Gå til innhold

Vannkjøling fra springen!

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke så veldig oversikt over hva slags blokker som finnes der ute, men jeg vil anbefale deg å prøve en som er ganske frittflytende.

Vanntrykket i springen er nemlig 5-6 bar, og det bør du også tenke litt på. Regner med at du kommer til å ha en eller annen ventil for å begrense vannstrømmen, men dersom motstanden er større i vannblokken enn den er i ventilen vil vannkjølingen din holde et ganske høyt trykk.

Et manometer på vannledningen før vannet går inn i kabinettet kan nok være en ide.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har et godt poeng der... Jeg tenkte å ha en ventil før vannet går inne pc'en... Så jeg regner med at trykke ikke bil så veldig stort! Kan jo sikre ventilene eksta godt...

men jeg har heller ikke peiling på vann blokker... så hvis noen kan vise meg eller lære meg noe om vannblokker, hadde det vært til stor hjelp for meg!

Lenke til kommentar

hva med og lage en vannblokk som har et kammer som tar all kondensen? Legger ved et bilde istendenfor og forklare, et bilde sier mer enn tusen ord...! :p som dere kansje ser er det et screenshot av en sketch-up fil med mesmulig av sketchup i paint;)

d1efec96.jpg

Edit bilde fikset ;)

Endret av haakie
Lenke til kommentar

jeg kjønner dette er et veldig gøy tema med kondens! :)

men vist noen er så grei å viser meg noen blokker som passer til pc'en min så skal jeg kjøpe det å teste ut hele greia! så kan jeg fortelle dere om alle problemene som oppstår!

trenger bolkker til:

ABIT-AN7 HK

AMD Atlhon XP 3000+ CPU

GeForce 6600 GT

takk...

Lenke til kommentar

motstand gjør vel ingenting.. det e vist nokk av bar i vannette! kan jo dele det opp så de blir paralellkoblet da og ikke seriekoblet...

vill ha vekk alle lyder... og gpu bråker mest :p

takk for linkene... skal bestille de så kjapt så mylig :D

Hva trenger jeg mer? må ha slanger som passer å nipler så sånn...

Endret av Stress87
Lenke til kommentar
motstand gjør vel ingenting.. det e vist nokk av bar i vannette! kan jo dele det opp så de blir paralellkoblet da og ikke seriekoblet...

vill ha vekk alle lyder... og gpu bråker mest :p

takk for linkene... skal bestille de så kjapt så mylig :D

Hva trenger jeg mer? må ha slanger som passer å nipler så sånn...

5450051[/snapback]

Nettop derfor du ikke burde ha mer en en blokk, med så stort press lekker det mye fortere, tror den jeg har linket til har ganske bra flow, men er det noen som har en bedre ide som rop ut!

Lenke til kommentar

Tror nok pcen går fort til helv** vis du ikke isolerer blokkene....

Trykk-testa blokkene på vaskerommet i dag ,Kobla hageslage til radiatoren og spylte gjennon på nesten lav trykk :) etter under 15 min var alle blokkene fuktige!

Når du skal test, prøv det uten å koble til strøm på pcen..15 min og blokkene er sikkert fuktige temp på vannet er vel ca 3-5grader på vinter-tid?

5grader vann og 20grader i pcen = biip biip ?

bar bestemmer du vel selv kor mye du åpner krana? eller er eg helt på tur? :blush:

Lenke til kommentar

haakie:

det e jo ikke mendingen å full gass på springen... jeg har lest at 1,6L/min holder.... så tror ikke det blir noe serlig mer risiko for lekasje hos meg en hos noen andre... men det gjennstår jo å teste :cool:

galaxee:

du har et poeng... det kommer nok kondens på blokene uansett vist pc'en ikke er på.. men det jeg håper på er at pc'en varmer opp blokkene så pass at ikke kondens oppstår... men alt er bare teorier :D

Lenke til kommentar

Skrue har rett med hennsyn på kondens, men det var kanskje noe kronglete forklart.

For at kondens skal oppstå må luft kjøles ned. Hvor varm luften var i utgangspunktet er forsovidt irrelevant, men den må ihverfall bli kaldere for å avgi fuktighet til omgivelsene i fast-form.

Det betyr likevel ikke at ALL nedkjølt luft gir kondens. Du må over en viss terskel for å oppnå kondens. Dersom luften har en fuktighetsmettning på nesten 100% (badestu-luft), så kan nesten hvilken som helst nedgang i temperatur gi kondens. Hvis du derimot har 40-50% fuktighet (normalt tørrt hus), så trenger du et relativt høyt temperaturfall for å oppnå kondens.

Så.... Det betyr i praksis at ved midnre du isolerer alle metalldelene kjølersystemet ditt, så vil du oppnå kondens ganske raskt. Metall leder jo vekk varme mye raskere enn f.eks. plast, så dermed er det hovedsakelig metalldelene som vil kondensere. Kaldt vann fra vannnettet er ofte rundt 8-12C , og i et rom med 22-24C luft så blir det nok kondens ut av det. Siden dog det ikke er så langt fra kondens-grensen så kan det godt være du slipper unna med noe så enkelt som å spraye et par lag flytende-plastikk på metallkjølerene dine. PVC slangene ellers vil jeg tro er isolert nok i seg selv til å unngå kondens.

Det finnes et par måter å unngå problematikken:

- Isoler godt (tungvindt, men best rent kjølemessig)

- La springvannet kjøle ned en lukket indre krets. Dette krever en eller annen form for varmeveksler, og du mister en del grader på kjølevannet. Fordelen er at du pga. dette slipper å isoloere siden kjølevannet i "værste" tilfelle vil ligge bare en håndfull grader under romtemp. Du kan også justere temp i indre krets ved å regulere hvor mye springvann som kjøler den lukkede kretsen. I tillegg slipper du å tenke på høyt trykk, trykkvariasjoner/fall, alger, korrosjon og avsetninger mm. At du har mulighet til å bruke UV dye er også et pluss. Dette er løsningen jeg bruker for Project Freeflow (work in progress) som jeg forhåpentligvis får opp en worklog av på sikt.

- Juster ned trykk fra springen til du får en kjøleeffekt som ligger rett innenfor kondensgrensen. Problemet er selvfølgelig at det blir mye vanskligere å kontrollere temperaturen når du ikke har en lukket indre krets. Du kan selvfølgelig isloere inn til CPU, og la den varme opp vannet til resten av systemet.... men så må du regne med når den står i idle osv. osv. men det går sikkert ann å få til.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Kondens oppstår når kjøleblokka og slangene får en overfalte temperatur som er for lav i forhold til ren delative luftfuktigheten i lufta rundt. Lufta som er rundt blokka og slangene vil nødvendigvis bli kaldere, ettersom vannet som går gjennom slangene er kaldt. Når lufta blir kaldere, klarer den ikke lengre å holde på like mye fuktighet som den hadde i utgangspunktet. Dette kalles duggpunktstemperatur. Det er det samme som skjer når du tar en kald cola ut i sola. Denne duggpunktstemperaturen kan bestemmes vha Mollier-diagram for fuktig luft.

Her er link til en post der jeg forklarer hvordan du leser av duggpunktstemperaturen i et Mollierdiagram. Lagde også en tabell i samme tråd, hvis Mollierdiagrammet virker litt kaotisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...