Gå til innhold

Er det riktig å boikotte Israel?

Bør Israel boikottes?  

543 stemmer

1. 1. Bør Israel boikottes?

• Ja, men man må være konsekvent og også boikotte andre land hvor man mener det blir begått lignende overgrep
      205
    • Ja og det er det eneste landet man bør boikotte
      27
    • Ja, har ingen formening om man bør boikotte andre land
      35
    • Nei
      122
    • Nei, men det er andre land som bør boikottes
      98
    • Vet ikke/ingen formening
      38
    • Ingen formening, men det er andre land som bør boikottes
      18

Anbefalte innlegg

1. Selv om de ikke sa det i klartekst er det tydelig at det er det de vil. Akkurat som Bush sier at de ikke er i Irak for oljen.

Det er likevel en stor forskjell på å ville fjerne staten Israel, og å ville utrydde jødene. Husk at Palestinas egen befolkning var muslimske, kristne, og jødiske arabere. Dette handlet om noe befolkningen følte var et overgrep(Dannelsen av staten Israel i deres hjem på grunn av en Europeisk krig), og at landene rundt da så sin sjanse til å ta land de følte de hadde krav på.

2. De skulle vel gi tilbake områdene til de du sier Israel skal gi tilbake områdene til? Jeg har hørt folk si at de ble kastet ut, og jeg har hørt at Israel sa de kunne bli, men de ble oppfordret begge ganger av bl.a Egypt og Jordan å komme seg unna sånn at de lettest mulig kunne slakte ned alle i Israel (hizbollah sa vel det samme under krigen med Libanon for litt siden?).

I en krigssituasjon hvor befolkningen evakueres, enn hvem som ber dem om det eller om de gjør det av fri vilje, så har befolkningen rett til retur så snart krigen er over. Så såre enkelt er det.
Uansett er det vel lite sannsynlig at Israel vil gi tilbake Vestbredden i dag siden Jerusalem ligger der, og ingen jøder hadde tilgang til byen når araberne hadde kontroll. Gazastripen har vel fått kontrollen tilbake, uten at det har hjulpet på strømmen av selvmordsbombere og raketter over israelsk grense. Men Israel har vel heller ikke oppført seg eksemplarisk her med blokkader osv.
Palestinerne har ved flere anledninger godtatt deling av Jerusalem. De har gått vekk fra det de egentlig har rett på ifølge FN, noe som er skammelig at verden har tillat.
Jeg tror det er så mye hat fra begge sider nå at ingen vil høre på rasjonelle tanker lenger. Det hjelper heller ikke med den hjernevaskingen alle arabere blir utsatt for fra de er babyer om at jøder er satans avkom eller hva de nå sier.

Når dette er barnetv kan du tenke deg hvordan resten er. Ikke rart de ikke ser andre løsninger enn å drepe. Det som er kanskje mest skremmende er hvordan alle fundamentalistiske muslimer (og de begynner det å bli en del av rundt om i verden, se london) har verdensherredømme øverst på agendaen, men det ser ut som mange ikke lar seg bekymre nevneverdig av det.

8736492[/snapback]

Det er lett å mane opp folks hat enn hvor man er i verden, særlig når det er en konflikt allerede. Slikt har skjedd overalt. Men det er bedre sjanse for å få snudd en slik ond trend hvis man tar vekk konflikten. Og siden det er Israel som bryter internasjonal lov ved å okkupere land og nekte returrett, så er det Israel som må stoppe konfilkten.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1. Selv om de ikke sa det i klartekst er det tydelig at det er det de vil. Akkurat som Bush sier at de ikke er i Irak for oljen.

Det er likevel en stor forskjell på å ville fjerne staten Israel, og å ville utrydde jødene. Husk at Palestinas egen befolkning var muslimske, kristne, og jødiske arabere. Dette handlet om noe befolkningen følte var et overgrep(Dannelsen av staten Israel i deres hjem på grunn av en Europeisk krig), og at landene rundt da så sin sjanse til å ta land de følte de hadde krav på.

Nåja, jeg holder fortsatt en knapp på at hadde de fått sjansen hadde de ikke nølt med å utrydde dem, ikke den vestlige verden heller.

2. De skulle vel gi tilbake områdene til de du sier Israel skal gi tilbake områdene til? Jeg har hørt folk si at de ble kastet ut, og jeg har hørt at Israel sa de kunne bli, men de ble oppfordret begge ganger av bl.a Egypt og Jordan å komme seg unna sånn at de lettest mulig kunne slakte ned alle i Israel (hizbollah sa vel det samme under krigen med Libanon for litt siden?).

I en krigssituasjon hvor befolkningen evakueres, enn hvem som ber dem om det eller om de gjør det av fri vilje, så har befolkningen rett til retur så snart krigen er over. Så såre enkelt er det.

Javel, men da er det feil å si "kastet ut" for å stille Israel i et dårligere lys.

Uansett er det vel lite sannsynlig at Israel vil gi tilbake Vestbredden i dag siden Jerusalem ligger der, og ingen jøder hadde tilgang til byen når araberne hadde kontroll. Gazastripen har vel fått kontrollen tilbake, uten at det har hjulpet på strømmen av selvmordsbombere og raketter over israelsk grense. Men Israel har vel heller ikke oppført seg eksemplarisk her med blokkader osv.
Palestinerne har ved flere anledninger godtatt deling av Jerusalem. De har gått vekk fra det de egentlig har rett på ifølge FN, noe som er skammelig at verden har tillat.
Jeg tror det er så mye hat fra begge sider nå at ingen vil høre på rasjonelle tanker lenger. Det hjelper heller ikke med den hjernevaskingen alle arabere blir utsatt for fra de er babyer om at jøder er satans avkom eller hva de nå sier.

Når dette er barnetv kan du tenke deg hvordan resten er. Ikke rart de ikke ser andre løsninger enn å drepe. Det som er kanskje mest skremmende er hvordan alle fundamentalistiske muslimer (og de begynner det å bli en del av rundt om i verden, se london) har verdensherredømme øverst på agendaen, men det ser ut som mange ikke lar seg bekymre nevneverdig av det.

8736492[/snapback]

Det er lett å mane opp folks hat enn hvor man er i verden, særlig når det er en konflikt allerede. Slikt har skjedd overalt. Men det er bedre sjanse for å få snudd en slik ond trend hvis man tar vekk konflikten. Og siden det er Israel som bryter internasjonal lov ved å okkupere land og nekte returrett, så er det Israel som må stoppe konfilkten.

8736688[/snapback]

Jeg kan være enig i at Israel kan gi seg fra seg Vestbredden og dele Jerusalem, spørsmålet er om det vil gjøre det mer utrygt for Israel og om et land skal få lov til å forsvare seg.

Det at det er en konflikt forandrer ikke det faktum at Islam er den mest intolerante, undertrykkende, rasistiske og fascistiske religionen i dag. Dette er ikke noe som bare blomstrer der hvor det er konflikt og vi burde slutte å godta og unnskylde det med situasjonen dems.

Lenke til kommentar
Det er likevel en stor forskjell på å ville fjerne staten Israel, og å ville utrydde jødene. Husk at Palestinas egen befolkning var muslimske, kristne, og jødiske arabere.

"Jews are jews, they must be slaughter and killed...."

Jepp... Helt enig.. Men krigen er ikke over..

Kast stein er bra, skole er ikke bra...

Palestinere har ikke godtatt en dritt. (Dokumenter)

Derimot har israelere har godtatt flere løsninger/avtaler, men blir alltid tilbakevist/brutt av palestinere..

(Oslo avtalen, Clinton avtalen og idag; Bush "veikartet") Alle, har palestinere brutt!

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Forresten Tillatt er med 2 (T)... Ja det blir vel jeg som har Norsk i morsmål "hint hint".

Dine "uvitenheter" av Israels historie og latterlige utsagner, er bare et hån mot deg selv....(og latter for andre)

La meg lyse opp enkelte historiske punkter for deg:

1. Israel startet ikke krig med sine Naboer.

2. Israel var angrepet fra alle fronter og vant hver jævla krig! :thumbup:

3. Ingen "Nasjoner" hjalp Israel under enhver krig.

4. Israel hadde en blomstrende handel med palestinere, før de "hellige matyrene" kom.

5. Israel har rett til å forsvare sitt folk.

6. Palestinere har aldri holdt en eneste fredsavtale med Israel.

7. Israelere har flere ganger tatt initiativ for fred; Trakk tilbake militæret, gitt tilbake land, gitt tilbake krigsfanger, gitt tilbake penger. t.o.m. Lot være å gjengjelde "utallige feige kassam angrep"

8. Palestinere har brutt avtaler, flere ganger; Sender "kassam" raketter, selvmordsbomber, kinapping osv...

9. Yassi arafat, har flere milliarder av kroner, i bank kontor i sveits. Pengene, fra donerland inkludert Norge, var ment til folket. Istedet blir det en deilig profitt for ham.

10. Palestinske terrorister er en gjeng med kyniske feiginger. De skjuler seg selv blandt sivile, gjemme seg i mosker, og ikke minst når noen blir drept; Parade for dagbladet og co.

Hvis et fanatisk folk ikke godta eksistens av Israel, hvordan kan Israel løse konflikten? (kilder: Fanatiske video og utsagn i vg.no osv..)

Dine ideer holder ikke mål...

Her er kjernen av konflikten, hat fra generasjon til generasjon.. Er det Israel sitt problem?

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
9. Yassi arafat, har flere milliarder av kroner, i bank kontor i sveits. Pengene, fra donerland inkludert Norge, var ment til folket. Istedet blir det en deilig profitt for ham.

8736802[/snapback]

Eh..Arafat lever nok ikke lenger, hvis du ikke har fått med deg det..

Lenke til kommentar
Feil krig? Hele poenget er jo hvem som startet stridighetene.

8734645[/snapback]

Nei, poenget er hvem som har ulovlig okkupert territorie.

Okkupasjonen kommer altså av krig, der Israel har vært nødt til å forsvare seg selv. Dette har stått på siden 1948.

Og forsåvidt returrett til de som ble fordrevet fra territoriene, som er ulovlig for Israel å nekte.

8736118[/snapback]

Da må det først bli fred, noe det ikke er.

Dette handlet om noe befolkningen følte var et overgrep(Dannelsen av staten Israel i deres hjem på grunn av en Europeisk krig), og at landene rundt da så sin sjanse til å ta land de følte de hadde krav på.

Staten Israel ble ikke dannet "i deres hjem". Israel ble grunnlagt i områder med jødisk flertall. Araberne som bodde der fikk forøvrig beholde hjemmene sine.

Og siden det er Israel som bryter internasjonal lov ved å okkupere land og nekte returrett, så er det Israel som må stoppe konfilkten.

8736688[/snapback]

Nei, det er araberne/muslimene som må slutte å angripe Israel. Så lenge det er krig må Israel gjør det som er nødvendig for å beskytte seg selv.

Lenke til kommentar
[
Og siden det er Israel som bryter internasjonal lov ved å okkupere land og nekte returrett, så er det Israel som må stoppe konfilkten.

8736688[/snapback]

Nei, det er araberne/muslimene som må slutte å angripe Israel. Så lenge det er krig må Israel gjør det som er nødvendig for å beskytte seg selv.

8736978[/snapback]

Mener du at Israel skal rævpule araberne og at de bare skal stå doggy style? Nå må du gi deg! Greit at du hater muslimer (må ikke en rakkettforsker til for å skjønne det), men er du klar over hvordan palestinere blir behandlet av israelere? Hadde ikke alle vært blendet av hat slik som f.eks deg, så hadde verden vært en mye bedre plass å leve i.

Lenke til kommentar
La meg lyse opp enkelte historiske punkter for deg:

1. Israel start ikke krig med sine Naboer.

2. Israel var angrepet fra alle fronter og vant hver jævla krig!  :thumbup:

4. Israel hadde en blomstrende handel med palestinere, før de "hellige matyrene" kom.

7. Israelere har flere ganger tatt initiativ for fred; Trakk tilbake militæret, gitt tilbake land, gitt tilbake krigsfanger, gitt tilbake penger. t.o.m. Lot være å gjengjelde "utallige feige kassam angrep"

8. Palestinere har brutt avtaler, flere ganger; Sender "kassam" raketter, selvmordsbomber, kinapping osv...

10. Palestinske terrorister er en gjeng med kyniske feiginger. De skjuler seg selv blandt sivile, gjemme seg i mosker, og ikke minst når noen blir drept; Parade for dagbladet og co.

