Gå til innhold

Er det riktig å boikotte Israel?

Bør Israel boikottes?  

543 stemmer

1. 1. Bør Israel boikottes?

• Ja, men man må være konsekvent og også boikotte andre land hvor man mener det blir begått lignende overgrep
      205
    • Ja og det er det eneste landet man bør boikotte
      27
    • Ja, har ingen formening om man bør boikotte andre land
      35
    • Nei
      122
    • Nei, men det er andre land som bør boikottes
      98
    • Vet ikke/ingen formening
      38
    • Ingen formening, men det er andre land som bør boikottes
      18

Anbefalte innlegg

Her er det øynene som ser, og hvem sier dine ser rett??

Hvordan beskytter man seg ved å sprenge uskyldige jøder i luften? Faktum er at dette bare har ført til at Israel har kjørt kraftigere på, noe som altså er det helt motsatte enn at man oppnår å beskytte seg selv.

Nå blander du ting igjen. Vi snakker her om en krig som var mellom Israel og flere arabiske stater. Palestinske selvmordsbombere har ingenting med saken å gjøre.

Tja da er vi noen stykker da siden du tidligere her er så ivrig med å blande 6 dagers krigen, med han som ville slå seg ut :D

Blir ikke det også blandig??

Det var jeg som brukte eksemplet med å være omringet av personer som vil lemleste/drepe en. Dette eksemplet var ment som en parallell til seksdagerskrigen. Hvis du hadde vært mer oppatt av å følge med i debatten enn å diskutere personer så hadde du nok fått med deg dette.

Palestinske selvmordsbombere har ingenting med saken å gjøre

Og hvor ser du jeg nevner selvmordsbombere?

Du snakket om at palestinerne brukte vold.

Jo, det var nettopp det de gjorde. De var i ferd med å angripe Israel.

Ja, det er jo det jeg sier. De gjorde det ikke. Det er forskjell på å være i ferd med noe og gjennomføre det.

Ja, det er forskjell, men forskjellen er irrelevant i denne sammenheng. Den eneste grunnen til å ta hensyn til denne uinteressante forskjellen (resultatet av å være i ferd med å gjøre noe er at man ender opp med å gjøre det uansett) er å bortforklare det faktum at araberne satte i gang seksdagerskrigen.

Men her snakker vi altså om seksdagerskrigen, der Israel ble truet av araberland.

Vi? Det er ok bare deg, jeg snakker nå, idag og ikke om seksdagerskrigen (som foressten Israel vant). Du snakker bare i fortid og ikke om situasjonen idag som den er. Til og med fortiden er ikke noe å støtte seg på, for det er alltid noen feil der. Du må nok helt tilbake til 2. verdenskrig du. :nei:

Se over. Eksemplet jeg brukte var ment å illustrere situasjonen før seksdagerskrigen. Hvis du vil diskutere noe annet så får du gjøre det klart og la være å sitere mine uttalelser angående seksdagerskrigen.

Ja, ARABISKE jøder som bodde fredfullt sammen med ARABISKE muslimer.

:nei:

Tja. Ikke at det har noen relevans.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Landet kan ikke flykte helt ordrett, men de kunne ha oppgitt staten Israel. Da hadde man unngått krigen.

Du kan ikke flykte helt ordrett, men du kunne ha oppgitt kroppen din til bøllene. Da hadde du unngått å måtte skade noen.

En mer realistisk sammenligning er hvis jeg drar til et sted i Oslo hvor folk ikke liker meg. Og jeg har valget mellom å dra hjem, eller få bank. Da ville jeg dratt hjem, uten bank. Israel kunne gjort det samme.

Nei det kunne de ikke, fordi jødene allerede utgjorde 30-35% av befolkningen i området. Den eneste grunnen til at jødene skulle forlate omådet er hvis man hater jøder og mener at de ikke har rettigheter i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Her er det øynene som ser, og hvem sier dine ser rett??

Hvordan beskytter man seg ved å sprenge uskyldige jøder i luften? Faktum er at dette bare har ført til at Israel har kjørt kraftigere på, noe som altså er det helt motsatte enn at man oppnår å beskytte seg selv.

GJør alle palestinere det? Støtter alle palestinere det? Støtter statsoverhodene det? Det stilles andre krav til en stats handlinger, enn til enkeltpersoners handlinger.

AtW

Lenke til kommentar

Det er Snekker'n som påstår at palestinerne beskytter seg selv, så du får spørre ham. Når det gjelder hvor mye støtte selvmordsbombere har blant palestinere, så har de stor støtte, og terrororganisasjoner som Hamas har også stor støtte. Selvmordsbombere er som regel ikke ensomme folk som plutselig finner ut at de skal sprenge seg. De blir rekruttert og forberedt til å ofre seg for Allah.

Lenke til kommentar
Det er Snekker'n som påstår at palestinerne beskytter seg selv, så du får spørre ham. Når det gjelder hvor mye støtte selvmordsbombere har blant palestinere, så har de stor støtte, og terrororganisasjoner som Hamas har også stor støtte. Selvmordsbombere er som regel ikke ensomme folk som plutselig finner ut at de skal sprenge seg. De blir rekruttert og forberedt til å ofre seg for Allah.

5447197[/snapback]

Riktig fordrei og beskyld andre,det er ikke akkurat noe nytt.

Jeg har klart støttet det palestinske folk, men har samtidig tatt sterk avstand fra trrorhandlinger som feks selvmordsbombere.

Dette vet du utmerket godt alikevel presterer du å hennvise til meg :thumbdown:

når skal denne ensidige feilinformasjonen og vridningen opphøre fra enkelte her?

Det er en enorm forskjell på å ha sympati med uskyldige ofre og å ha sympati med terrorister.

Lenke til kommentar
Nå blander du kortene igjen. Du snakket om at palestinerne beskyttet seg selv, hvilket jeg påpekte. Deretter svarte jeg på spørsmålet om palestinerne støttet terroraksjoner. Det hadde ikke noe med deg å gjøre.

5447813[/snapback]

ja og jeg ga nok en gang et klart utrykk for min holdning i denne saken siden din vinkling åpenbart sådde tvil om den atter en gang :hmm:

Lenke til kommentar

Jaja ! så var den boikotten forbi, i allefall en stund.. :whistle:

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1200415.ece

Sør-Trøndelag fylkeskommunes boikott av Israel er i strid med folkeretten, norsk lov, EØS-avtalen og WTO-avtalen, fastslår Utenriksdepartementet (UD) i et brev til fylkeskommunen.

Hehe ! bare fire brudd... :!:

Lurer på hvor kompetente folk sitter her og der i den offentlige administrasjonen ?

Endret av jarmo
Lenke til kommentar
Hehe ! bare fire brudd... :!:

Lurer på hvor kompetente folk sitter her og der i den offentlige administrasjonen ?

Psh, tror du de virkelig brydde seg om det? :!: Det er nok noe annet en sans og samling som driver denne boikottbevegelsen... Mon tro hva det kan være...
Lenke til kommentar
UD måtte rykke ut med beroligende melding til Israel, USA og Canada om at boikott ikke var offisiell norsk politikk.

Det jeg sier, krype for USA. Når man ikke har baller nok til å kunne drive en egen politikk. Egentelig burde man ikke trenge å sende disse unnskyldningene og brevene til USA for å fortelle at dette bare er noe en gjeng raringer har funnet på. Har man ryggrad, så er det ikke så farlig hva USA og Canada mener om deres syn på Israel. Greit å fortelle at dette ikke gjelder hele landet, og at det kun er ett eller to partiers meninger, men som jeg har lest tidligere, har ambasaden sendt brev med beklagelser og unnskyldninger for det som har skjedd.

Lenke til kommentar

Vell altså hvis noen kommer med et sligt utspill, noen fra et parti i regjering og gir inntrykk av at dette er noe nordmenn mener når det hele er feil skulle det bare mangle at man sendte disse brevene. Nordmenn flest vill ikke boikotte og derfor gjør vi dette klart for verden. Kalles ikke kryping for amerikanerne, det blir mer ett forsøk på å latterliggjøre nordmenn

Lenke til kommentar
Vell altså hvis noen kommer med et sligt utspill, noen fra et parti i regjering og gir inntrykk av at dette er noe nordmenn mener når det hele er feil skulle det bare mangle at man sendte disse brevene. Nordmenn flest vill ikke boikotte og derfor gjør vi dette klart for verden. Kalles ikke kryping for amerikanerne, det blir mer ett forsøk på å latterliggjøre nordmenn

5456130[/snapback]

Jeg kan ikke helt skjønne at det er gitt inntrykk av at norge vil boikotte. Det ble jo svart på et spørsmål i et intervju, og regjeringen ble såvidt jeg vet ikke nevnt. Utenriksdepartement og diplomater burde (i mine øyne), strengt tatt lett kunne vite forskjellen.

Litt på siden: Vil nordmenn flest ikke boikotte? Hadde vært litt spennede om noen hadde noen større undersøkelser, som viser hva folk synes.

AtW

Lenke til kommentar
Israel: Det eneste fungerende landet i hele midtøsten. Dyktige mennesker som lenge har vært på flukt. Ber om en liten del av ett annet sitt land, Palestina klikker og folk dreper seg selv fordi de tror at jeg får igjen litt land da. Jeg kommer ikke til å boikotte Israel for å si det sånn.

5395185[/snapback]

Latterlig. Så hvis palestinerene hadde fått landsdelen du bor i som kompensajon og du måtte komme deg vekk, så hadde dette vært fint for deg?

Ja. Boikott. Men en del andre bør falle ned i samme hullet. Men hadde nok blitt mange det.....

Lenke til kommentar
Det jeg sier, krype for USA. Når man ikke har baller nok til å kunne drive en egen politikk. Egentelig burde man ikke trenge å sende disse unnskyldningene og brevene til USA for å fortelle at dette bare er noe en gjeng raringer har funnet på. Har man ryggrad, så er det ikke så farlig hva USA og Canada mener om deres syn på Israel.

Ja, la oss for all del ignorere verdens mektigste land og en av våre viktigste handelspartnere og allierte. Det er veldig smart. La oss heller stå på barrikadene og hylle den arabermuslimske kultur og forkaste alle tanker om demokrati og frihet.

Lenke til kommentar
UD måtte rykke ut med beroligende melding til Israel, USA og Canada om at boikott ikke var offisiell norsk politikk.

Det jeg sier, krype for USA. Når man ikke har baller nok til å kunne drive en egen politikk. Egentelig burde man ikke trenge å sende disse unnskyldningene og brevene til USA for å fortelle at dette bare er noe en gjeng raringer har funnet på. Har man ryggrad, så er det ikke så farlig hva USA og Canada mener om deres syn på Israel. Greit å fortelle at dette ikke gjelder hele landet, og at det kun er ett eller to partiers meninger, men som jeg har lest tidligere, har ambasaden sendt brev med beklagelser og unnskyldninger for det som har skjedd.

5455897[/snapback]

Internasjnalt samarbeid og handel og godt forhold til sine naboer er selve garantien mot krig og ufred i den vestlige verden. Vi er avhengige av hverandre.

Lenke til kommentar

5455897[/snapback]

Internasjnalt samarbeid og handel og godt forhold til sine naboer er selve garantien mot krig og ufred i den vestlige verden. Vi er avhengige av hverandre.

5457462[/snapback]

Men det betyr ikke at man bør føle seg "forpliktet" til å mene det samme som sine samarbeidspartnere og allierte. Meningsfrihet og toleranse er også viktig, landene burde tåle uenigheter i deler av politikken uten at forholdene går helt til hundene av den grunn.

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...