chris_83 Skrevet 6. januar 2006 Del Skrevet 6. januar 2006 hei Maskinen funker ikke lengre, og det er ut som der er hardisken som har gatt til h***. bestillte ny HD - maxtor 250GB S-ata - fikk den i dag. Mitt problem na er nar jeg prover a innstallere Windows, sa finner jeg ikke hardisken.. ikke min gamle Seagate 200gb (som jeg har brukt for) eller den nye Maxtor 250Gb hd... Betyr dette at hovedkortet mitt ikke stotter Windows installasjon pa S-ata disker..? Hva gjor jeg galt... Finner nemlig de gamle ata diskene (har 2 * 150 gb seagate ata disker) Lenke til kommentar
exmith2k Skrevet 6. januar 2006 Del Skrevet 6. januar 2006 (endret) Rart. Har aldri hatt dette problemet selv før, men plutselig i dag så skulle jeg installere windows på nytt på maskinen til søstara mi, så etter format, så når jeg skal installere win xp, så finner ikke pcen S-ATA disken. Maskinen har allti hatt denne disken. Eneste som står i oppstarten er : Samsung160GB RAID 0 eller no.Står at jeg ikke kan laga RAID av kun 1 disk, men jeg finner ikke instillingene for raid. Så maskinen har funnet disken, mn den kommer ikke opp i installasjonen av XP. TROR jeg må stille på noe i bios. Noen som vet noe om dette? cgsimons, Kan være du må oppdatere bios, eller stille på noe i biosen. Er vell ikke jumper på sata disken din ? Endret 6. januar 2006 av exmith2k Lenke til kommentar
mr_lf Skrevet 6. januar 2006 Del Skrevet 6. januar 2006 (endret) Har du en diskett med S-ata drivere? Fulgte sikkert med hovedkortet. For å legge inn Windows på en Sata-disk må du gjøre(hvertfall det jeg måtte): 1. Montere pcen 2. Sette win cden i 3. Starte Ny instalasjon 4. Da starter instalasjonen å laste komponenter. Når det står "Install sata raid driver" eller noe sånt, "Press f6" kanskje en annen f-tast. 5. Sette driver disketten inn 6. Instalere resten på vanlig måte Sånn! Endret 6. januar 2006 av mr_lf Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 6. januar 2006 Del Skrevet 6. januar 2006 (endret) Press f7 Ikke F7,men F6. Edit: Les forresten S-ATA Guiden. Der er alt godt forklart. Endret 6. januar 2006 av Morten K Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 6. januar 2006 Del Skrevet 6. januar 2006 Du trenger kun å legge inn s-ata raid drivere om disken skal i raid, noe du sikekrt ikke skal gjøre i dette tilfellet. Hva hovedkort er det snakk om i dette tilfelle`? Lenke til kommentar
exmith2k Skrevet 6. januar 2006 Del Skrevet 6. januar 2006 Du trenger kun å legge inn s-ata raid drivere om disken skal i raid, noe du sikekrt ikke skal gjøre i dette tilfellet. Hva hovedkort er det snakk om i dette tilfelle`? 5395252[/snapback] I mitt tilfelle er det MSI K8M neo v. Når jeg trykker F6, å når menyen kommer opp, så trykker jeg S, så kommer det opp at jeg skal trykke enter hvis jeg har satt i Disketten. Når jeg da trykker enter, så finner ikke dataen disketten. Men den står i den, Sata Raid driver disketten. Lenke til kommentar
chris_83 Skrevet 6. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2006 Vil driverene ligge pa en nyere versjon av Windows XP (med SP2)? Kan muligens lane en ny utgave av en venn? Lenke til kommentar
Daytona* Skrevet 6. januar 2006 Del Skrevet 6. januar 2006 (endret) Du trenger kun å legge inn s-ata raid drivere om disken skal i raid, noe du sikekrt ikke skal gjøre i dette tilfellet. Hva hovedkort er det snakk om i dette tilfelle`? 5395252[/snapback] I mitt tilfelle er det MSI K8M neo v. Når jeg trykker F6, å når menyen kommer opp, så trykker jeg S, så kommer det opp at jeg skal trykke enter hvis jeg har satt i Disketten. Når jeg da trykker enter, så finner ikke dataen disketten. Men den står i den, Sata Raid driver disketten. 5395328[/snapback] Det finnes s-ata drivere både for raid og uten raid. du må sørge for at det er den uten raid du setter inn ,som regel kan du lage en oppstart disk fra den medfulgte cdèn til hovedkortet. du bør også gå inn i bios og disable raid kontroller. På nyere hovedkort slipper man som regel å bruke diskett for at disken skal bli igjen kjent av windows Endret 6. januar 2006 av Daytona* Lenke til kommentar
chris_83 Skrevet 7. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2006 Jeg har ingen diskett stasjon... hvordan kan jeg da klare a innstallere windows pa en sata diskett.. all infoom maskinenen min star i min signatur.. Lenke til kommentar
MorePower Skrevet 7. januar 2006 Del Skrevet 7. januar 2006 Last ned nLite. Med dette programmet kan man integrere drivere, i ditt tilfelle s-ata driverne, på en XP plate. Se mer under. Til slutt brenner du ut den Bootable ISO`n nLite Features - Service Pack Integration - Component Removal - Unattended Setup - Driver Integration * - Hotfixes Integration ** - Tweaks - Patches *** - Bootable ISO creation Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 Jeg lagde meg en Windows-cd med nLite. Det fungerer veldig bra. Jeg la inn s-ata drivere,hotfixes,la key'en ferdig inn og fjernet masse jeg ikke har bruk for. Dette har gjort det MYE enklere å formatere. Anbefaler alle å lage seg en sånn cd! Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 SP2 inneholder vel s-ata drivere. Så om om du slipstreamer sp2 kommer man vel rundt problemet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå