Gå til innhold

Er det riktig å boikotte Israel?

Bør Israel boikottes?  

543 stemmer

1. 1. Bør Israel boikottes?

• Ja, men man må være konsekvent og også boikotte andre land hvor man mener det blir begått lignende overgrep
      205
    • Ja og det er det eneste landet man bør boikotte
      27
    • Ja, har ingen formening om man bør boikotte andre land
      35
    • Nei
      122
    • Nei, men det er andre land som bør boikottes
      98
    • Vet ikke/ingen formening
      38
    • Ingen formening, men det er andre land som bør boikottes
      18

Anbefalte innlegg

Jeg boikotter Israelske appelsiner (det var før Palestinas viktigste eksportvare) fordi staten Israel ble pekt ut som jødenes hjem etter Bibelen. Og jeg tror ikke på det som står i Bibelen eller på den sterkestes rett. Israelske styrker og andre hjelpstyrker (sponset av bl.a. USA) jaget vekk Palestinerne og gjorde dem hjemløse. Hva godt gjorde det? De lesset bare problemet sitt over på noen andre, uskyldige mennesker, kun fordi de tilhørte en annen tro. Det er utøvelse av rasisme, mener jeg.

Men på en annen side blir det litt feil å boikotte et helt land. Det er jo feil. Men mange ting bør boikottes. F.eks. bedrifter som har barnearbeidere. Jeg boikotter noen store amerikanske firmaer som Coca-Cola og McDonalds. Ikke fordi de er fra USA, men av andre grunner. Coca-Cola er kommersielle og har skrytt på seg julen, og de bryr seg ikke om de som bor der de legger fabrikkene sine.

McDonalds brenner regnskogen for å plass til kyrne sine og stapper dem fulle av penicilin.

Angående Kristin Halvorsens uttalelse, synes jeg det var nokså tjukt i huet. Norge har hatt mye å si angående mekling i situasjonen i midtøsten og politikerne burde derfor klare å holde et nøytralt standpunkt. Uprofesjonelt gjort av Halvorsen.

5395291[/snapback]

Æsj, kan ikke palestinerne bare finne seg i å bli undertrykt når de er svakere enn noen andre? Slik er naturens lov. Jødene har vært på rømmen i flere tusen år nå uten å ha hatt noen fast bosettning. De har blitt slaktet ned som sau av Hitler. Nå vil de har "litt" av jorda til Palestina, og muslimene klikker selvfølgelig. La de være på rømmen litt, de fortjener det slik de oppfører seg, med Allah og alt sånt!

Hva angår Halvorsen synes jeg definitivt ikke hun er personen til å snakke.

5396725[/snapback]

hvorfor kunne ikke bare jødene finne seg i å bli slaktet ned? de var jo åpenbart svakere enn nazismen! slik er jo naturens lov, eller hva?

Israel: Det eneste fungerende landet i hele midtøsten. Dyktige mennesker som lenge har vært på flukt. Ber om en liten del av ett annet sitt land, Palestina klikker og folk dreper seg selv fordi de tror at jeg får igjen litt land da. Jeg kommer ikke til å boikotte Israel for å si det sånn.

5395185[/snapback]

Mulig ikke midtøsten er ditt sterkeste felt, men det er ikke det eneste fungerende landet i midtøsten, det er faktisk på topp å¨usas u-hjelps liste. Heller ikke er det en liten del de har tilegnet seg/ fått / blitt lovet / kriget til seg.

7466960[/snapback]

De tallene er nå litt suspekte. De inneholder både lån og penger fra private, i tillegg til bistandssummen, så vidt jeg forstår. Er litt leking med tall. Det meste går til Israels militær. Israel selv foreslo i 1998 at bistanden skulle reduseres. Det er verdt å nevne at uten bistanden ville ikke Israel hatt midler til å ta imot Holocaust overlevende. De ville nok heller ikke hatt mulighet til å stå imot i seksdagerskrigen. Ei heller ville de nok hatt en militærmakt som ville skremt nabolandene fra å invadere.

http://www.palaksjon.org/USaid.htm

Det kan også godt tenkes at Spar tenkte på at Israel er et demokrati med et stabilt styresett når han mente "eneste fungerende landet i Midtøsten". Men det får han vel svare på selv.

Er glad for å se at så mange stemmer mot boikott av Israel. Det er det prinsippielt riktige valget.

7467068[/snapback]

Ja, hvis israel var så svake at de var egypt med flere underlegne, hvorfor kunne de ikke bare finne seg i å ha tapt? merkelig at "naturens lov" blir brutt gang på gang...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg boikotter Israel, noe jeg har gjort siden jeg ble kjent med den dobbelmoralen som landet er bygget på. Jeg boikotter også alle selskaper jeg kjenner til som har betydelige interesser i landet, bl.a. Intel. Ettersom Israelere flest lever livet sitt etter det gamle testamentet, så vil jeg svare dem med samme mynt ved å boikotte dem for resten av mitt liv uansett hva som måtte skje. Jeg oppfordrer alle til å boikotte Israel :thumbdown:

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Boikotter du andre land også? Som Kina? Russland? USA? Eller kun Israel?

8017272[/snapback]

Ja, som Burma og Saudi Arabia men det er av helt andre grunner. Til forskjell fra Israel så ser jeg et stort forbedringspotensiale i disse landene, så boikotten kan falle bort etterhvert.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Det blir jo ikke mange land igjen i så fall. Blir vanskelig å fylle handlekurven :)

Men det er bra man er konsekvent på det. Selv om jeg aldri kunne tenke meg å boikotte hverken Kina, Israel, USA, palestinere osv. Jeg er ikke interessert i å straffe folk kollektivt.

Boikott av selskaper ja. Boikott av hele folk? Nei.

Lenke til kommentar
Det blir jo ikke mange land igjen i så fall. Blir vanskelig å fylle handlekurven :)

Men det er bra man er konsekvent på det. Selv om jeg aldri kunne tenke meg å boikotte hverken Kina, Israel, USA, palestinere osv. Jeg er ikke interessert i å straffe folk kollektivt.

Boikott av selskaper ja. Boikott av hele folk? Nei.

8017855[/snapback]

Tja, boikotten av Sør-Afrika fungerte jo ganske bra ikke sant? Vi ble jo kvitt apartheid-regimet til slutt. Bare så det er helt klart, så boikotter jeg altså ikke Kina, Russland og USA.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Hvorfor boikotter du ikke Kina? De er vel verdensledende på å bryte menneskerettigheter og de okkuperer Tibet. Russland og Tsjetsjenia affæren? USA og okkuperingen av Irak og Afghanistan? Hva er det som gjør at du er villig til å boikotte Israel men ikke de andre landene?

Mener du at Israel er værre en Kina? Og om tilfellet, hvorfor?

Lenke til kommentar
Hvorfor boikotter du ikke Kina? De er vel verdensledende på å bryte menneskerettigheter og de okkuperer Tibet. Russland og Tsjetsjenia affæren? USA og okkuperingen av Irak og Afghanistan? Hva er det som gjør at du er villig til å boikotte Israel men ikke de andre landene?

8018484[/snapback]

Fordi jeg er antisionist, dvs. at jeg er imot den jødiske staten Israel og tar sterk avstand ifra sionisme (jødisk "nazisme"). Når det gjelder Kina så sympatiserer jeg overhodet ikke med det tidligere føydalsamfunnet Tibet, og mener tibetanerne flest har fått det vesentlig bedre som en del av Kina enn alternativet som er buddistisk-prestestyre. Når det gjelder Russland så støtter jeg fullt ut krigen deres mot de ekstreme islamistene i republikken Tsjetsjena. Jeg støtter ellers USA sin krigføring i Afghanistan på nøyaktig samme grunnlag. Når det gjelder kampen mot diktaturene i midt-østen, så var det kanskje uheldig at USA angrep Irak først når de virkelige verstingene etter min mening er Saudi Arabia og Iran.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

8018484[/snapback]

Fordi jeg er antisionist, dvs. at jeg er imot den jødiske staten Israel og tar sterk avstand fra sionisme (jødisk nasjonalisme).

Men så er Israel langt mer enn akkurat dette. Det blir som å boikotte Norge fordi man er motstander av kristendommen. Det rammer langt flere.

Når det gjelder Kina så sympatiserer jeg overhodet ikke med det tidligere føydalsamfunnet Tibet, og mener tibetanerne flest har fått det vesentlig bedre som en del av Kina enn alternativet som er buddistisk-prestestyre.

Nå har Tibet vært under Kinesisk styre i over 50 år, på den tiden har de fleste land fått bedre forhold, så det blir litt av en spekulering. Jeg finner det direkte trist at du ikke har sympati med Tibe hvor man gjennom over femti år hvor man har blitt bortført, drept, forfulgt, torturert m.m. Men du sympatiserer overhodet ikke? Sympatiserer du ikke med at barn og kvinner blir torturert i regi av kinesisk myndighet? Jeg vil anbefale deg å lese rapporter på de mange brudd på menneskerettigheter i Tibet, bl.a. fra Amnesty. Jeg håper virkelig du vil revurdere om de fortjener din sympati eller ikke.

Litt å lese på:

http://www.tibet.no/omtibet.php?subaction=...t_from=&ucat=4&

Men så er det mer med Kina enn Tibetsaken. Israel er som engler i forhold.

Jeg støtter ellers USA sin krigføring i Afghanistan på nøyaktig samme grunnlag. 

Men hva med USA sin enorme støtte til Israel i deres kamp? Det er takket være USA at de oppnår det de oppnår. Ikke villig til å boikotte dem?

Lenke til kommentar
Fordi jeg er antisionist, dvs. at jeg er imot den jødiske staten Israel og tar sterk avstand fra sionisme (jødisk "nazisme").

Men så er Israel langt mer enn akkurat dette. Det blir som å boikotte Norge fordi man er motstander av kristendommen. Det rammer langt flere.

8019106[/snapback]

Nei, for min del så vil Israel alltid være synonymt med den jødiske stat. Israel er mye mer jødisk enn Norge er kristent uansett, og såvidt jeg vet så ble heller ikke Norge grunnlagt av kristne fanatikere.

Nå har Tibet vært under Kinesisk styre i over 50 år, på den tiden har de fleste land fått bedre forhold, så det blir litt av en spekulering. Jeg finner det direkte trist at du ikke har sympati med Tibet hvor man gjennom over femti år hvor man har blitt bortført, drept, forfulgt, torturert m.m. Men du sympatiserer overhodet ikke? Sympatiserer du ikke med at barn og kvinner blir torturert i regi av kinesisk myndighet? Jeg vil anbefale deg å lese rapporter på de mange brudd på menneskerettigheter i Tibet, bl.a. fra Amnesty. Jeg håper virkelig du vil revurdere om de fortjener din sympati eller ikke.

Litt å lese på:

http://www.tibet.no/omtibet.php?subaction=...t_from=&ucat=4&

8019106[/snapback]

Nei, jeg sympatiserer ikke med føydalsamfunn så enkelt er det. Som propagandaen fra buddistene glatt utelater så er den undertrykkelsen som prestestyret selv har stått for mye verre etter min mening. Tibet var langt ifra noen mønsterstat før det ble anektert av Kina hvis du trodde det (?). Ellers så er brudd på menneskerettighetene alene heller ikke god nok grunn til å boikotte et land etter min mening.

Men så er det mer med Kina enn Tibetsaken. Israel er som engler i forhold.

8019106[/snapback]

Du må gjerne mene det, men jeg er ikke enig.

Men hva med USA sin enorme støtte til Israel i deres kamp? Det er takket være USA at de oppnår det de oppnår. Ikke villig til å boikotte dem?

8019106[/snapback]

Som sagt så boikotter jeg alle selskaper jeg kjenner til som har betydelige interesser i Israel (bl.a. Intel). Dette gjelder også selskaper fra USA og Norge, holder ikke det kanskje?

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
og såvidt jeg vet så ble heller ikke Norge grunnlagt av kristne fanatikere.

Nei det var vel heller norrønne fanatikere.

Nei, jeg sympatiserer ikke med føydalsamfunn så enkelt er det.  Som propagandaen fra buddistene...

Siden når er Amnesty blitt buddistisk?

...glatt utelater så er den undertrykkelsen som prestestyret selv har stått for mye verre etter min mening.  Tibet var langt ifra noen mønsterstat før det ble anektert av Kina hvis du trodde det (?).

Hos meg har aldri et onde forsvart et annet. Er dette et argument for å ignorere hva som foregår i Tibet?

Som sagt så boikotter jeg alle selskaper jeg kjenner til som har betydelige interesser i Israel (bl.a. Intel). Dette gjelder også selskaper fra USA og Norge, holder ikke det kanskje?

8019176[/snapback]

USA har betydelige interesser i Israel og USA brukte blant annet sin makt til å få fjernet FN resolusjonen som sa at Sionisme var «en form for rasisme og rasediskriminering». De har også flere ganger benyttet sin vetorett for å støtte Israel. USA har muligens gjort mer for at sionismens mål skal bli gjennomført enn noen andre, Israel inkludert.

USA sin politikk er samstemt med Israel sin. Derfor finner jeg det merkverdig at du ikke boikotter USA, siden du boikotter Israel.

Lenke til kommentar
og såvidt jeg vet så ble heller ikke Norge grunnlagt av kristne fanatikere.

Nei det var vel heller norrønne fanatikere.

8019320[/snapback]

Nei.

