Gå til innhold

Kalenderfunksjonaliteten i outlook

Anbefalte innlegg

På jobben kjører vi exchange server med en mer eller mindre velbrukt kalenderfunksjonalitet.Vi ønsker å få brukt denne litt mer aktivt og har i første omgang følgende ønsker:

• * Alle innen avdelingen skal kunne se en 'samlekalender' for avdelingen som viser alles avtaler for en eller annen spesifisert periode.
    * Det skal være mulig for utvalgte brukere å legge inn avtaler for en eller flere brukere (uten at det blir sendt en mail hvor brukeren har mulighet til å avslå)

Jeg regner med at begge disse funksjonene ligger gjemt i outlook et sted, men hvor?

M.

(Ps om noen kjenner meg fra andre fora og vil glede meg med en 'LAMP' løsning, må jeg dessverre si nei takk, jobben min er (stadig) 100% MS)

Edit: Det skulle selvfølgelig være exchange og ikke outlook server. :blush:

Endret av mysjkin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette må jo kreve en serverside teknologi, og jeg tror det går via Exchange. Ellers måtte det jo vært en form for peer to peer utveksling mellom alle på det lokale nettverket som replikerte informasjonen til alle.

Så sjekk ut microsoft.com og Exchange teknologi.

For a company events calendar, you can simply create a new Calendar folder in Public Folders and grant permissions through the Properties dialog for the folder. 

If you don't use Exchange Server, you can do the same thing with Net Folders. In fact, that's almost the only group calendar method available to non-Exchange Server users.

Les mer her: http://www.slipstick.com/calendar/scheduleall.htm

AKIRA

Endret av AKIRAx24
Lenke til kommentar

Hei,

jeg har vært borte i en så og si identisk problemstilling tidligere.

Her vil jeg trekke fram to alternativer:

- Exchange Server-løsning fra MS.

- Diverse tilpassede løsninger som benytter mail for å oppdatere/utveklse kalender-info eller annen Outlook-info.

Av sistnevnte har jeg brukt løsningen fra 4team. Denne fungerte greit etter noe tilpasninger, og skal så vidt jeg husker tilfredsstille de kravene du nevner.

Prisen på sistnevnte er typisk $24.95 for en Calendar-lisens, med rabatter for flere lisenser (ulike intervaller ettersom du bestiller flere).

De har også andre løsninger for andre funksjoner i Outlook og deling av disse.

Prisen på Exchange-oppsett er i en helt annen prisklasse (to til tre-sifret), og er vel også grunnen til at slike alternativer har livets rett.

Det skal imidlertid nevnes at dersom du kjører Exchange-server så får du samtidig mer kontroll med e-post-filene (.pst-filene) som ellers ligger lokalt på hver maskin, og en del annen funksjonalitet.

Det som er synd er at i Outlook 2000 (og tidligere utgaver) lå denne funksjonaliteten innebygget. I typisk MS-stil tok de bort denne i nyere utgaver - sikkert for at folk skulle begynne å bruke Exchange-server eller noe slikt.

Så her burde man gjøre en helhetlig vurdering, og også tenke litt frem i tid. Jeg er nokså sikker på at den alternative løsningen ikke skalerer så bra, selv om den nok vil_kunne_fungere.

Håper dette var til hjelp. Og lykke til med valg av løsning!

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

[* Alle innen avdelingen skal kunne se en 'samlekalender' for avdelingen som viser alles avtaler for en eller annen spesifisert periode.]

Hvis avdelingene er definert som grupper i den globale adresselisten, kan du bruke gruppetidsplanleggeren (Ikon med kalender som har en person foran seg). Lag ny gruppe, klikk legg til medlemmer fra adresseboken, velg avdelingen og klikk OK. Klikk så + foran avdelingen, så kommer alle medlemmene på lista. Du skal nå se kalenderen. Når du lagrer og avslutter blir den permanent tilgjengelig når du klikker på gruppetidsplanlegger. (Se også neste del for å få dette til å virke)

[* Det skal være mulig for utvalgte brukere å legge inn avtaler for en eller flere brukere (uten at det blir sendt en mail hvor brukeren har mulighet til å avslå)]

Åpne kalenderen og klikk "Del min kalender". Gå på tillatelser eller sikkerhet (husker ikke hva de kaller den i farten). Der får du en liste over hvem som har lov til å gjøre hva. Gi "standard" tillatelsen Reader, og de utvalgte brukerne Author eller Editor, sjekk rettighetene som blir satt. Merk at dette må gjøres på alle brukere (har ikke funnet noen måte å sette det på sentralt).

Håper dette dekker det dere ønsket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...