Gå til innhold

Prehistoriske priser på pcutstyr

Anbefalte innlegg

Jeg ryddet på kontoret og da kom det ramlende ut noe gammel reklame:

EuroTec.jpg

Prisene for hele maskiner likner jo litt på dagens, men vi får vel litt mer for penga nå...

(Kanskje litt malplassert post, flytt den gjerne over til et annet forum, men som et lite historis tilsnitt til butikkdiskusjonene...)

M.

Endret av mysjkin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, slik var det i 1987 (stemmer det?). Det var ikke mange som kjøpte modem da(trolig 9600bps...), så det er overraskende at de hadde det med i annonsen. Selv om noen brukte BBS, er det tross alt åtte år før Internett (i form av www) ble vanlig tilgjengelig.

Legg merke til at en typisk standard PC - AT, som de fleste ville kjøpt og med skriver og modem, kom på over 20.000,-. Det var prisen for det som en hver tid var standardPC helt fram til etter 2000, da prisene begynte å falle. I samme periode har lønningene blitt minst doblet.

Lenke til kommentar
Amstrad PC 2086, 8086 8 mhz, 640 kb RAM, VGA (640x480), 3,5" 720 kb floppy og 12" VGA skjerm  :love:

5396119[/snapback]

Du hadde fargeskjerm du! Heldiggris!

M.

(Og nevner ikke kompisen min som lærte å programmere på en C-64 uten skjerm (TVen deres funka av en eller annen grunn ikke på maskinen), bare med printer) (Og dessuten var det bare oppoverbakke både til og fra skolen)

Lenke til kommentar

Mimre mimre mimre. ;) Huske tilbake til da fattern hadde en 8088 IBM Xtra, 2stk 5,25" diskett stasjoner, ingen hard disker. Hercules skjerm med gultoner. Dette var sjakk og pac-man maskinen sin det. ;) Tross alt så var ikke jeg mer enn ca 8-10 år da den maskinen kom i hus. Mimre. :)

Lenke til kommentar

Så i et elgammelt reklameblad engang. Var ifra 1988 elns, og da var det reklame for en "bærbar" maskin til 44 000kr Den så Fullstendig crap ut! Hadde vell en 5"crt skjerm (skerjmflate), mens hele greia var svært! Var faktisk snakk om kb minne (mellom 128-256kb tror jeg det var). Som betyr 8000-16 000 ganger mindre en i min nåværende. :!:

Harddisken husker jeg ikke, men var ikke mye for å si det sånn! :!:

Og til 44 000kr er det jo et kjempekupp! NOT

Lenke til kommentar

Husker jeg drev å tok hovedoppgave et sted i 98. Da hadde de der en gammel bærbar PC, vel den var ikke mye bærbar 286 som var tung selv i forhold til de PCene en kunne få da med veldig liten skjerm, muligens har en PDA idag har større skjerm. Hele vinduderet hadde kostet 50 000 en gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...