Gå til innhold

Er det riktig å boikotte Israel?

Bør Israel boikottes?  

543 stemmer

1. 1. Bør Israel boikottes?

• Ja, men man må være konsekvent og også boikotte andre land hvor man mener det blir begått lignende overgrep
      205
    • Ja og det er det eneste landet man bør boikotte
      27
    • Ja, har ingen formening om man bør boikotte andre land
      35
    • Nei
      122
    • Nei, men det er andre land som bør boikottes
      98
    • Vet ikke/ingen formening
      38
    • Ingen formening, men det er andre land som bør boikottes
      18

Anbefalte innlegg

At de fortsatte å okkupere dem og bosatte seg der er det som er ulovlig.

Nja, de er fortsatt i krig med sine fiender, så teknisk sett blir et krav om tilbakelevering som å kreve at de allierte skulle levere tilbake okkuperte deler av Tyskland før andre verdenskrig var helt over.

Bullshit. Israel er ikke i krig med Egypt, Jordan, eller Syria. Å påstå noe sånt er ren galskap.

Israel utførte forsåvidt også det første angrepet, et såkalt "pre-emptive attack".

8733152[/snapback]

Krigen ble startet av araberne.

8733360[/snapback]

Ja og nei. Araberne trappet opp til krig, men Israel angrep først. "Pre-emptive attack". Sjekk det ut hvor du vil. Dette er offisiell Israelsk historie.

Det er helt sinnsykt hvordan såkalte "Israelvenner" greier å ha et syn på Israels historie som ikke engang passer med Israelernes offisielle historie.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Israel er fortsatt under angrep fra araberne.

Og ja, araberne startet det hele.

8733805[/snapback]

Jeg vil gjerne se noe dokumentasjon på at Israel er i Krig med Egypt, Jordan, eller Syria i dag.

Og jeg vil se dokumentasjon på at den Arabiske ligaen angrep først.

Det her er helt sinnsyke påstander som ikke stemmer det spor med offisiell Israelsk historie.

Lenke til kommentar
Jeg vil gjerne se noe dokumentasjon på at Israel er i Krig med Egypt, Jordan, eller Syria i dag.

Israel har freds og diplomatisk avtaler med egypt og jordan.

Teknisk sett er de forsatt i krig med Lebanon og Syria.

Og jeg vil se dokumentasjon på at den Arabiske ligaen angrep først.

Alle som har lært litt historie, vet at araberer angrep først, eller sovnet du?r

Following the State of Israel's establishment, the armies of Egypt, Iraq, Jordan, Syria and Lebanon declared war on Israel and began the second phase of the 1948 Arab-Israeli War.
Det her er helt sinnsyke påstander som ikke stemmer det spor med offisiell Israelsk historie.

Du gir meg en mistanke om din etnisk bakgrunn...

Er du er muslim eller araber?

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Du gir meg en mistanke om din etnisk bakgrunn...

Er du er muslim eller araber?

8733957[/snapback]

Jeg er norsk, med utvidet familie i jødisk Israel.

Her er fra Israel Defense Force sine offisielle sider:

In May 1967, Egyptian President Gamal 'Abd al-Nasser expelled the United Nations forces which had been stationed in the Gaza Strip since 1957, stationed large concentrations of the Egyptian Army in Sinai along the border with Israel, and once again blockaded the Israeli port of Eilat. Egypt's moves were coordinated with and supported by Jordan and Syria. By the beginning of June, it became apparent to Israel that the international community would not act to lift the blockade or restore the UN forces. Accordingly, Israel resolved to defend itself with a pre-emptive strike against the Arab armies.

IDF.il

Israel har freds og diplomatisk avtaler med egypt og jordan.

Teknisk sett er de forsatt i krig med Lebanon og Syria.

8733957[/snapback]

Dokumentasjon, takk.

Endret av Niskivara
Lenke til kommentar
In May 1967

Best før dato er gått ut... ;)

Dine fredsavtaler:

Fredsavtalen med Jordan

Våpenhvile avtalen med Egypt

Fredsavtalen med Egypt

Våpenhvile avtalen med Palestina (Som ikke ble holdt av Palestinere)

også masse fakta om israels historie.

http://en.wikipedia.org/wiki/Israel#Declar...of_Independence (Les nedover..)

http://en.wikipedia.org/wiki/Faisal-Weizmann_Agreement

Israel is bordered by Lebanon in the north, Syria and Jordan in the east, and Egypt in the south-west. It has coastlines on the Mediterranean in the west and the Gulf of Eilat (also known as the Gulf of Aqaba) in the south.

During the Six-Day War of 1967, Israel captured the West Bank from the Hashemite Kingdom of Jordan, the Golan Heights from Syria, Gaza Strip (which was under Egyptian occupation), and Sinai from Egypt. It withdrew all troops and settlers from Sinai by 1982 and from the Gaza Strip by September 12, 2005. The future status of the West Bank and the Gaza Strip remains to be determined. East Jerusalem has been under Israeli civil law, jurisdiction and administration since 1967[40] and the Golan Heights since 1981, though they have not been formally annexed.

http://en.wikipedia.org/wiki/Golan_Heights

Shalom til deg og...

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
In May 1967

Best før dato er gått ut... ;)

8734034[/snapback]

Det preventive angrepet skjedde ikke i Mai, det skjedde 5. Juni.

Les linken, istedet for å blande datoer. '

Takk for dokumentasjon om fredsavtalene. Da har man i alle fall på det rene at Israel ikke har noen som helst rett til å beholde størstedelen av områdene.

Lenke til kommentar
Arabere angrep først i 1948....

1948 er eldre enn 1967

8734139[/snapback]

Det var snakk om 6 dagers krigen. Ikke 1948 krigen. Pricks påstod at at de Arabiske landene angrep først, noe som er feil ETTER INFORMASJON FRA DET ISRAELSKE MILITÆRETS EGEN HJEMMESIDE.

Lenke til kommentar
Det var snakk om 6 dagers krigen. Ikke 1948 krigen. Pricks påstod at at de Arabiske landene angrep først, noe som er feil ETTER INFORMASJON FRA DET ISRAELSKE MILITÆRETS EGEN HJEMMESIDE.

8734158[/snapback]

On the political field, tensions once again arose between Israel and her neighbors in May 1967. Syria, Jordan, and Egypt had been hinting at war and Egypt expelled UN Peacekeeping Forces from the Gaza Strip. When Egypt violated prior treaties and closed the strategic Straits of Tiran to Israeli vessels, and began massing large amounts of tanks and aircraft on Israel's borders, Israel deemed it a casus belli for pre-emptively attacking Egypt on June 5.

Å frarøve et lands suverenitet/frihet.. tja..

Om jeg har blokkert døren din og satt ut vakthunder rundt huset ditt.

Kan jeg anklager deg for å har gått til angrep først? :whistle:

Eller angrep du først?

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
On the political field, tensions once again arose between Israel and her neighbors in May 1967. Syria, Jordan, and Egypt had been hinting at war and Egypt expelled UN Peacekeeping Forces from the Gaza Strip. When Egypt violated prior treaties and closed the strategic Straits of Tiran to Israeli vessels, and began massing large amounts of tanks and aircraft on Israel's borders, Israel deemed it a casus belli for pre-emptively attacking Egypt on June 5.

Å frarøve et lands suverenitet/frihet.. tja..

Om jeg har blokkert døren din og satt ut vakthunder rundt huset ditt.

Kan jeg anklager deg for å har gått til angrep først? :whistle:

Eller angrep du først?

8734232[/snapback]

Ja, dette er det jeg har sagt hele tiden. De arabiske landene yppet til krig, og Israel svarte med et "pre-emptive attack".

Araberne startet det hele i 1948.

8734297[/snapback]

Feil krig. Hvor historieløs går det ann å bli?

Lenke til kommentar

Svaret til tråden: Nei vi burder absolutt ikke blokkere Israel.

Vi bør heller fortelle Islamistene at Jihad vil føre mer dritt over "folket ditt."

Den eneste løsningen er fred og handel. Akkurat som Jordan og Egypt.

Kanskje problemene er de jævla teppehoder/feiginger som sitter gjemt i en moske..

Jeg kjenner mangen palestinere og Israelere.. De er jo bestekompis! Men når de komme tilbake til Israel så er de fiender. Hvorfor? P.g.a hat ideologien de dere sjeikene og imamene setter ut.

Til Halvorsen:

SV har bare ført Norge en vei: NED OVER. En dum blondie snillist politiker, er en dårlig politiker.

Hvis hun mener at, vi i Norge, skal være pro Selvmordsbombing, så skal det være hennes egne ord: IKKE MITT!

Ikke for å nevne den velfortjente Kaken hun fikk på trynet! :thumbup:

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Araberne startet det hele i 1948.

8734297[/snapback]

Feil krig. Hvor historieløs går det ann å bli?

8734496[/snapback]

Feil krig? Hele poenget er jo hvem som startet stridighetene.

8734645[/snapback]

Nei, poenget er hvem som har ulovlig okkupert territorie. Poenget du prøvd å ta meg på for å ungå å snakke om okkupasjon var hvordan 1967 krigen startet. Uansett er poenget ulovlig okkupasjon. Og forsåvidt returrett til de som ble fordrevet fra territoriene, som er ulovlig for Israel å nekte.

Endret av Niskivara
Lenke til kommentar
Ok. Var det ingen som sa det til Egypt og Jordan? De hadde jo fra 48 til 67 på å gi tilbake områdene, skulle tro muslimer ville hjelpe andre muslimer. Men de var kanskje for opptatt med å tenke ut en måte å utrydde jødene.

8736340[/snapback]

1. Ingen av disse landene har snakket om å utrydde jødene. De har tidligere snakket om å få vekk Israel, noe som er noe helt annet.

2. Hvem skulle de gi tilbake områdene til? De som bodde der? Vel, de var ikke kastet ut fra områdene ennå(Bare fra de Israelske områdene, og de som ble kastet ut derfra bosatte seg stort sett i de arabisk okkuperte områdene). En selvstendig arabisk stat(Palestina), som lovet av FN, var ikke mulig uten geografisk forbinnelse, befolkningen i de arabisk okkuperte områdene ble boende og de identifiserte seg allerede med landene som okkuperte dem, og strengt tatt er dette en besluttning som er opp til de som bor der. Så situasjonen var helt annerledes.

Israel kastet ut de som bor der, og begynte å lage bosettinger der.

Hadde Israel gitt tilbake de okkuperte områdene til Palestina mens de arabiske landene gjorde krav på områdene mot Palestinernes vilje, så hadde situasjonen vært helt annerledes. Men det er lite nytte å bruke en situasjon som ikke har skjedd som motargument for en situasjon som skjer i dag.

Lenke til kommentar
Ok. Var det ingen som sa det til Egypt og Jordan? De hadde jo fra 48 til 67 på å gi tilbake områdene, skulle tro muslimer ville hjelpe andre muslimer. Men de var kanskje for opptatt med å tenke ut en måte å utrydde jødene.

8736340[/snapback]

1. Ingen av disse landene har snakket om å utrydde jødene. De har tidligere snakket om å få vekk Israel, noe som er noe helt annet.

2. Hvem skulle de gi tilbake områdene til? De som bodde der? Vel, de var ikke kastet ut fra områdene ennå(Bare fra de Israelske områdene, og de som ble kastet ut derfra bosatte seg stort sett i de arabisk okkuperte områdene). En selvstendig arabisk stat(Palestina), som lovet av FN, var ikke mulig uten geografisk forbinnelse, befolkningen i de arabisk okkuperte områdene ble boende og de identifiserte seg allerede med landene som okkuperte dem, og strengt tatt er dette en besluttning som er opp til de som bor der. Så situasjonen var helt annerledes.

Israel kastet ut de som bor der, og begynte å lage bosettinger der.

Hadde Israel gitt tilbake de okkuperte områdene til Palestina mens de arabiske landene gjorde krav på områdene mot Palestinernes vilje, så hadde situasjonen vært helt annerledes. Men det er lite nytte å bruke en situasjon som ikke har skjedd som motargument for en situasjon som skjer i dag.

8736432[/snapback]

1. Selv om de ikke sa det i klartekst er det tydelig at det er det de vil. Akkurat som Bush sier at de ikke er i Irak for oljen.

2. De skulle vel gi tilbake områdene til de du sier Israel skal gi tilbake områdene til? Jeg har hørt folk si at de ble kastet ut, og jeg har hørt at Israel sa de kunne bli, men de ble oppfordret begge ganger av bl.a Egypt og Jordan å komme seg unna sånn at de lettest mulig kunne slakte ned alle i Israel (hizbollah sa vel det samme under krigen med Libanon for litt siden?).

Uansett er det vel lite sannsynlig at Israel vil gi tilbake Vestbredden i dag siden Jerusalem ligger der, og ingen jøder hadde tilgang til byen når araberne hadde kontroll. Gazastripen har vel fått kontrollen tilbake, uten at det har hjulpet på strømmen av selvmordsbombere og raketter over israelsk grense. Men Israel har vel heller ikke oppført seg eksemplarisk her med blokkader osv.

Jeg tror det er så mye hat fra begge sider nå at ingen vil høre på rasjonelle tanker lenger. Det hjelper heller ikke med den hjernevaskingen alle arabere blir utsatt for fra de er babyer om at jøder er satans avkom eller hva de nå sier.

Når dette er barnetv kan du tenke deg hvordan resten er. Ikke rart de ikke ser andre løsninger enn å drepe. Det som er kanskje mest skremmende er hvordan alle fundamentalistiske muslimer (og de begynner det å bli en del av rundt om i verden, se london) har verdensherredømme øverst på agendaen, men det ser ut som mange ikke lar seg bekymre nevneverdig av det. Endret av teflonpanne
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...