Gå til innhold

Den norske hær, en likestillingsanstalt?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men, når en kvinne har så lave fysiske krav at hun ikke ville klare å dra en medsoltat opp i en redningsflåte, ei heller seg selv, så kan det sette medsoldater i fare. Dette gjelder også endel befal som overtid er blitt så overvektige at man ikke makter en eneste hang ups.

Men det er jo ikke kun på bakgrunn av fysiske det sker diskriminering, men også på bakgrunn av f.eks. lederegenskaper. Sitter man med en dårligere leder fordi man skal kvotere så kan det sette liv i fare i en konflikt.

For det er ikke slik i forsvaret at man plukker ut de beste kvinnene som ønsker en karriere. Man tar så og si alle, med noen få unntak. Søker man kontrakt etter verneplikt og er kvinne, så skal det mye til for ikke å få den.

Lenke til kommentar
Forsvaret er den mest mannsjåvinistiske organisasjonen her til lands. Dette er det ENE stedet i norge eg sier JA til likestilling. La alle de maktsyke offiserene få en kvinnelig sjef. haha. 40% kvinnerepresentasjon i forsvarets overkommando bør også innføres :)

5394784[/snapback]

Du bør kanskje lese diskusjonen før du slenger ut slike flåsete kommentarer.

Er det riktig å stille forskjellige krav til kvinner og menn?

Lenke til kommentar

Hvis man kan inse så mye som at dette gjør hæren mindre effektiv så må man jo nesten være imot dette. Hvis vi kommer i en situasjon der krig kan bryte ut (fks. det ustabile Russland) og vi blir angrepet sitter vi igjen med et dårligere forsvar på grunn av at noen godfjotter mente at det var mye bedre slik

Lenke til kommentar

Sedvanlig krisemaksimering, "liv og død", når en forsøker bryte ned mannsbastionen Forsvaret er.

Det er råtne egg både blant mannlig og kvinnelig befal og soldater, men det er en rekke dyktige kvinner som trekker i grønt. Forsvaret skal ha færre enn tidligere, de de sitter igjen med er dyktige, en kamerat jeg har på krigskolen har ingen vonde ord å komme med om sine kvinnelige medkadetter, som er svært få i forhold til antall menn blant dem.

Endret av Cybbe
Lenke til kommentar
Det er råtne egg både blant mannlig og kvinnelig befal og soldater, men det er en rekke dyktige kvinner som trekker i grønt.

Ingen som har benektet det, saken er at dagens kvoteringspraksis medfører flere råtne egg og andelen råtne egg blant kvinnene blir større. Til frustrasjon for både mannlige og kvinnelige forsvarsansatte

Sedvanlig krisemaksimering, "liv og død", når en forsøker bryte ned mannsbastionen Forsvaret er.

Når man ukentlig har krevendes øvelser og når som helst kan komme i reelle situasjoner som innebærer risiko så er man avhengig av best mulig ledelse. Jeg grøsser den dag det kommer et av de udugelige kvoteringsbefalene på mitt fartøy,. Den dag idag har vi dessverre kun et kvinnelig befal, en utrolig dyktig en(blant topp fem av 40-50 befalene ombord). Men også særdeles heldig ettersom en god del av hennes kvinnelige kollegaer ikke har noe i jobben å gjøre. Det er ikke fordi de er kvinner, men fordi de har fått jobben selv om de ikke er skikket til den.

Forsvaret skal ha færre enn tidligere, de de sitter igjen med er dyktige, en kamerat jeg har på krigskolen har ingen vonde ord å komme med om sine kvinnelige medkadetter, som er svært få i forhold til antall menn blant dem.

Tja, så er de fleste på sjøkrigskolen udugelige i praksis og kun en gjeng med teoreitkere som aldri har satt en fot på et fartøy (høyst generaliserende men men, det blir heldigvis ofte noe ut av de også når de får litt praktisk erfaring) :tease:

Har selv sittet på ledermøter og blitt instruert til å finne kvinnelige befalsemner, fordi man må øke kvinneandelen. Jenter fikk stripen til fordel for langt bedre kvalifiserte menn. I tilleg fikk vernepliktige jenter, som ikke fikk anbefaling fra sine nærmeste ledere, kontrakt til fordel for mannlige som hadde anbefaling.

Hele systemet stinker og jeg gjentar bare tidligere: Jeg gremmes den dag man har krevendes øvelser eller farlige reelle situasjoner og et kvoteringsbefal sitter med viktig ansvar.

Endret av Dotten
Lenke til kommentar

La oss ikke legge skjul på at i forsvaret er det svært ofte fysiske øvelser, og det er vel få som vil bestride at mannen er bedre rystet fysisk enn kvinnen. Sier seg selv at en mann på 80-85 kilo greier seg mye bedre med 30 kilo oppakning + våpen enn en kvinne på 60 kilo.

Lenke til kommentar
La oss ikke legge skjul på at i forsvaret er det svært ofte fysiske øvelser, og det er vel få som vil bestride at mannen er bedre rystet fysisk enn kvinnen. Sier seg selv at en mann på 80-85 kilo greier seg mye bedre med 30 kilo oppakning + våpen enn en kvinne på 60 kilo.

5413225[/snapback]

Det er overhodet ikke noe å si om slike krav er relevant for tjenesten.

Er man f.eks. røykdykker som må man kunne bære en 90 kilo tung mann opp fra bunnen av et skip, kan ikke ha mildere krav fordi noen er kvinne. Med slik tankegang setter man liv i fare.

Men så er det slikt at forsvaret nok kan bli bedre til å sette fysiske krav som står i stil med tjenestens behov. Men det er en annen diskusjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...