Gå til innhold

Er det riktig å boikotte Israel?

Bør Israel boikottes?  

543 stemmer

1. 1. Bør Israel boikottes?

• Ja, men man må være konsekvent og også boikotte andre land hvor man mener det blir begått lignende overgrep
      205
    • Ja og det er det eneste landet man bør boikotte
      27
    • Ja, har ingen formening om man bør boikotte andre land
      35
    • Nei
      122
    • Nei, men det er andre land som bør boikottes
      98
    • Vet ikke/ingen formening
      38
    • Ingen formening, men det er andre land som bør boikottes
      18

Anbefalte innlegg

Hva er det? Det kartet kan jeg også mekke...

Har ikke du lært hvordan å finne frem konkret informasjon?

Her er noe mer konkret...

http://www.mideastweb.org/misraeldetail.htm

The land variously called Israel and Palestine at different times in history, is a small, (10,000 square miles at present) land at the eastern end of the Mediterranean Sea. During its long history, its area, population and ownership varied greatly. The present state of Israel formally occupies all the land from the Jordan river to the Mediterranean ocean, bounded by Egypt in the south, Lebanon in the north, and Jordan in the East. The recognized borders of Israel constitute about 78% of the land. The remainder is divided between land occupied by Israel since the 1967 6-day war and the autonomous regions under the control of the Palestinian autonomy. The Gaza strip occupies an additional  141 square miles south of Israel along the sea coast, and  is mostly under the control of the Palestinian authority with small areas occupied by Israeli settlements.

Prior to 1917, the territory that is now called Palestine and Israel was ruled by the Ottoman Turkish Empire, and included three sanjaks (districts). The name "Palestine," that was used by Roman and briefly by Arab rulers, was revived by the British, who received a mandate from the League of Nations to administer Palestine as a national home for the Jewish people.

Israel was created in 1948, after UN Resolution 181 partitioned the territory of the British Mandate for Palestine into two states for Jews and Palestinian Arabs. The Arabs objected to the creation of the Jewish state and fought a war against it. The Arab side lost the war, and the Palestinian state never really came into being. The territory allotted to the Palestinian state by the UN partition resolution was taken over by Israel and Jordan. About 780,000 Palestinians became refugees.

og enda mer:

http://www.masada2000.org/historical.html

Her er et bedre beskrivelser av kartene enn dine filletegninger...

Note: When people say Jordan (first called Trans-Jordan) is an Arab-"Palestinian" State, they are correct! Jordan accounts for 3/4 of Palestine's original land mass. Though they may call themselves "Jordanians," they are culturally, ethnically, historically and religiously no different than the Arab-"Palestinians" on the "West Bank." Even the flag of Jordan and the flag of the proposed 2nd Arab-Palestinian state on the West Bank / Gaza look almost identical. So, if the Arab-Palestinians and Jordanians think of themselves as one and the same, why should WE fall for the lie that the Arab Palestinians west of the Jordan River are any different from the Jordanian Arabs on its eastern shore?

8750164[/snapback]

Ikke noe av teksten motsier noe av det jeg sier, selvom ene teksten er fra en ren pro-Israelsk propagandaside som tar navnet sitt fra en kvasi-historisk propagandahendelse som først ble brukt av Romerne for å vise hvor "barbariske" jødene var og så senere ble plukket upp av Israelske nasjonalister som symbol for jødisk offer og viljestyrke.

Og kartene er helt holdbare. Du kan sjekke dem hvor som helst.

Det er enorm velvilje for Palestinerne å gå med på forhandlinger om et slikt kart som Tabakartet.

Så dette er helt konkrete beviser.

igjen, lær deg den faktiske historien om konflikten før du kommer med noe mer bullshit om at du er "realist". Realisme krever at du vet noe om virkeligheten.

Endret av Niskivara
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Den Arabiske ligaen sitt forslag før 1948krigen var at det var rasistisk å lage en jødisk stat, noe som er teknisk sett helt korrekt, og at FN burde enkelt og greit etablere en stat der, basert på demokratiske prinsipper som inkluderte alle som bodde der.

Demokratiske prinsipper :lol:

Har du fått med deg hvordan jøder ble behandlet i andre arabiske land? Det var av hensyn til jødenes sikkerhet MOT arabiske rasister at Israel ble sett på som en nødvendighet. Hvis ikke jødene fikk en egen stat ville de blitt et undertrykt mindretall i en arabisk stat.

Palestinerne, som fikk landet sitt gitt vekk av fremmede makter

Dette er tullprat. Palestina tilhørte ikke araberne. Det bodde jøder der også i tillegg til arabere. Land som faktisk var eid av arabere ble heller ikke tildelt jøder uten videre, men Israel fikk også arabiske innbyggere. Hadde det du skriver her stemt så hadde dette ikke vært tilfelle, men den dag i dag er araberne representert i Israels nasjonalforsamling.

Under 1948krigen bruker Israel sjansen til å kaste ut Palestinere fra sine egne områder

For noe tull. Arabiske ledere oppfordret arabere i Israel til å stikke av så det ble enklere å knuse Israel. Israel prøvde tvert imot å få Israel-arabere til å bli, og å holde i gang dagliglivet så godt som mulig.

At Israel svarte på væpnede angrep fra Israel-arabere var derimot naturlig. I en krigssituasjon kan du ikke bare ignorere væpnede opprørere som faller deg i ryggen innenfra.

Til tross for at det Palestinske folk ikke har noen grunn til å godta Israels eksistens

For noe tull. Palestina-araberne hadde ingen krav på landområdet Palestina i det hele tatt, så hva de godtok eller ikke godtok er revnende likegyldig. Igjen, så var altså Palestina britisk territorium. Israel ble helt lovlig grunnlag på britisk jord.

og har internasjonal lov på sin side når det gjelder de okkuperte områdene

Kanskje hvis de slutter å angripe Israel. Kanskje hvis krigen slutter.

så har de i forhandlinger både anarkjent Israels rett til å eksistere

Hamas anerkjenner ikke Israels rett til å eksistere.

Israel anarkjenner ikke noen Palestinsk stat.

Det finnes ingen palestinsk stat. Derimot anerkjenner Israel palestinernes rett til en egen stat.

Så du bør kanskje lære deg bittelitt om konfliktens historie før du åpner kjeften igjen.

Det var rette kjeften som smalt...

Det er tragisk hvor lite Israelvenner vet om Israel.

Det er tragisk hvor lite jødehatere vet om Israel.

Enn hva Pricks mener om organisasjonen, så mener tydeligvis Israel at FN er så viktig å være med i at de velger å bli i FN. Og så lenge de er medlem av FN har de SELV forpliktet seg til å følge FNs regler.

Nei, det er faktisk moralsk høyverdig å bryte lover man mener er moralsk forkastelige. Som for eksempel lover som pålegger et offer å legge seg på rygg for en overgriper og gi etter.

Lenke til kommentar
Det er tragisk hvor lite jødehatere vet om Israel.

8750380[/snapback]

Kalte du meg nettopp "jødehater"?

Jeg har en jødisk søster, og hennes famillie er bosatt i Israel, så hver gang det er angrep mot visse byer i Israel så venter vi på telefon fra Israel og håper ingen av den famillien og de vennene vi har der har omkommet.

Skjerp deg med de patetiske persjonangrepene dine.

Og slutt å gjenta løgner som du fått motbevist gang på gang, ofte fra offisielle Israelske kilder.

Lenke til kommentar
igjen, lær deg den faktiske historien om konflikten før du kommer med noe mer bullshit om at du er "realist". Realisme krever at du vet noe om virkeligheten.

8750311[/snapback]

Jeg er enig med Pricks, du har en antisemmetistisk tone.

Siden du er så stor i kjeften, så bør du, lære oss historien?

Kanskje bedre, du forteller din versjonen av konflikten og jeg mitt.

Så ser vi hvor mye informasjon er korrekt?

Selvfølgelig er det regler: Hver påstand må dokumenteres med årstall og hendelser. Tør du?

Lenke til kommentar

Jeg har en jødisk søster

Om du har en jødisk mor eller er jøder selv, så kan du være antisemmetistisk.

Vi ser at "bin laden" sin amerikanske talsmann var en jøder.

Hitler sin oldemor var en jøde..

Holdingen varierer fra person til person...

Samme kan vi si at utlendinger i Norge kan være rasistiske...

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Da får du skjerpe deg med dine patetiske personangrep, som f.eks.:

"Det er tragisk hvor lite Israelvenner vet om Israel."

Og slutt å gjenta løgner som du fått motbevist gang på gang, ofte fra offisielle Israelske kilder.

8750550[/snapback]

Jeg har ikke kommet med noen løgner, men med historisk korrekte beskrivelser av det som faktisk skjedde. Hvis det er noe du mener er feil så får du prøve å argumentere mot det. Men tydeligvis har du ikke noe å komme med.

Lenke til kommentar
Jeg er enig med Pricks, du har en antisemmetistisk tone.

Siden du er så stor i kjeften, så bør du, lære oss historien?

Kanskje bedre, du forteller din versjonen av konflikten og jeg mitt.

Så ser vi hvor mye informasjon er korrekt?

Selvfølgelig er det regler: Hver påstand må dokumenteres med årstall og hendelser. Tør du?

8750595[/snapback]

Jeg har prøvd å lære dere historien. Jeg har gitt utallige linker til både nøytrale sider, til humanitære organisasjoner, og til offisielle Israelske kilder, med historie, årstall, kilder, osv. Alle kildene motsier dere. Men dere har til og med nektet bevis om hvordan 1967krigen startet, når beviset kom fra Israel Defence Force, altså det Israelske Forsvaret. Er det Israelske Forsvaret også anti-semitistisk?

Jeg har aldri uttrykt ett eneste vondt ord om noen jøde. I motsettning til dere så skriver jeg også alltid forskjell på det jødiske folket som helhet, og på Israelere. Jeg har også referert til Israelsk opposisjon mot okkupasjonen, fordi jeg vet hvor splittet Israel er over spørsmålene.

Beskyldningene deres er grove, og dere bør faenmeg tenke dere litt mer om før dere skriver. Det her er kvalme personangrep, langt over grensen.

Lenke til kommentar

Da får du skjerpe deg med dine patetiske personangrep, som f.eks.:

"Det er tragisk hvor lite Israelvenner vet om Israel."

Jeg visste ikke at "Israelvenn" var en negativ betegnelse.

Eneste feilen jeg gjorde i det sitatet var at jeg skulle ha sagt "Det er tragisk hvor lite Israelvenner HER vet om Israel". Det finnes mange Israelvenner som faktisk vet litt mer om saken en dere.

8750550[/snapback]

Jeg har ikke kommet med noen løgner, men med historisk korrekte beskrivelser av det som faktisk skjedde. Hvis det er noe du mener er feil så får du prøve å argumentere mot det. Men tydeligvis har du ikke noe å komme med.

8750672[/snapback]

Jeg har tatt deg igjen og igjen med offisielle Israelske kilder som støtte. Du har aldri godtatt noen kilder som motsier dine gale teorier. Til og med det Israelske Forsvaret motsier din historie, noe som er et glimrende eksempel på hvor blindt partisk du er.

Lenke til kommentar
Jeg har prøvd å lære dere historien. Jeg har gitt utallige linker til både nøytrale sider, til humanitære organisasjoner, og til offisielle Israelske kilder, med historie, årstall, kilder, osv. Alle kildene motsier dere. Men dere har til og med nektet bevis om hvordan 1967krigen startet, når beviset kom fra Israel Defence Force, altså det Israelske Forsvaret. Er det Israelske Forsvaret også anti-semitistisk?

Kilder?

Quote din egne kilder takk.

Jeg har aldri uttrykt ett eneste vondt ord om noen jøde. I motsettning til dere så skriver jeg også alltid forskjell på det jødiske folket som helhet, og på Israelere. Jeg har også referert til Israelsk opposisjon mot okkupasjonen, fordi jeg vet hvor splittet Israel er over spørsmålene.

Jeg skal forteller deg om splittelsen:

80% er imot de utranasjonalitiske ortodokse faith headene...

20% er arabere (I den Israelske regjeringen)

90% ønsker fred (av befolkningen)

Mer kan du lese i www.jpost.com

Beskyldningene deres er grove, og dere bør faenmeg tenke dere litt mer om før dere skriver. Det her er kvalme personangrep, langt over grensen.

Nånå... Vi får roe oss ned..

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Jeg har en jødisk søster

Om du har en jødisk mor eller er jøder selv, så kan du være antisemmetistisk.

Vi ser at "bin laden" sin amerikanske talsmann var en jøder.

Hitler sin oldemor var en jøde..

Holdingen varierer fra person til person...

Samme kan vi si at utlendinger i Norge kan være rasistiske...

8750616[/snapback]

Forskjellen er at jeg har jødisk famillie jeg er glad i, jeg har stor respekt for jødisk kultur og tradisjon, jeg har relativt god innsikt i jødisk historie, jeg får julegaver fra Israel hvert eneste år, og jeg har en sterk og oppriktig interresse i at Israel greier seg best mulig som nasjon.

Og jeg har aldri uttalt et eneste negativt ord om jøder.

Så hvor i helvete dere har fått grunnlag til å komme med så sinnsykt kvalme anklager aner jeg ikke.

Skjerp dere.

Lenke til kommentar
Har Palestinere noen gang vist enhver form for initiative eller velvilje?

En løsning på konflikten var mulig i 1967, da PLO sluttet seg til resolusjonsforslaget lagt fram i januar (S/11940) og støttet dermed implisitt en to-stats løsning. Her er et utdrag:

The appropriate arrangements should be established to guarantee, in accordance with the Charter of the United Nations, the sovereignty, territorial integrity and political independence of all states in the area and their right to live in peace within secure and recognized boundaries.

Reaffirming further the necessity of the establishment of a just and lasting peace in the region based on full respect for the Charter of the United Nations as well as for its resolutions concerning the problem of the Middle East including the question of Palestine.

Haidar Abdel Shafi sitt forslag før Oslo-forhandlingene er et annet moment, som førte til at den israelske regjeringen favoriserte Arafat. I en tale fra Madrid-konferansen støttet Shafi seg til alle de relevante FN-resolusjonene, og stilte seg kritisk til den ekspansive politikken fra Israels side.

• They form the larger body of legality, including all relevant provisions of international law, within which any peaceful settlement must proceed. If international legitimacy and the rule of law are to prevail and govern relations among nations, they must be respected and, impartially and uniformly, implemented. We, as Palestinians, require nothing less than justice
(The Madrid Conferance October 31, 1991).

Har palestinere noen gang vist velvilje? I år har andelen av den palestinske befolkningen som ønsker en fredsavtale med Israel ligget stabilt på rundt 70%. Så svaret på spørsmålet ditt er ja, de har gjort det før og de gjør det akkurat nå.

Endret av Nonzchi
Lenke til kommentar
Det finnes mange Israelvenner som faktisk vet litt mer om saken en dere.

Nå forholder jeg meg til det som er historisk korrekt. Du kan lære litt selv også, for eksempel ved å lese i vanlige leksikon eller Wikipedia. Wikipedia har veldig mye interessant på området.

Jeg har tatt deg igjen og igjen med offisielle Israelske kilder som støtte.

Nei, det har du ikke.

Lenke til kommentar
Det finnes mange Israelvenner som faktisk vet litt mer om saken en dere.

Nå forholder jeg meg til det som er historisk korrekt. Du kan lære litt selv også, for eksempel ved å lese i vanlige leksikon eller Wikipedia. Wikipedia har veldig mye interessant på området.

Jeg har tatt deg igjen og igjen med offisielle Israelske kilder som støtte.

Nei, det har du ikke.

8751585[/snapback]

:thumbdown: Løgner.

Lenke til kommentar

En løsning på konflikten var mulig i 1967, da PLO sluttet seg til resolusjonsforslaget lagt fram i januar (S/11940) og støttet dermed implisitt en to-stats løsning. Her er et utdrag:

The appropriate arrangements should be established to guarantee, in accordance with the Charter of the United Nations, the sovereignty, territorial integrity and political independence of all states in the area and their right to live in peace within secure and recognized boundaries.

Reaffirming further the necessity of the establishment of a just and lasting peace in the region based on full respect for the Charter of the United Nations as well as for its resolutions concerning the problem of the Middle East including the question of Palestine.

Haidar Abdel Shafi sitt forslag før Oslo-forhandlingene er et annet moment, som førte til at den israelske regjeringen favoriserte Arafat. I en tale fra Madrid-konferansen støttet Shafi seg til alle de relevante FN-resolusjonene, og stilte seg kritisk til den ekspansive politikken fra Israels side.

• They form the larger body of legality, including all relevant provisions of international law, within which any peaceful settlement must proceed. If international legitimacy and the rule of law are to prevail and govern relations among nations, they must be respected and, impartially and uniformly, implemented. We, as Palestinians, require nothing less than justice
(The Madrid Conferance October 31, 1991).

Har palestinere noen gang vist velvilje? I år har andelen av den palestinske befolkningen som ønsker en fredsavtale med Israel ligget stabilt på rundt 70%. Så svaret på spørsmålet ditt er ja, de har gjort det før og de gjør det akkurat nå.

Har de?

Kan du si at, å skrive under en tredjeparts avtale, er en form av palestinsk velvilje?

Jeg antar at du fant aldri noe form for initiative for fred?

Aldri har palestinere gått frem med forslag, og aldri har de kommet med løsning.

Du vil ikke finne noen form for velvilje, om ikke du roter på tredjeparts forhandling, som f.eks. oslo avtalen og clinton avtalen.

På Israelsk side så sent som i år (Februar/Mars), inviterte Ehud Olmert, Mahmoud abbas, til en middag hjemme hos ham for å starte et fredsprosess.

Men tydligvis ble det borgerkrig p.g.a. de sivile ville har fred.

og flere velviljer fra den israelske siden:

http://www.latimes.com/news/nationworld/wo...ack=1&cset=true

http://findarticles.com/p/articles/mi_kmaf...09/ai_n16926183

Jeg skal quote fra en CNN.com "Ben Weidermann" interjuv med en "vanlig" palestiner:

Ben: " Do you want peace?"

Araberen: "Yes of course, everyone in Gaza wants peace!"

Ben: "How can it be peace here in Gaza or Palestine?"

A: "When Israel stoppes the occupation of our given land, and when we get back Jerusalem!"

Ben: "will that satisfy the palestinian people?"

A: "When we get those back, we will continoue to fight to we get the whole Israel. And God willing peace will then come"

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Det er jo Palestina som har okkupert Israel, ikke motsatt. Og det kommer flere og flere Palestinere inn i Israel. Fortsetter denne utviklingen kommer det til å være Palestinere overalt, mens Isralitterne ikke har noe sted.

8742203[/snapback]

Er det rart at palestinere søker etter nye steder? De er jo blitt kastet ut av sine egne hjem av israelske innflyttere!

8742274[/snapback]

Du må dokumentere dine hysterisk latterlige påstander...

8742417[/snapback]

Fornekter du naqba?(som Pricks gjør...)

The book shows a map of empty Palestinian villages, and explains why the villagers left; 228 villages were evacuated due to attack from Jewish forces. In 41 villages, he writes that the inhabitants were expelled by military forces; in another 90 villages, that the inhabitants panicked because of attacks on other villages, and fled. In six villages, he writes, the inhabitants left under instructions from local Palestinian authorities. He was unable to find out why another 46 villages were abandoned(...)

(...)According to Morris, these groups killed more Palestinians than previously thought. He also writes that expelling Palestinians was a goal that was shared with main Jewish leaders at the time. In The Birth, Morris argues that Israeli leaders wanted as few Arabs in the areas they were conquering as possible for demographic reasons.

kilde:Wikipedia - Morris

Dette er hentet fra Morris bok, The Birth of the Palestinian Refugee Problem Revisited, side 191.

Dette er sitert fra en britisk etterretningsoffiser, fra kampene om Haifa, 22. april 1948:

"During the morning [the Jews] were continually shooting down on all Arabs who moved both in Wadi Nisnas and the Old City. This included completely indiscriminate and revolting machinegun fire, mortar fire and sniping on women and children sheltering in churches and attempting to get out ... through the gates into the docks ... The Royal Marine Commando who controls the docks ... sent the Arabs through in batches but there was considerable congestion outside the East Gate of hysterical and terrified Arab woman and children and old people on whom the Jews opened up mercilessly with fire. Two [Royal Marine] officers were seriously wounded ..."

Fra denne artikkelen The guardian: -For the record:

No doubt, Arab fright and flight was leavened by reports of real and imagined Jewish atrocities - and there were many real ones, as the recently released documentation shows. Pillage was almost de rigueur, rape was not infrequent, the execution of prisoners of war was fairly routine during the months before May 1948 (the country was under British administration and the Haganah had no PoW camps), and small- and medium-scale massacres of Arabs occurred during April, May, July and October to November. Altogether, there were some two dozen cases.

Sett deg inn i situasjonen til menneskene som ble etnisk renset fra f.eks. byen Deir Yassin. Husk at dette ikke er så lenge siden at mange av ofrene fortsatt lever på Vestbredden og Gaza-stripen:

"Early in the morning of Friday, April 9, 1948, commandos of the Irgun, headed by Menachem Begin, and the Stern Gang attacked Deir Yassin, a village with about 750 Palestinian residents. It was several weeks before the end of the British Mandate. The village lay outside of the area that the United Nations recommended be included in a future Jewish State. Deir Yassin had a peaceful reputation and was even said by a Jewish newspaper to have driven out some Arab militants. But it was located on high ground in the corridor between Tel Aviv and Jerusalem and one plan, kept secret until years afterwards, called for it to be destroyed and the residents evacuated to make way for a small airfield that would supply the beleaguered Jewish residents of Jerusalem.

By noon over 100 people, half of them women and children, had been systematically murdered. Four commandos died at the hands of resisting Palestinians using old Mausers and muskets. Twenty-five male villagers were loaded into trucks, paraded through the Zakhron Yosef quarter in Jerusalem, and then taken to a stone quarry along the road between Givat Shaul and Deir Yassin and shot to death. The remaining residents were driven to Arab East Jerusalem.

That evening the Irgunists and the Sternists escorted a party of foreign correspondents to a house at Givat Shaul, a nearby Jewish settlement founded in 1906. Over tea and cookies they amplified the details of the operation and justified it, saying Deir Yassin had become a concentration point for Arabs, including Syrians and Iraqis, planning to attack the western suburbs of Jerusalem. They said that 25 members of the Haganah militia had reinforced the attack and claimed that an Arabic-speaking Jew had warned the villagers over a loudspeaker from an armored car. This was duly reported in The New York Times on April 10.

A final body count of 254 was reported by The New York Times on April 13(...)"

Deir Yassin remembered

Endret av Tokse
Lenke til kommentar
Er du mulig at du slutte å sette ned størrelsen på skriftene, også må du quota.

Det rett og slett ondt å lese...

8752101[/snapback]

Du vet at du kan skifte størrelse på skriften i så godt som alle browsere?

På Windows trykker du Ctrl +

På mac trykker du Epletast +

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...