Glutar Skrevet 7. april 2007 Del Skrevet 7. april 2007 Kommer det noe mer snart?? kjemp guide Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 8. april 2007 Forfatter Del Skrevet 8. april 2007 Kommer det noe mer snart?? kjemp guide 8327525[/snapback] Jeg tenker på å skrive videre nå. Kommer muligens til å legge til noe i løpet av morgendagen. Du kan jo alltids joine #nesdev @ Quakenet (IRC) om det er noe du lurer på osv. (alltid kjekt med idlere ^^) Lenke til kommentar
ekorniminator Skrevet 18. mai 2007 Del Skrevet 18. mai 2007 Ser du har skrevet et 3. kapitell også.. Skal du ikke legge det ut her og dele det med alle andre? Eller er det ikke helt ferdig enda? Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 18. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2007 Kapittel 3 er langt fra ferdig, men jeg la ut link til så langt som jeg har kommet nå. Lenke til kommentar
IcedInsanity Skrevet 5. juni 2007 Del Skrevet 5. juni 2007 årh..håper eg kan spørre her.. har kjøpt noen spill som er egion 1 USA NTSC..og de virker visst ikke på en normal norsk maskin..hva må eg gjøre da?..hørt en må modde nintendoen..hvordan gjør man det..sorry viss eg spørr om noe ulovlige greier nå Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 5. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2007 årh..håper eg kan spørre her.. har kjøpt noen spill som er egion 1 USA NTSC..og de virker visst ikke på en normal norsk maskin..hva må eg gjøre da?..hørt en må modde nintendoen..hvordan gjør man det..sorry viss eg spørr om noe ulovlige greier nå 8790571[/snapback] Dette er vel egentlig ikke rett tråd, men jeg kan like godt svare... Du kan åpne NES-en din og kutte pinne nr. 4 på lockout-chippen. Dette fører til at de to lockoutchippene (den i kassetten og den i NES-en) ikke får kontakt og regionssjekken blir ikke utført. Slik gjør du det: http://www.vgrc.net/articles-559.html Dessverre vil ikke spillene kjøre ordentlig. Dette er fordi prosessoren og grafikkprosesoren i en norsk (PAL) NES er litt svakere enn dem i NTSC-maskiner, så bl.a. lyden blir tregere, og antageligvis gameplayet generelt. Lenke til kommentar
IcedInsanity Skrevet 5. juni 2007 Del Skrevet 5. juni 2007 Takk ..har akuratt gjort det og maskinen virker enda..så da håper eg de spillene eg har kjøpt virker nå de kommer. Lenke til kommentar
saivert Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 (endret) Hørte om noen som ville lære seg C og slikt. Det er også mulig å programmere for Playstation og Playstation 2. Noen sider: http://www.upl.cs.wisc.edu/~hamblin/psxdev.html http://ps2dev.org/ Endret 2. august 2007 av saivert Lenke til kommentar
BorN Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 (endret) Sliter litt med å vise NES-program i emulatoren. Hvordan skal jeg lagre koden som jeg blir linket til i kapittel 3? Siden det i internettbrowseren står at dette er en asm-fil, så lagra jeg det som ei asm-fil (i NESASM-mappa). Men hvordan blir det da med chr-, prg- og nes-filene? Skal alle filene ha samme navn for at emulatoren skal forstå at alle henger i hop? For jeg regner med at emulatoren leser .nes-fila, .prg-fila og .chr-fila når den starter opp? En annen ting: når jeg åpner NESASM.EXE så bare lukker den seg med en gang den er åpna. Normalt? Kjører Windows XP, og andre CMD/DOS-vinduer har noen ganger den samme tendensen at de bare lukker seg. edit: Ser nå at NESASM sin oppgave er å konvertere CHR- og PRG-filene til ei NES-fil for emulatoren. Men å få til å starte den da... Endret 4. januar 2008 av BorN Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 9. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2008 Beklager at jeg ikke har svart tidligere. Forumet viste ikke at det var kommet en ny post. NESASM bruker du til å kompilere (sette sammen) en .NES-fil. En NES-fil inneholder alle dataene som ville vært på en spillkassett, i tillegg til emuleringsinformasjon som emulatoren bruker. NESASM tar inn en .asm-fil med i hovedsak kode og lager en slik NES-fil. I asm-fila inkluderer man også grafikkfiler. I kap3del3.asm inkluderes en fil kalt spr.chr. Du kan selvsagt bytte navn om du vil. Denne skal inneholde grafikk du tegner i Tile Layer Pro eller et tilvarende program. Du må kjøre NESASM fra kommandolinja. I kjør på Start-menyen skriver du inn "CMD". Hvis du ikke kan bruke cmd anbefaler jeg deg å google litt på det. Naviger deg frem til mappen der du har NESASM.EXE og asm-filene og skriv "nesasm filnavn.asm" for å kompilere fila. Det skal da lages en ny .nes-fil med samme navn som asm-fila. Denne kan du kjøre i emulatoren. Lenke til kommentar
BorN Skrevet 12. januar 2008 Del Skrevet 12. januar 2008 Fant ut det med NESASM og kommandolinja, men sleit med hvilke filer som var hva, og hva som skulle settes sammen. Men nå skjønte jeg det, det funker nå. Takker Lenke til kommentar
RAVENyeahLikeInBIRD Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 Veldig bra Jaffe! Leste igjennom de 15 første sidene i kapitel 1 i går og skal fortsette på kapitel 2 i dag...dette blir bra tror jeg, har skummet igjennom kap. 2 og 3 men skal sette meg mer inn i det nå. Ble søren meg sittenes oppe til klokka 4 i natt fordi det var så kjekt, hehe. Stå på, håper det kommer en fortsettelse på kap.3 snart da... Lenke til kommentar
the_dOle Skrevet 29. august 2008 Del Skrevet 29. august 2008 Correct me if I'm wrong men er ikke 6502 samme prosessoren som satt i ærverdige C64? Det må da finnes en del om assembly til den rundtom som kan være mer eller mindre direkte overførbart til NES utvikling eller...? Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 31. august 2008 Forfatter Del Skrevet 31. august 2008 Joda, alt som har med prosessoren å gjøre kan overføres mer eller mindre direkte til NES. Men utenom prosessoren har de ingenting felles. Grafikk, lyd, input osv. fungerer forskjellig på de to maskinene. Lenke til kommentar
Inaktivbruker_101125 Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 Kan ikke takke deg nok for denne guiden :O Elsker den! Takk så mye ^_^ Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 25. september 2008 Forfatter Del Skrevet 25. september 2008 Heh, trodde ikke det var noen særlig interesse for denne lenger Lenke til kommentar
Inaktivbruker_101125 Skrevet 27. desember 2008 Del Skrevet 27. desember 2008 Tok opp guiden din igjen. Denne gangen skal jeg virkelig sette meg inn for å lære det. Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 28. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2008 (endret) Lykke til, du har timevis med moro og frustrasjon foran deg edit: her er noe jeg laga for et par år siden forresten Endret 28. desember 2008 av Jaffe Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 25. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2009 Har tenkt litt på å fortsette denne guiden, men vet ikke helt om det er noen interesse for den lenger i det hele tatt. Det neste som eventuelt står for tur i kap. 3 er en dynamisk håndtering av sprites, med en funksjon/rutine som looper gjennom en liste med sprites og oppdaterer og kollisjonstester dem... Lenke til kommentar
Thomas Toget Skrevet 1. april 2009 Del Skrevet 1. april 2009 Dette var jo rett og slett et gullkorn gjemt langt inne i forumjungelen! Dette må jeg prøve :-D Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå