Mads-b Skrevet 6. januar 2006 Del Skrevet 6. januar 2006 Driver med taekwondo og har oppnådd rødt belte, men jeg synes selv at sparkene er som sirup. Baksparkene er også trege og unøyaktive. Det virker som at å bare trene disse sparkene ikke har noen nevneverdig virkning. Reaksjonen min kunne også være bedre. Noen tips til hva å fokusere på for reagere så fort som mulig? Lenke til kommentar
lancaster Skrevet 7. januar 2006 Del Skrevet 7. januar 2006 Hei! Dette har ikke noe med reaksjonshastigheten din, da sparkene er du klar over at du skal gjøre. Dette har med hurtighet å gjøre, og det trener du best opp med f.eks. intervall trening. Du må utvikle spenst i musklene dine. En ting du kan gjøre, er hvis du noengang har spilt fotball? Lag deg en bane, med fem punkter frem, sprint til det første, så tilbake, så til det andre, så tilbake...alt sammen i en rett linje. Du skal virkelig gi alt. Ta en pause når du er ferdig, og gjenta. Ta det litt med ro ibegynnelsen hvis du ikke er vant til å løpe. Vil du trene opp reasksjonshastigheten din, er leker som knokepoker veldig nyttige. Eller der man holder hendene over hverandre og skal prøve å klappe til. Gjøres det mye, så kan du øke reaksjonsevnen din. Men husk at det er ikke bare det som er viktig, du må også trene på å reagere riktig, funker dårlig hvis du hever kneet for å parere ett slag mot hodet liksom. Tren på faste kombinasjoner, og når du kan disse med lukkede øyne, improviser så kommer det naturlig etterhvert. Er desverre ingen fasit svar enn god, sunn og masse trening. Hilsen, Steffen (kung fu) Lenke til kommentar
Mads-b Skrevet 7. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2006 Takk for svar! Joda, jeg trener mye. Men det er dessverre mest kondis og god, gammeldags styrke. Skal se hva intervalltreningen kan gjøre. Må kanskje vente til våren for å løpe ute? -10C her nå.. BLokkeringene er ikke et problem, men det jo fint å angripe når motstanderen angriper også, siden han da er mest åpen. Det er da baksparkene kommer inn. Og de MÅ være like raske som vanlige "i-siden-spark". Lurer på om intervall kan gjøres på ski...? Lenke til kommentar
lancaster Skrevet 7. januar 2006 Del Skrevet 7. januar 2006 Intervall kan være hva som helst, så lenge du får mulighet til å gi alt. Det kan være noe vanskeligere å gi alt på ski, men har du kontroll vil jeg tenke at det ikke er noe stress. Vel, kondis og styrke gir seige muskler desverre, hehe. Og du har sikkert en stor andel seige muskler fra før av, og da blir det liksom litt sirup, men det er mulig å endre sammensetning til en viss grad, ettersom kroppen tilpasser seg hva slags aktivitet den driver med. Alle toppidrets utøvere som er gode på lange distanser har bare seige muskler... Jeg desverre er omvendt, men har ikke hatt noe særlig kondis før forrige sommer da jeg begynte å sykle og løpe overalt... Selvsagt er man interisert i å angripe når motstanderen er åpen, men man kan tilpasse seg til å se når det kommer noe, istede for å reagere på selve bevegelsen. Følg med på hvor motstanderen har balansen, det er stor sannsynlighet at han ikke kommer til å angripe når han har vekten på bakerste fot...sånne ting f.eks. kan være nyttig. Lenke til kommentar
Mads-b Skrevet 7. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2006 Da ble det plutselig litt kjipt å ha sykt bra kondis .. Går på Orientering i tillegg skjønner du, og da kommer det gjerne et mils-løp noen gang i året. Da må man være forberedt. Huff.. så sykler jeg i overkant av en halv mil til skolen. Kondis det også. Det er vel mulig til en viss grad å oppnå begge deler? Så er det det med timingen på sparkene. Det kan bety en hel del for farten. Hvor mye bøyer du overkroppen før du løfter foten på et strandard rett-fram bakspark? + en ting. Forventer du ikke angrep når motstander står med vekten på bakerste fot? Vi trener på spark med fremmerste fot for å lure motstanderen. Det er bra å være forberedt påslike ting Lenke til kommentar
lancaster Skrevet 7. januar 2006 Del Skrevet 7. januar 2006 Vel, når det gjelder kampsport er ikke bra kondis en veldig viktig ting. Det er viktigere å være eksplosiv. Så fremt man ikke skal gå serier, som er en veldig viktig del av kung fu, der trengs begge deler. Det er mulig å åpnå litt av begge deler ja, men hovedstyrken din kommer nok til å forbli at du er seig og har god kondis, selv om du vil bli hurtigere med trening. Bøyer overkroppen? Det prøver jeg å ungå, skal jeg hente styrke gjør jeg det i en vridning av kroppen og beinet på vei opp, for å få til ett snapp på slagpunkt. (sparket heter Kieto) Vel, forventer og forventer...egentlig ikke, men det kommer ann på hvordan kroppen står, (tilbakelent osv) og hvor fort motstander har mulighet til å skifte vekten, men står han bakpå gjør jeg som regel ikke det. Skulle personen komme med ett spark så blir det sannsynligvis ikke ett hardt ett. Lenke til kommentar
lancaster Skrevet 10. januar 2006 Del Skrevet 10. januar 2006 Kom på en god metode å få mer eksplosiv styrke...Når du driver med styrketrening, hva det nå enn måtte være for deg av vekter eller kroppen som motstand. Ved f.eks. benkpress, press opp så fort du klarer, og kontrollert ned... gjør du sånn på alle øvelsene vil du kunne hjelpe til på at du er seig. Lenke til kommentar
Chasseur Skrevet 10. januar 2006 Del Skrevet 10. januar 2006 En veldig morsom måte å trene reaksjoner på spark og slag, som man gjorde i korea for 2000 år siden: Ta ett bind for øynene. Motstanderen din skal så skrike/rope, og du skal sparke han. Fortsett til du er helt ødelagt, eller du har treffet han. Utrolig morsomt. Ta ett bind for øynene, stå rett opp. Motstanderen skal si en fot, du skal sparke (ap-chagi?). Bruker du mer enn X tid, skal han slå deg med en pute. Det er utrolig hard, og trening som tar tid, men som virker, tromeg. Det er grenser på hvor lenge du holder ut å bli slått, ofrdi du ikke er rask nok. Lenke til kommentar
andrvas Skrevet 11. januar 2006 Del Skrevet 11. januar 2006 Vil anbefale deg å begynne med spensttrening. For å få opp hurtigheten i beina bør du gjøre spenstthopp, gjerne med en vest som kan fylles på med vekt (lodd, plater etc). Tren også opp maksstyrken i beina. Samtidig er det bra og ha god kondis, du vil etter lengre tid holde deg mer fokusert samt ikke være fullt så gåen. Ang reaksjonsevne kan du alltids ta deg et par runder med Counter Strike (aim maps) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå