ViVentis Skrevet 6. januar 2006 Del Skrevet 6. januar 2006 (endret) Hei. Klassen vår har i hele dette skoleår samlet alle tomflaskene som blir igjen etter all brus-drikkingen. For noen dager siden så tok vi frem denne svartsekken de ligger oppi for å telle dem. Det endte opp med at flaskene ble satt på hodet bortover pultene som en rekke med dominobrikker. Dette ble morsommere og morsommere. Vi har brukt mange friminutt og fritimer på skolen til å sette opp mer og mer avanserte "baner". I dag satte vi opp en litt fancy bane med både vekter og vann og steiner. Denne gikk helt til mål, via taket. Ingen av de tidligere har gjort det. (Legger ved en sketchup-fil som illustrerer ca hvordan banen vår var.) Selv om vi er en VK1 klasse så er dette faktisk ganske morsomt. Tenke ut nye baner og nye måter til å få mest mulig ting til å skje. Noen i klassen min syns det var idiotisk til å begynne med, men når de ser hva vi kan få til så blir de ganske imponert og blir mer og mer med på moroa. Det eneste negative med tomflaskedomino er at friminuttene går fortere. Vi bruker ikke bare tomflasker, men vi har ganske mange så toflaskene er de viktigste brikkene, ellers bruker vi alt fra tavlelinjaler og stoler, til overhead-lerretet og taklysene. ------------------------ Om du og din klasse samler på tomflaskene. Sleng dere med på leken og tenk ut kreative baner, film det gjerne med mobilen eller noe og legg det ut her. Del ide'ene med oss andre. Jeg har noen små filmsnutter på mobilen som jeg skal legge ut senere. Domino.zip Endret 6. januar 2006 av ViVentis Lenke til kommentar
Bandidos-Pelle Skrevet 6. januar 2006 Del Skrevet 6. januar 2006 OMG! Vet ikke hva jeg skal si. Lenke til kommentar
K.. Skrevet 6. januar 2006 Del Skrevet 6. januar 2006 Har lyst til å se, men hva anbefaler du til å spille av dette filformatet? Lenke til kommentar
ViVentis Skrevet 6. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2006 (endret) Beklager, du må nok laste ned Sketchup. Et 3D program. Zoom inn og ut med scroll'en på musa, snu modellen ved å holde scroll-knappen inne og beveg på musa. Endret 6. januar 2006 av ViVentis Lenke til kommentar
reds Skrevet 6. januar 2006 Del Skrevet 6. januar 2006 (endret) Jeg får heller ikke spilt det av... Glem det, Sketchup virka- Endret 6. januar 2006 av Marius E Lenke til kommentar
ViVentis Skrevet 6. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2006 Om noen ønsker en forklaring på banen (Ikke gidder å laste ned sketchup) så kan jeg skrive denne, om ingen er interesert så gidder jeg ikke. Lenke til kommentar
fakey Skrevet 6. januar 2006 Del Skrevet 6. januar 2006 Vi er interessert. Forklar! Lenke til kommentar
:---{D Skrevet 6. januar 2006 Del Skrevet 6. januar 2006 (endret) Vil se film jeg. 5394266[/snapback] Ord. Og screenshots fra sketchup! Foresten. Du går på medie-linja? Endret 6. januar 2006 av Tomat-Ulf Lenke til kommentar
ViVentis Skrevet 6. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2006 (endret) Nei, jeg går ikke på media-linja, jeg går brønnteknikk. Fikk desverre ikke filma denne, en annen en skulle gjøre det men han hadde mobilkameraet stilt inn på mms, får kun se litt av starten. Her er banens forklaring: (Alle flasker er tomme og står på hodet om ikke annen info er oppgitt) 1. Starter ved på velte en flaske på kateteret, som tar med seg ca 10 flasker til på linje. 2. Den siste flasken velter på en sylinder som ligger på begynnelsen av neste bord. Justering på bordbena sørger for en svak nedoverbakke som sylinderen triller sakte ned. Sylinderen er forøvrig innmaten til en eksospotte fra Land-Rover som lå i klasserommet. 3. Sylinderen når motsatt ende av bordet og velter ned en flaske som står riktig vei med vann i. Vannet skal gi vekt. 4. I flasken er det knyttet et rep (les: tørkepapir) som går igjennom en stol og opp på kateteret igjen. Tauet strammes. 5. Oppå repet ligger det en stein som såvidt balanserer på kanten. Merk at repet kun ligger under og ikke er festet. Tauet velter steinen utfor. 6. Steinen er festet i et annet rep som leder bort til en skrue i veggen under tavlen som holder overhead-lerretet nede. Dette repet røsker lerretet løs slik at lerretet fyker opp. 7. Det er festet et rep også i lerretet. Dette går ned under en stol, og opp i et nytt rep som bare såvidt holder på plass en datamus i en av taklampene (lysstoff-rør). 8. Musen som blir røsket løs har jo en ledning, denne ledningen er festet stramt i neste taklampe. Dvs at musen vil svinge seg ned fra den første. 9. Når musen gjør kommer til sitt laveste punkt, altså rett under festetpunktet, vil den slå over ende et tomt vhs-cover. Dette coveret står oppå et spesielt overheadbord (Viktig: Se på bilde 3 før du leser videre.). 10. VHS-coveret vil slå over ende en flaske som står rett vei med litt vann, uten kork. Flasken vil bli liggende oppå tavlepasseren (Har skrevet tavlelinjal i sketchup-fila) og søle vann ned på papiret under den. (Nå håper jeg du har sett på bildet) 11. Papiret blir vått, og styrken blir begrenset. Siden dette papiret holder en sten oppe fra bakken så ryker det. 12. Stenen faller mot bakken og treffer et vippebrett laget av en tavlelinjal (denne gangen er det linjal) på ei annen flaske. Vippebrettet vil slå opp på motsatt side og kaste ei liggende flaske på den første flaska i neste dominoflaske-rekke. 13. Flaskene velter etter tur bort til en mopp som står med skaftet opp i lufta. Den siste flaska slår bort i skaftet, som igjen velter og treffer ei ny flaske oppå en pult. Denne flaska tar med seg en siste rekke med flasker. Endret 6. januar 2006 av ViVentis Lenke til kommentar
TheDarkListener Skrevet 6. januar 2006 Del Skrevet 6. januar 2006 Land Rover i klasserommet Uansett: Vanvittig tøft! Lenke til kommentar
ViVentis Skrevet 6. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2006 (endret) Her er forøvrig filmklipp fra andre ganger, ikke no spess avanserte baner, men ingen velykkede... Sjekk også ut denne Honda-reklamen. Domino.zip Endret 6. januar 2006 av ViVentis Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå