Gå til innhold

Er det riktig å boikotte Israel?

Bør Israel boikottes?  

543 stemmer

1. 1. Bør Israel boikottes?

• Ja, men man må være konsekvent og også boikotte andre land hvor man mener det blir begått lignende overgrep
      205
    • Ja og det er det eneste landet man bør boikotte
      27
    • Ja, har ingen formening om man bør boikotte andre land
      35
    • Nei
      122
    • Nei, men det er andre land som bør boikottes
      98
    • Vet ikke/ingen formening
      38
    • Ingen formening, men det er andre land som bør boikottes
      18

Anbefalte innlegg

JBlack: Noen i Norge var uenig med USA, og da måtte resten av landet beklage for å unngå konflikt med USA. Ergo, vi kan IKKE mene hva vi vil uten at det skal gå kraftig uttover vår politikk.

5464402[/snapback]

Kverrulant!

Du forstår bedre enn dette om du vil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mixel: Dersom du bestemte deg for å bli nasjonalsosialist, tror du ikke at dine venner hadde reagert på det? Det samme gjelder dersom Norge tar en gal avgjørelse; da er selvsagt vår venn -- De forente stater -- i sin fulle rett til å ta avstand fra avgjørelsen og eventuelt avslutte vennskapet. Dette er så klart ikke i strid med Norges rett til å mene hva det ønsker, all den tid ytringsfrihet ikke innebærer noen rett til å ytre sine meninger uten konsekvenser.

Lenke til kommentar
Mixel: Dersom du bestemte deg for å bli nasjonalsosialist, tror du ikke at dine venner hadde reagert på det? Det samme gjelder dersom Norge tar en gal avgjørelse; da er selvsagt vår venn -- De forente stater -- i sin fulle rett til å ta avstand fra avgjørelsen og eventuelt avslutte vennskapet. Dette er så klart ikke i strid med Norges rett til å mene hva det ønsker, all den tid  ytringsfrihet ikke innebærer noen rett til å ytre sine meninger uten konsekvenser.

5466085[/snapback]

Ja, det er jo greit nok det, men tror du det var noen fare for dette i dette tilfellet? Det er tross alt ikke en så stor sak (i mine øyne), og jeg vil si hele greia er oppblåst.

AtW

Lenke til kommentar
Mixel: Dersom du bestemte deg for å bli nasjonalsosialist, tror du ikke at dine venner hadde reagert på det? Det samme gjelder dersom Norge tar en gal avgjørelse; da er selvsagt vår venn -- De forente stater -- i sin fulle rett til å ta avstand fra avgjørelsen og eventuelt avslutte vennskapet. Dette er så klart ikke i strid med Norges rett til å mene hva det ønsker, all den tid  ytringsfrihet ikke innebærer noen rett til å ytre sine meninger uten konsekvenser.

5466085[/snapback]

Gal avgjørelse? Når ble det opp til USA og avgjøre om Norge gjør en gal beslutning eller ikke?

Jeg kan komme med enda et meningsløst og forståeligformeg, men totaltidiotiskforhowzer sammenligning.

Jeg kjenner en jente og en gutt. Gutten hater jenta, og mener at hun burde brenne langt i helvete. Jeg er fortsatt venn med jenta, selvom gutten har veldig mye imot det. Vi er fortsatt gode venner jeg og gutten.

Det burde altså ikke være noe problem for Norge land å "misslike" et annet land, uten at andre land ikke skal være venn med oss lenger. Vår vennekrets avgjøres av USA.

Lenke til kommentar
men hvorfor skal det være viktig å gjøre det samme mot en annen som en fordømmer den for å ha gjordt mot deg ??

Forsvarer overhode slike terrorhandlinger,men har ment,mener fortsat og kommer til å mene at vold ikke løser noe men kun avler mere vold .

Det skjønte jeg ikke. Har Israel utført terroristangrep på palestinske idrettsutøvere? Jeg forstår nesten ikke hva du vil fram til her. Vi snakket om hvorvidt det var tåpelig av USA, EU, og Israel å ville stenge Iran ute fra VM. Noen mente at politikk og sport ikke hadde noe med hverandre å gjøre, og jeg viste et eksempel fra når Israel har erfart nettopp det motsatte.

Politikk og sport, iallfall på det planet, er jammen meg ikke så veldig fjerne. Og jeg forstår faktisk at Israel vil utestenge Iran fra VM, siden de ikke kan gjøre noe annet for øyeblikket. Heller det enn et bombeangrep på Iran.

Det burde altså ikke være noe problem for Norge land å "misslike" et annet land, uten at andre land ikke skal være venn med oss lenger. Vår vennekrets avgjøres av USA.
Du har virkelig ikke skjønt dette her du. Norge, med andre ord den norske regjeringen, var helt uenig med det Kristin Halvorsen sa, og derfor måtte de beklage hennes uttalelser fordi de ikke var enige og ville ikke at andre land skulle ta det hun sa som norsk utenrikspolitikk.

Got it? Problemstillingen du farer rundt med her er fullstendig uaktuell i denne sammenhengen.

Lenke til kommentar
Det skjønte jeg ikke. Har Israel utført terroristangrep på palestinske idrettsutøvere? Jeg forstår nesten ikke hva du vil fram til her. Vi snakket om hvorvidt det var tåpelig av USA, EU, og Israel å ville stenge Iran ute fra VM. Noen mente at politikk og sport ikke hadde noe med hverandre å gjøre, og jeg viste et eksempel fra når Israel har erfart nettopp det motsatte.

Politikk og sport, iallfall på det planet, er jammen meg ikke så veldig fjerne. Og jeg forstår faktisk at Israel vil utestenge Iran fra VM, siden de ikke kan gjøre noe annet for øyeblikket. Heller det enn et bombeangrep på Iran.

Israel har opplevd at folk har gjort feiltakelsen å blande sammen politikk og sport ja, med det hører fortsatt ikke sammen. Å blande inn VM er ikke det eneste Israel kan gjøre, og selv om det hadde vært det er det en sammensausing jeg ikke synes har noe for seg.

AtW

Lenke til kommentar

5466085[/snapback]

Gal avgjørelse? Når ble det opp til USA og avgjøre om Norge gjør en gal beslutning eller ikke?

5466361[/snapback]

Nøyaktig samme tidspunkt som det ble opp til Norge å avgjøre om Israel gjør noe galt eller ikke.

Skjønner du ikke at dette fungerer begge veier?

Lenke til kommentar
Israel har opplevd at folk har gjort feiltakelsen å blande sammen politikk og sport ja, med det hører fortsatt ikke sammen. Å blande inn VM er ikke det eneste Israel kan gjøre, og selv om det hadde vært det er det en sammensausing jeg ikke synes har noe for seg.
Jeg mente egentlig at Israel kunne tro at Iran skulle skade dem i VM, men siden Israel ikke skal på VM (er det så?) så er dette ikke like aktuelt som i Munich.

Det som jeg reagerte mest på var at USA, EU, og Israel ville dette, ikke bare Israel, men det var bare Israel som ble hengt ut av folk for dette her på forumet.

Å stenge Iran ute fra VM har egentlig ingenting for seg annet enn å erge Iran, men som jeg sa, kanskje Israel og de andre er virkelig tomme for måter å ramme Iran på for å få gjennom at de ønsker mer samarbeid på atomprogrammet deres.

EU importerer ca 900.000 fat med olje fra Iran hver dag, mens Asia importerer ca 1,5M fat olje per dag fra Iran.... Tror nok neppe de har så veldig lyst å innføre sanksjoner...

Utestengning fra VM ser ut til å være et mye billigere alternativ, for nå... ;)

Endret av noxeiS
Lenke til kommentar
Jeg mente egentlig at Israel kunne tro at Iran skulle skade dem i VM, men siden Israel ikke skal på VM (er det så?) så er dette ikke like aktuelt som i Munich.

Det som jeg reagerte mest på var at USA, EU, og Israel ville dette, ikke bare Israel, men det var bare Israel som ble hengt ut av folk for dette her på forumet.

Å stenge Iran ute fra VM har egentlig ingenting for seg annet enn å erge Iran, men som jeg sa, kanskje Israel og de andre er virkelig tomme for måter å ramme Iran på for å få gjennom at de ønsker mer samarbeid på atomprogrammet deres.

EU importerer ca 900.000 fat med olje fra Iran hver dag, mens Asia importerer ca 1,5M fat olje per dag fra Iran.... Tror nok neppe de har så veldig lyst å innføre sanksjoner...