8736802[/snapback]

For de første er det historiske feil i dine historiske punkter, men jeg kan unngå å plukke på dem og heller svare på som om de alle var sanne:

1. Ikke relevant til spørsmål om returrett og okkupasjon. Begge saker står uavhengig av hvem som startet krigene.

2. Ikke relevant til spørsmål om returrett og okkupasjon. Hvem som vinner er krigene har heller ingenting å si på sakene.

3. Ikke relevant til spørsmål om returrett og okkupasjon. Hvem som hjelper hvem har ingenting å si på sakene.

4. Ikke relevant til spørsmål om returrett og okkupasjon. Hvem som handler med hvem eller hvem som sprenger seg selv har ingenting å si på sakene.

5. Ikke relevant til spørsmål om returrett og okkupasjon. Å lage bosettinger i okkupert territorie handler ikke om forsvar uansett.

6. Ikke relevant til spørsmål om returrett og okkupasjon. Hvem som bryter fredsavtalene har ingenting med sakene å gjøre, når fredsavtalen kommer skal den evakuerte befolkningen slippes tilbake.

7. I og med at ingen av fredsavtalene har gitt returrett så er ikke dette relevant.

8. Ikke relevant til spørsmål om returrett og okkupasjon. Av samme grunn som punkt 6 og 7.

9. Ikke relevant til spørsmål om returrett og okkupasjon. Og sprengt tatt er vel korrupsjon blandt palestinske ledere hovedsaklig et problem for det palestinske folk.

10. Ikke relevant til spørsmål om returrett og okkupasjon. Feiginger har også rett til retur.

Så.... så er det... Ikke et eneste av punktene dine er relevante til saken. Palestinerne har etter internasjonal lov rett til retur, og Israel har ingen juridisk gyldige grunner til å nekte den.

Lenke til kommentar
For de første er det historiske feil i dine historiske punkter, men jeg kan unngå å plukke på dem og heller svare på som om de alle var sanne:

1. Ikke relevant til spørsmål om returrett og okkupasjon. Begge saker står uavhengig av hvem som startet krigene.

2. Ikke relevant til spørsmål om returrett og okkupasjon. Hvem som vinner er krigene har heller ingenting å si på sakene.

3. Ikke relevant til spørsmål om returrett og okkupasjon. Hvem som hjelper hvem har ingenting å si på sakene.

4. Ikke relevant til spørsmål om returrett og okkupasjon. Hvem som handler med hvem eller hvem som sprenger seg selv har ingenting å si på sakene.

5. Ikke relevant til spørsmål om returrett og okkupasjon. Å lage bosettinger i okkupert territorie handler ikke om forsvar uansett. 

6. Ikke relevant til spørsmål om returrett og okkupasjon. Hvem som bryter fredsavtalene har ingenting med sakene å gjøre, når fredsavtalen kommer skal den evakuerte befolkningen slippes tilbake.

7. I og med at ingen av fredsavtalene har gitt returrett så er ikke dette relevant. 

8. Ikke relevant til spørsmål om returrett og okkupasjon. Av samme grunn som punkt 6 og 7.

9. Ikke relevant til spørsmål om returrett og okkupasjon. Og sprengt tatt er vel korrupsjon blandt palestinske ledere hovedsaklig et problem for det palestinske folk.

10. Ikke relevant til spørsmål om returrett og okkupasjon. Feiginger har også rett til retur.

Så.... så er det... Ikke et eneste av punktene dine er relevante til saken. Palestinerne har etter internasjonal lov rett til retur, og Israel har ingen juridisk gyldige grunner til å nekte den.

8739322[/snapback]

Jepp.

Helt enig.

Men dine svar viser kun hvor forvirret person du er.

Ikke innholder de noen form for moralsk prinsipper, argumenter eller sakelige grunner...

Bare at de har rett... Alle har rett til å drepe hverandre?

Palestinere har rett til å bombe andres hjem?

Har jeg rett til å steine huset ditt?

angående punkt 7.

Veikartet inkludere, retur av land til palestinere, som Israel har holdt, men videre tilbakegiving ble "holdt" p.g.a kontraktbrudd... av palestinere..

Jeg gidder ikke å argumentere hvis du ikke engang holder deg til fakta..

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

8736802[/snapback]

8736863[/snapback]

Om han er råttent til orm mat har det lite å si, poenget er: "where is the money?"

Hvor er min far, min mor, mine og mine medborgeres skattepenger?

Jeg vil har et svar på det! Fru Halvorsen og Herr Stoltenberg!

Lenke til kommentar

8736802[/snapback]

8736863[/snapback]

Om han er råttent til orm mat har det lite å si, poenget er: "where is the money?"

Hvor er min far, min mor, mine og mine medborgeres skattepenger?

Jeg vil har et svar på det! Fru Halvorsen og Herr Stoltenberg!

8739820[/snapback]

dokumentasjon? høres ut som konspirasjoner :whistle:

Lenke til kommentar
Helt enig.

Men dine svar viser kun hvor forvirret person du er.

Ikke innholder de noen form for moalsk prinsipper, argumenter eller sakelige grunner...

Bare at de har rett... Alle har rett til å drepe hverandre?

Palestinere har rett til å bombe andres hjem?

Har jeg rett til å steine huset ditt?

8739725[/snapback]

Dine svar viser at du ikke har oversikt over saken, og at du har et syn på historien som ikke engang stemmer med offisiell Israelsk historie. Vær så snill å sett deg bedre inn i saken, om ikke annet så kan du gå på offisielle Israelske historiesider og få et langt mer nyansert bilde enn det du tror på nå. Det er pinlig når "Israelvenner" ennå prøver å framstille et feilaktig bilde av historien som ikke engang stemmer overens med Israel sin egen versjon.

Jeg er ikke forvirret over saken. Saken er helt klar.

Det handler ikke om moral. Det handler om rett. Palestinerne har rett til å kjempe mot okkupasjonen, men ikke rett til å bruke de midler de bruker. Israel har rett til å forsvare landet sitt, men ikke rett til å bruke de midler de bruker. Men når en av sidene overtramper disse rettighetene, så er det gjort og ingenting mer å gjøre med det. Folk dør, og ingen kan noensinne få dem tilbake.

Den ene retten som det er mulig å gjøre noe med er palestinernes rett til de okkuperte områdene. Og den er det bare Israel som kan gjøre noe med.

Hadde det handlet om moral så hadde staten Israel sluttet å eksistere, fordi det var ikke noe moralsk grunnlag for å gi jøder en egen stat i Palestina. Hvis det jødiske folket skulle få noe på moralsk grunnlag på grunn av andre verdenskrig, så hadde de fått en egen stat i Tyskland, ikke i Palestina. Så hvis du prøver å gjøre dette om til et moralsk spørsmål så gjør du Israel en bjørnetjeneste.

Lenke til kommentar
dokumentasjon? høres ut som konspirasjoner :whistle:

8739878[/snapback]

For en blindmann så er det alltid konspirasjon

http://www.sierratimes.com/04/11/14/EU_Pon...nk_Accounts.htm

Forbes Magazine ranked late Palestinian leader Yasser Arafat as the sixth richest world leader. As the Palestinians' largest aid donor, the EU is wondering now what its contribution to Arafat's personal assets has been.

Speculation over Arafat's secret bank accounts is nothing new.

The International monetary fund gave a precise accounting of the magnitude of Arafat's shadowy assets last year, about $300 million (€232.5 million). But now, European Union officials are wondering whether they have inadvertently contributed to his piggy bank.

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Snip...

Frykt ikke, la meg forklare deg bort fra dine forvirrelser:

Dvs, Jødene og Israel hadde ingen aggressive intensjoner, eller imperialistiske intensjoner.

Dvs. Israel har rett til å beholde land som ble vunnet. Ser det som et krigsbytte.

Som f.eks falkenøyet for britene osv..

Vi ser hvorfor Israel er så forbaskete streng "mot andre nabonasjoner" Angående dine retur rett...

Israelene og jødene har ingen dårlige intensjoner mot det palesinske folket, de handlet hos hverandre, de krysset grensene, t.o.m. de syke behandlet i Israelske sykehus.Og her er deres; TAKK!

p.g.a. tap av sivile liv og terror, har Israel rett til å forsvaret sitt eget land.

Det er gjort ved å sette en buffersone i Palestina.

Ønsker ikke de fred, får ikke de landet tilbake..

Israel ønsket fred, de vil gi tilbake land.

"Allah akbar" sa de og viste fingeren...

Det er ikke Israel sitt feil for deres elendigheter..

De har mer enn nok gryn til mat og andre ting.

Men neida. våpen og bombe ble første valget, og korrupsjon :thumbup:

Hvis disse feigingene ikke stå frem, så må Israel ta ibruk metoder for å sikre deres folk; Ta buffersoner fra landet deres.

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Hadde det handlet om moral så hadde staten Israel sluttet å eksistere, fordi det var ikke noe moralsk grunnlag for å gi jøder en egen stat i Palestina.

Wikipedia, Israel:

Jewish tradition holds that the Land of Israel has been a Jewish Holy Land and Promised land for four thousand years, since the time of the patriarchs (Abraham, Isaac, and Jacob). The land of Israel holds a special place in Jewish religious obligations, encompassing Judaism's most important sites (such as the remains of the First and Second Temples of the Jewish People). Connected with these two versions of the temple are religiously significant rites which stand as the origin for many aspects of modern Judaism.[15] Starting around the eleventh century BCE, the first of a series of Jewish kingdoms and states established intermittent rule over the region that lasted more than a millennium.[16]

Under Assyrian, Babylonian, Persian, Greek, Roman, Byzantine, and (briefly) Sassanian rule, Jewish presence in the region dwindled because of mass expulsions.

Neida! :whistle: Jødene har ikke rett på sitt eget land.

Land som de har hatt for 4000 tusen år før romerene jagde de ut.

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Mener du at Israel skal rævpule araberne og at de bare skal stå doggy style?

Det er araberne som rævpuler seg selv ved å fortsette å angripe Israel.

er du klar over hvordan palestinere blir behandlet av israelere?

Er du klar over hvordan israelere blir behandlet av palestinere?

Ellers er det arabiske representanter i den israelske nasjonalforsamlingen. Hvor mange jøder sitter i de styrende organene i arabiske land?

Lenke til kommentar
Snip...

Frykt ikke, la meg forklare deg bort fra dine forvirrelser:

Dvs, Jødene og Israel hadde ingen aggressive intensjoner, eller imperialistiske intensjoner.

Dvs. Israel har rett til å beholde land som ble vunnet. Ser det som et krigsbytte.

Vi ser hvorfor Israel er så forbaskete streng "mot andre nabonasjoner" Angående dine retur rett...

Israelene og jødene har ingen dårlige intensjoner mot det palesinske folket, de handlet hos hverandre, de krysset grensene, t.o.m. de syke behandlet i Israelske sykehus.Og her er deres; TAKK!

p.g.a. tap av sivile liv og terror, har Israel rett til å forsvaret sitt eget land.

Det er gjort ved å sette en buffersone i Palestina.

Ønsker ikke de fred, får ikke de landet tilbake..

Israel ønsket fred, de vil gi tilbake land.

"Allah akbar" sa de og viste fingeren...

Det er ikke Israel sitt feil for deres elendigheter..

De har mer enn nok gryn til mat og andre ting.

Men neida. våpen og bombe ble første valget, og korrupsjon :thumbup:

Hvis disse feigingene ikke stå frem, så må Israel ta ibruk metoder for å sikre deres folk; Ta buffersoner fra landet deres.

8740071[/snapback]

Og ikke noe av dette, enn om det så var sant(Noe ikke alt av det er, til og med ikke etter Israels egen offisielle historie), er relevant til spørsmålet om returrett og ulovlig okkupasjon. Det burde ikke være så vanskelig forstå.

Wikipedia, Israel:

Jewish tradition holds that the Land of Israel has been a Jewish Holy Land and Promised land for four thousand years, since the time of the patriarchs (Abraham, Isaac, and Jacob). The land of Israel holds a special place in Jewish religious obligations, encompassing Judaism's most important sites (such as the remains of the First and Second Temples of the Jewish People). Connected with these two versions of the temple are religiously significant rites which stand as the origin for many aspects of modern Judaism.[15] Starting around the eleventh century BCE, the first of a series of Jewish kingdoms and states established intermittent rule over the region that lasted more than a millennium.[16]

Under Assyrian, Babylonian, Persian, Greek, Roman, Byzantine, and (briefly) Sassanian rule, Jewish presence in the region dwindled because of mass expulsions.

Neida!  :whistle:  Jødene har ikke rett på sitt eget land.

Land som de har hatt for 4000 tusen år før romerene jagde de ut.

8740228[/snapback]

Mytologi har ingenting med saken å gjøre, og enda viktigere: Mytologi skal ikke gi moralsk rett i det moderne samfunn.

Men enn om mytologi så ga moralske rettigheter i moderne samfunn, så har det palestinske folk like mye mytologi knyttet opp til området som det jødiske folket, og dermed så kansellerer det begges krav.

Det eneste relevante her er internasjonal lov, som sier at Israel har en rett til å eksistere, men ikke rett til å okkupere områder og nekte retur til evakuert befolkning.

Skal man begynne å diskutere hendelser fra før internasjonal lov ble opprettet, så gjør ikke det saken noe mindre klar. Zionister i Palestina brukte terror mot britene til å få gjennom kravet sitt om en egen stat, og vi kan alle være enige om at terror ikke skal være grunnlag for en moderne stat.

Derfor trekker man konflikten utelukkende tilbake til FNs vedtak om en arabisk og en jødisk stat i Palestina, og ingen av overgrepene fra noen av sidene ugyldiggjør kravet begge har på sin egen stat. Så selvom Israel handler i mot internasjonal lov har de rett til å eksistere, men de har ikke rett til å okkupere områder og nekte retur av evakuert befolkning.

Dette er ikke veldig vanskelig å forstå.

Lenke til kommentar

Jeg er fullstendig klar over at det neppe er grunn til å tilskrive deg noen spesiell innsikt i folkerett generelt eller forbudet mot overtakelser av landområder som følge av krig spesielt. Men la meg likevel få påpeke at du ikke bare er langt ute på jordet, du er sågar på feil jorde.

Først Falklandsøyene. Det er ikke slik at situasjonen rundt den er helt avklart, og at britisk kontroll er ansett som legitimt i det vide og brede. Det kom blant annet frem under sikkerhetsrådsdiskusjonen etter det argentinske angrepet i '82. Men, det som der ble påpekt var at argentinsk bruk av makt, selv om altså endel stater anså deres krav på øygruppen som mer legitim enn det britiks, ikke var lov og i direkte strid med FN-paktens artikkel 2(4).

I alle tilfelle er det definitivt ikke sånn at Falklandsøyene legitimt tilhører Storbritannia fordi de vant Falklandskrigen.

Slik det juridiske landskapet er per i dag er krigsbytte som følge av krig ikke ansett som legitimt. Det følger forsåvidt direkte av forbudet mot bruk av makt, men er presisert i blant annet GA/RES/2625. Det kommer også frem i preambelet til S/RES/242, og da i direkte relasjon til den israelske okkupasjonen.

For å rekapitulere: overtakelse av landområder som følge av bruk av makt er ulovlig.

Og det er naturligvis også slik at de tiltakene Israel foretar som søker en snikanneksjon, etablere vanskelig reversibelbare facts on the ground og et slags fait accompli er et grovt brudd på dette forbudet. Dette kommer for så vidt også direkte fra bestemmelsene i Genevekonvensjonene og Haag-reglene, som anerkjenner reglene for jus in bello.

Lenke til kommentar

At jødene har vært i Israel 4000 år før romerne kastet dem ut er ikke bare mytologi, det er feil mytologi. Ingen påstår det, og det står ikke i noen religiøse tekster heller.

At det fantes et jødisk rike der i romertiden og en stund før er arkeologisk og historisk korrekt, men store deler av etterfølgerne til det riket er Palestinerne(Som har tatt navn etter et annet historisk rike som fantes i samme område på samme tid), som har bodd i området siden den tid og under mange religioner, inkludert jødedom.

Og om okkupasjonen er et sikkerhetsnett eller ikke er irrelevant for internasjonal lov.

Lenke til kommentar
snip

Jepp... Normennene bør pelles seg ut av finnmark! :thumbup:

Amerikanere, Kanadere og eks Spanjorene bør pelles ut av amerika.

Hvite bør pelles seg ut av australia, og New Zealand

også afrika... huff.. vil ikke engang starte...

Tilbake til Israel.

Israel har flere ganger vist vilje til å gi tilbake "land" som palestinere har krav på, de har aldri argumentert at det "ikke var en okkupasjon," nettopp fordi Israel anerkjenner Palestina.

Men Israel kan ikke sikre sin egne innbygger hvis rakettregnet/bombene forsetter.

Løsningen blir da å okkupere deres land, og mure de ut.

La meg spør tilbake: Har palestinere noe gang vist "noen" form for velvilje?

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...