Gå til innhold

Hvorfor XP

Anbefalte innlegg

Jeg kjører Win 98 sec. ed.

Det har vært meg så trofast som man kan regne med av windows. Hvorfor skal jeg bytte til XP?

Har ikke noe behov for å ha det siste av det siste,

og jeg føler egentlig at jo nyere windows versjon, jo mer minne tar det, og jo mer trenger du.

Har en kamerat som skulle skifte nå (fra 95 sec.ed.!!!) til XP. Kræsja 5 ganger under installeringen deriblant 3 bill gates skjermer!

Er XP noe bedre eller??

Kom med tilbake meldinger dere som har det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg har kjørt det i to måneder nå. jeg syntes det er utrolig stablit og meget bra. noe revolusjon fra win2000 er det ikke, men fra 98 er det stor forskjell. XP krever en del mer av maskinen din. du bør ha en noenlunde bra maskin for at det skal kjøre bra.

Lenke til kommentar

Det er ingen som truer deg til å skifte...

Jeg har valgt å kjøre XP som sekundært operativsystem, og kjører Win98 som primær. Dette er veldig greit. Alt som jeg har kunnet kjøre før, kan jeg fortsatt kjøre på Win 98, mens XP blir showoff.

I tillegg til at XP er showoff for alle som ikke er oppslukte av data, er det greit å leke seg med fremtidens operativsystemer, og kjenne til hvordan de virker. Før eller siden må man jo oppgradere til noe nyere.

Det jeg mener om XP er følgende.

* Klart råeste design fra Microsoft, det er kult!

* Du kan emulere tidligere operativsystemer, slik at dersom jeg har et gammelt spill ala Pirates som jeg av en eller annen grunn fortsatt ønsker å kjøre, kan jeg emulere Win95 og kjøre spillet. Dette virker dog ikke alltid, men ofte.

* XP er langt mer stabilt enn sine forgjengere.

* Er du redd hackere når du sufer nettet, har XP en innebygget Firewall. Kan jo kanskje være greit..

* Multimedia og bildefiler er lettere å administrere enn noengang før, det er oversiktlig og kult!

* Integrert brennesupport, du kan bare dra filene over brenneikonet i eksplorer og XP gjør jobben. Har ikke prøvd dette ut i særlig grad selv enda..

* Enkel administrasjon av brukere.

* Bygger på Win2000, og er egentlig bare Win2000 med kraftig forbedret spill kompatibilitet og et "skin".

* Suger effekt av maskinen, har 384 Mb RAM på maskina mi, og det trengs. Minimum 128 Mb!!

* Installasjonen tar tid, operativsystemet er gigantisk!

Har ikke hatt problemer med installasjonen selv, men har hørt om andre som har hatt det. Vet ikke hvor problemet ligger, kan være maskinvaren...

Vet ikke om du ble noe klokere av dette. Hadde ikke kjøpt XP tror jeg, men om du "får" det er jo saken en annen.......

mvh

Jonia

Lenke til kommentar

Hehe føler meg ikke truet enda, men det gjelder jo å utvide horisonten litt, og hvis flertallet av dere mener XP er verdt å satse på, så stoler jeg på det og tester det. Har litt for lite plass til å kjøre med to os dessverre, for det var jo en knall ide.

Får se om jeg klarer å kjøpe en hd i julepressang til meg selv.

Takker forresten til alle dere som svarer.

Lenke til kommentar

Har kjørt XP i ett par måneder nå, både på bærbar og stasjonær. Det helhetlige inntrykket er bra, men det har vært en del små problemer. De fleste greier man likvel å finne ut av.

Jeg har vært innom alle Windows versjonene og kan si følgende:

Win98se: Bra til spill og mulitmedia, men eier ikke stabilitet.

Win2000: Veldig stabilt, men er kjedelig siden det ikke er mye support for spill og multimedia.

WinXP: Ikke like stabilt som Win2000, men er ikke langt unna. Funker meget bra på spill, DVD osv.

Er vel ingen vits i å kommentere WinNT og Win95, de er såpass avleggs nå.

Telcontar

Lenke til kommentar

Det er vel lite jeg kan legge til som ikke har blitt sagt her, men en ting kan jeg si: Kjørt XP i tre eller fire uker (husker ikke helt), Ikke en BSOD (skulle ikke tro de fantes på XP) og null system krasj. Noe tull med BIOS'en, men det er bare fordi jeg har en tre år gammel BIOS (eller var det fire)

Litt dement mld, men jeg regener med at du tok hintet

Lenke til kommentar

XP funker bra det, jeg har kjørt det i 3 måneder nå, og er veldig fornøyd med det. Integrert brenning funker fint på min maskin. login GUI er drit kult å skifte på :grin:

Ellers så funker alle mine programmer og spill uten problemer, måtte patche litt, men det må man regne med.

Grendel

P4 1.7Ghz

512 Mb

90 GB

Geforce 2

Plextor

Lenke til kommentar

Jeg har Windows XP Pro. Norsk og er veldig førnøyd.

Tøft at det går ann å bytte på Boot screen og Login Screen og selve utseende på Windows (visual style).

WinXP Pro. er bra stabilt til meg, har ikke noen store problemer med det. :smile:

Her kan dere finne masse

Logon screens og Visual Styles osv.

http://www.themexp.org/

http://www.getskinned.org/index.shtml

http://www.boomgames.com/xpthemes/index.php

Lenke til kommentar

Quote:

On 2001-12-03 15:03, jonia skrev:

* Klart råeste design fra Microsoft, det er kult!

Joda, ligner på noe jeg så i en barnehage en gang.. Eller var det i en leketøys-butikk ;P

Quote:

* Du kan emulere tidligere operativsystemer, slik at dersom jeg har et gammelt spill ala Pirates som jeg av en eller annen grunn fortsatt ønsker å kjøre, kan jeg emulere Win95 og kjøre spillet. Dette virker dog ikke alltid, men ofte.

Har ikke prøvd dette i XP, men w2k har også denne funksjonen.. bortsett fra at den aldri har fungert for meg da.

Quote:

* XP er langt mer stabilt enn sine forgjengere.

Prøvd w2k?

Quote:

* Er du redd hackere når du sufer nettet, har XP en innebygget Firewall. Kan jo kanskje være greit..

mmm...... nei. Skal jeg ha firewall vil jeg selv velge hvilken og hvordan den skal virke.. Hele systemet med at M$ skal tvinge på deg alt mulig er bare for tåpelig..

Quote:

* Multimedia og bildefiler er lettere å administrere enn noengang før, det er oversiktlig og kult!

Har ikke sett denne funksjonen heller, men om det er noe lignende som w2k's mine bilder etc.etc så klarer jeg meg fint uten. Filnavn og kataloger er lagd for å kunne navigere mellom alt for mange filer. Da er det liten vits å skulle bruke sinnsykt med system-ressurser på dette..

Quote:

* Integrert brennesupport, du kan bare dra filene over brenneikonet i eksplorer og XP gjør jobben. Har ikke prøvd dette ut i særlig grad selv enda..

Dette er rett og slett et plagiat av flere andre brenne-progs.. Igjen, jeg vil gjerne velge selv hvilket prog jeg bruker til slike oppgaver, og det innebygde progget i XP stiller ikke høyt her.

Sure, jeg kan godt installere andre progs i tillegg, men det innebygde ligger fortsatt der og sluker ressurser.

Quote:

* Enkel administrasjon av brukere.

Sure, det gjør administrasjon enklere for "amatører" og et herk for de som "kan litt mer". Vidre ødelegger "switch user"-funksjonen for en del programmer som er satt opp til å kommunisere med "user".

Quote:

* Bygger på Win2000, og er egentlig bare Win2000 med kraftig forbedret spill kompatibilitet og et "skin".

Noe jeg faktisk liker.. Bortsett fra det med skins da. Et skin innebærer at en texture legges PÅ ekisterende GFX. Hvorfor ikke bygge inn dette i shell'et istedenfor? Om det nå er skins som egentlig brukes da. :wink:

Quote:

* Suger effekt av maskinen, har 384 Mb RAM på maskina mi, og det trengs. Minimum 128 Mb!!

u got that right.. Men 128MB er vel faktisk i minste laget.. mener da jeg i allefall.

Quote:

* Installasjonen tar tid, operativsystemet er gigantisk!

Dette er jo et minus, men egentlig ikke et stort et sådan. Det som kommer til å ta tid (og alltid har tatt tid) er all installering og oppsett som kommer etterpå. I XP er dette MYE mer jobb ettersom man har 1000 irriterende "nå skal vi gjøre systemet lett for nye brukere og vanskelig for erfarne brukere"-funksjoner.

Konklusjonen blir vel da at XP er et bra valg for

1: Uerfarne brukere med god PC

2: Erfarne brukere med alt for mye tid (som trengs for å tilpasse systemet slik at man ikke irriterer livet av seg)

3: nå gidder jeg ikke mer. fyll ut listen selv =P

Min mening i allefall =)

"D: denne katalogen inneholder systemfiler etc.etc.

Vil du vise filene?"

ARGH, jeg vet da hva som ligger på min egen disk!

Lenke til kommentar

XP er desidert det beste operativsystemet fra windows, ser noen sier at det ser ut som en barnehage, men med et museklikk så får man win2k style på det.

Har ikke hatt en eneste krasj med XP, ikke en bluescreen. Fenomenal støtte til keyboard, mus, scannere, printere og hardware. Har ikke installert en eneste driver fra CD.

Så vil du ha en operativsystem som gjør deg glad, og ikke skaper "rive hår" problemer, så er XP tingen.

Lenke til kommentar

Tja, måtte bare si at jeg er enig i stort sett, nei, alt, som Domino skrev... W2K før XP any day...

XP har to fordeler jeg vet om: Flere console-apps med utvidet funksjonalitet (f.eks mekke hard links), samt at regedit.exe er oppgradert til å inkludere sikkerhet og remote registry. (I w2k må man bruke den ekstremt tungvinte regedt32.exe).

Lenke til kommentar

Har kjørt stort sett alle Windassutgaver siden 3.0, og vil vel si at XP er den beste så langt. Vel og merke tar det litt tid å få den tilpasset sitt behov og sine ønsker. Men skal det passe til alle må det være slik, jeg forlanger ikke et system som er tilpasset meg i det det er levert. Alle har man sine preferanser.

Skal ikke gå videre og sammenligne XP med Linux... men bare si at når valget ditt står mellom 98se og XP er jeg ikke i tvil ett sekund. 98 er noe av det verre jeg har vært borti... og ME... (*grøsse*).

Kjør inn XP, du angrer neppe. Det er stabilt som få, jeg har ennå ikke klart å kresje det.

-P-

[ Denne Melding var redigert av: Pop på 2001-12-06 16:11 ]

Lenke til kommentar

Quote:

On 2001-12-06 16:10, Pop skrev:

Har kjørt stort sett alle Windassutgaver siden 3.0, og vil vel si at XP er den beste så langt. Vel og merke tar det litt tid å få den tilpasset sitt behov og sine ønsker. Men skal det passe til alle må det være slik, jeg forlanger ikke et system som er tilpasset meg i det det er levert. Alle har man sine preferanser.

Skal ikke gå videre og sammenligne XP med Linux... men bare si at når valget ditt står mellom 98se og XP er jeg ikke i tvil ett sekund. 98 er noe av det verre jeg har vært borti... og ME... (*grøsse*).

Kjør inn XP, du angrer neppe. Det er stabilt som få, jeg har ennå ikke klart å kresje det.

-P-

[ Denne Melding var redigert av: Pop på 2001-12-06 16:11 ]

-----------------------

ALDRI klart å krasje det sa du? Hvilken maskinvare har du? Har selv av og til problemer med at det klikker totalt etter å ha avsluttet CS

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...