Gå til innhold

tjene penger som fotograf?(bedriftsspørsmål)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234daf

Du bør ha læretid som fotograf hos en bedrift. Det funker. Men du trenger ikke. Hele to stk jeg gikk i klasse med før (som jeg vet om) livnærer seg på foto. De er bare 19 år. Du må være veldig frampå, kunne Photoshop ut og inn, og vite med deg selv at du aldri mister interessen. Det viktigste i bransjen (som i mange andre) er kontakter. Skaff deg et nettverk. Vis folk portfolioen din så kommer oppdragene på løpende bånd. Markedet trenger dyktige fotografer.

Lenke til kommentar

det er det jeg jobber med nå. Lager hjemmeside med portfølje over bilder og registrerer meg som selvstendig næringsdrivende.

Hvordan er det med inntekter og utgifter?

Kjøper jeg varer, kan jeg da trekke av mva siden jeg selger noen få bilder ut?

Hvis så, kan tapet (feks innkjøp av linse og webside koster) føres som tap, som jeg da kan trekke av på skatten min (hvis jeg tjener mer enn frikort grensen)?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Du må ha en viss inntekt før du kan handle momsfritt. Den er ikke så veldig høy. 35k i året eller noe sånn, tror jeg.

Lenke til kommentar

ok. Men dersom jeg har utgifter forbundet med driften. Webside osv, så vil jo det være et tap. Dette kan jeg da igjen trekke av skatten på det jeg tjener i løpet av året?

Jeg tjener oppimot 30-35 000 kr per år. Vet ikke om det kanskje påvirker bedriften ettersom jeg har ansvar for bedriften.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...