enhver palestinsk organisasjon, «this will provide a basis for the possibility of creating a third state between Israel and Jordan... I repeat firmly, clearly, categorically: it will not be created» (Maarv Dec. 5, 1975).

Hvis du faktisk hadde lest linken til Haidar Abdel Shafi sin tale så er den datert 31. oktober. Bemerkningen var en gjentakelse av PLO sin posisjon fra 1976 uavhengig av hva Yitzhak Rabin måtte mene, og ble realisert før Shamir kom med den uttalelsen du nevner.

Ellers vil jeg gjøre deg oppmerksom på at jeg allerede har svart på dette tidligere:

Det å støtte en to-stats løsning basert på samtlige FN resolusjoner og internasjonal lov er «palestinsk velvilje». Haidar Abdel Shafi, leder av den palestinske delegasjonen, og PLO tok initiativ til fred i de nevnte eksemplene. Følgelig inneholdt de en løsning på konflikten.

Et annet klassisk eksempel på «palestinsk velvilje» var da PLO anerkjente Israels rett til å eksistere, etterfulgt av en invitasjon til forhandlinger fra Shafiq el-Hout.

The PLO is prepared to offer peace to Israel on the condition that Israelis will obey the UN resolutions and will recognize the national rights of the Palestinian people...We are prepared to participate in any official effort aimed at bringing a just and comprehensive peace settlement in the Middle East (Haaretz, July 10, 1982).

Endret av Nonzchi
Lenke til kommentar
Men... siden du nå krever at Palestinerne skal være først med velvilje.... Og siden du er så opptatt av hvem som var først ut med massakere og å starte konflikt.... Kan du være så snill å forklare hvorfor det er så viktig hvem som var først?

Er det bare enkel barneskolemoral?

For verdenspolitikk bør ikke megles ut fra barneskolemoral.

8754104[/snapback]

Jeg vet ikke hva som skjedd med deg, men merker du gir mindre og mindre sakelige argumenter..... Gått tomt?

Jeg har aldri krevd at palestinere skal være først med velvilje, jeg spurte bare om de noen gang har utgitt en velvilje eller initiative for fred.

Massakeren er bare om "hvem som startet konflikten."

I min, mening og bevis, så var det klart den fasistiske arabiske minoriteten som køddet seg først!

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Når det gjelder resolusjonsforslaget så nektet Israel være med på drøftingen av saken med sikkerhetsrådet. Yitzhak Rabin påpekte dette i desember da han avviste forhandlinger med enhver palestinsk organisasjon, «this will provide a basis for the possibility of creating a third state between Israel and Jordan... I repeat firmly, clearly, categorically: it will not be created» (Maarv Dec. 5, 1975).

Hvis du faktisk hadde lest linken til Haidar Abdel Shafi sin tale så er den datert 31. oktober. Bemerkningen var en gjentakelse av PLO sin posisjon fra 1976 uavhengig av hva Yitzhak Rabin måtte mene, og ble realisert før Shamir kom med den uttalelsen du nevner.

Jeg leste linken til JMCC og fant følgende:

JMCC was established in 1988 by a group of Palestinian journalists and researchers to provide information on events in the West Bank (including East Jerusalem) and the Gaza Strip.

JMCC's Jerusalem and Ramallah offices provide a wide range of services to journalists, researchers, international agencies, individuals and organizations interested in obtaining reliable information on the Palestinian territory.

Jeg merker at du fikk dine ideer ut av palestinere? lol? :whistle:

Også må jeg retter på dine tåkete kunnskap:

For det første så var det ikke Yitzhak Rabin som var da værende statsminister ,men det var yitzhak Shamir. Rabin er generasjonen, etter shamir. ;)

Ellers vil jeg gjøre deg oppmerksom på at jeg allerede har svart på dette tidligere:

jepp, bullshit...

Talen var ingenting annet enn å ber alle til å synes synd på dem, med et snev av "maybe we want peace?"

Men jeg skal gi deg quoter fra madrid talen fra Yitzhak Shamir:

"…the Zionist movement gave political expression to our claim to the land of Israel ,and in 1992 the league of nations recognized the justice of this claim .It understood the competing historic imperative of establishing a Jewish homeland in the land of Israel .The United Nations organization reaffirmed this recognition after the second world war .Regrettably the Arab Leaders, whose friendship we wanted most ,opposed a Jewish state in the region .With a few distinguished exceptions ,they claimed that the land of Israel is part of the Arab domain that stretches from the Atlantic to the Persian golf .In defiance of international will and legality ,the Arab regimes attempted to return to overrun and destroy the Jewish state even before it was born .The Arab spokesman at the UN declared that the establishment of a Jewish state would cause a blood bath which would make the slaughters of Ghengies khan pale into insignificance.

".... Arab hostility to Israel has also brought tragic human suffering to the Arab people. Tens of thousands have been killed and wounded. Hundreds of thousands of Arabs who lived in mandatory Palestine were encouraged by their own leaders to flee from their homes. Their suffering is a blot on humanity. No decent person, least of all a Jew of this era, can be oblivious to this suffering. Several hundreds of thousands of Palestinian Arabs live in slums known as refugee camps in Gaza, Judea and Samaria. Attempts by Israel to rehabilitate and house them have been defeated by Arab objections. Nor has their fate been any better in Arab states, unlike the Jewish refugees who came to Israel from Arab countries, most Arab refugees were neither welcomed nor integrated by their hosts. Only the kingdom of Jordan awarded them citizenship. Their plight has been used as a political weapon against Israel. The Arabs who have chosen to remain in Israel, Christian and Muslim, have become full-fledged citizens enjoying equal right and representation in the legislature, in the judiciary and in all walks of life...

Og initiative for fred? Det kom i fra Israel!

Skrevet i svart og hvit, lest høyt og tydlig, i madrid konferasen.

"I stand before you today in yet another quest for peace, not only on behalf of the state of Israel, but in the name of the entire Jewish people, that has maintained an unbreakable bond with the land of Israel for almost 4,000 years. Our pursuit of accommodation and peace has been relentless. For us, the in gathering of Jews into their ancient homeland, their integration in our society and the criterion of the essay infrastructure are at the very top of our national agenda. A nation that faces such a gigantic challenge most naturally desires peace with all its neighbors.. Today's gathering is a result of a sustained American effort, based on our own peace plan of May 1989 which, in turn, was founded on the Camp David accords. According to the American initiative, the purpose of this meeting is to launch direct peace negotiations between Israel and each of its neighbors, and multilateral negotiations on regional issues among all the countries of the region. We have always believed that only direct, bilateral talks can bring peace. We have agreed to precede such talks with this ceremonial conference, but we hope that Arab consent to direct, bilateral talks indicated an understanding that there is no other way to peace. In the Middle East, this has special meaning, because such talks imply mutual acceptance and the root cause of the conflict is the Arab refusal to recognize the legitimacy of the state of Israel.

Et annet klassisk eksempel på «palestinsk velvilje» var da PLO anerkjente Israels rett til å eksistere, etterfulgt av en invitasjon til forhandlinger fra Shafiq el-Hout.The PLO is prepared to offer peace to Israel on the condition that Israelis will obey the UN resolutions and will recognize the national rights of the Palestinian people...We are prepared to participate in any official effort aimed at bringing a just and comprehensive peace settlement in the Middle East (Haaretz, July 10, 1982).

PLO "sine velviljer", under Yassi Arafat, er som å; selge skinnet før bjørnen er skutt.

Uten politisk vilje, uten stand til å holde viljen....

Det er redelighet det går på, ikke løgn på løgn: "Ulv ulv ropte de..."

Alt de ga: er ord om fred. De fikk pengestøtte, inkludert fra Norge.

Alt som skjedde er vold, elendighet og en rikere Arafat.

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

8754082[/snapback]

Hva spør du om nå, og hvordan er det relevant?

Jeg spør: hvordan kan Israel løse et problem som er ikke skapt av Israelere selv?

Skal Israel invadere Gaza, så setter alle barnene i barnehage med norsk standard? Skal de tvinge ungdommer til skolen? Gymnaset?

Metaforisk:

Hvordan kan Israel, og hvorfor må Israel, reparer et råttent klåkrør som ligger i nabolandet?

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Jeg vet ikke hva som skjedd med deg, men merker du gir mindre og mindre sakelige argumenter..... Gått tomt?

Jeg har aldri krevd at palestinere skal være først med velvilje, jeg spurte bare om de noen gang har utgitt en velvilje eller initiative for fred.

Massakeren er bare "hvem som startet konflikten."

I min, mening og bevis, så var det klart den fasistiske arabiske minoriteten som køddet seg først!

8756144[/snapback]

Nei, det var et ordentlig spørsmål. Du er oppsatt av "Hvem startet det!", noe som er samme argument som barneskoleelever bruker etter slåsskamper: "Men han startet det!".

Jeg lurte, oppriktig, på om det var alt du hadde å komme med, eller om det lå noe mer bak. Det gjorde det tydeligvis ikke.

Og dine bevis på at den "fascististke Arabiske minoriteten"(Som var på den tid en politisk og religiøst allsidig Arabisk majoritet) som startet det tilsier at de store angrepene ble startet av Israelerne, og at Israelerne drepte over dobbelt så mange som Araberne.

Dine egne bevis.

8754082[/snapback]

Hva spør du om nå, og hvordan er det relevant?

Jeg spør: hvordan kan Israel løse et problem som er ikke skapt av Israelere selv?

Skal Israel invadere Gaza, så setter alle barnene i barnehage med norsk standard? Skal de tvinge ungdommer til skolen? Gymnaset?

Metaforisk:

Hvordan kan Israel, og hvorfor må Israel, reparer et råttent klåkrør som ligger i nabolandet?

8756591[/snapback]

Hvis Israel slutter okkupasjonen av ulovlig områder, gir returrett til Palestinere, og får en fredsavtale(Som de garantert ville fått med disse midlene), så kan Palestina få seg et utdanningssystem.

I dag har ikke Palestina noe ordentlig utdanningsystem, fordi det ikke er mulig å gjennomføre under Israelsk undertrykkelse.

Så hvis Israel vil ha stopp på at barn læres opp til å hate jøder, så er det å stoppe okkupasjonen det aller beste alternativet de har.

Metaforisk:

Israel skal ikke trenge å reparere naboens kloakkrør. Men de får faenmeg slutte å drite i det lenge nok til at naboen selv kan reparere det.

Endret av Niskivara
Lenke til kommentar

En bruker gikk på person istedet for å holde seg til sak, og fikk postene sine slettet. Les retningslinjenes punkt 1 og 2 (og gjerne de andre også) og hold det saklig.

Denne tråden dreier seg vel ellers knapt om det opprinnelige emnet lenger, det vil si boikott, men er blitt en generell tråd om Israel og palestinerne. Om dere ikke har mer å si om emnet kanskje det er på tide å pensjonere denne tråden.

Geir :)

Lenke til kommentar
En bruker gikk på person istedet for å holde seg til sak, og fikk postene sine slettet. Les retningslinjenes punkt 1 og 2 (og gjerne de andre også) og hold det saklig.

Denne tråden dreier seg vel ellers knapt om det opprinnelige emnet lenger, det vil si boikott, men er blitt en generell tråd om Israel og palestinerne. Om dere ikke har mer å si om emnet kanskje det er på tide å pensjonere denne tråden.

Geir :)

8758132[/snapback]

All diskusjon rundt selve konflikten, rundt skyldsforhold, og rundt hvem som har makt til å stoppe den, er relevant til diskusjon om det er moralsk rett å boikotte Israel.

Det er ikke relevant til om en boikott vil ha noe praktisk effekt, men det handler likevel om temaet og om det er et sidespor så er det et sidespor som går paralelt med hovedsporet og krysser linjene på mange punkter.

Lenke til kommentar

Norge gjőr bare et stor feil ved á boikotte Israel.

Blondiene Halvorsen og sosialisten Stoltenberg burde ta seg en tur ned i Sderot, og BOR der 1uke..

Kanskje vil de forstá hva som egentlig skjer i Israel.

Norge kan ingen máte forsvare at Palestina er offeret, med andre ord, det er palestina som er den lumskete tyranen. Et land som griner krokdille tárer.

AT Norge stőtter en terrorist organisasjon, viser kun hvor idiotiske statsrepresentater vi har.

Normenne bőr laere seg Historien om Israel főr de starte á peke rundt'

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Norge gjőr bare et stor feil av á boikotte Israel.

Blondiene Halvorsen og sosialisten Stoltenberg burde ta seg en tur ned i Sderot, og BOR der 1uke..

Norge kan ingen máte forsvare at Palestina er offeret, med andre ord, det er palestina som er den lumskete tyranen. Et land som griner krokdille tárer.

AT Norge stőtter en terrorist organisasjon, viser kun hvor idiotiske statsrepresentater vi har.

8759224[/snapback]

Norge boikotter ikke Israel.

Og du burde ennå lese gjennom dine egne linker for å forstå litt bedre at ditt inntrykk av hva som skjer i Israel er helt feil, og til og med ikke stemmer overens med Israelere selv sitt inntrykk.

Lenke til kommentar
Norge gjőr bare et stor feil av á boikotte Israel.

8759224[/snapback]

Norge boikotter ikke Israel.

Og du burde ennå lese gjennom dine egne linker for å forstå litt bedre at ditt inntrykk av hva som skjer i Israel er helt feil, og til og med ikke stemmer overens med Israelere selv sitt inntrykk.

8759262[/snapback]

Jepp, jeg skrev aldri at Norge har boikottet Israel..

det er oganisasjoner som SV og LO skriker hőyt for en boikott.

Ikke minst har landets antisemmitisme gátt frem.

Det hva jeg og pricks har lagt frem,er mer enn nok til á forteller verden om situasjonen. Men selvfőlgelig finnes det folk som overser de... :whistle:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...