Gå til innhold

Valg av kamera


Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe Videokamera, men vet ikke hva jeg skal velge.

 

Pris er ikke det viktigeste.

 

Jeg er på ingen måte ekspert, men har lyst på ett bra kamera. Jeg kommer til å prøve meg på litt

Redigering også. Tenkte da på Pinnacle Studio 8 for laptop.

 

Jeg har sett på følgende:

 

SONY DCR-IP55 ( Lite, men lite tilkoblingsmuligheter )

SONY DCR-TRV50 ( Middels, godt kamera )

SONY DCR-TRV950 ( Er det for stort? Bra kamera )

( Jeg kan bare kjøpe SONY )

 

Jeg er klar over at TRV950 sannsynligvis er i en klasse for seg, men når er et slikt kamera verd å kjøpe?

 

Som du ser spriker modellene i pris, men det er ikke så viktig. Jeg har egentlig lyst på TRV950, men er redd det er for stort å bære.

Er det noen som har noen erfaringer?

 

Hva ville du valgt?

 

 

Frode

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heihei,

 

Er i markedet for DV-kamera selv. Som forrigemann sier så er prisen relativt uvesentlig (det betyr ikke at jeg kjøper et kamera til 20 000 uten å nøle), det jeg er ute etter er "bang for the bucks". Jeg har noen få kriterier, det må være god nightshot funksjon, god bildestabilisator, egnes godt til "action-filming" (filming av snowboarding/wakeboarding/skateboarding), ha mulighet for vidvinkel, være lett å bruke mot pc (til redigering) og ikke minst, det må være kompakt og ergonomisk.

 

Når jeg ser på lista over var det jaggu ikke så lite, men jeg er åpen for forslag. Hvilket merke har ingen betydning. Ønsker også tips om hvor jeg skal kjøpe kameraet. Prisen spiller selvsagt størst rolle når det gjelder valg av butikk, men jeg vektlegger service og ventetid også!

Lenke til kommentar

Er i markedet for DV-kamera selv. Som forrigemann sier så er prisen relativt uvesentlig (det betyr ikke at jeg kjøper et kamera til 20 000 uten å nøle), det jeg er ute etter er "bang for the bucks". Jeg har noen få kriterier, det må være god nightshot funksjon, god bildestabilisator, egnes godt til "action-filming" (filming av snowboarding/wakeboarding/skateboarding), ha mulighet for vidvinkel, være lett å bruke mot pc (til redigering) og ikke minst, det må være kompakt og ergonomisk.

 

Når jeg ser på lista over var det jaggu ikke så lite, men jeg er åpen for forslag. Hvilket merke har ingen betydning. Ønsker også tips om hvor jeg skal kjøpe kameraet. Prisen spiller selvsagt størst rolle når det gjelder valg av butikk, men jeg vektlegger service og ventetid også!

 

 

Heisann.

 

JEG ville sett nærmere på følgende kamera:

Canon MV530i/MV550i

Sony TRV50/30/27/20

 

Du nevner også at du har lyst på et Sony TRV950... Dette er altså et vanvittig nytt og flott kamera, MEN du trenger det IKKE før du begynner profesjonelt med video, vil jeg påstå. Ikke dersom du sammenligner bildekvaliteten med mange andre singel-CCD-kamera. Det er rett og slett utrolig vanskelig å se forskjellen. Husk at "festen" (the celebration)(Lars Von Trier) som har høstet utrolig mye priser og anerkjennelse faktisk er laget med et Sony trv9 (!) dette er altså singel-CCD-utgaven av TRV900 igjen.

 

For å si det slik: Du får ikke profesjonelle resultat med et superkamera om du ikke har profesjonelle evner.

 

MEN, jeg har et Sony trv900 selv (forløperen til 950) og jeg har nytt utrolig godt av det. Om du setter det opp mot 950, så har dette kameraet kommet veldig godt ut i tester. Blant annet har dette eldste kameraet best lavlys-ferdigheter, noe som er veldig viktig. Men det lider selvfølgelig litt av at det er en 5-6 år gammel modell.

 

MEN, det jeg skulle fram til :smile:

 

Nå kan du sikkert finne et brukt/demobrukt trv900 eller Canon XM-1 siden disse kameraene blir avløst av nyere modeller. Modellene fikk respektive 96% og 97% i Camcorder User (engelsk magasin), noe som også er de høyeste noen sinne!

 

Jeg kjøpte mitt trv900 for to år siden for 16000. Om du finner ett av de to ovenstående kameraene for under 15000 så er dette altså et meget godt kjøp i dag. Bildekvaliteten var så god som den kunne bli på kompakte miniDV-kamera allerede da.

 

Lykke til

Lenke til kommentar

Takk for innlegget.

 

Jeg har en pott med penger som jeg kommer til å bruke uansett på kamera (Har gode priser også).

 

Da blir det vel enten TRV 50 med

mye ekstrautstyr. eller

TRV950 med mindre utstyr.

 

Det jeg har vært bekymret for er at 950 er for tungt og stort.

 

Da kan jeg jo endre mitt spørsmål. Er det bedre å kjøpe TRV50 med mye xtra eller 950 med lite xtra?

 

Frode =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...