Gå til innhold

Fått penger for angrerett 2 ganger.

Anbefalte innlegg

Var litt usikker på hvor jeg skulle legge denne, bare å flytte av hjertets lyst om du syns, *valgfri moderator*

Leverte en xbox 360 core ed. på angrerett nå tidlig i desember pga noen "morsomme" utgifter som hoppa ut av det blå (bla noen bøker som ble stjælt...)

Gikk og leverte den tilbake, og gutta i butikken sa at de skulle få sendt over på kontoen min asap.

Nå har jeg altså fått pengene to ganger, med 6 dagers mellomrom, så det jeg lurer på er: Hvordan er mine sjangser mht å beholde pengene?

*dette er en storkjede som sikkert ikke har vondt av å tape 2500, det har imidlertidig jeg, som den fattige studenten jeg er* (er 18 om 3 uker btw)

Endret av scarface15
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde plassert pengene på egen konto for i alle fall ett års tid. Etter det hadde jeg begynt å vurdert og bruke dem.

Sjangsen for at de merker det er vel 50/50. Jeg har flere godhistorier som er flere år gamle om firmaer som har dummet seg ut økonomisk. Gjengangeren er firmaer som påstår hardnakket at man har betalt en regning to ganger, når man vet godt selv at man har betalt den bare en gang (ved å sjekke f.eks. nettbank) Firmaet tilbakebetaler så det regningen egentlig var på, og man fikk tjenesten gratis.

Edit: Du kan ikke bli straffet for dette på noen som helst måte. Det værste utfallet er at du må betale tilbake pengene uten renter eller lignende siden dette helt klart er firmaet sin feil.

Endret av DJ ZooL
Lenke til kommentar
Ærlighet varer lengst. Du bør levere pengene tilbake. Som OlaOlablakken sa:ingen vits i å gjøre seg til skurk for 2500 kr.

5392273[/snapback]

si fra til de. vet om noen som gjorde dette (gjaldt 3000 kr), og de fikk vite at de skulle få beholde pengene (da de ikke fant feil i sine systemer). Elkjøp visste at det var feil, men fant det ikke..

og DA kan du ha god samvittighet OG 2500 kr ekstra.. en eller annen "bonus" får du nok..

Endret av lohelle
Lenke til kommentar

Hvis man er SKURK fordi noen betaler deg to ganger/mer enn du skal ha av egen og fri vilje dog ved en feiltakelse, ja da blir man sannelig lett skurk! Da kan man rett og slett bli skurk mens man sitter på dass og driter eller ser på NRKs hallodame. Hvem vet, kanskje akkurat DU er en skurk nå? Sjekk kontoen din snarest for å sjekke om du ikke har fått for mye penger.

Lenke til kommentar

Nåda, mange artige svar her.

Hva om du ikke hadde lagt merke til at de hadde betalt inn 2500kroner ektra på kontoen din , hadde det gjort deg til skurk? Neppe.

Selvsagt så kan du jo være ærlig, men har et firma først utbetalt penger til kontoen din to ganger så tror jeg egentlig at de ikke har så mye å gjøre annet enn å satse på at du er ærlig og har god sammvittighet.

Lenke til kommentar
Var litt usikker på hvor jeg skulle legge denne, bare å flytte av hjertets lyst om du syns, *valgfri moderator*

Leverte en xbox 360 core ed. på angrerett nå tidlig i desember pga noen "morsomme" utgifter som hoppa ut av det blå (bla noen bøker som ble stjælt...)

Gikk og leverte den tilbake, og gutta i butikken sa at de skulle få sendt over på kontoen min asap.

Nå har jeg altså fått pengene to ganger, med 6 dagers mellomrom, så det jeg lurer på er: Hvordan er mine sjangser mht å beholde pengene?

*dette er en storkjede som sikkert ikke har vondt av å tape 2500, det har imidlertidig jeg, som den fattige studenten jeg er* (er 18 om 3 uker btw)

5392031[/snapback]

Hvis pengene er feil innsatt på din konto og det er åpenbart at det er en feil vil de kunne trekkes tilbake igjen av banken uten varsel. ( Ihvertfall er det gjort i forbindelse med feilinnbetalinger av gjevinster og skattepenger)

Er langt fra sikker, men mener også at du som kunde plikter å melde fra i forbindelse med ureglementerte bevegelser på din konto.

Uansett... Det jeg ville anbefalt deg å gjøre er å ta kontakt med butikken og bedt om å få snakke med daglig leder e.l. og forklart tabben. I verste fall betaler du da tilbake penger du ikke skulle hatt i utgangspunktet, mens du i beste fall får en god deal neste gang du handler som en "takk for att du er ærlig" Uansett vil du i dette tilfellet kunne si til deg selv at du gjorde det rette. :thumbup:

"Do the right thing"

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-52Y1nIV0tv

Jeg kunne godt kommet med en lengre redegjørelse for læren om "condecti indebitii" som er et rettslig grunnlag for å beholde beløp som er feil utbetalt. Men jeg nøyer meg med å minne om at et av flere vilkår er at man er i god tro. Nå er det ikke lett å bevise god eller ond tro, men siden du sier rett ut her inne at du vet at pengene er feil utbetalt har du ingen rett til å beholde pengene, sett fra et juridisk ståsted.

Lenke til kommentar
Jeg hadde plassert pengene på egen konto for i alle fall ett års tid. Etter det hadde jeg begynt å vurdert og bruke dem.

Jeg hadde laget meg en konto i sveits, og holdt de skjult i 40-50 år, for da er saken foreldet. :)

Eller flyttet til Mexico, for der kan de ikke ta deg. :)

Eller enda bedre, bare levert pengene tilbake..

Kan ikke fordra folk som ikke er ærlige, de er med på ødelegge samfunnet vi alle lever i!

Kall meg gjerne prippen, eller tullig. Men jeg mener ærlighet varer lengst.

Og jeg er dritt lei småsvindlere. For dere vet innerst inne det er galt.

Herregud.. 2500,- Det er det bikkja spiser for i måneden. :!:

Lenke til kommentar
Nåda, mange artige svar her.

Hva om du ikke hadde lagt merke til at de hadde betalt inn 2500kroner ektra på kontoen din , hadde det gjort deg til skurk? Neppe.

5392408[/snapback]

Det var dette med forbrytersk vilje, god tro, også videre...

Lenke til kommentar

trådstarter har jo sagt at han skal ringe inn.

Men tror jeg ville latt pengene står der en mnd tid og latt som jeg ikke merket at de var kommet inn. Om noen ringte meg så kunne jeg sjekket og sett "whoa der var det mer penger enn de skulle være og gitt dem tilbake":p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...