Gå til innhold

Er det riktig å boikotte Israel?

Bør Israel boikottes?  

543 stemmer

1. 1. Bør Israel boikottes?

• Ja, men man må være konsekvent og også boikotte andre land hvor man mener det blir begått lignende overgrep
      205
    • Ja og det er det eneste landet man bør boikotte
      27
    • Ja, har ingen formening om man bør boikotte andre land
      35
    • Nei
      122
    • Nei, men det er andre land som bør boikottes
      98
    • Vet ikke/ingen formening
      38
    • Ingen formening, men det er andre land som bør boikottes
      18

Anbefalte innlegg

UD måtte rykke ut med beroligende melding til Israel, USA og Canada om at boikott ikke var offisiell norsk politikk.

Det jeg sier, krype for USA. Når man ikke har baller nok til å kunne drive en egen politikk. Egentelig burde man ikke trenge å sende disse unnskyldningene og brevene til USA for å fortelle at dette bare er noe en gjeng raringer har funnet på. Har man ryggrad, så er det ikke så farlig hva USA og Canada mener om deres syn på Israel. Greit å fortelle at dette ikke gjelder hele landet, og at det kun er ett eller to partiers meninger, men som jeg har lest tidligere, har ambasaden sendt brev med beklagelser og unnskyldninger for det som har skjedd.

5455897[/snapback]

Internasjnalt samarbeid og handel og godt forhold til sine naboer er selve garantien mot krig og ufred i den vestlige verden. Vi er avhengige av hverandre.

5457462[/snapback]

Men det betyr ikke at man bør føle seg "forpliktet" til å mene det samme som sine samarbeidspartnere og allierte. Meningsfrihet og toleranse er også viktig, landene burde tåle uenigheter i deler av politikken uten at forholdene går helt til hundene av den grunn.

AtW

5457797[/snapback]

Hvem har sagt at man ikke skal få mene hva man vil?

Med et å boikotte et annet land, det går langt utover det å bare mene noe om landet.

De forsikringer som ble sent til USA, var ikke meningsunderkastelse, men forsikringer om at det ikke ville bli noen boikott. De "trussler" som kom fra USA var ikke basert på hva vi mener, men var trussel om konsekvenser dersom Norge gjennomførte en boikott.

Det er altså ikke snakk om at Norge ikke er fritt til å mene noe. Det er handlingen boikott som det vil reageres mot dersom det blir gjennomført.

Men selvfølgelig, på samme måte som Nroge har rett til å mene hva de vil om Israel, så har andre land rett til å mene hva de vil om Norges holdninger til Israel. Meningfsfrihet er ikke noe Norge alene har.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
UD måtte rykke ut med beroligende melding til Israel, USA og Canada om at boikott ikke var offisiell norsk politikk.

Det jeg sier, krype for USA. Når man ikke har baller nok til å kunne drive en egen politikk. Egentelig burde man ikke trenge å sende disse unnskyldningene og brevene til USA for å fortelle at dette bare er noe en gjeng raringer har funnet på. Har man ryggrad, så er det ikke så farlig hva USA og Canada mener om deres syn på Israel. Greit å fortelle at dette ikke gjelder hele landet, og at det kun er ett eller to partiers meninger, men som jeg har lest tidligere, har ambasaden sendt brev med beklagelser og unnskyldninger for det som har skjedd.

5455897[/snapback]

Internasjnalt samarbeid og handel og godt forhold til sine naboer er selve garantien mot krig og ufred i den vestlige verden. Vi er avhengige av hverandre.

5457462[/snapback]

Men det betyr ikke at man bør føle seg "forpliktet" til å mene det samme som sine samarbeidspartnere og allierte. Meningsfrihet og toleranse er også viktig, landene burde tåle uenigheter i deler av politikken uten at forholdene går helt til hundene av den grunn.

AtW

5457797[/snapback]

Med et å boikotte et annet land, det går langt utover det å bare mene noe om landet.

De forsikringer som ble sent til USA, var ikke meningsunderkastelse, men forsikringer om at det ikke ville bli noen boikott. De "trussler" som kom fra USA var ikke basert på hva vi mener, men var trussel om konsekvenser dersom Norge gjennomførte en boikott.

Det er altså ikke snakk om at Norge ikke er fritt til å mene noe. Det er handlingen boikott som det vil reageres mot dersom det blir gjennomført.

Men selvfølgelig, på samme måte som Nroge har rett til å mene hva de vil om Israel, så har andre land rett til å mene hva de vil om Norges holdninger til Israel. Meningfsfrihet er ikke noe Norge alene har.

5457879[/snapback]

Jeg har ikke no imot at USA mener det er teit av oss å boikotte Israel (eller at den norske regjering kanskje er uenig i noen av USAs boikotter). Men jeg synes vi skal være forsiktig med å basere norsk politikk på å være mest mulig enig med andre land, selv om samarbeid er viktig.

AtW

Lenke til kommentar
Å boikotte et land fordi det forsvarer seg mot terrorister og folk som ikke ønsker annet enn å fjerne landet deres fra kartet er ikke "uenigheter i deler av politikken".

5457834[/snapback]

Hva er det da? Slike spissformuleringer kan man jo bruke om hva som helst. Å ha fangeleire i andre land for å slippe unna internasjonle regler og torturere fanger er ikke "uenigheter i deler av politikken" kan jo jeg like gjerne si. Land bør tåle visse uenigheter seg imellom uten at det blir direkte fiendligheter av den grunn.

AtW

Lenke til kommentar

Israel vil arbeide sammen med USA og EU for å stenge Iran ut av VM :nei: .

Fotball har ingenting med politikk å gjøre.

Israel vil også stenge all eksport av olje fra Iran. De vil stenge de meste som går ut ifra Iran. :hmm:

Endret av Gaston
Lenke til kommentar
Israel vil arbeide sammen med USA og EU for å stenge Iran ut av VM :nei: .

Fotball har ingenting med politikk å gjøre.

Israel vil også stenge all eksport av olje fra Iran. De vil stenge de meste som går ut ifra Iran. :hmm:

Ja, det er merkelig det der. En dag så sier Irans president at Israel bør slettes fra kartet, neste dag vil Israel boikotte Iran. Særdeles merkelig oppførsel. :whistle:

Lenke til kommentar

Er vel litt viktig å evne å ikke blande kortene,da det vitterlig er forskjell på sport og politikk.

Sportsutøvere bør vel ikke straffes for det ledelsen i et land gjør.

Synest det er helt bak mål å blande dette for nettop det at vanlige folk kommer seg ut blandt andre nasjoner bør vel være en brobygger mellom forskjellige folkeslag, spesielt viktig må det vel være at folk fra nasjoner som er tilnærmet lukket får denne muligheten :hmm:

Lenke til kommentar
Er vel litt viktig å evne å ikke blande kortene,da det vitterlig er forskjell på sport og politikk.
Tja, man skulle tro det, men Israel har erfart noe annet:

5459764[/snapback]

Ja, og vi så jo hva det førte med seg av uheldig hendelser.

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Tja, man skulle tro det, men Israel har erfart noe annet:

munichposter2.jpg

5459764[/snapback]

men hvorfor skal det være viktig å gjøre det samme mot en annen som en fordømmer den for å ha gjordt mot deg ??

Forsvarer overhode slike terrorhandlinger,men har ment,mener fortsat og kommer til å mene at vold ikke løser noe men kun avler mere vold .

Lenke til kommentar

5455897[/snapback]

5457462[/snapback]

AtW

5457797[/snapback]

5457879[/snapback]

Jeg har ikke no imot at USA mener det er teit av oss å boikotte Israel (eller at den norske regjering kanskje er uenig i noen av USAs boikotter). Men jeg synes vi skal være forsiktig med å basere norsk politikk på å være mest mulig enig med andre land, selv om samarbeid er viktig.

AtW

5458197[/snapback]

Ja, du forklarte det mye bedre enn meg :)

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=300234

Synes ordet beklage er veldig sentralt her. Skal man trenge å beklage et land for en slik utallelse? En forklaring er greit, men at man skal beklage slike ting blir bare dumt.

Lenke til kommentar
Det er ingen som har basert norsk politikk "på å være mest mulig enig med andre land". Det er drfor et stråmannsargument.

Norge står fritt til å være uenig med USA angående Israel, og har alltid stått fritt til dette.

5462155[/snapback]

fritt og fritt fru blom,jeg tror faktisk at USA påvirker våre holdninger i vår utenrikspolitikk. Jeg sier tror fordi jeg ikke kan bevise det.

men regner med at det kan du, så jeg venter spendt ;)

Lenke til kommentar
Og med en gang vi er ueninge, blir vi utsatt for en mengde hets, press og må beklage for USA en slik uttalelse. Yeah right  :ermm:

At regjeringen må beklage et tåpelig utspill fra en av statsrådene er ikke "hets" fra USA, og det betyr heller ikke at vi "er mest mulig enig" med dem heller. Det betyr bare at regjeringen måtte rydde opp i kaoset den løse kanonen Halvorsen skapte.

Lenke til kommentar
Og med en gang vi er ueninge, blir vi utsatt for en mengde hets, press og må beklage for USA en slik uttalelse. Yeah right  :ermm:

5462170[/snapback]

Du fabrikerer en sak her.

Det er ingen som har basert norsk politikk "på å være mest mulig enig med andre land". Det er drfor et stråmannsargument.

Norge står fritt til å være uenig med USA angående Israel, og har alltid stått fritt til dette.

5462155[/snapback]

fritt og fritt fru blom,jeg tror faktisk at USA påvirker våre holdninger i vår utenrikspolitikk. Jeg sier tror fordi jeg ikke kan bevise det.

5462341[/snapback]

Selvsagt lar vi oss påvirke av USA. Men det betyr jo ikke at vi ikke står fritt til å være uenig.

Men USA står også fritt til å kritisere.

Men i dette tilfellet har vi altså en finansminister som har driti seg ut og uttalt seg på en måte som kan missforståes i utlandet, og da har vi valgt å beklage rotet og oppklare dette. Slik enhver god venn gjør, og burde gjøre.

Å lage dette til en sak om at vi "må være mest mulig enig med" USA, det er skivebom. Og jeg skjønner ærlig talt ikke hvor dere tar det fra i utgangspunktet... :dontgetit:

Lenke til kommentar

5462170[/snapback]

Du fabrikerer en sak her.

5462155[/snapback]

5462341[/snapback]

Selvsagt lar vi oss påvirke av USA. Men det betyr jo ikke at vi ikke står fritt til å være uenig.

Men USA står også fritt til å kritisere.

Men i dette tilfellet har vi altså en finansminister som har driti seg ut og uttalt seg på en måte som kan missforståes i utlandet, og da har vi valgt å beklage rotet og oppklare dette. Slik enhver god venn gjør, og burde gjøre.

Å lage dette til en sak om at vi "må være mest mulig enig med" USA, det er skivebom. Og jeg skjønner ærlig talt ikke hvor dere tar det fra i utgangspunktet... :dontgetit:

5463375[/snapback]

Når USA truer med "tøffere klima" og presser Norge til å avblåse boikotten, har ikke Norge muligheten til å være uenig med USA. Man kan oppklare et rot uten å måtte beklage og krype for et annet land.

Lenke til kommentar
Når USA truer med "tøffere klima" og presser Norge til å avblåse boikotten, har ikke Norge muligheten til å være uenig med USA. Man kan oppklare et rot uten å måtte beklage og krype for et annet land.

5463586[/snapback]

At Norge ikke kan gjøre hva pokker de vil uten at USA reagerer betyr ikke at Norge generelt ikke kan være uenig med USA.

Husk at USA har også anledning til å være uenig med Norge og Norges handlinger.

:roll:

Lenke til kommentar

5455897[/snapback]

5457462[/snapback]

AtW

5457797[/snapback]

"Internasjnalt samarbeid og handel og godt forhold til sine naboer er selve garantien mot krig og ufred i den vestlige verden"

Antakleig misforsto jeg litt din mening, men når du svarte med sitatet over på at noen mente det var for mye å beklage og unnskylde seg over en person (evt partis) meninger. Så oppfattet jeg det dit hen at du mente vi burde jenke oss i denne saken fordi den kunne ssette vårt samarbeid med USA i fare.

AtW

Lenke til kommentar

5455897[/snapback]

5457462[/snapback]

AtW

5457797[/snapback]

"Internasjnalt samarbeid og handel og godt forhold til sine naboer er selve garantien mot krig og ufred i den vestlige verden"

Antakleig misforsto jeg litt din mening, men når du svarte med sitatet over på at noen mente det var for mye å beklage og unnskylde seg over en person (evt partis) meninger. Så oppfattet jeg det dit hen at du mente vi burde jenke oss i denne saken fordi den kunne ssette vårt samarbeid med USA i fare.

AtW

5464255[/snapback]

Var det ikke det han mente?

Da har vel jeg også missforstått.

JBlack: Noen i Norge var uenig med USA, og da måtte resten av landet beklage for å unngå konflikt med USA. Ergo, vi kan IKKE mene hva vi vil uten at det skal gå kraftig uttover vår politikk.

Lenke til kommentar

5455897[/snapback]

5457462[/snapback]

AtW

5457797[/snapback]

AtW

5464255[/snapback]

Mixel snakker om å krype for USA. Det å sende brev for å oppklare missforståelser slik at godt vennskap kan iveretaes er ikke å krype. Det å tenke " Har man ryggrad, så er det ikke så farlig hva USA og Canada mener om deres syn på Israel" er ikke med på å vedlikeholde forholdet. Poenget her er altså dette ikke har noe med verken ryggrad eller anledning til å ha egne meninger å gjøre. Å ha egne meninger er det full anledning til (på samme måte som det er full anledning for USA å ha meninger om oss), men at det har en høy verdi i forhold til internasjonalt stabilitet at man bryr seg om hvilke relasjoner man har til hverandre.

Det var det jeg mente, og som Mixel ikke ser ut til å forstå (eller rett og slett er uenig i).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...