Gå til innhold

Er det riktig å boikotte Israel?

Bør Israel boikottes?  

543 stemmer

1. 1. Bør Israel boikottes?

• Ja, men man må være konsekvent og også boikotte andre land hvor man mener det blir begått lignende overgrep
      205
    • Ja og det er det eneste landet man bør boikotte
      27
    • Ja, har ingen formening om man bør boikotte andre land
      35
    • Nei
      122
    • Nei, men det er andre land som bør boikottes
      98
    • Vet ikke/ingen formening
      38
    • Ingen formening, men det er andre land som bør boikottes
      18

Anbefalte innlegg

Tokse, Deir Yassin var FØR Israel ble grunnlagt. Det er passe uærlig å dra frem noe som ikke har noe med staten Israel å gjøre for å "bevise" at Israel har gjort noe galt!

Ellers, denne Morris:

"Benny Morris (born in 1948) is an Israeli historian and unofficial leader of the New Historians, a group of scholars who dispute the mainstream historical view of the origins of the Israeli-Palestinian conflict."

Men han har i det siste: "criticized "pro-Arab propagandists" for highlighting certain parts of his work while ignoring others"

Og: " He states that the Palestinian refugee problem and the collapse of the Camp David peace talks were a product of Palestinian-Arab decisions."

Ellers, også fra din egen kilde:

"In his 1988 book The Birth of the Palestinian Refugee Problem, 1947-1949, Morris argues that the 700,000 Palestinians who fled from their homes in 1947 left mostly due to fear of being caught in the crossfire, Israeli actions, or fear of Israeli actions, but not as the result of an expulsion plan."

Det som er poenget her er at ja, Israel besvarte angrep fra arabere som tok til våpen innenfor Israels grenser. Dette er helt naturlig. Når man har en ytre fiende så nytter det ikke å ignorere indre fiender som vil angripe landet innenfra. At dette førte til at folk som støttet disse væpnede opprørerne måtte stikke av er ikke så merkelig. Hvis du først angriper noen så må du tåle at ilden blir besvart.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fornekter du naqba?(som Pricks gjør...)

Jeg fornekter ingenting som er realt og virkelig.

Det er sant at også det er gjort mye umenneskelig fra jødenes side.

Enkelte handlinger fortjener dødstraff. :nei:

En historie har alltid en start og en slutt. Du begynte midt på. :hrm:

En sak har alltid to sider. Din var ensidig. :hrm:

Hvis jeg skal skrive en prolog for hver jævla argument/historie, så kan diskusjon.no ser seg å kjøpe et større harddisk.

Her er gjerne en oppsumering av konflikten:

In the first few months of the civil war the climate in Palestine became volatile. Hostilities between Jews and Arabs increased and general lawlessness spread as the British declared that their mandate would end in May 1948. Strategically, the period was marked by Arab initiatives and Jewish reprisals (Morris, 2003, p. 65), although the Irgun and Lehi reverted to their 1937-1939 strategy of placing bombs in crowded places such as bus stops, shopping centres and markets, and their attacks on British forces reduced British troops' ability and willingness to protect Jewish traffic (Ibid, p. 66). General conditions deteriorated: the economic situation became unstable and unemployment grew (Gelber, p. 75). Rumours spread that the Husaynis were planning to bring in bands of fallahin to take over the towns (Gelber, p. 76). Some Palestinian Arab leaders set a bad example by sending their own families abroad (Gelber, pp. 76-77). The Arab Liberation Army embarked on a systematic evacuation of non-combatants from several frontier villages in order to turn them into military strongholds (Gelber, p. 79). By the end of March 1948 around 100,000 Palestinian Arabs had fled to other parts of Palestine such as Nazareth, Nablus and Bethlehem or had left the country altogether (Morris, p. 67) to settle in Transjordan or Egypt. Many of these were Palestinian Arab leaders, middle and upper-class Palestinian Arab families from urban areas. Around 22 March the Arab governments agreed that their consulates in Palestine would only issues visas to old people, women and children and the sick (Ibid, p. 134). On 29-30 March the Haganah Intelligence Service (HIS) reported that 'the AHC was no longer approving exit permits for fear of [causing] panic in the country' (Ibid, p. 137 quoting Haganah Archive (HA) 105\257).

Det er definitivt ingen tvil på hvem som startet problemene:

Fra den "historiske fasisme"-araber mentalitet, til idag.

Så klart, må jeg også si, at Israelene var ikke den snille lamen heller.

Men mord som blir begått av utranasjonalitiske jøder, er som et dråpe i havet, i forhold til den arabiske slaktingen.

Her er en innsikt av volden:

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_massa...rab-Israeli_war

Angående Morris fyren referer jeg til Pricks sitt svar...

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
In the first few months of the civil war the climate in Palestine became volatile. Hostilities between Jews and Arabs increased and general lawlessness spread as the British declared that their mandate would end in May 1948. Strategically, the period was marked by Arab initiatives and Jewish reprisals (Morris, 2003, p. 65), although the Irgun and Lehi reverted to their 1937-1939 strategy of placing bombs in crowded places such as bus stops, shopping centres and markets, and their attacks on British forces reduced British troops' ability and willingness to protect Jewish traffic (Ibid, p. 66). General conditions deteriorated: the economic situation became unstable and unemployment grew (Gelber, p. 75). Rumours spread that the Husaynis were planning to bring in bands of fallahin to take over the towns (Gelber, p. 76). Some Palestinian Arab leaders set a bad example by sending their own families abroad (Gelber, pp. 76-77). The Arab Liberation Army embarked on a systematic evacuation of non-combatants from several frontier villages in order to turn them into military strongholds (Gelber, p. 79). By the end of March 1948 around 100,000 Palestinian Arabs had fled to other parts of Palestine such as Nazareth, Nablus and Bethlehem or had left the country altogether (Morris, p. 67) to settle in Transjordan or Egypt. Many of these were Palestinian Arab leaders, middle and upper-class Palestinian Arab families from urban areas. Around 22 March the Arab governments agreed that their consulates in Palestine would only issues visas to old people, women and children and the sick (Ibid, p. 134). On 29-30 March the Haganah Intelligence Service (HIS) reported that 'the AHC was no longer approving exit permits for fear of [causing] panic in the country' (Ibid, p. 137 quoting Haganah Archive (HA) 105\257).

Det er definitivt ingen tvil på hvem som startet problemene:

Fra den "historiske fasistiske" arabermentalitet til idag.

Her er en liste...

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_massa...rab-Israeli_war

Så klart må jeg også si at Israelene var ikke den snille lamen heller, men mord som blir begått av utranasjonalitiske jøder, er som et dråpe i havet i forhold til den arabiske slaktingen.

8752651[/snapback]

Du har nettopp sagt noe jeg ikke tror du ikke er helt klar over. Irgun og Lehi var Zionistiske terrorgrupper, som kjempet mot Palestinerne og Britene med, som det står der, bomber plassert på folksomme steder. Les over nummerne i massakerlinken din igjen. Se hvor mange Irgun og Lehi det er.

Seriøst.

Lenke til kommentar

"Strategically, the period was marked by Arab initiatives and Jewish reprisals"

Trenger du oversettelser?

Det var 3 grupper som herjet vilt under 1947:

1. Israelske "ultranasjonalitiske" militanter.

2. Arabiske "fundamentale/fasistiske" militanter.

3. Tyver, voldtektsmenn osv...

Men jeg anbefaler alle å ser på PBS; The Creation of Israel:

De Utraortodokse jøder løp til forsvar for palestinere som ble satt opp i rekker og rad før en henrettelse. "Mordere, Drittsekker" skrek de, og kastet steiner mot de jødiske ekstremgrupper/soldater. Soldatene trakk seg tilslutt og liv ble reddet.

Dessverre finnes det ingen lignede vitne utsagn for palestinske araber.

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

8752827[/snapback]

Les tallene dine. De du selv linket til. Les om Irgun og Lehi. Og Haganah. Og Palmach

Når jeg regnet sammen konservativ ble det sånn cirka:

Zionistene massakrerte: 700

Araberne massakrerte: 350

For å gjøre deg glad så brukte jeg de høye nummerne på Araberne, og de lave på Zionistene, så dette er en avregning laget for å sette Palestinerne i dårlig lys.

Likevel drepte Zionistene dobbelt så mange.

Dette er informasjonen du selv presenterer som bevis på at Palestinerne var verst. . Bare så det er klart.

Endret av Niskivara
Lenke til kommentar

De Utraortodokse jøder løp til forsvar for palestinere som ble satt opp i rekker og rad før en henrettelse. "Mordere, Drittsekker" skrek de, og kastet steiner mot de jødiske ekstremgrupper/soldater. Soldatene trakk seg tilslutt og liv ble reddet.

Dessverre finnes det ingen lignede vitne utsagn mot jøder.

8752827[/snapback]

Jo, det gjør det. Blant annet har vel Morris funnet en del?

Lenke til kommentar

8752827[/snapback]

Les tallene dine. De du selv linket til. Les om Irgun og Lehi. Og Haganah. Og Palmach

Når jeg regnet sammen konservativ ble det sånn cirka:

Zionistene massakrerte: 700

Araberne massakrerte: 350

For å gjøre deg glad så brukte jeg de høye nummerne på Araberne, og de lave på Zionistene, så dette er en avregning laget for å sette Palestinerne i dårlig lys.

Likevel drepte Zionistene dobbelt så mange.

Dette er informasjonen du selv presenterer som bevis på at Palestinerne var verst. . Bare så det er klart.

8752998[/snapback]

Min informasjon beviser ikke hvem som er verst, men hvem som startet...

Listen var bare ment som et innsyn til volden.. ikke et regneark for hvormangen liv gikk tapt..

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Dessverre finnes det ingen lignede vitne utsagn mot jøder.

8752827[/snapback]

Jo, det gjør det. Blant annet har vel Morris funnet en del?

8753022[/snapback]

Så må du linke eller dokumentere da..

Lenke til kommentar
Min informasjon bevis ikke hvem som er verst, men hvem som startet...

Listen var bare ment som et innsyn til volden.. ikke et regneark for hvormangen liv gikk tapt..

8753049[/snapback]

Og innsynet i volden tilsier at Israelerne var verst- Din link. Pro-Israelsk historiker er det tatt fra.

Angående hvem som startet, så sier ikke sitatet ditt noe om det. Men statistiklinken din sin første sivile massaker er det Israelerne som står for.

Du får selv bedømme.

Lenke til kommentar
Min informasjon bevis ikke hvem som er verst, men hvem som startet...

8753049[/snapback]

Og innsynet i volden tilsier at Israelerne var verst- Din link. Pro-Israelsk historiker er det tatt fra.

Angående hvem som startet, så sier ikke sitatet ditt noe om det. Men statistiklinken din sin første sivile massaker er det Israelerne som står for.

Du får selv bedømme.

8753157[/snapback]

Jeg har aldri nekte på at jødene var uskyldige.

Men det står tydlig at det var arabere som startet voldprosessen:

"Arab initiative"

Jeg klandre ikke jødene for slik vold, spesielt med tanken på at Arabere sammerbeidet med nazistene under andre verdenskrig. Og midt i saken snakker vi om ti tusenvis av jøder som blir hånet av en arabisk minoritet.

Forresten var min link mye quota fra Morris mannen, så det var ikke mye pro-israelsk

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

8753080[/snapback]

Du er mer enn flink nok til å dokumentere mine argumenter i dine linker. Takker. :thumbup:

8753170[/snapback]

Tro du misforsto litt.

Jeg mener du må dokumentere at arabere har gjort noe lignende heltmodige innsats på å redder jødene..

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Har Palestinere noen gang vist enhver form for initiative eller velvilje?

F.eks. da den første intifadaen ble avblåst pga Oslo-avtalen:

Den første intifadaen startet som et folkelig opprør i Gaza i 1987 etter 20 års okkupasjon, og ble avblåst etter signeringen av Oslo-avtalen i 1993.

http://www.dagbladet.no/nyheter/2003/11/05/382688.html

8752386[/snapback]

Før "intiafadaen," hva skjedde? Du kan ikke nevne noe uten kronologi....

Hvis jeg husker rett så var det ganske mye bombe som gikk av i Tel-aviv?

Lenke til kommentar
Har de? Kan du si at, å skrive under en tredjeparts avtale, er en form av palestinsk velvilje? Jeg antar at du fant aldri noe form for initiative for fred?Aldri har palestinere gått frem med forslag, og aldri har de kommet med løsning.

Det å støtte en to-stats løsning basert på samtlige FN resolusjoner og internasjonal lov er «palestinsk velvilje». Haidar Abdel Shafi, leder av den palestinske delegasjonen, og PLO tok initiativ til fred i de nevnte eksemplene. Følgelig inneholdt de en løsning på konflikten.

Du vil ikke finne noen form for velvilje, om ikke du roter på tredjeparts forhandling, som f.eks. oslo avtalen og clinton avtalen.

Det er interessant at du selv indirekte innrømmer at det var «palestinsk velvilje».

På Israelsk side så sent som i år (Februar/Mars), inviterte Ehud Olmert, Mahmoud abbas, til en middag hjemme hos ham for å starte et fredsprosess.

Henry Siegmon har gått igjennom den israelske utenrikspolitikken som Lvini har ført og kommet fram til følgende konklusjon:

• Livni argued that since there was no Palestinian state and no connection between Gaza and the West Bank in 1967, the pre-1967 border has no special status, thus rejecting both conditions for peace talks: the 1967 borders as a point of reference for territorial negotiations and a Palestinian unity government.

Livni's relentlessly upbeat rhetoric about a two-state horizon therefore turns out to be not much more than the empty sloganeering previous Israeli governments engaged in these past six years. These slogans continue to serve as a cover for the predatory expansion of Jewish settlements on Palestinian land that has fragmented the West Bank and precludes the establishment of anything more than a Potemkin state alongside of Israel. (
Haaretz, January 31, 2007).

Men tydligvis ble det borgerkrig p.g.a. de sivile ville har fred.

«Borgerkrigen» vil jeg heller si er en naturlig konsekvens av eksterne faktorer, og ikke akkurat en overraskelse for israelske analytikere.

Lenke til kommentar

F.eks. da den første intifadaen ble avblåst pga Oslo-avtalen:

Den første intifadaen startet som et folkelig opprør i Gaza i 1987 etter 20 års okkupasjon, og ble avblåst etter signeringen av Oslo-avtalen i 1993.

http://www.dagbladet.no/nyheter/2003/11/05/382688.html

8752386[/snapback]

Før "intiafadaen," hva skjedde? Du kan ikke nevne noe uten kronologi....

Hvis jeg husker rett så var det ganske mye bombe som gikk av i Tel-aviv?

8753327[/snapback]

Det med uthevet skrift er inkompatibelt med det du sier lenger opp (og som jeg er enig i):

Hvis jeg skal skrive en prolog for hver jævla argument/historie, så kan diskusjon.no ser seg å kjøpe et større harddisk.
Endret av Tokse
Lenke til kommentar
Du vil ikke finne noen form for velvilje, om ikke du roter på tredjeparts forhandling, som f.eks. oslo avtalen og clinton avtalen.

Det er interessant at du selv indirekte innrømmer at det var «palestinsk velvilje».

"Noen form for velvilje" betyr ikke et initiative for velvilje.

Og det står ikke "palestinsk" foran ordet, så du bør ta deg en bolle...

Lenke til kommentar

8753080[/snapback]

Du er mer enn flink nok til å dokumentere mine argumenter i dine linker. Takker. :thumbup:

8753170[/snapback]

Tro du misforsto litt.

Jeg mener du må dokumentere at arabere har gjort noe lignede heltmodige innsats på å redder jødene..

8753294[/snapback]

Sorry, jeg leste tydeligvis feil.

Men nå som jeg har lest rett... Jeg sikker på at man finner noen lignende heroiske eksempler alle alle sider av konflikten. Det er menneskelig natur.

Kanskje du bør selv se om du finner noen eksempler på heltemodige Palestinere som redder Jøder?

Du har jo nettopp bevist for deg selv med dine egne linker at det du trodde om jødiske og arabiske massakere var feil, så kanskje det ikke er så vanskelig for deg å bevise at denne fordommen din også er feil?

Endret av Niskivara
Lenke til kommentar
Det med uthevet skrift er inkompatibelt med det du sier lenger opp (og som jeg er enig i):

8753461[/snapback]

Hva jeg mente er: Hvis jeg skal skrive en prolog for hver historie dere "begynner midt på", så vil det være unødvendig langt tid og kjedelig. Akkurat som den fyren jeg quota til; han begynte midt på hendelsen, skal jeg begynner med historien?

Hver hendelser er bak en historie, og den må ikke dere glemme.

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Men nå som jeg har lest rett... Jeg sikker på at man finner noen lignende heroiske eksempler alle alle sider av konflikten. Det er menneskelig natur.

Menneskelig natur overgår ikke menneskelig kultur.

Hvis arabere hater jøder så vil ikke det skjer

edit: jeg mente "for jøder", "ikke mot"

Kanskje du bør selv se om du finner noen eksempler på heltemodige Palestinere som redder Jøder?

Jødene har ikke noe form for hat mot arabere noe som er stikkmotsatt for arabere.

Dessverre kan jeg ikke finne noe i slik "innsats", men kan ikke utelukker at det "kan" har skjedd... eller? :hmm:

Du har jo nettopp bevist for deg selv med dine egne linker at det du trodde om jødiske og arabiske massakere var feil, så kanskje det ikke er så vanskelig for deg å bevise at denne fordommen din også er feil?

Jepp, men konflikten er startet av arabere, som varer til idag.

Så jeg ser ingen grunn for at Staten Israel skal slutte å okkupere en buffer sone for å beskytte folket sitt.

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
"Noen form for velvilje" betyr ikke et initiative for velvilje. Og det står ikke "palestinsk" foran ordet, så du bør ta deg en bolle...

Her er spørsmålet ditt:

Det du etterspurte var enhver form for velvilje, ikke «initiative for velvilje».

Den bollen skal jeg nyte ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...