Gå til innhold

37-40 tommers dataskjerm

Becks69

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Altså. Du får jo som regelt bare 1366x768 i oppløsning. Men det er jo greit nok om man sitter et stykke unda skjermen. Noe jeg regner med er hensikten også :)

Har kikka litt på Atec sin 37" live på Datakjeden i Oslo. Den virka veldig klar og imponerende. Begynte å sikle litt.

Lenke til kommentar

Men så er det ikke oppløsningen som står i høysetet hos alle heller. Ihvertfall ikke når det gjelder av såpass stor størrelse. Jeg klarer ihvertfall ikke å forestille meg at det er behagelig å sitte foran en 37-40" skjerm med uber oppløsning en meter ifra.

Men noen kan sikkert like det.

Tror likevel bruken til trådstarter vil være spilling og/eller filmtitting på litt avstand. Ihvertfall når han er oppe i 37-40".

Men er oppløsningen det viktigste så er jo Dell'en knall. Men til bruk på litt langt hold så vil alt bli for lite ved å kjøre 2560x1600 på en 30". Da vil det være greiere med en skjerm som har native oppløsning på 1366x768 elns.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Ikke bra nok oppløsning til windows bruk for noe med den størrelsen. Den har jo lavere vertikal oppløsning enn min "relativt" billige 20". Hadde rett og slett ikke brukt penger på noe der oppløsningen ikke sto i forhold til størrelsen.

Endret av mad_arab
Lenke til kommentar

Oppløsningen står jo relativt bra i forhold til størrelsen..

F.eks Dell sin 24" har widescreenformatet 16:10 og oppløsningen 1920x1200

37"'ern det er snakk om har Widescreenformatet 16:9 og oppløsningen 1920x1080....

1920 / 120 = 16

1200 / 120 = 10

1080 / 120 = 9

Om du derimot mener at oppløsningen er for lav, så må det tas hensyn til at det hovedsaklig er en TV-monitor, samt at det ikke er ment at man skal sitte 1 meter fra skjermen, men heller 3-4 meter.

Om du ønsker å benytte høyere oppløsning enn 1920x1080 på en 37" sittende 3-4 meter fra skjermen, så ønsker jeg lykke til.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Vel, jeg føler at du ikke ønsker å forstå her...

Jeg sa _windowsbruk_, og kan ikke skjønne hvordan det skulle implisere at jeg ville sitte 3-4m unna. Dell sin FP3007 har 2560x1600, er det for mye etter din mening kanskje?

Biten om 16:10 vs 16:9 er innlysende, men heller ikke relevant for det jeg snakket om, så skjønner ikke helt hvorfor du tok det med...

Lenke til kommentar

Følger opp Mad_Arab. Skal du bruke skjermen til windows, bør den ha MYE høyere oppløsning enn hva dagens LCD TVr har. Skal du bruke den til TV, med litt windows bruk en og annen gang ønsker du IKKE veldig høy oppløsning. Grunnen er at et TV sitter du 2,5 - 3,5 meter unna, da blir 1900x1200 eller mer UMULIG å lese i windows. På samme måte vil en LCD TV med f.eks 1366 x 768 se helt idiotisk ut i windows hvis du har "PC skjerm" avstand (men se greit ut med "TV avstand". DELL sin nye 30' er en PC skjerm, som sikkert er deilig å kjøre film på.

Lenke til kommentar
Vel, jeg føler at du ikke ønsker å forstå her...

Jeg sa _windowsbruk_, og kan ikke skjønne hvordan det skulle implisere at jeg ville sitte 3-4m unna. Dell sin FP3007 har 2560x1600, er det for mye etter din mening kanskje?

Biten om 16:10 vs 16:9 er innlysende, men heller ikke relevant for det jeg snakket om, så skjønner ikke helt hvorfor du tok det med...

5428859[/snapback]

En 37" anser jeg som en stue-monitor. Ikke en skjerm man plasserer på kontorpulten og sitter 1 meter fra. Det ser nok ut som det er her vi er uenige ;)

Jeg syns det virker ganske åpenbart at trådstarter er ute etter en stue-monitor med tanke på størrelse/budsjett.

Forsøk å sett deg i en sofa 4 meter fra en skjerm på 37" med 1920x1080 oppløsning.. Tror de fleste vil ha problemer med å lese tekst i standard størrelse (Windows-bruk).. Det er hovedpoenget mitt.. Ja. Jeg har prøvd.

Det var, for meg, mye mer behagelig med 1366x768 på en 37" på 4 meters avstand..

Da er vi vel muligens litt enige (?), og litt uenige. Men dette er jo personlige meninger, så de trenger vel igrunn ikke å være identiske. :)

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar
Da er vi vel muligens litt enige (?), og litt uenige.

5431094[/snapback]

Dere blir vel aldri helt enige så lenge det bare er gjetting om hva trådstarter skal bruke skjermen til. Som PC-monitor i tradisjonell forstand er jeg enig i at en vanlig LCD-TV i denne størrelsen har alt for dårlig oppløsning. Til film og spill stiller saken seg selvsagt annerledes. Hvis trådstarter har spesielle behov for en stor skjerm med plass til mye er nok heller en 30" fra Dell eller Apple veien å gå, evt et oppsett med flere skjermer.

Edit: Og om skjermen er 16:9 eller 16:10 har ingenting med størrelse i forhold til oppløsning å gjøre.. ;)

Endret av Rikky
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...