Gå til innhold

Hvorfor XP

Anbefalte innlegg

Hehe... er jeg dyktig eller heldig? :wink:

Jeg har et MSI K7T Turbo, MSI GF2mx, 256mb pc133, en WD hdd og en IBM hdd for å nevne det mest essensielle.

Selv i tilfeller der Unreal, CS eller andre litt eldre programmer tryner, kan jeg trygt kjøre videre med XP uten restart eller noe. Jeg har knapt trodd det jeg har sett, men ...blåskjerm? Never. Eneste tilsvarende jeg klarte, var en gammel cd-brenner, som jeg etter hvert leste på HPs sider ikke var kompatibel med XP. Men selv da kunne man stenge prosessen til brenneprogrammet (som bare hang på stedet hvil).

I might be lucky...

-P-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjører Win2000 Pro som primer og WinXP som sekunder.. I XP får jeg ikke nettverket til å fungere! f.esk på Age Of Empires finner jeg bare Seriel Og modem tilkoblinger, I CS finner jeg ingen ting.. Noen som kan gi meg svar på hva som er feil ?

Jeg har prøvd å legge inn nettverkskortet inn på nytt og alle protokollene samt IP adresser ++..

Mitt nettverkskort er 3Com 3C905C-TX

Lenke til kommentar

[qoute]skina

? Vet ikke hvor jeg tok det fra, men er det CounterStrike du mener?

Da skal de inn i half-life>cstrike>models

Er det player skin skal de inn i half-life>cstrike>models>player også inn i den mappa skinnen skal byttes ut med.

ganske logisk egentlig

Ikke slå meg hvis jeg tok feil

Lenke til kommentar

Hmm.

En ting alle Windows os jeg har vært borti har mangla er et skikkelig tekst basert shell. Har du først vent deg til å gjøre ting med tekst kommandoer går det omtrnet 10^24 ganger fortere enn museklikk og grafiske menyer og piss. :smile:

Jeg har prøvd XP 3 ganger, og det kræsja to av dem (heia, heia), og ja, det var ny, støttet maskinvare. (Noe galt må det ha vært, men gud vet, kanskje det var månefasen denne gangen også :wink: )

Min personlige opplevelse av windows os er: "virker dem, så ikke rør dem".

Forresten, må man restarte når man endrer fonter i word på xp også? *snakke biledlig* ;O

Hvem sa at man skulle prøve et "fremtidelig os" ?

Linux 2.4.16 er nyere enn xp, haha.

Uansett, litt mer seriøst, jeg har en windows 98se pc her, og jeg er _null_ interesert i "stilige skins", "firewall" (dette overlater jeg til linux ruteren), "forskjellige brukere" (dette er en single-user klient uansett) eller irriterende info meldinger når jeg trykker på filer/mapper (enten dem er på sia eller midt på eller oppunder taket i ei snor), men heller effektivitet og ytelse.

Får man noen som helst ytelses økning på XP over 98SE ? Det vil si, ikke oppstarts tid (Den skal jo stå på stort sett hele tia uansett), men bedre framerates på spill, raskere start av programmer (uten å bruke tre uker på "super"-defrag). Rakk aldri å teste så langt, når jeg testa whistler den ene gangen det virka (en annen maskin) var det en beta versjon, og dessuten skulle jeg bare se en film.

Windows' mediaspiller utvidelser har jeg hørt om, også ie6 ting (som fikk win98se maskina mi til å oppføre seg ekkelt, nå lukkes vinduer i 4-5 "hakk" over 2-3ms, veeeldig irriterende(Hvorfor påvirker en browser resten av systemet mon tro. pussig det der ja)).

Henger fortsatt det gammle, elendige, command.com s hellet igjenn? (duh, det der kan jeg gjette svaret på)

Uansett, kan noen, utifra mit synspunkt, gi meg tre gode grunner til å gå fra 98se til xp på leke-PC-en?

(Trekk fra stabilitet, dette er jeg klar over at stabiliteten til xp er bra (må ha hat litt uflaks de to gangene))

Lenke til kommentar

Quote:

On 2001-12-03 15:20, Telcontar skrev:

Win2000: Veldig stabilt, men er kjedelig siden det ikke er mye support for spill og multimedia.

WinXP: Ikke like stabilt som Win2000, men er ikke langt unna. Funker meget bra på spill, DVD osv.

Hvor har du det ifra?

Jeg har ikke prøvd et spill det siste året som ikke har virka på windows2000, og hva annet multimedia har den ikke support for? Jeg har winXP inne men synes generelt at win2k er bedre til spill! Det er bl.a. pga mer modne drivere (har et via hk), og at den ikke har en mouse-acceleration som er helt uvant.

btw: hvis du ikke har servicepack 2 & kompatibilitetoppdateringer kan saken muligens være en annen.

Lenke til kommentar

Jeg har kjørt XP i noen månder nå. Sammenligner med Win2000. For å starte med de negative tingene:

-Irriterende med XP drivere. De kommer som regel ut senere enn driverne til Win2000.

-Dårlig billedvisningsprogram. Men ACDC installeres jo lett!

-Microsoft prøver å presse på deg Messenger. Et mer irriterende program finnes ikke.

-Vanskelig å "administrere" hardware om du har problemer med det. Men bare om XP ikke gjenkjenner det.

- Har samme sperren som win2000 med bare 60hz i spill. Bruk samme patch som win2000.

Positivt:

-Windows update. Genialt (sikkert ripoff fra debian eller.no) Likevell, greit å få oppdatert systemet med noen klikk.

-Internet Explorer, Media player og Outlook følger med. Lett å komme seg på nett. Kjipt å måtte rote frem gamle cd'er for å få en browser...

-Fungerer med alle spill jeg har prøvd (også DOS spill, men hadde ikke lyd og mus), utenom NFS Porsche. Får ikke det til å gå av en eller annen grunn.

- USB støtten er bra. WinXP har stort sett driverne til de fleste USB enheter.

-"Filstøtte" Eksempel: Jeg skulle pakke ut en .rar fil, men hadde ikke winrar på maskina. Klikket på filen og fikk velge mellom å velge et program eller søke på web'en etter et passende program. Jeg valgte det siste. Kom inn på en microsoft side der det sto litt om .rar filer og en link til winrars download side. Samme med en .mov fil. Fikk linken til quicktime. Det hadde jeg ikke venta av Microsoft....

-Mange fine detaljer og finesser i XP som etterhvert blir nødvendigheter. Bare småting her og der.

-Har ikke hatt en eneste blåskjerm. Om noe krasjer får du beskjed om hva som sansynligvis er galt. Det går stort sett på at programvaren ikke er XP godkjent. Det er litt irriterende, men bedre enn ingen forklaring og en blåskjerm som gjør at du må reboote...

Firewallen vet jeg ikke om er bra eller dårlig. Den er av eller på, ingen mellomting. Now you see me, now you don't.... Med firewall på kan man ikke motta filer på icq engang. Du blir helt usynlig på nettet... Det kan jo både være en bra og en dårlig ting.

Personlig tror jeg at XP kommer til å danke ut win2000 når XP får etablert seg. men ikke misforstå, Win2000 er vel det mest stabile fra microsoft enda. Vi får se etter noen XP service pakker.

PS! dette glemte jeg å si: Har lest at CS ikke fungerer i XP. må ha patch eller.no Det er bra! Et system som ikke støtter CS er et bra system! Mer urealistisk alle-er-fjortiss-og-sniper-spill skal du lete lenge etter. Spill Wolfenstein eller Ghost Recon i stedet!

[ Denne Melding var redigert av: Charon på 2001-12-07 07:03 ]

[ Denne Melding var redigert av: Charon på 2001-12-07 07:06 ]

Lenke til kommentar

Jeg kjører med win 98se og xp...har enda ikke opplevd alle blåskjermene i win 98se.. derfor bruker jeg det enda + at xp enda ikke har alle driverne som jeg trenger (argh) litt irriterende at akkurat det isdn kortet som jeg bruker ikke har nye drivere! har et dynalink kort! noen her som vet hvor man kan få tak i xp driverne til dynalink?

asus a7a 266

amd t-bird 1,2

geforce 3

512 ddr ram

Lenke til kommentar

Vel Nå har jeg lagt inn XP. Første som slo meg var Red Hat. Hele opplegget minnet veldig om visse Linux distribusjoner.

Uvant å bruke, men greit nok, er nok inne i det i løpet av noen dager. Sinnsykt irriterende å ikke kunne installere i fra dos!!! Eller er det bare jeg som roter?

Første negative inntrykk var den laaaaaaaaaaange oppstarten. Tok veldig lang tid på maskinen min. Det andre var at jeg sank 1000 3D MARK i 3DMARK2000.??...

Restart computer bugga oxo.

Alt dette kommer seg vel etter hvert, kanskje med noen patcher?? Har fortsatt 98se på maskinen, men det forsvinner vel snart ja.

Ellers fortsatt takk for hjelpen. Har dere noen løsninger på de småproblemene så skrik gjerne ut.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2001-12-07 07:35, DipmiX skrev:

Jeg kjører med win 98se og xp...har enda ikke opplevd alle blåskjermene i win 98se.. derfor bruker jeg det enda + at xp enda ikke har alle driverne som jeg trenger (argh) litt irriterende at akkurat det isdn kortet som jeg bruker ikke har nye drivere! har et dynalink kort! noen her som vet hvor man kan få tak i xp driverne til dynalink?

Prøv her, funka for mitt Dynalink kort : http://www.bgc.no/teknisk/drivere.htm

Erik

Lenke til kommentar

Har sagt det før og kan si det i dag også, INGEN blåskjermer, svarte skjermer eller andre kresj med XP så langt (ca 2 måneder). Kall meg dum, men det er nesten så jeg har fått _litt_ troen på Mikkemyk igjen. Vel og merke, kunne jeg ikke tenke meg å fjerne dualbooten med Linux!

XP vs w98 - jeg gikk fra 3400 til ca 3500 på 3DMark2001. Gikk opp ytterligere 300 med de siste Detonator4 driverne, 23.11. Og jeg var i rushet, klokket jeg TBirden til 1100 og kom opp over grensen, til 4051. Wheee! :grin:

Har ved oppsett av systemet brukt så mye standard drivere som mulig, kun Nividias referansedrivere (ikke skjermkortets produsents drivere med alt mulig vissvass), gode utprøvde Realtek nettverksdrivere, Via 4in1 (inkl onboard lyd... litt sugen, men det holder til to høyttalere).

Tipper at mangelen på dvd-spiller også bidrar til bedre stabilitet, da jeg har hørt om mange problemer med det.

Happy so far.

-P-

Lenke til kommentar

Om du bør gå fra Win98 til XP kommer helt an på om du er fornøy med det du har, og om Win98 tilfredsstiller ditt behov. Det at din kamerat fikk x antall "blue-screen's" ved installering kommer kanskje av at hardwaren hans ikke er helt kompatibel. Jeg har aldri hatt noe som helst problem med min XP Pro, og kommer aldri til å gå tilbake til forrige Windows versjon.

Lenke til kommentar

Synst Windows generelt e sjukt dårlig til å utnytte RAM på maskina.. kjører ME og XP .. men ingen av de klarer å utnytte 384 MB ram som jeg har.. må nødt ø kjøre nåkke cache-trimmingsgreier i system.ini for at Windows skal FORSTÅ at eg har 384 MB ram som jeg GJERNE vil bruke.. visst ikke du kjører dette så bruker jo den aldri mer enn 128 MB cirka...

No er det ingen problem å bruke opp 384 MB og i tillegg så e maskina mye raskere (selvsakt)... hvorfor lager ikke Microsoft ett operativsystem som kan BRUKE den ram'en du har ?

Skjønner ikke at d kan være så vanskelig :@

XP skal visst være hurtigere for raskere prosessorer enn 98 og ME....men ER det virkelig d? (H)

Lenke til kommentar

Quote:

On 2001-12-07 21:28, MrGod skrev:

Synst Windows generelt e sjukt dårlig til å utnytte RAM på maskina.. kjører ME og XP .. men ingen av de klarer å utnytte 384 MB ram som jeg har.. må nødt ø kjøre nåkke cache-trimmingsgreier i system.ini for at Windows skal FORSTÅ at eg har 384 MB ram som jeg GJERNE vil bruke.. visst ikke du kjører dette så bruker jo den aldri mer enn 128 MB cirka...

No er det ingen problem å bruke opp 384 MB og i tillegg så e maskina mye raskere (selvsakt)... hvorfor lager ikke Microsoft ett operativsystem som kan BRUKE den ram'en du har ?

Hehe, halla Trond Ove :smile: Bjørn her!

Anywayz, mht det du lurer på: XP har i seg selv ikke behov for mer enn så-så mye ram, dersom det er ramforbruk i task manager du ser på. Et program kan ikke bare bruke masse RAM helt uten videre - det ville vært negativt. Dersom du kjører tyngre programmer (photoshop f.eks) vil du se at rambruken spretter til himmels rimelig kjapt. Jeg har 512MB ram og det hender stadig at alle sammen (iaf nesten) er i bruk.

MHT system.ini greiene: Det er Win9x (inkl. ME) du snakker om right? jeg vil tro at det du setter er disk-cachen? Du skal vite at dersom du øker denne betraktelig så vil andre programmer (f.eks photoshop!) ha mindre ram tilgjengelig. (med mindre cache settingsen du endret kun indikerer et maksimum).

Lenke til kommentar

Halla Bjørn !!!

hehe.. konge... eg VISSTE da måtte værra deg.. kjekt!

men da me skreiv om:

Altso.. negativt kan da vel væra at den bruker mye ram.. men det er nok disk-cache'n eg stiller på .. og det kan jeg kun gjøre i ME (tror jeg da. har vel ikke testa i XP enda)

men jeg sitter disk-cache'n til 350 MB ram ca.. så vil windows tro at d er HDD'en..jeg har selvsakt disablet disk-cache da....

men visst jeg har den på slik at windows kan bestemmer selv.. såå skjer d ting ser du iGGy..

omtrent uansett hvor mange programmer jeg kjører så går ikke ramforbruket opp.. merkelige greier...

kan være noe med MIN OS da... for alt jeg vet...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...