Nei, jeg sympatiserer ikke med føydalsamfunn så enkelt er det.  Som propagandaen fra buddistene...

Siden når er Amnesty blitt buddistisk?

...glatt utelater så er den undertrykkelsen som prestestyret selv har stått for mye verre etter min mening.  Tibet var langt ifra noen mønsterstat før det ble anektert av Kina hvis du trodde det (?).

Hos meg har aldri et onde forsvart et annet. Er dette et argument for å ignorere hva som foregår i Tibet?

8019320[/snapback]

Jeg ignorerer opplagt ikke det som foregår i Tibet, men jeg sympatiserer heller ikke med dem som ønsker seg tilbake til føydalsamfunnet Tibet styrt av et buddistisk prestestyre. Uansett, hva enn som foregår i Tibet så er det etter min mening ikke god nok grunn for en boikott av Kina.

USA har betydelige interesser i Israel og USA brukte blant annet sin makt til å få fjernet FN resolusjonen som sa at Sionisme var «en form for rasisme og rasediskriminering». De har også flere ganger benyttet sin vetorett for å støtte Israel. USA har muligens gjort mer for at sionismens mål skal bli gjennomført enn noen andre, Israel inkludert.

USA sin politikk er samstemt med Israel sin. Derfor finner jeg det merkverdig at du ikke boikotter USA, siden du boikotter Israel.

8019320[/snapback]

Det at andre land støtter Israel anser jeg ikke som en god nok grunn for boikott alene.

Lenke til kommentar
Det at andre land støtter Israel anser jeg ikke som en god nok grunn for boikott alene.

8019400[/snapback]

Det er jo USA og Sovjetunionen som sørger for at den blir gjennomført. Det var de som la betydelig press for at forslaget skulle bli vedtatt. Det var USA som i det hele tatt presset frem den jødiske stat. For ikke å snakke om Trygve Lie sin del i det hele. Det er jo USA som er hovedgrunnen til at man har en jødisk stat og det er USA som sørger for at den forblir og som har gitt Israel styrke nok til å opprettholde staten. Det er USA som støtter Israel med millioner av dollar og det er USA som har stått for finansieringen av store deler av Israel sitt militære. Ingen andre land får mer i bistand fra USA enn Israel (hvis man inkluderer lån og privat støtte).

Intet land har vel gjort mer for sionismen enn USA. Så om det er sionisme som er det du er mest motstander av og er grunnen til boikott (slik jeg tolker det), så er det rasjonelle å gjøre å boikotte USA, spesielt siden Israel får mye penger derfra. Om man da mener boikott av land er riktig.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Det kommer an på hva man ser på som "solidaritet". Er solidaritet med terrororganisasjoner positivt?

Nei. Men hvis du mener at LO har vist eller viser solidaritet med slike grupper tror jeg du må redegjøre nærmere for standpunktet, for det var nytt for meg.

8155524[/snapback]

Hvis LO har støttet PLO så har de støttet en terroristorganisasjon.

Lenke til kommentar

Om det er din mening, så vær så god. Men da bør du ta med i betraktningen at PLO også har mottat støtte av den norske stat og en rekke andre organisasjoner. Også andre land har gitt økonomisk støtte, herunder USA. Yassir Arafat mottok til og med Fredsprisen. Det hadde vært et dristig stunt dersom ditt standpunkt var noe man i alminnelighet var enig om.

Endret av jon_o
Lenke til kommentar

Om det er din mening, så vær så god.

Det er ikke bare min mening. PLO er jo de som startet bråket i Libanon. Først prøvde PLO seg på å ta over makten i Syria, men de ble kastet ut. Så slo de seg ned sør i Libanon, der de kriget med libanesiske styrker, til de to partene kom fram til en fredsavtale der palestinerne skulle få oppholde seg i området mot at Libanon ble anerkjent som nasjonalstat av PLO.

Men da bør du ta med i betraktningen at PLO også har mottat støtte av den norske stat og en rekke andre organisasjoner. Også andre land har gitt økonomisk støtte, herunder USA.

Ja, og det er svært uheldig.

Yassir Arafat mottok til og med Fredsprisen.

Det er meg en gåte hvordan den gamle terroristen kunne få fredsprisen. Er det noen som har vært en bremsekloss i fredsprosessen så er det ham. Det var under hans ledelse at palestinerne prøvde å kuppe Syria, blant annet.

Det hadde vært et dristig stunt dersom ditt standpunkt var noe man i alminnelighet var enig om.

8155979[/snapback]

Jeg kan ikke noe for at folk ikke kjenner til historien.

Det er LO, som alle andre politiske organisasjoner, sin selvstendige rett til å vise solidaritet med et undertrykt folk.

Hvis det er palestinerne du viser til, så er de slett ikke undertrykket. De er ikke engang et eget folk. "Palestinere" er navnet på helt vanlige arabere som bodde i det britisk-kontrollerte landområdet kalt "palestina". Dagens palestinere har ingen verdens ting til felles med de opprinnelige filisteerne.

Så kan du vise til at Israel vokter overganger og raider palestinske områder, men dette er som direkte svar på palestinernes egne terroraksjoner. Disse begynte forøvrig det øyeblikk Israel ble grunnlag med FN i ryggen. Da satte de i gang med terroraksjoner internt i landet samtidig som flere arabiske land sendte sine militære styrker mot det helt ferske landet.

I Israel har de til og med arabiske representanter i nasjonalforsamlingen. Hvor mange jøder finnes det i muslimske lands nasjonalforsamlinger?

Lenke til kommentar

Beklager, men jeg tror nok din versjon av historien vil bli antatt av et mindretall, selv blandt Israel-vennene. Å si at det palestinske folk ikke er undertrykket, at de ikke er et eget folk, at PLO alene har skylden for uroen i Midt-Østen og at Israel kun beskytter seg selv er rett og slett ikke historisk korrekt. En liten svipptur innom Human Rights Watch's hjemmeside og en kikk på kartet over Midt-Østen slik det så ut ved dannelsen av staten Israel burde feie all tvil til side i så måte.

Men nå var ikke det temaet som var her, så jeg tror at jeg lar den diskusjonen ligge.

Lenke til kommentar

Beklager, men jeg tror nok din versjon av historien vil bli antatt av et mindretall, selv blandt Israel-vennene.

Så påvis konkrete feil da.

Å si at det palestinske folk ikke er undertrykket,

Hvordan er de undertrykket?

at de ikke er et eget folk,

Påstår du at "palestinere" som gruppe eksisterte før Israel ble grunnlagt?

at PLO alene har skylden for uroen i Midt-Østen

Det sa jeg ikke. Jeg nevnte et konkret eksempel med Syria og Libanon.

og at Israel kun beskytter seg selv er rett og slett ikke historisk korrekt.

Hva er "historisk korrekt" da?

En liten svipptur innom Human Rights Watch's hjemmeside og en kikk på kartet over Midt-Østen slik det så ut ved dannelsen av staten Israel burde feie all tvil til side i så måte.

Hvorfor?

Men nå var ikke det temaet som var her, så jeg tror at jeg lar den diskusjonen ligge.

8157365[/snapback]

:lol:

Først kommer du med motargumenter, og så påstår du at du lar den ligge? ;)

Lenke til kommentar
Hvordan er de undertrykket?

Sjekket du den hjemmesiden jeg lenket til. Jeg legger for ordne skyld med en lenke til en menneskerettighetsorgansisasjon i Israel.

B'TSELEM

Eksempler på hvordan det palestinske folk undertrykkes er vold og mishandlig, restriksjoner på bevegelsesfriheten, drap på sivile og en rettighetsbasert lovgivning ut i fra etnisitet (ikke så ulikt Sør-Afrika under Apartheid).

Påstår du at "palestinere" som gruppe eksisterte før Israel ble grunnlagt?

Jeg sa intet om tidspunktet. Jeg reagerte på at du sa at de ikke engang var et folk i dag. Det er faktisk ikke riktig Lenke. For øvrig er jeg selvfølgelig oppmerksom på at det innenfor folkeretten er diskutert om det på tidspunktet for statsdannelsen av Israel fantes et Palestina og et palestinsk folk. Uavhenig av hva man måtte mene om det, er det utvilsomt slik i dag og de samme menneskene har dessuten individuelle rettigheter i kraft av menneskerettighetene.

Hva er "historisk korrekt" da?

Om du tar en titt på delingsplanen fra 1947 og sammenligner den med i dag, vil du fort konkludere med at Israel er en okkupasjonsmakt. Til tross for at dette har vært en grobunn for mye vold og uro, synes det å være uaktuelt for Israel å avbryte okkupasjonen. Så da ønsker de kanskje noe mer enn fred da?

Hvorfor?

Fordi det er opplysende.

Først kommer du med motargumenter, og så påstår du at du lar den ligge? wink.gif

Jeg lot den ligge fordi dette var en off-topic diskusjon. Fristelsen til å svare var imidelrtid litt for stor til at jeg kunne la utsagnene dine stå helt uimotsagt :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...