Gå til innhold

Guide: Nintendo NES-programmering


Anbefalte innlegg

  • 4 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
Husker jeg starta på å lage en NES-emulator en gang, men så kom jeg til alle mapperene (MMC), og mista motet.. :(

 

Men stå på, fin guide!  :thumbup:

6284710[/snapback]

 

Heh, det fins jo utallige mappere ja...

 

Men du må da ha komt ganske langt da? :ohmy:

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Det går sikkert. Er vel bare å skaffe seg en EEPROM-brenner for å brenne selve chippen, men så kommer problemet: det er så mange forskjellige typer cartridge-kort, med mange forskjellige typer mappere og annet tull. Men hvis man skal teste småspill, går det sikkert å ta bort ROM-chippen på enkle spill som f.eks. SMB1 og sette på EEPROM-chippen du har brent.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

tror ikke jeg kommer til og gjøre så mye nes programmering med det første da man har andre ting og gjøre, men helt klart genialt og lese litt om det tekniske bak vidunderet som tok jomfrudommen min en gang for 16-17 år siden.

ahh, the memories :)

 

Er nok del 1 som er den mest interessante for meg men håper det kommer mer her.

 

takker :thumbup:

Endret av ZiZe
Lenke til kommentar

utrolig genialt :) virker som du har lagt ned mye arbeid i dette her..

kan jeg spørre når kapittel 3 kommer uten å legge noe press på deg :dribble:

 

ikke for å pirke, men i kapitell 1, side 6, 3. avsnitt fra bunnen er det en skrive feil..

(CPU har PRG-ROM og PPU har PRG-ROM)
vet du er klar over det, lærte det nemlig av deg :blush: men PPU'en har vel CHR-ROM Endret av ekorniminator
Lenke til kommentar

hva er veien å gå om målet er å lage et spill som kan spilles på en NES maskin? Hva trenger man av kunnskap osv?

 

-har grunnleggende kunnskaper i c++

-lest de 2 NES kapitlene dine

-akkurat printet ut assembly-boken din, deretter har jeg forstått at "art of assembly" er et godt valg.

 

har en kompis som driver og lager kretskort ol. så han skal hjelpe meg å lage det jeg trenger på det området.. noen gode tips?

Lenke til kommentar

C++ er totalt unyttig, da du ikke kommer til å bruke det i NES-programmeringen. Art of Assembly er også totalt unyttig, da den lærer assembly for x86-arkitekturen, og NES bruker en annen prosessor (6502).

 

Veien å gå videre, er egentlig bare å vente til jeg har skrevet ferdig kapittel 2 i alle fall. Du har jo knapt sett noe NES-kode i det hele tatt enda, så du må bare vente til jeg får somla meg til å skrive noe kode. Tenkte å begynne enkelt med et program som setter en bakgrunnsfarge eller noe.

 

Angående kretskort o.l. har jeg ikke peiling. NES-spillene/programmene jeg lager, tester jeg bare på en emulator (Nintendulator). Om du har planer om å legge det på en spillkassett, må du nesten google litt, tror jeg.

Lenke til kommentar

Det blir ikke mye lettere nei. I assembly må man angripe problemer på forskjellig måte alt etter hvilken prosessor man programmerer for. I x86 har man f.eks. mange flere registre enn de tre i 6502 å arbeide med -- da må man løse koden på en helt annen måte.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...