Gå til innhold

Treg oppstart av ny pc

Anbefalte innlegg

Hei.

Mulig denne er litt feilpostet, men jeg fant ikke noe bedre.

Jeg har en ny pc som jeg selv har bygd, som er litt for treg under oppstart. Det virker som den prøver å boote fra nettverk.

"Client Mac ADDR: 11 22 A3 33 44 55 osv

GUID: FFFFfffff (mange F'er)

DHCP......./. (virker som den skråstreken illustrerer en load)"

Dette tar sin tid. Noen som vet hvordan jeg løser dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde samme problem selv for lenge siden på et selvbygg. Det viste seg at IDE-kabelen var gåen. Den fant ingen disker, stod ingen bootbare cd´er i, ingen diskett og dermed gikk den over til å prøve å boote fra nettet. Har du sjekket bootrekkefølgen din i bios, samt sjekket at IDE (evt. SATA) kablene sitter riktig. Finner du diske(e) om du går inn i biosen?

Lenke til kommentar

MSI 915PL Neo + ICH6 Chipset based

Intel Pentium4 2,66

1,5gb Twinmos RAM

ATI Radeon x800GT

NEC DVD rw ND- 3550A

Seagate 80gb (gammeldisken)

WD 250gb SATA

Har rotet litt rundt boot- alternativer, men ikke noe mer. Det skal nevnes at dette skjedde kun etter at jeg satte i TP'n. Får også "media failure, check cable". Dette har jeg hatt hele tiden, men pc'n starter og alt virker.

Lenke til kommentar

Anbefaler at du sjekker i bios om du finner oppstartsharddisken din der. Bruker du forresten det innebygde nettverkskortet eller et separat nettverkskort?

Du kan også tvinge pc´en til ikke å boote fra nettverk. I de fleste bioser kan du sette at den ikke skal boote fra andre enheter (dvs. du har et første, andre og tredjevalg- så får du spørsmål om å boote fra andre enheter). Prøv å aktivisere dette, du har sannsynligvis ikke bruk for å boote fra nettverk eller usb-disk uansett. :cool:

Lenke til kommentar

Fant noe tilsvarende her;

http://64.233.161.104/search?q=cache:MXUIn...8c30a5c6+&hl=en

Ser ut til at det er som jeg trodde. Maskina finner ikke bootdisken og går rett til nettverksboot. Booter du fra IDE-disken eller den nye SATA-disken?

I tilfelle IDE, sjekk kablene evt. prøv med en ny. For SATA er dette minst like viktig, SATA-kablene kan juks når du setter dem inn, sjekk begge endene godt...evt. prøv en ny kabel, hjelper ikke dette tyder alt på at det er feil på boot-disken din :(

Lenke til kommentar

Kjører du Windoze kan du sjekke Event Viewer (høyre-klikk My Computer -> Manage -> System Tools ...) og se om du ser noen feilmeldinger under Application eller System.

Edit: Jeg leste tydeligvis ikke spm godt nok :blush:

Edit2: Jeg leste den tydeligvis godt nok :p

Endret av fAke_
Lenke til kommentar
Kjører du Windoze kan du sjekke Event Viewer (høyre-klikk My Computer -> Manage -> System Tools ...) og se om du ser noen feilmeldinger under Application eller System.

Edit: Jeg leste tydeligvis ikke spm godt nok  :blush:

5397212[/snapback]

Joda ;) Det er noen advarsler på programmer, men ingen på system.

Lenke til kommentar
Hadde akkurat samme problemet på mitt kort.

Se under Integrated pheripals eller åssen det skrives om du har noe som heter "load onboard lan bios" isåfal disable det

5397295[/snapback]

Jeg gjorde det, men da funket selvsagt ikke nettet. Så stilte jeg det tilbake og nå ser det ut til å fungere :w00t: Takker!

Lenke til kommentar

Den DHCP loadinga er en helt normal ting på disse kortene. Har bygget utallige... Du kan hoppe over loadinga ved å trykke escape..

Evt kikk i manualen for å disable.. Men du fant jo ut av det:)

Når jeg tenker etter, er vel funksjonen der for at man skal kunne starte en tynnklient fra nettverket ol.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...