Wohen Skrevet 6. januar 2006 Del Skrevet 6. januar 2006 (endret) Jeg lurer på hva som kan forventes av tid brukt på reklamasjon på "nesten" helt nye ting. En venn bestillte og satt sammen en liten søt shuttel til meg som fungerte som en drøm i rundt 1mnd før problemene startet. Jeg fikk ikke brukt pcen min i lengre en rundt 1mnd før jeg måtte sende den i reklamasjon og den har vært der i over 1mnd nå Selv hevder dem at det var postforsinkelser osv osv... (ble sendt i november).... Er dette akseptabelt ? mvh Henriette Endret 6. januar 2006 av Wohen Lenke til kommentar
tomahg Skrevet 6. januar 2006 Del Skrevet 6. januar 2006 Hvis du har pakkenummeret som står på kvitteringen du fikk da du sendt inn pakken, så kan du selv sjekke hvor lang tid posten brukte på å få frem PCen. Alt over én måned ville jeg selv synes var uapseptabel tidsbruk på en reklamasjon. Lenke til kommentar
bengh Skrevet 6. januar 2006 Del Skrevet 6. januar 2006 I følge kjøpsloven plikter selger å stille erstatningprodukt til kjøpers disp hvis rep tar mer enn en uke. Var å reklamerte på Elkjøp her om dagen og der var det bare å komme å få låne erstatningsprodukt hvis det tok mer enn en uke. Lenke til kommentar
tomahg Skrevet 6. januar 2006 Del Skrevet 6. januar 2006 (endret) I følge kjøpsloven plikter selger å stille erstatningprodukt til kjøpers disp hvis rep tar mer enn en uke. Var å reklamerte på Elkjøp her om dagen og der var det bare å komme å få låne erstatningsprodukt hvis det tok mer enn en uke. 5395280[/snapback] Det er vel visse begrensninger her? Så lenge det ikke medfører urimelig kostnad for selger eller noe? Jeg ble en gang nektet å få låne erstatningsprodukt på Elkjøp fordi de allerede hadde lånt ut alle lånetelefonene sine...(de hadde vistnok et begrenset antall) Endret 6. januar 2006 av tomahg Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 6. januar 2006 Del Skrevet 6. januar 2006 Låneprodukt skal stilles tilgjengelig såfremtifall ikke selger skulle være tom eller lignende. Men, avhjelp (reparasjon) skal skje innen rimelig tid - gjøres ikke dette har du krav på heving av kjøpet! Når en pc har vært inne siden november har du en klar hevingsrett. Enkelt og greit. Lenke til kommentar
Wohen Skrevet 8. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2006 Låneprodukt skal stilles tilgjengelig såfremtifall ikke selger skulle være tom eller lignende. Men, avhjelp (reparasjon) skal skje innen rimelig tid - gjøres ikke dette har du krav på heving av kjøpet! Når en pc har vært inne siden november har du en klar hevingsrett. Enkelt og greit. 5396199[/snapback] Kan noen hjelpe meg hvordan jeg bør gå frem til butikk, kanskje med en link til kjøpsloven. takk:) mvh Henriette Lenke til kommentar
qwert Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 Kan noen hjelpe meg hvordan jeg bør gå frem til butikk, kanskje med en link til kjøpsloven. http://www.lovdata.no/all/hl-20020621-034.html Se §30. Når det gjelder framgangsmåte vil jeg anbefale høflig og formell, men bestemt. Har du bedt om noen tilbakemelding på status for returen din? Hvis ja: Har selger gitt noen tidsramme for når du kan regne med å få din reklamsjon behandlet? Jeg ville uansett sendt en mail med kopi i brevpost der du ber om svar innen to dager etter mottak av ditt brev (automatisk mailrespons er OK her), og at selger gir avhjelp innen en uke, subsidiært kreves heving etter $32 (evt. prisavslag etter §31 (ca. 30% kan være et rimelig krav i slike saker)). Hvis ikke selger gir svar innen rimelig tid eller er villig til å yte tilfredsstillende avhjelp vil du dessverre se deg nødt til å innklage selger for Forbrukerrådet, og evt. FTU om ikke Forbrukerrådets megling fører frem. Med håp om at denne uheldige situasjonen bare skyldes en misforståelse og at saken kan avklares uten at dette, til ytterligere bryderi og kostnad for begge parter, blir nødvendig osv, osv... PS: Du sier ikke noe om hva feilen bestod i, men en måned er uansett alt for lenge å vente, så du kan sansynligvis gjøre gjeldende et hevingskrav gjeldende ovenfor selger selv om denne måtte hevde at det ikke er en reklamsjonssak (hvis det er uenighet om feilens art). Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 § 30. Gjennomføring av avhjelp Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren. Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig. Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres. Selger skal reparere innen rimelig tid, dette er ikke gjort. Ei heller har du fått låneprodukt, noe du skulle ha blitt tilbudt etter 1 uke. § 31. Prisavslag Dersom mangelen ikke rettes eller tingen omleveres i samsvar med §§ 29 til 30, kan forbrukeren kreve et passende prisavslag slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand på leveringstiden. Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for forbrukeren. Forbrukeren kan ikke kreve prisavslag ved salg av brukte ting på auksjon hvor han eller hun har anledning til å være til stede. § 32. Heving I stedet for prisavslag etter § 31 kan forbrukeren heve avtalen, unntatt når mangelen er uvesentlig. Som du ser her, så kan du kreve prisavslag eller heving dersom mangelen din ikke rettes i samsvar med §30. Dette har selger ikke klart, da reparasjon ikke er foretatt innen rimelig tid. Dermed kan du, bortsett fra om mangelen din er av en mindre art (noe det ikke ser ut til at den er) heve kjøpet og få alle pengene igjen. Dette får du til enten ved å skrive et brev som du tar med deg, eller ta med utskrift av disse 3 paragrafene til butikken, og si det jeg sier nå. De har brukt for lang tid, og siden avhjelp skal skje innen rimelig tid har du et klart hevingskrav. Støtter de ikke dette så tar du rett og slett saken til forbrukerrådet. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 (endret) En venn bestillte og satt sammen en liten søt shuttel til meg som fungerte som en drøm i rundt 1mnd før problemene startet.5393198[/snapback] Det er ikke snakk om et ferdig produkt kjøpt over disk elelr via nett. Det er derimot snakk om deler kjøpt løst (kanskje fra flere butikker) og satt sammen av en venn av trådstarter. Her er det mange muligheter til feilårsaker grunnet feil/dårlig montering, feil oppsett og drivere, manglende/dårlig kjøling. Problemen er hellr ikke nevnt med et ord - er dette brukerfeil, monteringsfeil e.l.? EDIT: Din venn kjøpte delene. Din venn monterte delene. Har han gjort denne jobben riktig? Endret 8. januar 2006 av PerB Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 (endret) Om det har tatt så lang tid som det her har, så burde det egentlig bety at selger aksepterer at det er delene sin feil, og ikke monteringsfeil og lignende. Slik finnes nemlig ut først - før ting begynner å repareres. Ved å bruke så lang tid som her så er det nok snakk om en feil som går på reklamasjonsretten. Legg også merke til at unnskyldningene fra selger går på postgang. Ikke på at det ikke er selgers feil at disse tingene har oppstått. Endret 8. januar 2006 av Alastor Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 hvilken shop er det snakk om ? Lenke til kommentar
Wohen Skrevet 9. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2006 (endret) En venn bestillte og satt sammen en liten søt shuttel til meg som fungerte som en drøm i rundt 1mnd før problemene startet.5393198[/snapback] Det er ikke snakk om et ferdig produkt kjøpt over disk elelr via nett. Det er derimot snakk om deler kjøpt løst (kanskje fra flere butikker) og satt sammen av en venn av trådstarter. Her er det mange muligheter til feilårsaker grunnet feil/dårlig montering, feil oppsett og drivere, manglende/dårlig kjøling. Problemen er hellr ikke nevnt med et ord - er dette brukerfeil, monteringsfeil e.l.? EDIT: Din venn kjøpte delene. Din venn monterte delene. Har han gjort denne jobben riktig? 5405037[/snapback] Maskinen fungerte kjempebra i flere uker, så jeg tror ikke det han hans feil. Han er utdannet innen data og har hjulpet familien min og meg flere ganger. Hvis det var hans feil, skulle det jo ikke være en unskylding for å bruke nærmere 2mnder Etter det jeg leste på lovdata, skal dem da opplyse kunden om det er Deres feil og hva kostnaden er for reprasjon. Pcen ville bare starte til tider. Det var som om den hadde fått en sær personlighet Enten startet den og funket perfekt, eller ville den ikke starte i det hele tatt og var helt død. Med død mener jeg ikke tegn til liv, akkurat som om strømkabelen ikke var tilkoblet. Ettersom vi bor i samme kompleks har han flere ganger prøvd å fikse problemet med å reinnstallere windows, bytte kabler, åpnet pcen å sjekket deler. Jeg ble anbefalt av ham å ta det opp på dette forumet, ettersom det er flere flinke folk her. Jeg har enda ikke fått pcen tilbake, og når vennen min har ringt til butikken (pcen står i hans navn) får han svar at den forhåpeligvis er snart ferdig. Det er jo nesten to månder siden den ble sendt. Henriette Endret 9. januar 2006 av Wohen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå