Fisk1 Skrevet 6. januar 2006 Del Skrevet 6. januar 2006 Ja,nå har det seg sånn at min Maxtor IDE-harddisk har begynt å få demens. Problemet er,at det er masse filer den ikke finner! Det hele begynte med at jeg merka at alle filmene mine var borte, og masse bilder. Så merket jeg at når jeg skulle åpne diverse programmer og sanger som lå på denne harddisken, gikk HDD´en helt i stå. Deretter får jeg beskjed om at "Stasjonen E: ikke er formatert,vil du formatere nå?". Har også problemer med å kopiere filer fra eller til dene harddisken. Det jeg lurer på, er hva faen jeg skal gjøre? Kan diskfragmentering hjelpe, eller må det formateres? Hardisker ass... Lenke til kommentar
Fisk1 Skrevet 7. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2006 Er det ingen som veit? Lenke til kommentar
valentino Skrevet 7. januar 2006 Del Skrevet 7. januar 2006 Prøv å scanne med en data recovery program. Disse scanner disken fysisk og leser hva som står i de forskjellige sektorene. Dersom du ikke har skrevet til disken etter at feilen oppstod er det gode muligheter for å redde mye data. Et program jeg har god erfaring med er GetDataBack. Det finnes i Fat32 versjon og NTFS versjon og du må velge det som passer til ditt filsystem. Du kan søke med trial versjon, men dersom du vil redde data'n må du skaffe lisens til programmet. Det finnes andre gratis alternativ men jeg har ingen erfaring med disse. mvh. Valentino Lenke til kommentar
Fisk1 Skrevet 9. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2006 Tusen takk skal du ha!=) Det skal testes... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 10. januar 2006 Del Skrevet 10. januar 2006 Partition magic har en funksjon som heter undelete. Denne funksjonen berget meg da noen hadde slettet partisjonen med en G-disk. Hele partisjonen var borte, men undelete fikk den fram igjen... Lenke til kommentar
Fisk1 Skrevet 11. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2006 Partition magic har en funksjon som heter undelete.Denne funksjonen berget meg da noen hadde slettet partisjonen med en G-disk. Hele partisjonen var borte, men undelete fikk den fram igjen... 5414795[/snapback] Aha... Men det er lissom ikke blitt sletta, for noen filer fungerer, selv om de ikke vises i Explorer. Så hva faen har skjedd? O_o Tenkte jeg skulle teste det GetDataBack,men har ikke skjønt åssen det funker enda. Lenke til kommentar
tomcse Skrevet 11. januar 2006 Del Skrevet 11. januar 2006 Er disken gammel? Her ville jeg vært føre var. Ut i fra din første post så høres det ut som disken kan ha begynt å "dø". Jeg ville hvertfall, med slike symptomer, latt den være avslått til jeg har fått prøvd med et recovery-program. Defragmentering vil ikke hjelpe forresten! Er det tilfelle at den er i ferd med å takke for seg, vil det bli bare verre og verre hvis den fortsetter å brukes, spesielt om du forsøker å kopiere ting til den, eller i det hele tatt endre innholdet på den. Du har fått tips om recovery-programmer, hvilket du enn velger så sørg for å få kopiert det du måtte berge til en annen harddisk. Jeg f.eks kjøpte Acronics RecoveryExpert en gang, og reddet en partisjon som bare forsvant. Kostet kanskje opp i mot 500 tror jeg, men for min del var det verdt det. Lenke til kommentar
Fisk1 Skrevet 13. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2006 Er disken gammel? Her ville jeg vært føre var. Ut i fra din første post så høres det ut som disken kan ha begynt å "dø". Jeg ville hvertfall, med slike symptomer, latt den være avslått til jeg har fått prøvd med et recovery-program. Defragmentering vil ikke hjelpe forresten! Er det tilfelle at den er i ferd med å takke for seg, vil det bli bare verre og verre hvis den fortsetter å brukes, spesielt om du forsøker å kopiere ting til den, eller i det hele tatt endre innholdet på den. Du har fått tips om recovery-programmer, hvilket du enn velger så sørg for å få kopiert det du måtte berge til en annen harddisk. Jeg f.eks kjøpte Acronics RecoveryExpert en gang, og reddet en partisjon som bare forsvant. Kostet kanskje opp i mot 500 tror jeg, men for min del var det verdt det. 5421665[/snapback] Aha,skjønner! Endelig et utfyllende svar, takk. Jeg tror jeg skal flytte over de dataene jeg kan redde, også formatere. Om det viser seg at HDD´n er på tur ut av verden, så skal jeg styre langt unna Maxtor i fremtiden. Har hatt problemer med en lik HDD før, den konka helt.Nytt kabinett med bedre kjøling er tingen... Lenke til kommentar
tommkarl Skrevet 13. januar 2006 Del Skrevet 13. januar 2006 Der er flere av oss som ikke er så glad i Maxtor lenger.... Leve Samsung! Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13. januar 2006 Del Skrevet 13. januar 2006 Jeg tror jeg skal flytte over de dataene jeg kan redde, også formatere. Om det viser seg at HDD´n er på tur ut av verden, så skal jeg styre langt unna Maxtor i fremtiden. Har hatt problemer med en lik HDD før, den konka helt.Nytt kabinett med bedre kjøling er tingen... 5431579[/snapback] På grunn av at tilfeldighetene fikk det til at en Maxtor-disk feilet? Bare til info så kan dette skje med hvilken som helst disk så den enestee måten å sikre data på er å ha backup. Ikke for å strø salt i såret men hvis du hadde hatt backup så hadde du sluppet dette problemet. Lenke til kommentar
Fisk1 Skrevet 14. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2006 Jeg tror jeg skal flytte over de dataene jeg kan redde, også formatere. Om det viser seg at HDD´n er på tur ut av verden, så skal jeg styre langt unna Maxtor i fremtiden. Har hatt problemer med en lik HDD før, den konka helt.Nytt kabinett med bedre kjøling er tingen... 5431579[/snapback] På grunn av at tilfeldighetene fikk det til at en Maxtor-disk feilet? Bare til info så kan dette skje med hvilken som helst disk så den enestee måten å sikre data på er å ha backup. Ikke for å strø salt i såret men hvis du hadde hatt backup så hadde du sluppet dette problemet. 5431715[/snapback] Bare til info så skal jeg si deg at det er den andre Maxtor-harddisken som ryker i min pc i løpet av 1 måned. Det tyder på at det er noe med Maxtor sine disker,ihvertfall akkurat denne modellen. De tåler nok ikke varme særlig godt, det er min teori... Så du behøver ikke belære meg om harddisker og backup, har vært borti det før du. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå