Gå til innhold

Den norske hær, en likestillingsanstalt?

Anbefalte innlegg

Har tenkt lenge på at hvis man senker kravene til soldatene for å få inn flere kvinner og kanskje senere innvandrere og dette må jo senke standarden på våre styrker? Og er ikke dette respektløst mot våre soldater, å gi dem medsoldater som ikke er gode nok for å kjempe. Virker som om politikerne prioriterer likestilling fremfor en god armee. En ting er å drive på sånn innenfor områder som man taper penger og folk mister jobben ved denne politikken, ille nok det men når det her står om liv og hele landets sikkerhet blir det hele helt groteskt

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Likestilling i forsvaret? Neinåfårdugideg :p

Så lenge vi ikke har tvungen førstegangstjeneste for begge kjønn, eller enda bedre, ingen tvungen førstegangstjeneste i det hele tatt, er ikke forsvaret i nærheten av å kunne kalles en likestillingsanstalt.

Lenke til kommentar

True. Forsvaret burde fokusert på å få de absolutt beste og mest motiverte menneskene inn - uansett kjønn. Kan ikke si jeg ville likt det hvis jeg befant meg i en konfliktsone i ettellerannet land, og en kvotert inn amatør skulle passe ryggen min.

Lenke til kommentar

Likestillingsprinsippet følges mer i forsvaret enn de fleste andre steder i dette samfunnet. Her får kvinner lederstilling kun fordi de er kvinner og de har lavere krav til seg, det er faktisk så lav fysiske krav f.eks. for en kvinnelig som skal seile at hun ikke behøver være sterk nok til å komme seg opp i en redningsflåte i en havarisituasjon.

Vårt forsvar er uten tvil svekket av likestillingskampen. Men hvor mye det er snakk om er en egen diskusjon.

Det finnes nok av gode kvinner i forsvaret. Men de får mange fordeler i konkuranse med mannlige kollegaer. Og det skaper en misnøye og en mistenksomhet mot kvinnelig befal. Er også nok av kvinnelige befal som irriterer seg på kvoteringshysteriet i forsvaret, da det kun medfører å undergrave kvinner posisjon og omdømme i forsvaret.

Lenke til kommentar

Skjønnet ikkje at kvinnegrupper som Otar, tar tak i dette...

De som aboslutt skal ha likestillig på ALT..

Ikkje misforstå likestillig er kjempe bra, men det børde også være likt over alt da...

Slik det er nå tror jeg det kansje svekker forsvaret litt, men det er bra med kvinner i forsvaret.. Men det er feil og ansette kvinner bare fordi de er kvinner. :nei:

Endret av The Norwegian Pikie
Lenke til kommentar

Forsvaret er den mest mannsjåvinistiske organisasjonen her til lands. Dette er det ENE stedet i norge eg sier JA til likestilling. La alle de maktsyke offiserene få en kvinnelig sjef. haha. 40% kvinnerepresentasjon i forsvarets overkommando bør også innføres :)

Lenke til kommentar
Har tenkt lenge på at hvis man senker kravene til soldatene for å få inn flere kvinner og kanskje senere innvandrere og dette må jo senke standarden på våre styrker?

5393935[/snapback]

For det første:

Herre min hatt. Det er ingenting som sier at en kvinne ikke kan bli en like god, eller bedre, soldat enn en mann. Spesielt gjelder dette fordi krigføring ikke lenger dreier seg om bakkestyrker, men i større grad "kirurgisk" og teknologisk krigføring.

For det andre:

HERRE MIN HATT. Hva i alle dager får deg til å tro at man 1) ikke tar inn innvandrere, og 2) bør vurdere innvandrere som annenrangs soldatmateriale. Er dette reinspikka og dårlig tilslørt rasisme, eller er det noe jeg ikke har fått med meg?

Og er ikke dette respektløst mot våre soldater, å gi dem medsoldater som ikke er gode nok for å kjempe.

De som tas inn i forsvaret tas inn for å utføre en oppgave i forsvaret som ikke nødvendigvis handler om "å kjempe" (slik jeg går ut ifra du mener det). Dette gjelder både kvinner og menn, og i nokså lik grad. Det er ingenting som sier at kvinner (eller innvandrere, :rolleyes: ) ikke er like gode soldater enn menn i en kampsituasjon.

Virker som om politikerne prioriterer likestilling fremfor en god armee. En ting er å drive på sånn innenfor områder som man taper penger og folk mister jobben ved denne politikken, ille nok det men når det her står om liv og hele landets sikkerhet blir det hele helt groteskt

Jeg skjønner ikke helt hvor poenget ditt ligger, egentlig. Norge er sjanseløse som selvstendig forsvar uten hjelp fra våre allierte uansett.

Når det gjelder likestilling ser jeg det som noe veldig positivt. Jeg lurte meg selv unna verneplikten min på grunnlag av min personlige politiske oppfatning at det er feilslått likestilling, og direkte diskriminerende og provoserende, at kun menn er vernepliktige i et moderne likestillingssamfunn som Norge.

Lenke til kommentar

Var vist ike så lett å fårstå dette her så skal prøve å gjøre det enklere for de som har det litt vanskelig. Hvis en kvinne ikke trenger å klare samme krav som en mann og hun er befal i en tropp, vil ikke du si at det vil gjøre forsvaret dårligere med soldater som ikke klarer kravene.

Du (Haltan) har vist et alvorlig problem med å forstå meg når jeg sier dette noe jeg gjorde klart tidligere. Ved å kreve mindre av våre soldater, gjør vi militæret dårligere. Så for å oppsumere dette hvis det var litt vanskelig, jeg er ikke i mot kvinner i forsvaret så lenge de må tilfredstille samme krav som men. Var dette også diskriminering?

Jeg er redd for at vi kan få noen slik ordning med innvandrere og siden det har blitt foreslått i arbeidslivet. Hvis noen føler seg støtt av slikt gleder det meg, da det rett og slett blir latterlig

Lenke til kommentar

Du har et poeng om du sier at kvinner burde tilfredsstille de samme kravene som menn, men det er ikke nødvendigvis slik at forsvaret blir noe "dårligere" av at det stilles noe mindre fysiske krav til kvinner. Det er forøvrig slik at det ikke er snakk om noe nåløye få slipper igjennom, men minimumskrav de aller fleste (uansett kjønn, såfremt de ikke er helt på jordet) normale nordmenn- og kvinner burde klare å oppfylle. De kravene der det skilles mellom kvinner og menn er hverken i så står grad forskjellige eller spesielt relevante at det har noen særskilt betydning, skulle jeg tro.

Mener du faktisk at innvandrere ikke oppfyller nåværende krav? Høh?

Lenke til kommentar
Jeg er redd for at vi kan få noen slik ordning med innvandrere og siden det har blitt foreslått i arbeidslivet. Hvis noen føler seg støtt av slikt gleder det meg, da det rett og slett blir latterlig

5396406[/snapback]

Aldri har vel den gamle klisjeen "fordommer fordummer" vært sannere.....

T'Weed

Lenke til kommentar

Bare fordi kvinner har lavere krav, vil faktisk ikke det automatisk tilsi at de yter dårligere.

Kvinner som går inn i forsvaret vil virkelig være der, i motsetning til mange av mennene. Vil egentlig tro de yter bedre, ettersom de virkelig går inn for å klare forsvaret (unntak finnes det alltid, ikke flisespikk på eksempler om jenter som har dimmet grunnet graviditet etc).

Lenke til kommentar

Si da at du har hundre som søker på hærens befalskole ett eller annet sted. Disse er da godt motiverte fordi de har søkt seg dit, men så er det noen som får det lettere siden de er kvinner. Da vil jo dette bety at du får en dårligere gjeng med befal ut enn om du tok ut de beste. Selv om det er marginalt betyr det alikevell at Likestilling/diskriminering blir satt forran en stridsdyktig kampenhet. Med innvandrere mener jeg at siden kvinner kan komme inn med lettere krav vil kanskje det samme kunne skje med innvandrere siden det er så få innvandrere i forsvaret. Sier ikke at innvandrere er dårligere somdat emner for det. Kvinner på den andre siden har i gjennomsnitt lavere muskelmasse enn menn og derfor er de ikke like fysisk tøffe (gjennomsnitlig). Altså vil menn prosentvis være bedre soldater enn kvinner.

Lenke til kommentar
Selv om en kvinne kommer lettere inn, vil ikke det bety at hun får noen dårligere utdannelse i forsvaret. Her mangler det grunnleggende logikk.

5397298[/snapback]

Men kvinner kommer inn til fordel for bedre kvalifiserte menn.

Faktisk har det hendt at kvinner kommer inn selv om de ikke består de opprinnelige kravene, til fordel for menn som faktisk klarer kravene.

I noen tilfeller vurderer man ikke engang mannlige søkere, man skal ha en kvinne.

Det er ren logikk at om man får 10 søkere, hvor prosentandelen normalt er maks 20% kvinner, så blir sansynligheten for å finne en dårligere søker økendes om man diskvalifiserer 8 søkere fra å bli vurdert, på bakgrunn av sitt kjønn.

Lenke til kommentar
Jeg har fått høre av årets GBU-kull i Bardufoss at flere av de kvinnelige søkerne ble prioritert på grunnlag av kjønn fremfor faktiske kvalifikasjoner.

5397849[/snapback]

Man er nødt til dette da forsvaret har krav på seg om 20% andel av kvinner, et mål man jobber mot. I dag er dette tallet blant befalet 5%. Dette tallet skal ila året økes til 7%. I sivile lederstillinger skal tallet økes til 20% ila året.

Latterlig fremgangsmåte, men hey, vil lever i et likestillingssamfunn, her er det politisk korrekt at kjønn blir en egen kvalifikasjon.

:w00t: Nei til likestilling - nei til kjønnsdiskriminering - ja til likebehandling :w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...