Utestengning fra VM ser ut til å være et mye billigere alternativ, for nå... ;)

5466762[/snapback]

Det fordrer jo at idrettsutøverene selv gjør noe, det er jo lett å gjøre et anslag selv om du ikke har med et lag. Og hvorfor skulle Iran gjøre dette?

AtW

Lenke til kommentar
Det fordrer jo at idrettsutøverene selv gjør noe, det er jo lett å gjøre et anslag selv om du ikke har med et lag. Og hvorfor skulle Iran gjøre dette?
Er ikke vanskelig å snike en terrorist med på et fotballag, er det det? Eller en ny "trener" eller hva som helst medfølgende... Hvorfor skulle Iran gjøre det? Vet ikke, landets president, og mange i ledelsen av landet, har lyst å feie Israel av kartet. Prøver bare sette meg i skoene til Israel for å se hva slags grunner de ville ha for å ville boikotte Iran på VM.

Kan hende at de bare vil gjøre dem sure, for å presse dem pga atomanleggene. Jeg anser USAs deltakelse som en del av Israels stemme, men EU tror jeg simplethen er pga at de har så lite å gå på at kanskje dette er den eneste utveien for dem til å presse Iran... :blush:

Lenke til kommentar
Er ikke vanskelig å snike en terrorist med på et fotballag, er det det? Eller en ny "trener" eller hva som helst medfølgende... Hvorfor skulle Iran gjøre det? Vet ikke, landets president, og mange i ledelsen av landet, har lyst å feie Israel av kartet. Prøver bare sette meg i skoene til Israel for å se hva slags grunner de ville ha for å ville boikotte Iran på VM.

Kan hende at de bare vil gjøre dem sure, for å presse dem pga atomanleggene. Jeg anser USAs deltakelse som en del av Israels stemme, men EU tror jeg simplethen er pga at de har så lite å gå på at kanskje dette er den eneste utveien for dem til å presse Iran... :blush:

5466829[/snapback]

Men det er heller ikke vanskelig å bare la en iraner være "tilskuer på fotball-VM" eller "presse" eller ørti andre måter å komme seg inn i landet. Jeg tror neppe en slik boikott påvirker en slik risiko i nevneverdig grad, og jeg tror heller ikke Israel gjør det av denne grunnen.

AtW

Lenke til kommentar
Men det er heller ikke vanskelig å bare la en iraner være "tilskuer på fotball-VM" eller "presse" eller ørti andre måter å komme seg inn i landet.  Jeg tror neppe en slik boikott påvirker en slik risiko i nevneverdig grad, og jeg tror heller ikke Israel gjør det av denne grunnen.
Nei du har nok rett i det. Jeg brukte Munich-eksempelet egentlig bare fordi noen hevdet at sport og politikk aldri har noe med hverandre å gjøre... Jeg var heller ikke klar over at Israel ikke var med i fotball-VM, så da har det nok lite med det å gjøre. ;)
Lenke til kommentar

5466085[/snapback]

5466361[/snapback]

Nøyaktig samme tidspunkt som det ble opp til Norge å avgjøre om Israel gjør noe galt eller ikke.

5466661[/snapback]

Er det Norge som sier at Israel gjør noe galt, eller er det det at de bryter et utall med FN-regler? Norge gjør bare noe for å vise verden at man bude gjøre noe med de som bryter internasjonale regler, USA (og du) velger her å si at Norge gjør noe galt hvis de boikotter et land som bryter internasjonale regler.

Hvor er logikken?

Lenke til kommentar
Er det Norge som sier at Israel gjør noe galt, eller er det det at de bryter et utall med FN-regler? Norge gjør bare noe for å vise verden at man bude gjøre noe med de som bryter internasjonale regler, USA (og du) velger her å si at Norge gjør noe galt hvis de boikotter et land som bryter internasjonale regler.

Hvor er logikken?

Du mista den helt tilbake når du ikke skjønte at Norges regjering ikke var enige i Kristin Halvorsens uttrykk for boikott mot Israel.
Lenke til kommentar
Men det er heller ikke vanskelig å bare la en iraner være "tilskuer på fotball-VM" eller "presse" eller ørti andre måter å komme seg inn i landet.  Jeg tror neppe en slik boikott påvirker en slik risiko i nevneverdig grad, og jeg tror heller ikke Israel gjør det av denne grunnen.
Nei du har nok rett i det. Jeg brukte Munich-eksempelet egentlig bare fordi noen hevdet at sport og politikk aldri har noe med hverandre å gjøre... Jeg var heller ikke klar over at Israel ikke var med i fotball-VM, så da har det nok lite med det å gjøre. ;)

5466921[/snapback]

Regner med at du tenker på meg her :D

Og jeg har aldri sagt at ikke sport og politikk ikke er blitt blandet sammen og brukt, det er du som hevder at jeg sier det.

Det jeg sier er bla:

Er vel litt viktig å evne å ikke blande kortene,da det vitterlig er forskjell på sport og politikk.

Det jeg sier er at sport og politikk IKKE hører sammen og bør derfor ikke blandes sammen .

Så sier jeg her:

men hvorfor skal det være viktig å gjøre det samme mot en annen som en fordømmer den for å ha gjordt mot deg ?

Jeg nevner ikke at Israel har gjordt noe tidligere mot Iran eller at Iran har gjordt noe tidligere mot Israel.

Det jeg sier er at selv om noen har gjordt noe mot en så må en ikke gjøre det samme selv.Dette uavhengig om det er den ene eller andre :hmm:

Lenke til kommentar

5466085[/snapback]

5466361[/snapback]

5466661[/snapback]

Hvor er logikken?

5467089[/snapback]

Logikken svikter i det du lar Norge handle på vegne av FN.

Lenke til kommentar

Leste du i det hele tatt de han skrev? Hvorfor skal Norge ha lov til å ytre meninger men USA? Er du blendet av et irrasjonelt USA- og Israelhat som mangler sidestykke i dette forumet?

Jeg kan komme med enda et meningsløst og forståeligformeg, men totaltidiotiskforhowzer sammenligning.

Jeg kjenner en jente og en gutt. Gutten hater jenta, og mener at hun burde brenne langt i helvete. Jeg er fortsatt venn med jenta, selvom gutten har veldig mye imot det. Vi er fortsatt gode venner jeg og gutten.

Nå har du ikke fått med deg at regjeringen ikke går inn for å boikotte Israel, så sammenligningene dine er ugyldige i utgangspunktet.

Lenke til kommentar

Leste du i det hele tatt de han skrev? Hvorfor skal Norge ha lov til å ytre meninger men USA? Er du blendet av et irrasjonelt USA- og Israelhat som mangler sidestykke i dette forumet?

Nå har du ikke fått med deg at regjeringen ikke går inn for å boikotte Israel, så sammenligningene dine er ugyldige i utgangspunktet.

5468552[/snapback]

Jeg vet at regjeringen ikke går inn for det. Men fordi det har skjedd en misforståelse, så BEKLAGER Norge for å unngå å bli uvenner med USA.

Og hvis vi hadde innført en boikott, hadde vi blitt presset av USA med dette "tøffere klima" de snakker om. Altså Norge kan ikke mene at Israel burde bli boikottet.

Lenke til kommentar

Det er ikke snakk om å avgjøre hva som er en gal avgjørelse; det er snakk om å ta et standpunkt til de standpunkter andre nasjoner har. På samme måte er det ikke slik at dine venner kan nekte deg å være nasjonalsosialist, men de kan selvsagt velge å avslutte vennskapet.

Analogien halter. Du kan fortsette å være venner med begge to fordi du kan ha flere vennekretser. Verdenssamfunnet er imidlertid én stor «vennekrets» der alle må ha noe med hverandre å gjøre. Dessuten er det ikke usannsynlig at du ville reagere dersom gutten plutselig bestemte seg for å banke opp jenten, jf. SVs boikott av Israel.

5466361[/snapback]

Vår vennekrets avgjøres av oss selv, men ingen lever i et vakuum. Dersom du havner i dårlig selskap, vil gode venner legge press på deg for at du skal velge mellom dem og de nye vennene dine. På samme måte er det De forente stater plikt å hjelpe sin venn -- Norge -- når vi havner i dårlig selskap.

Og hvis vi hadde innført en boikott, hadde vi blitt presset av USA med dette "tøffere klima" de snakker om. Altså Norge kan ikke mene at Israel burde bli boikottet.

5469185[/snapback]

Norge kan meget vel mene hva vi vil. Men ikke uten konsekvenser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...